Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Exch2016] Diverse connectie issues en online search

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-11 14:08

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Ik zit met een issue op een domain waar we sinds kort het beheer op voeren.

Dit domein is gemigreerd naar Server 2012R2 en Exchange 2016CU2
Tegen het einde van de migratie bleek de situatie ooit vanaf 2003 steeds weer geupgrade te zijn en waren er wat problemen om de oude 2010 exchange server buiten gebruik te stellen (verborgen recovery stores etc)

Nu hebben diverse users (niet helemaal zeker of het bij allemaal zo is) het volgende probleem:

Pc's verliezen soms de connectie met de Exchange server, soms met duidelijke disconnected melding, maar soms ook zichtbaar zodra je gaat zoeken (melding in lichtgrijs dat enkel de afgelopen 12mnd doorzocht wordt middels de lokale windows search in de OST)
Nu hebben we daar ook een terminal server draaien waar we offline folders uitgeschakeld hebben.
Zodra ik als een probleem user inlog op die RDP en daar Outlook start, ik de fameuze melding krijg:

code:
1
2
Kan Microsoft Outlook niet starten. Kan het Outlook-venster niet openen. Kan de set mappen niet openen. 
Vanwege netwerkproblemen is er geen verbinding mogelijk met Microsoft Exchange.

Dit terwijl alle users (60+) zitten te werken, netjes mail krijgen en af en toe verbroken raken.
De RDP draait op dezelfde HV machine dus switches kunnen in dit geval niet dwars liggen.

Maak ik nu een nieuwe user aan, werkt alles naar behoren en blijft het ook werken.

Het vreemde is dus, zodra ik New-MailboxRepairRequest run op een mailbox van een user met deze problemen, dan werkt alles daarna.
Dacht ik..
Vrijdag gedraaid en na het weekend opnieuw getest, zelfde issues.

Doordat het bij een nieuw aangemaakte user wél werkt, vrees ik dat er ergens in de mailbox zelf iets zit wat dit "sloopt" of ergens onzichtbare verwijzingen in de AD meegenomen zijn vanuit de oude omgeving.
Alleen is het enorm lastig zoeken met deze generieke meldingen.
Alle RPC settings zijn gecheckt en ok. De clients draaien Outlook 2016.

Alle Autodiscover URL's e.d. staan goed. De oude server is al een maand buiten gebruik dus grotere issues hadden zich allang moeten aandienen.

Zijn er nog tips waar ik verder mee kan zoeken binnen het systeem??

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Alle reacties

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Post eens de resultaten van de autodiscover test van Outlook?
http://jetzemellema.blogs...r-testen-met-outlook.html

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Ow crap, vergeten neer te zetten..

Attempting the Autodiscover and Exchange ActiveSync test (if requested).
Autodiscover was successfully tested for Exchange ActiveSync.

Additional Details

Elapsed Time: 7735 ms.

Intern gaat deze ook zonder problemen, na reparatie mailbox. maar zijn we een paar dagen verder, gaat het weer mis.

Ik laat weer opnieuw een reparatie lopen zodat ik de mailbox in kan om de resultaten te posten.

• wagenveld
  • Niet online
Dat is de externe test volgens mij? Waar het even om gaat zijn de uitgebreide logs van de Outlook test, daar komt als het goed is naar voren of je een probleem hebt met je SCP records (als in, er zijn er meer dan 1).

[ Voor 4% gewijzigd door wagenveld op 12-09-2016 12:16 ]

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
wagenveld schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:16:
Dat is de externe test volgens mij? Waar het even om gaat zijn de uitgebreide logs van de Outlook test, daar komt als het goed is naar voren of je een probleem hebt met je SCP records (als in, er zijn er meer dan 1).
Ja extern idd..

De interne geeft ook geen error.
Autodiscovery geslaagd.

Screenie van het probleem zoals de gebruiker het ervaart met Cached Exchange aan:
Outlook Issue

[ Voor 23% gewijzigd door RoRoo op 12-09-2016 13:36 ]

• wagenveld
  • Niet online
Dat is leuk, maar lees nou mijn vraag nog eens?

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
wagenveld schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:39:
Dat is leuk, maar lees nou mijn vraag nog eens?
Mijn reactie gezien?

Intern geen fouten, een ook geen foute adressen.
Autodiscovery gaat intern net zo goed als extern.

