govie schreef op maandag 12 september 2016 @ 02:20:
Bedankt zover.
Het was mijn bedoeling even simpel te beginnen met een 3pin fancontroller. Ik heb met de formules uit deze
"howto make a fancontroller" gerekend: Rf = U / I ......&...... Rp = (U*Rf/I)-Rf
Ik heb als voorbeeld even mijn case genomen die plaats biedt aan een 40mm en een 120mm casefan. Stel ik installeer de volgende 2 willekeurige fans uit de pricewatch:
- Sharkoon System 40mm 6200rpm 3pin (0,07A)
- Scythe SSDB 120mm 1900rpm 3pin (0.50A)
Stap 1: Hoeveel weerstand moet de potmeter hebben om beide fans minimaal 3V aan te kunnen rijken.
Rsharkoon = 12/0,07 = 171 ohm
Rscythe = 12/0,5 = 24 ohm
Rp.sharkoon.min = (12*171/3)-171=514 Ohm
Rp.scythe.min = (12*24/3)-24=72 Ohm
Conclusie: Rpotmeter minimaal 514 ohm zijn om beide fans goed aan te kunnen sturen.
Stap 2: Wat is de invloed van een 514 Ohm potmeterweerstand, op het voltage at richting de Scythefan wordt gestuurd.
Rp.scythe.min = (12*24/
U)-24=72 Ohm dus U=(514+24)/268=2 Volt
Voorlopige redenering: Die 2 Volt lijkt me niet reeel want de fan zal waarschijnlijk niet draaien bij de theoretische 2V. Hierdoor is een gedeelte van de 270 graden instelboog eigenlijk loze instelruimte totdat we de voltagegrens van de fan bereiken. Het maakt de fancontroller minder efficient kwa instelbereik op de 270 graden instelboog. Als het bovenstaande klopt, dan wil ik in theorie die potmeterweerstand kunnen instellen per fan op basis van het amperage van iedere individuele fan. Dit zodat ik de gehele 270 graden nuttig kan gebruiken (mierenneuken waarschijnlijk maar is belangrijk dat ik het snap).
Als ik het goed begrepen heb dan zijn die ouderwetse fancontrollers wel redelijk beperkt qua fanranges t.o.v. van eventueel nieuwere technologien. Ik zou eigenlijk een fancontroller moeten selecteren op de potmeterweerstand to.v. de fanweerstand. Indien dit rekenvoorbeeld e.e.a. bekrachtigd, dan heb ik goed begrepen dat je wel een fancontrollertje gewoon kunt nemen, maar dan niet de garantie hebt die de instelling ook makkelijk te bedienen is op een redelijke schaal. Zo te lezen, ligt dit in het verlengde van jullie posts, maar weet niet zeker. Ik wil het gewoon graag begrijpen wat er gebeurt (en ik weet dat 3V erg laag is al kan die scythefan erg laag aftoeren, maar dat maakt voor de theoretische conclusie niet veel uit). Die microcontroller klinkt erg interessant en ook ingewikkelder, laat me maareven makkelijk beginnen met een potmeter en dan rol ik vanzelf rustig in materie:)
Sowieso ga je dit niet redden. Je potmeters kunnen dit niet aan.
Zoals ik zal had gezegd is een potmeter slechts geschikt voor 0,25watt.
Jouw gekozen fans zijn respectievelijk (12V*0,07A) 0,84 Watt en (12V*0,5A) 6watt. Veel meer dan wat de potmeter aankan. Dus dat gaat gegarandeerd roken/branden

Leuk om te testen aan tafel, niet in je PC
Daarbij reken je een Ohmse weerstand uit, maar een ventilator bestaat uit spoelen en magneten. Dat is een Inductieve weerstand. Kortgezegd verandert de weerstand over het toerenbereik, maar wat er op het label staat is wat de ventilator verbruikt als hij op volle toeren draait.
Dus het enige wat je hebt uitgerekend is de totale weerstand als de ventilator volle toeren draait.
Als hij vanaf 0 toeren moet beginnen is de weerstand vele malen lager en gaat er veel meer stroom door de ventilator heen. Dat is de zogenoemde opstart-stroom van een elektromotor.
Dat is dan ook de reden waarom je jouw schakeling nooit zal zien in een fancontroller. Je kan gewoon niet betrouwbaar je fans schakelen met potmeters.
Er vanuit gaande dat je potmeters kan kopen die wel goed zijn voor grotere vermogens (ja, ze bestaan maar zijn fors groter dan standaard), zal je per ventilator een circuit moeten maken. Elk circuit moet je dan weer gaan afregelen met een paar trimpots om je minimale en maximale instelling te krijgen.
Daarom waren de eerste fan-controllers die je kon kopen relatief simpele voltage drivers, bijvoorbeeld op basis van een LM317 chip.
ZIe bijvoorbeeld:
http://www.electro-tech-o...ontrol-circuit-lm317.419/
Daarmee kan je redelijk acuuraat en vrij goed te trimmen (met trimpots, als je die er aan toevoegt) regelen hoeveel volt de ventilator krijgt, onafhankelijk van welke ventilator je er aan hangt.
Maar jij lijkt het nog een stap verder te willen brengen met exacte RPM bepaling. Dan moet je gewoon aan de slag met een microcontroller.
Kortom: Ga eens kijken naar die LM317 schakeling. Is niet duur, is vrij goed af te stellen door te spelen met de weerstandswaarden (of door een weerstandje hier en daar te vervangen voor een trimpot) en geeft je hele aardige resultaten op basis van X% van het toerenbereik van de aangesloten ventilator.