Alternatief voor JVC SU-DH1 surround sound adapter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:19

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Al vele jaren heb ik een JVC SU-DH1 surround sound adapter in gebruik:

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/su-dh1.jpg

Wat dit apparaatje doet is het neemt een inkomend optisch signaal (Dolby Digital of DTS) en maakt er middels Dolby Headphone een virtueel surround sound van voor een koptelefoon. Ik gebruik het vaak bij gaming en films en ik moet zeggen het voegt echt een surroundgevoel toe aan het geluid, geluiden van achter hoor ik vaak ook uit die richting komen en zelfs boven/onder gaat vaak nog best aardig.

Ik heb 'm nu al iets meer dan acht jaar en hij werkt nog prima. Maar.... wat te doen als 'ie ooit kapot gaat? De SU-DH1 is niet meer verkrijgbaar en tweedehands heb ik geen behoefte aan. Wat voor alternatieven zijn er?

Als ik zo even wat google, dan vind ik de Turtle Beach Earforce DSS2. Maar die ondersteunt geen DTS dus dat is dan geen optie.

Ik ga nog ff verder met googlen, maar wellicht dat iemand een goed alternatief weet?

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 12-09-2016 13:38 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
^^ kick ^^

Destijds niet echt iets kunnen vinden. Iemand dus enig idee voor een alternatief? Behalve veel te duur iets op eBay opsnorren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Er zijn waarschijnlijk wel receivers die dit kunnen zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Jag schreef op zondag 5 februari 2017 @ 00:58:
Er zijn waarschijnlijk wel receivers die dit kunnen zou ik denken.
Als ik plaats zou hebben en ook behoefte aan een full-blown receiver dan was dat wel een optie. Maar in mijn geval is dat dus niet zo. Het voordeel van deze adapter is nou juist dat het zo handzaam is.

[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 05-02-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
^^ kick ^^

Vandaag weer eens verder gezocht... ik heb ondertussen een (nog betaalbare maar wel prijziger dan ik in gedachte had) surround sound processor gevonden die volgens diverse reviews de moeite waard is:

De HeaDSPeaker Home van VLSI Solutions.

Afbeeldingslocatie: https://webstore.vlsi.fi/WebRoot/vilkasfi01/Shops/2015020901/54E5/E442/D0F5/BB64/1C52/0A28/100B/A1F3/110119_HeaDSPeakerFrontAll.jpg

Met headtracking zelfs om het effect realistischer te maken. Klopt ook wel, als je in de praktijk je hoofd beweegt verandert ook de manier hoe geluid je oren bereikt. Dat wordt dus hierin ook meegenomen.

Toch vraag ik me nog steeds af of er andere soortgelijke oplossingen bestaan. Helaas is de JVC SU-DH1 dus al lang niet meer verkrijgbaar (uitgezonderd veels te duur via eBay en ik weiger er meer voor te betalen dan ik origineel heb gedaan) en oplossingen zoals die van TurtleBeach doen geen DTS dus dat is ook geen oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 05-06-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-10 21:35

Baggeraar

Wat een gebagger..

De Creative Sound Blaster X7 heeft Dolby Digital ondersteuning

DTS ga je niet snel meer vinden ivm licentiekosten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Baggeraar schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:00:

Dat ding is meer een complete versterker met allerlei zaken die ik helemaal niet nodig heb. Plus die oplossing van VLSI die ik aandraagde zit al op het randje qua kosten, dus dit ding zeker :P

Wat ik zoek moet gewoon optical input nemen (Dolby Digital / DTS), er surround processing op los laten om er virtueel surround van te maken en dan weer uitsturen via 3.5mm audiojack voor m'n koptelefoon. Zoals dus de JVC SU-DH1 die ik nu heb.

De markt is niet zo groot en er zijn niet zoveel spelers, maar zoals ik al zei dat TurtleBeach ding en deze van VLSI zijn zo ongeveer de enige serieuze opties. Waarbij die van TurtleBeach geen DTS ondersteunt en dus eigenlijk bij voorbaat al afvalt.

Zag ook nog wel iets van Smyth, A8 en A16, die lijken serieus super te zijn, maar ook superduur (> €1000) omdat het meer voor de professionele markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-10 21:35

Baggeraar

Wat een gebagger..

http://www.astrogaming.co...MP-TR_color=Black#start=1

Deze Astro Mixamp schijnt een heel goed alternatief te zijn dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Baggeraar schreef op maandag 5 juni 2017 @ 14:45:
http://www.astrogaming.co...MP-TR_color=Black#start=1

Deze Astro Mixamp schijnt een heel goed alternatief te zijn dan..
Vergeten te vermelden dat dat één van de alternatieven was, maar geen DTS-ondersteuning helaas.

Ik denk dat bij al dit soort surround sound processors de meesten alleen Dolby doen en geen DTS helaas... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Baggeraar schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:00:

In China doen ze niet zo moeilijk over licenties. Ik ziet dit soort dingen nog wel bij de diverse Chinese webshops als gimmick komen.
Wel interessant spul though :)

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 05-06-2017 21:34 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02

Daniel36

vernieuwde formule

Ik ben geïnteresseerd en heb een vraag, hoe ervaar je het gemis van een subwoofer bij het kijken van films?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Daniel36 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:53:
Ik ben geïnteresseerd en heb een vraag, hoe ervaar je het gemis van een subwoofer bij het kijken van films?
Niet. M'n Sennheiser HD598 klinkt goed genoeg, in ieder geval voor mij. Sowieso is voor lage tonen richtingbepaling toch redelijk nutteloos dus dat scheelt ook alweer met een systeem als de JVC SU-DH1. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02

Daniel36

vernieuwde formule

Wildfire schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:56:
[...]

Niet. M'n Sennheiser HD598 klinkt goed genoeg, in ieder geval voor mij. Sowieso is voor lage tonen richtingbepaling toch redelijk nutteloos dus dat scheelt ook alweer met een systeem als de JVC SU-DH1. :)
Interessant, lekker op vrij hoog volume film kijken terwijl de rest van het huis slaapt! Ik ga er eens induiken d:)b
Pagina: 1