Regelbare weerstanden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ben wat aan het rekenen over een zelfgemaakte fancontroller. Volgens de theorie die ik op dit moment hanteer, bepaald de omschreven maximale weerstand van een potmeter, hoeveel de fan aftoert per 1 graden op een boog van stel 270 graden. Dit houdt volgens mij in dat bijvoorbeeld een 40mm en een 120mm fan op eenzelfde fancontroller niet het exact hetzelfde instelbereik verkrijgen. Indien dit klopt dan zou je toch eigenlijk een instelbare maximale potmeterweerstand willen hebben die je kunt "afstemmen" op de aangesloten fan om zo de 270 graden instelboog ten volle te benutten. Zo'n fancontroller bestaat volgens mij niet, dus ik zal het wel ergens mis hebben, vertel het me maar, hoe zit het in elkaar!

Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 11-09-2016 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dus even kortgezegd wil je een potmeter gebruiken om een fan te regelen, maar je wil dat je van een minimaal toerental naar een maximaal toerental kan gaan, onafhankelijk van de fan?
Als je dat op die manier wil doen, zal je per fan moeten gaan meten en dan gebruik maken van zogeheten trimpots om de maximale en minimale waarde af te stemmen.

Reken wel dat een pot niet voldoende is om een fan te regelen. Ze zijn normaliter maar geschikt voor 0,25watt (dus 0,028ampere bij 12volt) en een fan zuipt wel iets meer dan dat.

Je zal dus minstens aan de slag moeten met een LM317 schakeling, wat een variabele voltageregelaar is, op basis van een referentiespanning die je pototentiometer afgeeft. Die kan je dan weer offsetten met trimpots zodat je bepaalde toerentallen krijgt.

Wat veel slimmer is om te doen, is om dat hele analoge boeltje achterwege te laten.
Met een microcontroller (zoals een PIC16 of een Atmega328) kan je het toerental van de fan uitlezen via de RPM-sense draad (meestal geel).
Daarna laat je die waarde leidend zijn voor het berekenen van een PWM waarde waarmee je de 12volt lijn naar de fan (meestal rood) gaat pulseren.
In plaats van een pot gebruik je een rotary encoder of een paar knopjes (up/down) om de gewenste snelheid in te stellen. De microcontroller kan dan gaan bijregelen op basis van jouw wens en de waarde die hij meet van de fan.
Maak je gebruik van 4pins PWM fans, dan kan je de PWM draad (de blauwe meestal) gebruiken om je PWM signaal te sturen, en geef je de rode draad gewon 12volt.

Voordeel aan PWM is dat je veel acuratere besturing hebt, en dat je fans bij een lager toerental al direct willen opspinnen. Dat lukt je met voltage besturing niet over dezelfde breedte in toerentallen.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 11-09-2016 23:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-10 22:19

Genius-General

Expect the Unexpected

Kan je niet veel beter er een arduino nano achterhangen en dan de fans besturen via PWM, die snelheid kan je dan weer regelen met een pot meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Bedankt zover.

Het was mijn bedoeling even simpel te beginnen met een 3pin fancontroller. Ik heb met de formules uit deze "howto make a fancontroller" gerekend: Rf = U / I ......&...... Rp = (U*Rf/I)-Rf

Ik heb als voorbeeld even mijn case genomen die plaats biedt aan een 40mm en een 120mm casefan. Stel ik installeer de volgende 2 willekeurige fans uit de pricewatch:
- Sharkoon System 40mm 6200rpm 3pin (0,07A)
- Scythe SSDB 120mm 1900rpm 3pin (0.50A)

Stap 1: Hoeveel weerstand moet de potmeter hebben om beide fans minimaal 3V aan te kunnen rijken.
Rsharkoon = 12/0,07 = 171 ohm
Rscythe = 12/0,5 = 24 ohm

Rp.sharkoon.min = (12*171/3)-171=514 Ohm
Rp.scythe.min = (12*24/3)-24=72 Ohm

Conclusie: Rpotmeter minimaal 514 ohm zijn om beide fans goed aan te kunnen sturen.

Stap 2: Wat is de invloed van een 514 Ohm potmeterweerstand, op het voltage at richting de Scythefan wordt gestuurd.

Rp.scythe.min = (12*24/U)-24=72 Ohm dus U=(514+24)/268=2 Volt

Voorlopige redenering: Die 2 Volt lijkt me niet reeel want de fan zal waarschijnlijk niet draaien bij de theoretische 2V. Hierdoor is een gedeelte van de 270 graden instelboog eigenlijk loze instelruimte totdat we de voltagegrens van de fan bereiken. Het maakt de fancontroller minder efficient kwa instelbereik op de 270 graden instelboog. Als het bovenstaande klopt, dan wil ik in theorie die potmeterweerstand kunnen instellen per fan op basis van het amperage van iedere individuele fan. Dit zodat ik de gehele 270 graden nuttig kan gebruiken (mierenneuken waarschijnlijk maar is belangrijk dat ik het snap).

