Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Ik heb een spaarhypotheek met een rente van 4.95%
Deze rente loopt nog 10 jaar
Ik heb in 2006 de rente vastgezet voor 20 jaar (toen een redelijk lage rente :) ), looptijd hypotheek: 30 jaar Aan het eind van deze 30 jaar wordt het hele bedrag afgelost via het spaardeel.

Ik zit wat te stoeien met extra aflossen. Als ik mijn hypotheekschuld met 10000 euro verminder ga ik netto 250 per jaar minder betalen totdat over 10 jaar mijn rentevaste periode afloopt. Dan ben ik nu 10000 euro kwijt en bespaar ik gedurende 20 jaar 5000 euro en nog een beetje in de vorm van minder spaarinleg.
Kortom, ik ben nu cash kwijt en het uiteindelijke rendement is er niet echt.

Er zijn hordes mensen die aflossen, ik krijg het niet dicht gerekend. Wat mis ik nog?

[ Voor 0% gewijzigd door motormuis op 12-09-2016 12:03 . Reden: 250 euro/maand moet 250 euro per jaar zijn. ]

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:01
Mis je in ieder geval niet dat je ook op je afgeloste spaardeel 4,95% rente ontvangt?

Sowieso snap ik je berekening niet. Als je nettolasten 250 euro per maand dalen bespaar je in 10 jaar 250 x 12 x 10 = 30K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
donleone83 schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:01:
Mis je in ieder geval niet dat je ook op je afgeloste spaardeel 4,95% rente ontvangt?

Sowieso snap ik je berekening niet. Als je nettolasten 250 euro per maand dalen bespaar je in 10 jaar 250 x 12 x 10 = 30K.
Dit moet per jaar zijn.
Nee, mijn schuld verminderd met 10000 euro, mijn spaardeel blijft hetzelfde maar hoeft 10000 euro minder uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
Je 10000 euro levert nu ook 0,0 rendement op op je spaarrekening. Het levert altijd meer op om af te lossen. waardoor je ook weer sneller kunt sparen, al moet je wel de vraag stellen of je die 10000 euro kunt missen de komende jaren. Je kunt ze niet meer terughalen uit je huis zonder verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
5% van 10.000 = 500 euro minder rente betalen per jaar dat je hypotheek nog loopt = 20x500 = 10.000 euro minder rente.
En omdat je al 10.000 euro hebt afgelost hoef je aan het einde minder te betalen.

Resumerend
Nu 10.000 inleggen.
Totaal minder aan kosten 20.000 over gehele looptijd.

werkt zo niet bij een spaarhypotheek.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
Ik kom op het volgende uit:

Minder rente (bruto) 495 euro , netto --> ~ 250 euro
minder inleg spaarhypotheek : ~ 300 euro per jaar (hoeft 10000 euro minder uit te keren)

Uitgaande dat de rente 4.95% blijft kom ik uit op 20 * 550 euro = ~11000 euro minder betalen totaal als ik nu 10000 euro stort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:14
Bij een spaarhypotheek is het per definitie gunstiger om bij te storten. Je ontvangt dezelfde rente als het leendeel en de renteaftrek is ongewijzigd. Dit betekent een netto verlaging van je maandlast door een lagere premie.

Je dient een (eenmalige/periodieke) bijstorting wel even aan te vragen, je bank moet namelijk controleren of hiermee de bandbreedte (1:10) in gevaar komt.

Als 10.000 teveel is om in één jaar bij te storten (bandbreedte), kun je dit bedrag ook spreiden over meerdere jaren.

Om te kijken of bijstorten iets voor jou is, kijk eens naar deze rekensheet:
http://geld-is-tijd.blogs...potheektool-versie-2.html

[ Voor 27% gewijzigd door nescafe op 12-09-2016 19:40 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:43
nescafe schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:57:
Bij een spaarhypotheek is het per definitie gunstiger om bij te storten. Je ontvangt dezelfde rente als het leendeel en de renteaftrek is ongewijzigd. Dit betekent een netto verlaging van je maandlast door een lagere premie.

Je dient een (eenmalige/periodieke) bijstorting wel even aan te vragen, je bank moet namelijk controleren of hiermee de bandbreedte (1:10) in gevaar komt.

