Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:53
Ik heb sinds een aantal jaar een Crucial M4 512GB SSD. Sinds een jaar begint deze toch wel krapjes te worden en zou wellicht een erg fijn plekje kunnen krijgen in de laptop van mijn vrouw.
Nu ben ik op zoek naar een 1TB model en uiteraard heb ik er ook al een aantal gevonden.
Op dit moederbord zitten iig alleen SATA poorten, dus geen m.sata en m2 etc. Maar qua prijsverschil en prestatie verschil verwacht ik niet dat ik meer dan een SATA variant nodig zal hebben.
De SSD is het enige wat ik qua opslag hierin heb zitten. De rest staat allemaal op onze server en ben verbonden middels 1Gbit ethernet.

Hieronder mijn huidige pc (voor zover interessant en de SSD welke er in zit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z77-V Pro€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 84,49€ 84,49
1Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-D9L€ 49,01€ 49,01
1Noctua NF-A9 PWM, 92mm€ 16,-€ 16,-
3Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 13,31€ 39,93
1Logitech G910 Orion Spark RGB (Qwerty)€ 179,99€ 179,99
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4X1600C9€ 96,44€ 96,44
1LG BH16NS40 Bulk Zwart€ 74,87€ 74,87
1Cooler Master V750 Semi-Modular€ 107,-€ 107,-
1Crucial m4 CT512M4SSD2BAA met 3,5" bracket 512GB€ 0,-€ 0,-
1Newstar FPMA-D935€ 78,99€ 78,99
1Bluelounge Posto Black€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 746,71

Het volgende lijstje is wat ik zelf gevonden heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial MX200 2,5" 1TB€ 292,04€ 292,04
1Crucial MX300 2,5" 1TB€ 261,32€ 261,32
1Samsung 850 EVO 1TB€ 296,95€ 296,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 850,31

Waar ik dus gigantisch over twijfel is, welke is beter?
De Crucial's hebben beide beveiliging tegen stroomuitval.
De Samsung gebruikt zijn eigen controller.
De MX300 is een stuk goedkoper, maar is die ook beter?
Zijn de 850 EVO en de MX200 de meerprijs waard?

Even globaal is de MX300 ietsjes langzamer, maar alles is iig qua leessnelheid 2x zo snel.
Verder verschilt er niet heel erg veel.
Uiteraard al reviews en vergelijken bekeken, maar afgezien van een klein snelheidsverschil zal er in de praktijk niet veel verschil zijn tussen deze 3.

Het topic over SSD's ook al uit zitten pluizen, maar daar kom ik er ook niet echt uit. Klopt het dat het eerder een kwestie van smaak is?

Beste antwoord (via Arunia op 12-09-2016 11:06)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verschillen zie je vooral bij daarop toegespitste benchmark. Waarbij bijv 30GB in 1 keer naar de SSD geschreven wordt. Dan zijn er verschillen tussen TLC en MLC. Maar in de dagelijkse praktijk merk je dat niet, behalve wanneer je een fan bent van benchmark-plaatjes kijken.

MLC SSD hebben meer schrijf cycles. In het geval van een 1TB SSD zou het zomaar kunnen zijn dat je dan ipv 200 jaar, slechts 50 jaar nodig hebt om door die cycles heen te gaan. Kortom, een SSD zal wel eerder kuren vertonen, en dan niet doordat schrijf cycles op zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het ontloopt elkaar allemaal niet veel. Mag ik vragen waarom je er niet een SSD bij zet ipv vervangen? (De laptop van de vrouw kan altijd uit met een andere kleinere SSD :))

Je conclusie is al juist: De verschillen zijn klein en met normaal gebruik vooral niet merkbaar. De benchmarks zouden kleine verschillen kunnen laten zien. Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom je 30 euro meer wilt betalen voor iets anders dan de MX300.

Volgens mij zou de keuze simpel moeten zijn, al weet ik natuurlijk niet waarvoor je het systeem gebruikt. Gezien de config verwacht ik een gamebak. Dan is er geen reden om niet voor de MX300 te gaan.