Als ik het goed begrepen heb dan zijn die ouderwetse fancontrollers wel redelijk beperkt qua fanranges t.o.v. van eventueel nieuwere technologien. Ik zou eigenlijk een fancontroller moeten selecteren op de potmeterweerstand to.v. de fanweerstand. Indien dit rekenvoorbeeld e.e.a. bekrachtigd, dan heb ik goed begrepen dat je wel een fancontrollertje gewoon kunt nemen, maar dan niet de garantie hebt die de instelling ook makkelijk te bedienen is op een redelijke schaal. Zo te lezen, ligt dit in het verlengde van jullie posts, maar weet niet zeker. Ik wil het gewoon graag begrijpen wat er gebeurt (en ik weet dat 3V erg laag is al kan die scythefan erg laag aftoeren, maar dat maakt voor de theoretische conclusie niet veel uit). Die microcontroller klinkt erg interessant en ook ingewikkelder, laat me maareven makkelijk beginnen met een potmeter en dan rol ik vanzelf rustig in materie:)

[ Voor 9% gewijzigd door govie op 12-09-2016 02:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je wilt kan je ook een fan controller bouwen met een 555 en mosfet (dit gaat ook met een µC) :) en zie je niet naar de rpm pin. Dan ga je bvb van 50% naar 100% PWM

Btw vergeet bij je berekening niet de opstart spanning, dis is voor 12V ventilatoren meestal 7V.

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 12-09-2016 07:00 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Begrijp ook niet goed wat je nu probeert te bereiken?
't Idee van de fearless assassin is dat je één potmeter per fan gebruikt en verschillende fans hebben verschillende potmeters nodig. Jij wilt dezelfde potmeter gebruiken voor twee verschillende fans?

Anyway, potmeters hebben niet voor niets drie aansluitingen: je maakt een spanningsdeler
Afbeeldingslocatie: http://mooibroek.dyndns.org/spanningsdeler.png
Met de weerstand regel je 'm af zodanig dat de potmeter over de volledige draaihoek werkzaam is.
Je mag zelf uitrekenen hoe groot e.e.a. moet worden.

Voor de zekerheid: dit is alleen bedoeld als gedachtenexperiment.
Als je 't in de praktijk gaat uitvoeren, vliegt geheid je potmeter in de fik

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

govie schreef op maandag 12 september 2016 @ 02:20:
Bedankt zover.

Het was mijn bedoeling even simpel te beginnen met een 3pin fancontroller. Ik heb met de formules uit deze "howto make a fancontroller" gerekend: Rf = U / I ......&...... Rp = (U*Rf/I)-Rf

Ik heb als voorbeeld even mijn case genomen die plaats biedt aan een 40mm en een 120mm casefan. Stel ik installeer de volgende 2 willekeurige fans uit de pricewatch:
- Sharkoon System 40mm 6200rpm 3pin (0,07A)
- Scythe SSDB 120mm 1900rpm 3pin (0.50A)

Stap 1: Hoeveel weerstand moet de potmeter hebben om beide fans minimaal 3V aan te kunnen rijken.
Rsharkoon = 12/0,07 = 171 ohm
Rscythe = 12/0,5 = 24 ohm

Rp.sharkoon.min = (12*171/3)-171=514 Ohm
Rp.scythe.min = (12*24/3)-24=72 Ohm

Conclusie: Rpotmeter minimaal 514 ohm zijn om beide fans goed aan te kunnen sturen.

Stap 2: Wat is de invloed van een 514 Ohm potmeterweerstand, op het voltage at richting de Scythefan wordt gestuurd.

Rp.scythe.min = (12*24/U)-24=72 Ohm dus U=(514+24)/268=2 Volt

Voorlopige redenering: Die 2 Volt lijkt me niet reeel want de fan zal waarschijnlijk niet draaien bij de theoretische 2V. Hierdoor is een gedeelte van de 270 graden instelboog eigenlijk loze instelruimte totdat we de voltagegrens van de fan bereiken. Het maakt de fancontroller minder efficient kwa instelbereik op de 270 graden instelboog. Als het bovenstaande klopt, dan wil ik in theorie die potmeterweerstand kunnen instellen per fan op basis van het amperage van iedere individuele fan. Dit zodat ik de gehele 270 graden nuttig kan gebruiken (mierenneuken waarschijnlijk maar is belangrijk dat ik het snap).