• wagenveld
  • Niet online
Goed, dat er geen fouten staan is niet zo relevant, het ging mij om de logs zelf en of de SCP records daar naar voren komen.
Even anders dan, kijk eens met Adsiedit naar je Exchange Servers container, leeft 1 van de vorige servers daar nog en dan specifiek de SCP daarvan: https://theucguy.net/service-connection-point-scp-in/

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
wagenveld schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:05:
Goed, dat er geen fouten staan is niet zo relevant, het ging mij om de logs zelf en of de SCP records daar naar voren komen.
Even anders dan, kijk eens met Adsiedit naar je Exchange Servers container, leeft 1 van de vorige servers daar nog en dan specifiek de SCP daarvan: https://theucguy.net/service-connection-point-scp-in/
De records komen daar naar boven, en dat zijn ook de correcte.

Als ik die pagina volg die je gaf kom ik in de sites & services de juiste verwachte gegevens tegen.
adsiedit ook nog even geopend, maar ook die heeft geen verwijzingen naar de oude exchange server staan..

• wagenveld
  • Niet online
Mooi, dan kunnen we dat verhaal op zich uitsluiten.
Welk platform draait de Exchange server op?

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
wagenveld schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:36:
Mooi, dan kunnen we dat verhaal op zich uitsluiten.
Welk platform draait de Exchange server op?
Exchange 2016 CU2 op Server2012R2

Hypervisor is Hyper-V ook op 2012 R2

Het disconnecten lijkt tot op heden random te gaan. Nieuw aangemaakte user geen probleem geconstateerd.

Weet jij misschien of er per user ergens in de mailbox settings gedaan worden waar mogelijk de search server e.d. hard geset wordt?
misschien even checken met mfcmapi

• wagenveld
  • Niet online
Het lijkt me heel sterk dat jouw probleem een user specifiek iets is. Wanneer je geen probleem constateert bij een nieuwe user, is dat dan ook een relevante user, als in, zit er data in de mailbox, komt er mail binnen etc. Of gaat het om een schone lege mailbox?
Vandaar ook mijn vraag over het platform, omdat je algemene verbindingsproblemen lijkt te hebben met je Exchange server. Heb je al eens puur op netwerk niveau ernaar gekeken? Kun je bijv een ping naar de Exchange server doen op het moment dat Outlook niet werkt?
Gebruik je trouwens Outlook Anywhere of MAPI over HTTPS?

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
wagenveld schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:09:
Het lijkt me heel sterk dat jouw probleem een user specifiek iets is. Wanneer je geen probleem constateert bij een nieuwe user, is dat dan ook een relevante user, als in, zit er data in de mailbox, komt er mail binnen etc. Of gaat het om een schone lege mailbox?
Vandaar ook mijn vraag over het platform, omdat je algemene verbindingsproblemen lijkt te hebben met je Exchange server. Heb je al eens puur op netwerk niveau ernaar gekeken? Kun je bijv een ping naar de Exchange server doen op het moment dat Outlook niet werkt?
Gebruik je trouwens Outlook Anywhere of MAPI over HTTPS?
Top dat je meedenkt. _/-\o_

Exchange server is te pingen, OWA werkt, het werkende account die ik dan op dezelfde machine test blijft ook werken..

protocol:
New MAPI-HTTP protocol. First introduced in Exchange 2013 SP1 and Outlook 2013 SP1, MAPI-HTTP has replaced the RPC-based sync with a new Internet-friendly protocol that enhances Exchange/Outlook connectivity. You can read more about this architecture change and what it means for you by checking out this EHLO blog from last year.

Mijn test account bevat mail, daar komt ook wel mail op binnen maar is vanzelfsprekend vele malen leger dan de gebruiker die er sinds 2010 al werkt.

het is een beetje ongrijpbaar aan het worden. De Arbitration mailbox had ook geen OAB koppeling staan die heb ik ook gecorrigeerd.
tot op heden blijft de rest nu ook werken. Geen idee of e.e.a. gerelateerd is, maar ik hou 'm even in de gatne.