Als 10.000 teveel is om in één jaar bij te storten (bandbreedte), kun je dit bedrag ook spreiden over meerdere jaren.
Je kan er ook nog voor kiezen je maandbedrag gelijk te laten maar de looptijd te verkorten. Uiteraard afhankelijk van fiscale mogelijkheden en looptijden e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:39
Bij mijn spaarhypotheek was het niet mogelijk om op de spaarrekening te storten (Rabobank). De enige optie die ik kreeg was om de looptijd te verkorten waardoor het maandbedrag zou stijgen. Daarmee creëer je dan wel dat rentevoordeel op de spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je nu € 10.000 aflost dan hoeft je spaarhypotheek ook maar € 190.000 op te brengen. Dat is ook al gauw een jaar minder wat je aan rente en inleg moet betalen.

Eerste tip: praat met je hypotheekverstrekker.

Hoe het bij mij is (Rabobank Opbouwhypotheek, looptijd 30 jaar, 20 jaar vast): ik kan binnen de geldende fiscale mogelijkheden geld storten in de spaarrekening die aan mijn hypotheek is gekoppeld. Daar krijg ik 5,1% rente op en ik kan dat gebruiken om de spaarekening eerder op het af te lossen hypotheekbedrag te laten komen. De 20 jaar lopen in 2027 af en als ik 11 jaar rente reken dan is een euro van nu € 1.72 in 2027. En daarbij komt dan nog wat bespaar aan het minder lang hoeven betalen van inleg en rente. Ik heb becijferd dat voor elke euro die ik nu inleg ik ruim 2 euro terug krijg.

Voor jou is het iets minder omdat je 1) al een jaar langer bezig bent (ofwel: een jaar minder opbouw krijgt) en 2) minder rente krijgt op je spaarrekening.

Dus daarom mijn eerste tip: praat met je hypotheekverstrekker. Dergelijke gespreken zijn normaalgesproken gratis.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

motormuis schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:55:
Ik heb in 2006 de rente vastgezet voor 20 jaar (toen een redelijk lage rente :) ), looptijd hypotheek: 30 jaar Aan het eind van deze 30 jaar wordt het hele bedrag afgelost via het spaardeel.

Ik zit wat te stoeien met extra aflossen. Als ik mijn hypotheekschuld met 10000 euro verminder ga ik netto 250 per jaar minder betalen totdat over 10 jaar mijn rentevaste periode afloopt. Dan ben ik nu 10000 euro kwijt en bespaar ik gedurende 20 jaar 5000 euro en nog een beetje in de vorm van minder spaarinleg.

Er zijn hordes mensen die aflossen, ik krijg het niet dicht gerekend. Wat mis ik nog?
Waar mogelijk idd niet aflossen, maar extra storen in het spaardeel.
Eventueel als 2e optie looptijd inkorten.

Zelf heb ik eerst mijn looptijd ingekort naar 20 jaar (ik heb genoeg aan de vrijstelling dan) en nu bezig dmv extra stortingen mijn maandbedrag omlaag te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
motormuis schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:55:

Ik hen geen spaarhypotheek maar kom op dezelfde conclusie, aflossen levert amper iets op. Zeker als je rekening houdt met inflatie is het het simpelweg niet waard om extra af te lossen imo.
Je krijgt altijd nog een beetje rendement op je spaarrekening, en wellicht gaat dat omhoog in de komende decenia. En dan is het ook wat waard om geld liquide te hebben en geen leningen af te hoeven sluiten voor auto etc.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:50
Tuurlijk, het is altijd handig om zo véél mogelijk schulden te hebben, dat is voordelig 8)7.

Of je wil/kan aflossen op je hypotheek is natuurlijk altijd een rekensommetje én een persoonlijke keuze. Alleen aflossen of extra storten in je spaarhypotheek als je geld voor langere tijd kan missen uiteraard. Het bijstorten in een spaarhypotheek is iets wat je in Excel kan uitrekenen, en als je dat niet kan of wil dan
overleggen met je bank of hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16
Als je niet vaker wilt aflossen is bij storten beter. Aflossen op een bankspaar rekening kost namelijk meer dan niets doen. Zie http://weblog.sparen.nl/extra-storting-spaarhypotheek
Let ook op de begin datum van je bankspaarhypotheek dat is voor de belastingdienst de datum voor het berekenen van de bandbreedte. Ik zit zelf te denken over extra aflossen op de bankspaarhypotheek om sneller van de hypotheek af te zijn en toch aan de eissen te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Laten doorrekenen door een hypotheekadviseur. Die vraag krijgen ze tegenwoordig nog net niet dagelijks ;)
En verder vergeet je ook een evt boeterente bij versneld aflossen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:35
Je kunt ook alles invoeren op www.hypohype.nl .. Is een vrij aftandse website, maar wel met een werkende rekenmodule die ook rekening houdt met oude hypotheekvormen (zoals de bankspaarvariant), je kunt er invullen hoeveel je zou willen aflossen of bij storten en wat dat voor resultaat heeft op lange termijn.