Als ik het goed begrepen heb dan zijn die ouderwetse fancontrollers wel redelijk beperkt qua fanranges t.o.v. van eventueel nieuwere technologien. Ik zou eigenlijk een fancontroller moeten selecteren op de potmeterweerstand to.v. de fanweerstand. Indien dit rekenvoorbeeld e.e.a. bekrachtigd, dan heb ik goed begrepen dat je wel een fancontrollertje gewoon kunt nemen, maar dan niet de garantie hebt die de instelling ook makkelijk te bedienen is op een redelijke schaal. Zo te lezen, ligt dit in het verlengde van jullie posts, maar weet niet zeker. Ik wil het gewoon graag begrijpen wat er gebeurt (en ik weet dat 3V erg laag is al kan die scythefan erg laag aftoeren, maar dat maakt voor de theoretische conclusie niet veel uit). Die microcontroller klinkt erg interessant en ook ingewikkelder, laat me maareven makkelijk beginnen met een potmeter en dan rol ik vanzelf rustig in materie:)
Sowieso ga je dit niet redden. Je potmeters kunnen dit niet aan.
Zoals ik zal had gezegd is een potmeter slechts geschikt voor 0,25watt.
Jouw gekozen fans zijn respectievelijk (12V*0,07A) 0,84 Watt en (12V*0,5A) 6watt. Veel meer dan wat de potmeter aankan. Dus dat gaat gegarandeerd roken/branden ;)
Leuk om te testen aan tafel, niet in je PC ;)

Daarbij reken je een Ohmse weerstand uit, maar een ventilator bestaat uit spoelen en magneten. Dat is een Inductieve weerstand. Kortgezegd verandert de weerstand over het toerenbereik, maar wat er op het label staat is wat de ventilator verbruikt als hij op volle toeren draait.
Dus het enige wat je hebt uitgerekend is de totale weerstand als de ventilator volle toeren draait.
Als hij vanaf 0 toeren moet beginnen is de weerstand vele malen lager en gaat er veel meer stroom door de ventilator heen. Dat is de zogenoemde opstart-stroom van een elektromotor.

Dat is dan ook de reden waarom je jouw schakeling nooit zal zien in een fancontroller. Je kan gewoon niet betrouwbaar je fans schakelen met potmeters.
Er vanuit gaande dat je potmeters kan kopen die wel goed zijn voor grotere vermogens (ja, ze bestaan maar zijn fors groter dan standaard), zal je per ventilator een circuit moeten maken. Elk circuit moet je dan weer gaan afregelen met een paar trimpots om je minimale en maximale instelling te krijgen.

Daarom waren de eerste fan-controllers die je kon kopen relatief simpele voltage drivers, bijvoorbeeld op basis van een LM317 chip.
ZIe bijvoorbeeld: http://www.electro-tech-o...ontrol-circuit-lm317.419/
Daarmee kan je redelijk acuuraat en vrij goed te trimmen (met trimpots, als je die er aan toevoegt) regelen hoeveel volt de ventilator krijgt, onafhankelijk van welke ventilator je er aan hangt.

Maar jij lijkt het nog een stap verder te willen brengen met exacte RPM bepaling. Dan moet je gewoon aan de slag met een microcontroller.

Kortom: Ga eens kijken naar die LM317 schakeling. Is niet duur, is vrij goed af te stellen door te spelen met de weerstandswaarden (of door een weerstandje hier en daar te vervangen voor een trimpot) en geeft je hele aardige resultaten op basis van X% van het toerenbereik van de aangesloten ventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn ook potmeters van 1 en zelfs meer watt. Maar een regeling op basis van een lm317 of zelfs een 7805 is het meest simpele. PWM is leuk maar echt niet nodig.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ja, er zijn allerlei potmeters van piepklein tot een paar watt. Maar is dat hier eigenlijk wel relevant? Er is al in een paar maal op alternatieven gewezen naar andere mogelijkheden, ook door je zelf. Alles kan, maar wat door TS en in een enkel antwoord wordt vergeten dan wel niet gerealiseerd is het vermogen. Hier geldt hetzelfde als voor dimmers voor lampen, om dat met een regelbare weerstand te doen zou een weerstand nodig zijn van minimaal het vermogen van het te regelen object. Waar laat je zo'n loeier van een ding? Onderschat de afmetingen daarvan niet, afgezien nog van het vermogen (warmte) dat hij opslurpt. Sowieso is een elektronische oplossing, welke dan ook, het enige verstandige antwoord. Doe niet te ingewikkeld en overweeg eens een gewone "ouderwetse" gloeilampdimmer van voldoende vermogen. Volgens mij hebben die dingen geen moeite met een inductieve belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
Ik merk al wel dat ik er niet veel van weet. :9 De samenvattende boodschap lijkt me:
- Dat mijn theorie niet standhoud in de praktijk, zowieso m.b.t. casefans.
- Dat ik het beste aan de slag kan gaan met het verdiepen in de lm317 chip en andere "harde waren" vernoemd in dit draadje om te kunnen behappen wat er mogelijk is.

