Verbrande LVDS kabel na bios flash? + ervaring laatste week

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steerty
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Hoi beste tweakers,

Na recent een Alienware 17 (R5, m17x?) te hebben overgekocht van een mede tweaker, zit ik echt wel met een bizar probleem. Ik ben een echte tweaker ik hart en ziel en natuurlijk rijkt dat van hardware mods tot mods aan de bios. Mijn eerste gedacht met deze laptop was hey, laten we hier eens een complete unlocked bios op flashen, aangezien ik dit al met al mijn eerdere laptops heb gedaan.
Had ik geweten dat ik hiervan zoveel stress en miserie ging krijgen had ik het natuurlijk nooit gedaan maarja, dat besef je natuurlijk veel te laat. :F
Vanaf het moment dat de custom bios flash meer als 5 minuten duurde dacht ik al van hier is iets mis. Heb nog 10 extra minuten gewacht, in de hoop dat het goed zo komen maar daarna herstart. Na opnieuw opstart sprong het backlight van het scherm aan en had ik een greintje hoop, alleen maar om begroet te worden met 2 grijze strepen in mijn scherm en een continu, 8 beepjes op een rij (lcd/gpu probleem). Ik zou ook echt absoluut zweren dat ik een licht verbrand luchtje rook maar dat kon even goed mijn verbeelding zijn aangezien het hier zonet geverfd is.
Je kan gerust zeggen dat ik tegen nu enorm aan het zweten was maar ik had de hoop nog niet opgegeven. De flash opnieuw geprobeerd, zelfde probleem. Begonnen met een CMOS reset daarna gpu eruit gehaald, niks. Geprobeerd op extern scherm, ook niks. Zelf cpu eruit gehaald maar haalde allemaal niks uit.
Uiteindelijk dan maar het volledig scherm eruit gehaald, extern scherm aangesloten maar nog steeds dezelfde 8 beeps. Dan krijg ik een schrijntje hoop, onder de LVDS kabel waar het scherm origineel was op aangesloten zag ik een gelijkaardige connector, genaamd EDP en na wat onderzoek blijkt dit een embedded displayport te zijn. Ik neem aan dat deze gebruikt wordt voor de 120hz, 3D capable schermen waar sommige alienware laptops mee kunnen worden uitgerust. Mijn eerste gedacht was om het originele scherm dat dus aangesloten was op de LVDS connector, hierop eens te proberen. Scherm er terug opgezet, connector verwisseld, gpu terug geïnstalleerd en hey, wat is dat? Geen beeps meer! Wel ook geen beeld op het laptop scherm of externe monitor maar dit was toch al een stap vooruit.
Na wat onderzoek over Dell biosen op het idee gekomen om een recovery bios te flashen. Dit doe je bij deze laptop door de END key in te houden en dan de stroom aan te zetten. Je moet dan een originele dell bios hernoemen naar VAS00X64.fd en op een usb zetten. Na 2-3 minuten herstart de laptop vanzelf, ik nam dus aan dat deze recovery gelukt was? In ieder geval sprong mijn extern scherm opeens aan en mijn geluk kon niet op! _/-\o_
Na terug te booten in Windows 10 viel mij wel 1 ding meteen op, de geïntegreerde gpu (hd4600) was weg. Volledig onvindbaar zowel in de bios als in het OS. Ik dacht meteen dat dit was waarom mijn scherm ook niet meer werkte op de LVDS connector, de geïntegreerde gpu is kapot/disabled.
Mijn zoektocht ging dus voort, hoe zet ik deze terug aan? Uit vorige ervaring weet ik dat als je FN+F5 drukt op een alienware laptop, kun je switchen tussen geïntegreerde gpu en dedicated gpu. Dit heb ik natuurlijk direct geprobeerd ik kreeg de prompt van 'wilt u switchen' of zo iets, origineel scherm terug aangesloten op de LVDS connector maar helaas, 8 beeps en 2 grijze lijnen. Op dit punt heb ik zo goed als alles geprobeerd, scherm op EDP poort, scherm niet aangesloten, scherm op LVDS, kabel uittrekken na boot maar niks maakte het mogelijk om de geïntegreerde gpu terug aan te zetten. Heb hierna nog het scherm eruit gehaald een aangesloten op een andere laptop en hierop werkte het perfect. Dus aan het scherm zelf lag het niet.
Op dit punt had ik al 4 dagen gewerkt aan de laptop, met zo goed als geen slaap. Alle vrije uurtjes van de dag gingen naar de laptop en zoals je kan begrijpen had ik enorm veel stress en was erg geërgerd. Uit frustratie had ik de laptop dan maar te koop gezet op tweakers maar na een nachtje eindelijk eens goed te slapen heb ik hem er terug afgehaald. In de 24 uur dat hij erop stond had ik van 5 tweakers een offer om de laptop voor mij te repareren/na te kijken. Hierbij nogmaals een hartelijk bedankje, spreekt nogmaals eens goed over de positieve community van tweakers!
Dan dacht ik aan de verbrande geur onmiddellijk na de bios flash. Aan de kabel zelf was eerlijk gezegd echt niks te zien. Heb uiteindelijk dan maar een nieuwe besteld voor 40 euro (voor een stom kabeltje) en hierop wacht ik nu nog. ETA 3-4 dagen.
Hier zit ik dan, om 1 uur snachts. Mijn ervaring van de laatste week te typen. 8)7

Nu is mijn vraag of het überhaupt wel mogelijk is, dat een LVDS kabel doorbrand na een bios flash. De moderator die mij de mod voor de bios heeft gegeven zegt van niet maar het verbrande luchtje (waar ik niet zeker van ben) + symptomen zeggen van wel.