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 06:33
Interessant topic, heeft wat getriggered bij mij. Niet ter kaping maar ter aanvulling: indien je 1 deel bankspaarrekening a 90.000 euro hebt en 1 deel aflossingsvrij a 60.000 euro. Je maakt wat vaker geld over (en blijft in de 1:10 ratio) waardoor de looptijd korter wordt. Dat is mooi want daardoor bespaar je rentekosten. Echter, is het ook mogelijk om deze bankspaarrekening boven de 90.000 euro te sparen zodat je kunt profiteren van de rente die je hier krijgt? Of is er een regeltje dat je nooit boven het bedrag van dit geval 90.000 euro mag sparen?

[ Voor 8% gewijzigd door THxZ0NE op 14-09-2016 10:40 ]

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:45

Bergie

Lekker belangrijk...

Nee dat is volgens mij niet mogelijk. Weet niet wat de exacte regels zijn die dit ondervangen maar voor zover ik weet is het altijd of minder inleggen of de looptijd verkorten.

Yamaha MT-09

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

THxZ0NE schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:39:
Interessant topic, heeft wat getriggered bij mij. Niet ter kaping maar ter aanvulling: indien je 1 deel bankspaarrekening a 90.000 euro hebt en 1 deel aflossingsvrij a 60.000 euro. Je maakt wat vaker geld over (en blijft in de 1:10 ratio) waardoor de looptijd korter wordt. Dat is mooi want daardoor bespaar je rentekosten. Echter, is het ook mogelijk om deze bankspaarrekening boven de 90.000 euro te sparen zodat je kunt profiteren van de rente die je hier krijgt? Of is er een regeltje dat je nooit boven het bedrag van dit geval 90.000 euro mag sparen?
Als dat zou kunnen zouden alle miljonairs hun miljoenen direct daar op zetten ;) Dat gaat niet lukken dus.

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02
Je mag in ieder geval van de BD niet boven je Eigen Woning Schuld uitkomen. Echter in verband met je aflossingsvrije deel zou het uit je voorbeeld volgens de BD wel mogen.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de hypotheekverstrekkers hier in hun voorwaarden regelingen hebben staan om dit te voorkomen.
André schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:58:
[...]

Als dat zou kunnen zouden alle miljonairs hun miljoenen direct daar op zetten ;) Dat gaat niet lukken dus.
Dan moet je wel een aardige Eigen Woning schuld hebben ;)

[ Voor 31% gewijzigd door One-eye864 op 14-09-2016 11:08 ]

• THxZ0NE
Ja precies, want anders zou ik bv t/m 150.000 euro (90.000+60.000 euro deel1+2) door kunnen sparen. En als ik dan boven de 20 jaar zit kan ik het nog zonder belasting te betalen opnemen.

Even uitzoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door THxZ0NE op 14-09-2016 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
Ik kan me wel herinneren dat sinds de afschaffing (voor nieuwe polissen) in 2013 het ook niet meer is toegestaan om een wijziging in je polis aan te brengen die een hoger gegarandeerde opbouw tot gevolg heeft. Kortom meer inleg zou altijd moeten resulteren in kortere looptijd.

Maar zeker weten doe ik het niet!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

THxZ0NE schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:08:
Ja precies, want anders zou ik bv t/m 150.000 euro (90.000+60.000 euro deel1+2) door kunnen sparen. En als ik dan boven de 20 jaar zit kan ik het nog zonder belasting te betalen opnemen.

Even uitzoeken.
Nee, mag niet. Je hebt twee hypotheekdelen, het bankspaar deel en het aflossingsvrije deel. Het bankspaardeel mag niet uitkomen op een bedrag hoger dan waar dat voor is afgesloten.
Verder moet je hypotheek ook minstens 20 jaar lopen omdat je anders geen recht op renteaftrek hebben, dus je kunt ook niet jaar na jaar blijven inleggen.