De link die was gepost laat een lm317 chippie zien met een potmeter eraan gesoldeerd. Voor mijn lekenoog lijkt deze schakeling een beetje op standaard fancontroller zoals bijv. de Scythe Kaze Black, klopt dit? (dat zwarte dinges achter de condensator zou dan eventueel een lm317 chip kunnen zijn)

Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/uploads/tx_cfamooflow/Kaze-Q-3_5-ViewBack_01.jpg
Fotootje van de pcb.

Zou grappig zijn als ik ooit een fancontrollertje zelf kan maken voor 3 groepjes van 2 identieke fans, verwerkt in een enkel/dubbel pci slot aan de achterzijde. Ik heb altijd die pci sloten over, eigenlijk de ideale plek om een fancontrollertje te plaatsen, aangezien je het maar 1 keer hoeft in te stellen als de fanselectie goed is (ik weet dat die te koop zijn, maar die zijn niet voor 3 groepjes en is niet hetzelfde als er zelf eentje proberen te fabriceren).

Bedankt "fellowship of the fancontrollert" :9

[ Voor 17% gewijzigd door govie op 12-09-2016 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Die verticale LM317T IC's zijn in ieder geval wel goedkoop. 32 cent per stuk begint het mee bij de conrad. Ze hebben ook nog horizontale LM317 zonder T van Texas Instruments voor 98 cent, de afzetters! 8)

Ik heb ook al wat schema's, documentatie gevonden en de wiki doorgelezen, stapje voor stapje komen we er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Potmeters lijken me inderdaad niet de juiste weg. Je wilt de temperatuur omlaag gaan regelen met fans. En dan ga je een paar hoog vermogen potmeters gebruiken die aan de andere kant de boel opstoken. I-kwadraat x R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je toch bij Conrad rondkijkt; heb je deze al gevonden?

Het nadeel van een LM317 is nog steeds dat-ie de overtollige energie omzet in warmte.
En waarom had je ook alweer fans in je PC? Oja, om warmte af te voeren.

Daarom verdient een PWM-regelaar de voorkeur; die genereert - in vergelijking met een LM317 - nauwelijks warmte

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Brahiewahiewa schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:50:
Als je toch bij Conrad rondkijkt; heb je deze al gevonden?

Het nadeel van een LM317 is nog steeds dat-ie de overtollige energie omzet in warmte.

Daarom verdient een PWM-regelaar de voorkeur; die genereert - in vergelijking met een LM317 - nauwelijks warmte
Ik ga eerst even een simpel concept uitdenken inclusief pcb-ontwerpje. Doel is 3 controlgroepjes met 2 fanconnectoren per groep. Eventueel proberen of het mogelijk is om een temperatuur bewaking (1.12 euro) met een aan/uit erop te zetten. Als de sensor de 70 graden aantikt, dat hij dan 12V aanstuurt totdat het 50 graden of een X tijdsperiode ofzoiets dergelijks. Gewoon als safety en hopelijk zonder meer complexiteit toe te voegen.

Toen ik 17 jaar voor het laatst printplaatjes maakte hadden we het programma "tango" wat paste op 1 floppydisk. Dus dan weet je het wel. 8) Kicad is ook voor linux tegenwoordig en gratis zag ik in de softwaremanager, dus ga ik het daarmee proberen (eerst effe oefenen).
- Ook kwam ik dankzij jullie input uiteindelijk bij de LM350T en LM338T uit. Wel zo mooi want nu begin ik te begrijpen dat het verschil ook in 1.5A/3A/5A zit. 317/350 zijn redelijk goedkoop, de 338 is 3x zo duur (1.5 euro +/-). De documentatie heeft al een mooi aansluitschema erin staan, hopelijk rolt er dan uiteindelijk een mooi totaalschema incl. pcb ontwerp uit. En dan pas ga ik eens kijken wat anders is met jouw pwm componenten t.o.v. het basis fancontroller ontwerpje. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

govie schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:17:
Die verticale LM317T IC's zijn in ieder geval wel goedkoop. 32 cent per stuk begint het mee bij de conrad. Ze hebben ook nog horizontale LM317 zonder T van Texas Instruments voor 98 cent, de afzetters! 8)