[ Voor 12% gewijzigd door RoRoo op 12-09-2016 16:19 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 16:47

Qwerty-273

Meukposter

Anders kijken of Outlook logging wat meer laat zien (en ja dat is behoorlijk wat logs door spitten).
https://support.office.co...d4-42c7-bd73-74ffd4034af5

Zie je op het moment van het probleem rare / geweigerde melding in je iis logs op de Exchange kant voor die gebruiker? Er van uitgaande dat Outlook Mapi/HTTP doet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• wagenveld
  • Niet online
Ongrijpbare Exchange problemen zijn altijd interessant ;)
Je kunt altijd nog proberen om een bekend probleem account te exporteren, originele mailbox verwijderen, nieuwe mailbox aanmaken en weer importeren. Dat zou 100% uitsluitsel moeten geven of je een probleem met je users hebt of met je Exchange omgeving zelf.
Ik ben laatst nog met een probleem bezig geweest waar bij een backup de Exchange cluster elke keer omviel, dat bleek aan een set buffers te liggen op de VMware vmxnet3 virtuele netwerkkaarten. Om maar aan te geven, soms zit het in een klein hoekje.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
wagenveld schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:27:
Ongrijpbare Exchange problemen zijn altijd interessant ;)
Je kunt altijd nog proberen om een bekend probleem account te exporteren, originele mailbox verwijderen, nieuwe mailbox aanmaken en weer importeren. Dat zou 100% uitsluitsel moeten geven of je een probleem met je users hebt of met je Exchange omgeving zelf.
Ik ben laatst nog met een probleem bezig geweest waar bij een backup de Exchange cluster elke keer omviel, dat bleek aan een set buffers te liggen op de VMware vmxnet3 virtuele netwerkkaarten. Om maar aan te geven, soms zit het in een klein hoekje.
Ik ben op zich gek op dit soort problemen, heerlijk om even in te duiken en het lekkere gevoel als de oplossing dan toch gevonden is.
Maar deze, in de huidige drukte.... Gek van te worden :)

Ik had inderdaad al zitten denken om een export te doen, maar in het verleden heb ik ooit wel eens een corruptie vrolijk mee geëxporteerd, dus wilde ik dat even afwachten :)

• HyperActivE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-11 12:51

HyperActivE

Niet zo actief als verwacht

Als je de oude server weer aanzet, doet het probleem zich dan nog steeds voor?

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
HyperActivE schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:49:
Als je de oude server weer aanzet, doet het probleem zich dan nog steeds voor?
Yep, dat probleem bleef.

Toen heb ik daar de exchange 2010 rollen helemaal verwijderd om zeker te zijn dat er toch niet ergens iets achter bleef.

Toen kwamen we erachter dat er nog een recovery store verwijzing stond uit Exchange 2003(!!!!) die niet meer verwijderd kon worden.
Uiteindelijk wel netjes weten op te schonen, maar toen dacht ik het wel gevonden te hebben..

niet dus

• horaasje
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09-2023
En is er een oplossing gevonden voor dit probleem?
Zit al ook een hele namiddag te klooien hiermee ..

Dachten eerst ergens een probleem in de tenant met de gebruiker of licentie, daar alles al geprobeerd.
Dan de O365 Office 2016 client verwijderd en de VLK versie geïnstalleerd, nog steeds zelfde probleem.

Is inderdaad user gerelateerd want met een andere gebruiker geen problemen.
Zelfs op andere devices ..

• wagenveld
  • Niet online
O365 lees ik? Dan heb je niet zoveel aan dit topic.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
horaasje schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:55:
En is er een oplossing gevonden voor dit probleem?
Zit al ook een hele namiddag te klooien hiermee ..

Dachten eerst ergens een probleem in de tenant met de gebruiker of licentie, daar alles al geprobeerd.
Dan de O365 Office 2016 client verwijderd en de VLK versie geïnstalleerd, nog steeds zelfde probleem.

Is inderdaad user gerelateerd want met een andere gebruiker geen problemen.
Zelfs op andere devices ..
We hebben het registry op de Exchange server een beetje getweaked en daar lijkt het opgelost.

Gebruiker met issue is ondertussen niet meer werkzaam daar maar heb haar destijds niet meer gehoord.
Zal morgen de waardes even opzoeken als je interesse hebt.

• horaasje
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09-2023
RoRoo bedankt voor je respons, ik heb ondertussen de fout gevonden voor die specifieke gebruiker.
De fout bij ons zat in een volg-spatie aan het eind van het AD kenmerk: legacyExchangeDN
Na het verwijderen van die spatie kon de Outlook gewoon weer gestart worden!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
@horaasje Dat is ook een leuke om te hebben. Wat zal jij je de blubber gezocht hebben.
Goed dat het boven water is

Pagina: 1