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
One-eye864 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:13:
Ik kan me wel herinneren dat sinds de afschaffing (voor nieuwe polissen) in 2013 het ook niet meer is toegestaan om een wijziging in je polis aan te brengen die een hoger gegarandeerde opbouw tot gevolg heeft. Kortom meer inleg zou altijd moeten resulteren in kortere looptijd.

Maar zeker weten doe ik het niet!
Het eerste deel klopt: het te sparen bedrag mag niet meer verhoogd worden (wel verlaagd). Echter kan extra inleggen ook resulteren in een lagere inleg per maand. In ons geval kunnen we bij onze hypotheek (Rabobank Opbouwhypotheek) per extra inleg afspreken wat we willen: inkorten looptijd, verlagen maandinleg of een combinatie.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Met die lagere inleg per maand moet je wel opletten dat je binnen je 1:10 bandbreedte blijft. Meestal zal het bedrag dat je origineel per maand betaalde ook de ondergrens zijn omdat je nooit minder dan dat betaald hebt.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:36:
[...]

Nee, mag niet. Je hebt twee hypotheekdelen, het bankspaar deel en het aflossingsvrije deel. Het bankspaardeel mag niet uitkomen op een bedrag hoger dan waar dat voor is afgesloten.
Verder moet je hypotheek ook minstens 20 jaar lopen omdat je anders geen recht op renteaftrek hebben, dus je kunt ook niet jaar na jaar blijven inleggen.
ik zie dat iedereen er vanuit gaat dat TS een bankspaar deel heeft, maar in de OP heeft hij het alleen over 'spaarhypotheek': heeft TS niet gewoon een ouderwetse spaarhypotheek (dus geen banksparen) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
wortelsoft schreef op maandag 12 september 2016 @ 19:47:
Als je niet vaker wilt aflossen is bij storten beter. Aflossen op een bankspaar rekening kost namelijk meer dan niets doen. Zie http://weblog.sparen.nl/extra-storting-spaarhypotheek
Let ook op de begin datum van je bankspaarhypotheek dat is voor de belastingdienst de datum voor het berekenen van de bandbreedte. Ik zit zelf te denken over extra aflossen op de bankspaarhypotheek om sneller van de hypotheek af te zijn en toch aan de eissen te voldoen.
Bijstorten binnen de regels die bank en Belastingdienst stellen is altijd het voordeligst, puur omdat je dan de HRA over je aflossing houdt. Bij echt aflossen verlies je de HRA over dat bedrag.
Na bijstorten komt aflossen op het aflossingsvrije deel als dat aanwezig is. Dat zal je toch een keer af moeten lossen.

Verder zijn rekenvoorbeeldjes en algemene conclusies daarop leuk voor op een weblog, maar iedere situatie is anders. Als je nu geld hebt liggen waar je VRH over moet betalen en je bent niet iemand die van beleggen houdt, kan je beter je hypotheek aflossen dan het laten staan.
Verder is het netto bedrag dat je bespaart met HRA afhankelijk van de belastingschaal. Ik weet nog dat ik als startende ondernemer destijds zoveel aftrekposten had dat ik na aftrek van al die aftrekposten waaronder de HRA niet eens meer in aanmerking kwam voor de volledige heffingskorting. Kan je roepen dat aflossen geld kost ipv oplevert, maar als je inkomen in schijf 1 valt ipv schijf 4 is het toch allemaal net wat anders.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Leipo schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:07:
[...]

ik zie dat iedereen er vanuit gaat dat TS een bankspaar deel heeft, maar in de OP heeft hij het alleen over 'spaarhypotheek': heeft TS niet gewoon een ouderwetse spaarhypotheek (dus geen banksparen) ?
wat is een ouderwetse spaarhypotheek? Aan een spaarhypotheek zit altijd een spaarrekening gekoppeld en daardoor is het een vorm van banksparen.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:03:
[...]

wat is een ouderwetse spaarhypotheek? Aan een spaarhypotheek zit altijd een spaarrekening gekoppeld en daardoor is het een vorm van banksparen.
nope, zie ook: http://dehypotheeksite.nl...en-bankspaarhypotheek.php

spaarverzekering <> bankspaarrekening

toch net even wat andere spelregels bij een ouderwetse spaarhypotheek ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Leipo op 14-09-2016 14:06 ]

• THxZ0NE
Maasluip schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:36:
[...]