Ik heb ook al wat schema's, documentatie gevonden en de wiki doorgelezen, stapje voor stapje komen we er wel.
De SOP8 kost bij mouser 44 cent, als je wilt kan ik er wel een aantal mee bestellen. http://www.mouser.be/Powe...17&Ns=Pricing%7c0&FS=True
Opgepast prijzen zijn zonder btw. en als het in een enveloppe geraakt kost het je maar 2€ verzending :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Damic schreef op maandag 12 september 2016 @ 18:51:
[...]
De SOP8 kost bij mouser 44 cent, als je wilt kan ik er wel een aantal mee bestellen. http://www.mouser.be/Powe...17&Ns=Pricing%7c0&FS=True
Opgepast prijzen zijn zonder btw. en als het in een enveloppe geraakt kost het je maar 2€ verzending :)
Bedankt voor het aanbod, maar ik wil eerst effe wat dingen op papier. Die zoekfunctie is wel makkelijker dan die van conrad.nl. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door govie op 12-09-2016 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Oppassen de goedkoopste is soms ineens een reel (=2000 stuks ofzo), je kan ook bij nl.farnell.com kijken en daarna bestellen via Mux ( http://onderdelen.muxtronics.nl/ )

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 12-09-2016 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Brahiewahiewa schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:50:

Hoe ver wil je overdrijven? Een fan zal op de lagere toeren nog geen 100mA trekken, bij 5v over de LM317 praat je over nog geen 500mW per fan in een PC wat waarschijnlijk op vol vermogen enkele honderden watts draait. PWM is leuk maar totaal overbodig als je het mij vraagt.

Overigens kan je ipv een LM317 ook een 7805 nemen, deze is zelfs goedkoper te vinden en de schema's met de fan controlers zijn ook makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

memphis schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 01:50:
[...]

Hoe ver wil je overdrijven? Een fan zal op de lagere toeren nog geen 100mA trekken, bij 5v over de LM317 praat je over nog geen 500mW per fan in een PC wat waarschijnlijk op vol vermogen enkele honderden watts draait. PWM is leuk maar totaal overbodig als je het mij vraagt.

Overigens kan je ipv een LM317 ook een 7805 nemen, deze is zelfs goedkoper te vinden en de schema's met de fan controlers zijn ook makkelijk te vinden.
de 7805 is niet regelbaar. Dat is een vaste 7-30volt naar 5volt regelaar. Daar heb je niet zoveel aan, gezien de veel 12volt fans niet starten met 5volt en al moeite genoeg hebben met 7volt.
Daarbij kan je 5volt ook gewoon van de rode draad van een Molex stekker pakken ;)
Wat wel een idee is, is om meerdere 78XXjes (waar XX outputvoltage is) te gebruiken en die gewoon te wisselen met een schakelaar. Eventueel een rotary schakelaar. Dan kan je prima meerdere voltage settings maken en die schakelen.

En ja, wat betreft de LM317 is het lichtelijk overdreven wat betreft hitte output. Ik heb zelf echter zo'n ding gemaakt in het verleden en het is wel aan te raden om in ieder geval een plaatje ijzer er achter te schroeven.
Niet zozeer om de enorme hitte output, maar meer om het behoud van de chip zelf.
Ze kunnen best onconfortabel warm worden.

En let wel, Amps kunnen prima omhoog gaan bij lagere voltages. Het is wel een inductieve weerstand, geen ohmse ;)

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 13-09-2016 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien iets beter je huiswerk doen voordat je dat zegt? ;)

Een 7805 kan je prima zien als een LM317 maar met een referentiespanning van 5v ipv 1.2v. Als je een LM317 met het reg-pootje aan de massa legt heb je ook een vaste 1.2v spanning.

Met dus een dezelfde weerstandnetwerk als bij een LM317 kan je prima een regelbare spanning maken met een 78xx

http://www.learnerswings....ut-voltage-regulator.html

Of gewoon een fancontroler project:
https://ptarmiganlabs.com...-variable-fan-controller/

[ Voor 9% gewijzigd door memphis op 13-09-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
De enige echte goede manier om dit te doen is met PWM. Google PWM maar eens. In het kort komt het er op neer dat je met PWM vrij linear kan regelen hoeveel energie de fan krijgt. Hiermee schakel je de ventilator 1000en keren per seconde aan en uit. Afhankelijk van hoe lang hij totaal aan staat per seconde lever je een bepaalde hoeveelheid energie. Dit druk je uit met de Duty Cycle.