En smaak? Sommige mensen zijn merkentrouw, maar zowel Crucial en Samsung hebben wel een goede trackrecord voor SSDs.

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 12-09-2016 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dat was idd mijn verwachting ook. De bevestiging is altijd fijn. Tja, als ik dan toch iets koop, kan ik het beter goed doen en mijn vrouw ook nog eens blij maken met mijn spullen. Tuurlijk kan ze uit met een andere SSD (kleiner wellicht niet, want ze heeft nu ook 750GB en heb uiteraard gecheckt hoeveel er nu gebruikt wordt waarbij 256GB het niet gaat worden), maar ach. De laptop zelf kan iig nog best lang mee. Was jaren geleden niet de minste (Quad core i7 welke nog steeds qua snelheid niet onder doet) en de SSD kan bij een nieuwe uiteraard ook nog mee naar die laptop.

Idd, dacht dat ik vrij uitgebreid was, maar vergat even te vertellen dat het onder andere een gamebak is. Beetje foto bewerken (Lightroom) uiteindelijk films bewerken (Pinnacle Studio of Adobe Premiere).
Wellicht dat deze nog vervangen gaat worden voor een kleinere pc (mATX of ITX) ivm nieuwe plek van de pc en toch wat minimalistischer, maar dat wordt een andere topic. Verwacht ook niet dat hierdoor de keuze voor een SATA SSD zal veranderen in een M.2 of mSATA ongeacht of die aansluiting er op zit.

Idd, smaak. Ben begonnen met een OCZ Vertex (welke needless to say het ineens opgegeven had vlak voor onze vakantie), deze vervangen na de vakantie voor een Corsair Force welke het ook ineens opgegeven heeft binnen de garantie. Uiteindelijk bijgelegd voor deze Corsair en uiteindelijk fan gebleven. De stroomuitval functie is voor mij geen must eigenlijk. Maar als het er voor die prijs dan toch op zit, dan zal ik er geen nee tegen zeggen uiteraard.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 12-09-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 18:03
De MX200 is een MLC SSD de rest een TLC. Dit is ook een belangrijk punt die je in je keuzeproces zou kunnen meenemen. Zelf ben ik in bezit van een 850 EVO 1TB en ben er erg tevreden mee, hij is misschien iets sneller maar dit zal je niet tot nauwelijks merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik zie het nu ook. Dacht in mijn vergelijking dat het deze 3 was met MLC, maar dat was de m.2 versie die ik verwijderd had. Goed punt.
Dan ga ik daar nog eens goed over nadenken en eens kijken wat nu echt het verschil tussen MLC en TLC is en of dit wellicht mijn keuze zal beïnvloeden.

Volgens deze site, zou MLC beter zijn en langer mee gaan dan TLC. SLC is dan nog beter etc etc.

Wat dus in zou houden dat die MX200 beter zou zijn dan de duurdere varianten. Of die site heeft het mis, dat kan ook.

[ Voor 36% gewijzigd door Arunia op 12-09-2016 10:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verschillen zie je vooral bij daarop toegespitste benchmark. Waarbij bijv 30GB in 1 keer naar de SSD geschreven wordt. Dan zijn er verschillen tussen TLC en MLC. Maar in de dagelijkse praktijk merk je dat niet, behalve wanneer je een fan bent van benchmark-plaatjes kijken.

MLC SSD hebben meer schrijf cycles. In het geval van een 1TB SSD zou het zomaar kunnen zijn dat je dan ipv 200 jaar, slechts 50 jaar nodig hebt om door die cycles heen te gaan. Kortom, een SSD zal wel eerder kuren vertonen, en dan niet doordat schrijf cycles op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik verwacht ook inderdaad wel dat met zulke waarden eerder een controller oid het op zal geven dan het geheugen zelf.
Dit was eigenlijk al 10 jaar bij één van de eerste SSD's.

Als ik je tekst zo lees, dan lijkt de goedkopere van de 3 alsnog de interessantere keuze. Qua snelheid verschilt het alleen in benchmarks en laat dat nu net zijn waar ik al sinds de grafische benchmarks mee gestopt ben.
Pagina: 1