Ah kijk aan, tnx. Van die hra is mij onbekend. Wel weet ik dat als je korter dan 20 jaar hebt te gaan je maar iets van 36000 euro belastingvrij uit je bankspaarrek kunt opnemen. Na 20jaar tot 160k dacht ik.

• Roenie
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:56:
Met die lagere inleg per maand moet je wel opletten dat je binnen je 1:10 bandbreedte blijft. Meestal zal het bedrag dat je origineel per maand betaalde ook de ondergrens zijn omdat je nooit minder dan dat betaald hebt.
Dat is alleen bij een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW). Als je dat niet hebt, dan heb je niets met bandbreedte te maken (behalve als de bank dat echt eist).

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Roenie schreef op woensdag 14 september 2016 @ 19:35:
Dat is alleen bij een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW). Als je dat niet hebt, dan heb je niets met bandbreedte te maken (behalve als de bank dat echt eist).
Dat geldt voor zowel banksparen als KEW:
U stort jaarlijks een bedrag op uw spaarrekening of beleggingsrecht. Dit doet u minimaal 15 jaar of tot uw overlijden (of dat van uw fiscale partner). De hoogste jaarlijkse inleg mag niet meer zijn dan 10 keer de laagste jaarlijkse inleg.

• Roenie
  • Niet online
ACM schreef op woensdag 14 september 2016 @ 19:47:
[...]

Dat geldt voor zowel banksparen als KEW:

[...]
Dat bedoel ik niet. Dat is inderdaad bij een KEW en een SEW.

Wat ik bedoel is dat het alleen geldt als je een kapitaalverzekering hebt die je hebt aangemerkt als KEW. Je kunt er als klant echter ook voor kiezen een spaarhypotheek te hebben zonder dat die als KEW wordt aangemerkt. Je hebt dan niets te maken met voorwaarden zoals de 1 staat tot 10 verhouding en een minimale looptijd.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Roenie schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:15:
Wat ik bedoel is dat het alleen geldt als je een kapitaalverzekering hebt die je hebt aangemerkt als KEW. Je kunt er als klant echter ook voor kiezen een spaarhypotheek te hebben zonder dat die als KEW wordt aangemerkt. Je hebt dan niets te maken met voorwaarden zoals de 1 staat tot 10 verhouding en een minimale looptijd.
Ah zo. Dat klopt, maar dan valt ie in Box 3 en moet je de lening als vermogen aanmerken (en dus VRH over betalen). Dat zal voor de meesten minder gunstig zijn dan de beperkingen mbt bandbreedte en minimale looptijd.

• Roenie
  • Niet online
ACM schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:17:
[...]

Ah zo. Dat klopt, maar dan valt ie in Box 3 en moet je de lening als vermogen aanmerken (en dus VRH over betalen). Dat zal voor de meesten minder gunstig zijn dan de beperkingen mbt bandbreedte en minimale looptijd.
Dat ligt aan je omstandigheden denk ik. Wil je wel die 15/20 jaar volmaken, wil je het geld gebruiken voor aflossing of voor iets anders. Sowieso bouw je aan het begin te weinig op voor VRH. Nou ja, wie nu nog een spaarhypotheek heeft zal er al wel wat in hebben zitten hoop ik.

• motormuis
Ik heb een kapitaalverzekering eigen woning, geen bankspaar constructie helaas.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:27
Valorian schreef op maandag 12 september 2016 @ 20:05:
Je kunt ook alles invoeren op www.hypohype.nl .. Is een vrij aftandse website, maar wel met een werkende rekenmodule die ook rekening houdt met oude hypotheekvormen (zoals de bankspaarvariant), je kunt er invullen hoeveel je zou willen aflossen of bij storten en wat dat voor resultaat heeft op lange termijn.
Het verbaast mij wel... Ik heb een annuïteiten hypotheek van 170k (WOZ waarde 245k) met nog 20 jaar rentevast op 2,55%.. Daarna nog 10 jaar @ onbekend rentetarief. Volgens die tool heeft 15k aflossen (bijvoorbeeld dit jaar) financieel totaal geen zin 8)7

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

tweakerdennis schreef op donderdag 15 september 2016 @ 07:32:
Het verbaast mij wel... Ik heb een annuïteiten hypotheek van 170k (WOZ waarde 245k) met nog 20 jaar rentevast op 2,55%.. Daarna nog 10 jaar @ onbekend rentetarief. Volgens die tool heeft 15k aflossen (bijvoorbeeld dit jaar) financieel totaal geen zin 8)7
Als ik het zo nareken bespaar je ergens rond de 4000 euro ermee volgens hypohype over de totale looptijd. Ik weet niet wat je 'totaal geen zin' vindt, maar echt helemaal nutteloos komt dat niet over op mij.