PWM is ingewikkelder dan werken met alleen een een potmeter, maar naar mijn mening niet veel ingewikkelder dan met een voeding op basis van een LM317. In alle gevallen is PWM altijd het meest energiezuinige, en kent de minste warmte ontwikkeling.

Er zijn zat PWM controllers kan en klaar verkrijgbaar in een kastje, of als kant een klaar printje. Hier zit dan een potmeter op waarmee je de duty cycle kan instellen. Je kan zelf ook een printje maken. Er zijn zat schema's te vinden.

De nieuwe manier om dit soort dingen te doen is echter met een Arduino. Deze mini computertjes zijn al voor een euro verkrijgbaar en hebben standaard PWM. Hier hoef je dan alleen nog maar een paar FETjes aan te hangen. Je moet wel je eigen programma kunnen schijven.

De PWM uitgangen van de arduino kan je weer aansturen met een potmeter, drukknoppen, of vanuit de computer zelf met USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Ik werk vooralsnog eerst een conceptje uit op basis van een LM317T, meest simpele component om e.e.a. van te leren.

Ik voel me nog wel wat onwennig en heb vraagjes over het selecteren van componenten m.b.t. een fancontroller op basis van, stel de ST LM317T.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WqMVoo9.png
http://www.produktinfo.co...01-da-01-en-IC_LM317T.pdf

1) Een regelbare weerstand van 4 Watt is toch wel capabel om 3 stuks "1.1W - 3pin - 120mm - Be Quiet Pure Wings 2" aan te sturen? (lijkt me van wel)
2) Als ik meer dan 4 Watt erop aan sluit dan brand het door, toch? (lijkt me van wel).
3) Als ik de "REUK LM317/LM338 Voltage Calculator" gebruik, dan krijg ik een factor 3 tussen R1 (vaste weerstand) en R2 (=potmeter) als ik 5V wil uitsturen. Als ik 12V wil uitsturen dan kom ik uit op een factor 8,6. Als ik de vaste weerstand 100 Ohm pak, dan moet de potmeter die ik selecteer minimaal 860 Ohm zijn, wat neerkomt op een potmeter van 1000 Ohm, klopt deze selectieberedenering?
4) Als ik dan de 100 en 1000 Ohm invul in de calculator daar net onder, dan geeft die 13.75V aan. Ik neem aan dat dat de goede werking van de regeling aangeeft? Of moet ik nu die vaste weerstand op 115 Ohm nemen?
5) Ik zou graag ook een bypassbeveiliging die aan/uit kan erin verwerken, die op basis van een luchtafvoer-temperatuursgrens (stel 85 graden) 12 Volt naar alle fanconnectoren stuurt tot:
  • of een andere temperatuursdrempel wordt bereikt;
  • of voor een bepaalde tijsperiode de case wordt geflushed met koude lucht;
  • of iets anders wat het flushen van de case bewerksteligd op basis van een te hoge temperatuur. Er staan goedkope temp bewakingssensoren (85 disconnectt/60 reset) op de conrad eventueel gecombineerd met een relais om maar wat te gokken, maar ik weet niet of en hoe ik die het beste kan intergreren tot een simpelwerkend geheel. Onzeker ben ik.
Dus, wat is de simpelste manier om in deze LM317 schakeling een temp. gestuurde flushfunctie in te bouwen (=uitsturen 12V op alle 3 de fanctroller-groepen)?

[ Voor 14% gewijzigd door govie op 13-09-2016 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waarom zelf berekenen als de schema's voor het oprapen liggen?

http://www.pcsilencioso.com/cpemma/reg.html

Afbeeldingslocatie: http://www.pcsilencioso.com/cpemma/graphics/317sch.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Bedankt voor die site, mooi overzichtelijk t.a.v. de na/voordelen van de 317T t.o.v. die MIC2941ABT. Als ik de 317T heb uitgedacht, dan probeer ik deze+ eventueel andere daarna en kan ik ze vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ander idee is ook even terug gaan naar je originele idee maar je potmeter signaal versterken met een transistor:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/fancontroler.GIF

De transistor staat hier als een emitter-volger, de uitgang op de emitter zal 0.6v lager zijn dan de spanning op de basis maar door de stroomversterking van de transistor zal de potmeter niet veel te verduren hebben.