In de kolom waar het totaal inclusief inflatie staat lijkt het inderdaad wel nauwelijks uit te maken als we de 2% weer daadwerkelijk gaan halen de komende 30 jaar. Daar levert het je 600 euro ofzo op. Wat ze dan vervolgens weer niet mee kunnen tellen is of die 15k van je nu ieder jaar geld oplevert of geld kost, wellicht zit daar nog wat extra voordeel in.

• Valorian
  • Laatst online: 22:35
tweakerdennis schreef op donderdag 15 september 2016 @ 07:32:
[...]

Oh, dat klinkt niet zo waarschijnlijk.. Misschien toch nog eens aan een echte adviseur (of iemand met goede reken en Excel skills ) vragen, wellicht dat die tool dan niet optimaal werkt ;) .. Of het heeft ook gewoon echt geen zin, dat kan natuurlijk ook. Op het moment dat je rente toch al niet hoog is én je je HRA aftrek niet meer van toepassing is kan het natuurlijk zijn dat het verschil minimaal wordt?

Verder is aflossen volgens mij ook vooral goed voor je discipline. Als je 20K op je rekening laat versloffen blijf je er ook leuke dingen van kopen. Als je 15K aflost en 'nog maar' 5k buffer hebt dan spaar je daarna weer wat gedisciplineerder om het aan te vullen ;)

Verwijderd

Ik los geen € extra af op mijn hypotheek, heel bewust. Heb toen de kinderen jong waren veel gespaard voor hun studie, heb nog nooit een andere lening nodig gehad en heb ondertussen een overwaarde van tientallen duizenden euro"s. Zodra kids klaar zijn met studie en uit huis zijn verkoop ik dit huis en ga ik huren en stop met werken. De overwaarde en spaargeld zijn dan genoeg voor prepensioen en door het lage inkomen dan krijg ik huursubsidie en ben ik van al het onderhoud af.

Alles wat je extra aflost op een huis zit in je stenen en ik ben liever dirigent over mijn eigen geld zodat als ik het nodig heb kan besteden. Maar dat is een keuze.

Ik beleg ook maandelijks in een tracker om zo het pensioengeld hoger uit te laten komen dan op een spaarrekening. Dat levert me meer op dan aflossen op de hypotheek en kan altijd verkopen mocht ik het geld nodig hebben.

Een algemeen advies is nooit te geven want ieder zijn situatie en wensen zijn anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:15:
Zodra kids klaar zijn met studie en uit huis zijn verkoop ik dit huis en ga ik huren en stop met werken. De overwaarde en spaargeld zijn dan genoeg voor prepensioen en door het lage inkomen dan krijg ik huursubsidie en ben ik van al het onderhoud af.
Vergeet voor de huursubsidie niet de vermogensgrens.

http://www.belastingdiens...ermogen/maximaal_vermogen

Verwijderd

Je hebt gelijk. Dan zonder subsidie.

Ik probeer rijk te leven, arm te sterven. Op = op. Zie teveel mensen, met name mannen, om me heen die zich wezenloos werken, sparen en aflossen voor later, nu niet leven en vroeg overlijden voor hun 70e.

Nogmaals, alles is een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zolang je er maar goed over nagedacht hebt kan het allemaal.
Maar wat heeft het met het topic te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je goed moet nadenken of aflossen de juiste keuze is. Dat is voor een ieder een persoonlijke keuze. Net wat je wensen zijn en hoe je in het leven staat en wat je plannen naar de toekomst zijn.

Nooit een extra lening moeten afsluiten voor bijvoorbeeld een auto levert ook veel geld op omdat je hebt gespaard ipv hebt afgelost op je hypotheek. Of nooit een zakelijk krediet nodig hebben voor een eigen zaak.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2016 09:28 ]

Pagina: 1