Er is amper een verschil tov een LM317 dan dat de hoogst haalbare spanning met een transistor 0.6v hoger zal zijn. bij 12v input is dat 11.4v

• govie
- Bedankt Memphis, ik duik erin alvorens ik een keuze maak tussen de uitgewerkte opties.
- Ik denk dat ik al wel een mooie manier gevonden om die temperatuurbewaking te intergreren ongeacht welke regeling ik ga toepassen. Ik kan die temperatuur bewaking+een weerstand van 1000 ohm parallel aan potmeter van 1000 ohm zetten. Zodra de temperatuur 70 graden wordt verbreekt die gadget het lijntje totdat 50 graden wordt gemeten. Ik kan blijkbaar een maakcontact creeren door het wissecontact van een relais te gebruiken. 2 euro voor een flushregeling, koopje! :+

[ Voor 8% gewijzigd door govie op 14-09-2016 02:56 ]

• govie
Toch even een update doen. LM317T conceptschema met airflush-temp.beveiliging is af. Ik heb het schema toegepast uit de documentatie van de ST LM317T en vermenigvuldigd. Hierover doorheen verweven zit een zelf verzonnen airflush-temp.beveiliging. Ik heb eerst geprobeerd om weg te komen met 1 relais voor alle drie de groepen, maar dan kreeg ik kortsluiting tussen de Vout tussen alle drie de groepen. Dit is mijn poging tot nu toe, maargoed ik weet eigenlijk niets van elektronica, achja. :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pvZ7RBd.png
Schema is hier te bekijken en te editen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WLvwvQw.png
- Het gekozen relais maar even wat geselecteerd, moet ik nog in duiken.
- De regelbare weerstand is niet de uitvoering waar ik op hoopte maar eventueel kom ik ermee weg. Ik zocht eigenlijk die met pinnentjes door het pcb, achja.
-Ik mis nog wat connectoren en de pcb, maar het is een aardige prijsindicatie om te vergelijken.

Nu ga ik hetzelfde doen voor een 2941 regelaar. Dan kan ik daarna een keuze maken wat ik wil gaan doen (wss de 2941 omdat die low drop heeft).

[ Voor 14% gewijzigd door govie op 15-09-2016 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

3x een relais in serie geschakelt door 1 temp sensor? Je zult dus 4v relais moeten zoeken, lastig....
Waarom dan niet 1 realais met 3 of 4 schakel contacten?

• govie
memphis schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:01:
3x een relais in serie geschakelt door 1 temp sensor? Je zult dus 4v relais moeten zoeken, lastig....
Jij weet ook hoe je een feestje moet bederven. :+ 8) Bedankt, nu moet ik dit weer gaan her-uitzoeken! Eerst essentie van dit LM317T schema kloppend maken, daarna mag pas aan de 2941 beginnen. Ik vind het lastig om wijs te worden uit de brei componenten & mogelijkheden, waarvan akte.

• govie
memphis schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:01:
- Ik heb eerder geprobeerd om met 1 relais weg te komen door een "bypass 12V" langs de 3 regelsamenstellingen te leggen. Het probleem waar ik tegenaan liep was dat ik alle drie de Voutput kortsloot als het niet te warm was.
- Ik kan op mouser en conrad geen printrelais vinden die 3 uitgangen hebben. Een hoog relais zit ik niet om springen, omdat het uiteindelijk als een pci slot fancontroller zal worden uitgevoerd.

Ik heb hem aangepast en het gewijzigde gedoe is rood. Het lijkt zo simpel dat ik waarschijnlijk iets over het hoofd heb gezien? Misschien moet ik het gewoon effe een dagje wegleggen en er niet naar kijken, om daarna met een frisse kop e.e.a. proberen te voltooien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SsCrxSK.png

[ Voor 4% gewijzigd door govie op 15-09-2016 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Heb het e.e.a. afgerond inzake een 3p fancontroller met een hardware matige temp. beveiliging op basis van de mic2941A voltage regulator. Alle data tot zover verzameld staat hieronder, de 2 goedkoopste winkels (uit een totaal van 4) staan uitgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fOqD6fr.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4ROak4U.png

De conclusie is dat zelf een fancontroller maken van gerei wat je kunt kopen bij een nederlandse webshop reteduur is. Ik kan beter een scythe kaze Q fanctroller kopen uit de prijswatch van 14 euro, om daar alle onderdelen vanaf te solderen en te hergebruiken in mijn eigen fan controller. Krankzinnig en jammer natuurlijk en ga dit dus ook niet doen op deze wijze. Ik ben nog wel van plan om er zelf een te bouwen, maarf hoe ik aan de componenten ga komen zal totaal anders zijn dan nieuw te kopen. Ik heb nog wat oude pcb's liggen, zoals een soundblaster kaart en een moederbord Gugabyte GA-p35-DS3R. Wie weet dat ik daar nog iets van kan recyclen, geen idee.

Allemaal bedankt. We gaan het niet op de "koop alle onderdelen nieuw manier" doen, welke niet inhoud dat het er niet binnenkort van zou kunnen gaan komen. Toch bedankt voor de raad.

[ Voor 18% gewijzigd door govie op 18-09-2016 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja, dûh. Als je potmeters koopt van 5 €uro per stuk. Weerstandjes van 2 €uro per stuk.
Werk het ook nog eens uit voor dickbest.nl zou'k zegg'n

[ Voor 10% gewijzigd door Brahiewahiewa op 18-09-2016 00:46 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Bedankt voor de tip maar na 4 winkels (farnell, mouser, conrad, tme) te hebben doorgespit, doe ik dat even niet meer. Of het is gewoon zo duur voor een consument, of ik neem dingen fundamenteel fout aan (want ik mis natuurlijk een dijk elektronicakennis). Die potmeters zijn de goedkoopste in hun range in ieder leveranciersoverzicht. Misschien selecteer ik het vermogen niet optimaal, dat zou kunnen. Ik wil 3 of 4 fans (1 Watt/fan) op 1 potmeter kunnen bedienen. Dus leek een 4W potmeter de juist keuze. Misschien kan het vermogen wel veel lager zijn zodat er ook uit meer te kiezen valt. Maar zelfs dan staat nieuw kopen van onderdelen volgens mij niet in verhouding tot het slopen van een nieuwe scythe kaze Q black fancontroller om de onderdelen te hergebruiken. Ik zal het wel fout hebben, maar inzake een fancontroller zie ik het op dit moment niet hoe ik dat op een acceptabel prijsniveau kan krijgen. Ik ga het gewoon langzaam proberen bij elkaar te schrapen, voor noppes of een eurotje hier en daar.

[ Voor 26% gewijzigd door govie op 18-09-2016 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

govie schreef op zondag 18 september 2016 @ 01:21:
...Ik wil 3 of 4 fans (1 Watt/fan) op 1 potmeter kunnen bedienen. Dus leek een 4W potmeter de juist keuze...
Je hebt het hele topic volstrekt niet begrepen, hè?

't Idee van die elektronica is nou juist dat het vermogen in de halfgeleiders gedissipeerd wordt.
Dan kun je voor de passieve componenten laag-vermogens uitvoeringen gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Brahiewahiewa schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:23:
[...]

Je hebt het hele topic volstrekt niet begrepen, hè?

't Idee van die elektronica is nou juist dat het vermogen in de halfgeleiders gedissipeerd wordt.
Dan kun je voor de passieve componenten laag-vermogens uitvoeringen gebruiken
Misschien maak ik het te moeilijk. Is het werkelijk zo simpel als:

Max weerstand potmeter 1000 ohm.

Imax = Umax / Rmax = 12 / 1000 = 0.012 A
Pmax = Umax * Imax = 0.012 A * 12 = 0.24 Watt

Met marge minimaal 0.5 tot 1 Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

govie schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:51:
[...]
Misschien maak ik het te moeilijk. Is het werkelijk zo simpel als:

Max weerstand potmeter 1000 ohm.

Imax = Umax / Rmax = 12 / 1000 = 0.012 A
Pmax = Umax * Imax = 0.012 A * 12 = 0.24 Watt

Met marge minimaal 0.5 tot 1 Watt?
0,012 * 12 = 0,144 Watt

Bovendien Umax = 12 - 1,23 = 10,77 V en dan is er ook nog de spanningsval over R2 (waarvan ik de waarde niet terug kan vinden). Anyway, je zit ruim onder de 0,25 Watt die een standaard potmeter kan hebben

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Brahiewahiewa schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:04:
[...]

0,012 * 12 = 0,144 Watt

Bovendien Umax = 12 - 1,23 = 10,77 V en dan is er ook nog de spanningsval over R2 (waarvan ik de waarde niet terug kan vinden). Anyway, je zit ruim onder de 0,25 Watt die een standaard potmeter kan hebben
Thanks :P Ik moet nog iets meer er aan rekenen om wat meer feeling voor te krijgen, waarvan akte. Nu komt de raming uit rond de 35/40 euro bij TME inclusief grote koellichamen, 1/3de van het oude prijstotaal is er dan vanaf maar ik krijg er dan ook meerdere kleine onderdelen bij gezien de besteldrempels die zei hanteren. Gezien de prijzen van de onderdelen denk ik eraan om eventueel de printplaat te monteren in het zicht: Zwarte pcb met blauw geanodiseerde koellichamen. Het is makkelijker 40 euro goed te praten voor een device in het zicht die je zelf gemaakt hebt.

[ Voor 42% gewijzigd door govie op 18-09-2016 13:46 ]

Pagina: 1