Toon posts:

Asus maximus VII ranger z97 i7 4790k overklokken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer mijn 4790k wat over te klokken, tot 4,4 ghz blijft hij ongeveer bij stressen rond de 70 graden hangen, ga ik naar 4,5 ghz schieten de temperaturen ineens omhoog naar rond de 95 graden, veels te hoog dus. Het enigste wat ik heb aangepast is de core clock en verder niks, moet ik verder nog wat aanpassen qua voltages ofzo? Ben zelf nog niet zo heel bekend met overklokken dus probeer van tevore eerst maar wat research te doen voordat ik er weer mee aan de gang ga. Alle tips zijn dus welkom!

Toen ik eenmaal zag dat de temperaturen boven de 90 kwamen ben ik meteen gestopt met stressen dus hij is niet lang zo warm geweest.

Setup:

Asus ROG maximus VII ranger z97

Intel core i7 4790k boxed

Corsair hydro H110i (met koelpasta)

MSI Radeon R9 290x gaming 4g

Seagate desktop HDD 1TB

Crucial ballistix tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU 2x

Crucial mx100 256GB SSD

Cooler master GM G750M

NZXT S340 zwart

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2016 23:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:16

Thomg

Aww yiss

Vermoed dat de ranger extra spanning toevoegt aan de cpu als het merkt dat het te weinig krijgt.
Check dit met iets als cpu-z of lock het gewoon meteen met een offset.
Niet met vuur auto spelen als je overklokt tenzij het irrelevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Thomg schreef op maandag 12 september 2016 @ 00:16:
Vermoed dat de ranger extra spanning toevoegt aan de cpu als het merkt dat het te weinig krijgt.
Check dit met iets als cpu-z of lock het gewoon meteen met een offset.
Niet met vuur auto spelen als je overklokt tenzij het irrelevant is.
dit dus auto voltages worden met overclocken door bord veel tehoog ingesteld daarom ook deze sprong in temperaturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet mijn voltages instellen met een offzet als ik het goed begrijp...en hoe hoog moet de voltage zijn en de offset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-09 01:18
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:22:
Dus ik moet mijn voltages instellen met een offzet als ik het goed begrijp...en hoe hoog moet de voltage zijn en de offset?
zo laag mogelijk, waarop de CPU stabiel blijft, zal maximaal rond de 1.25V gaan zitten zonder extreme cooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb een corsair h110i waterkoeling. Ik zal beginnen met het voltage elke keer 0,1 volt te verhogen en tussendoor stressen. Hoe hoog moet de offset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:15:
Heb een corsair h110i waterkoeling. Ik zal beginnen met het voltage elke keer 0,1 volt te verhogen en tussendoor stressen. Hoe hoog moet de offset?
0.1V is wel veel hoor...
Waar begint ie eigenlijk stock? 1.19V? Hoewel je grote kans hebt dat in jouw bordje op Auto het ding al uitzichzelf 1.26V gaat pakken voor z'n stock 4.4 turbo.

Als je daar dan 0.1V bovenop gooit, zit je eigenlijk al een beetje over de veilig 1.35V heen die mensen voor langdurig gebruik aanhouden voor deze chip.

Ik zou als je het grof wilt aanpakken eerder voor stappen van 0.02V gaan. En als je de 1.35 (of 1.4, of wat je ook voor bovengrens wilt aanhouden) komt, pas gaan finetunen.

Tussendoor wel even goed op stabiliteit (10 min? en temps 15 min?) testen tussen je stapjes.

Let wel dat je niet alleen de Vcore gaat gebruiken voor de stabiliteit.

Begin even met een minimale OC en een relatief laag voltage met het goed zetten van je loadline calibration. (LLC) Wat je wilt zien is dat een zware test zoals AVX FTT bij 100% load op alle cores de Vcore niet doet dippen of al teveel doet stijgen.

Stel je hebt 1.25 ingesteld. Bij milde load, zeg 8 threads 88% maar wel je ingestelde 4.6Ghz Turbo mode, zie je je CPU 1.238V krijgen. Als je em vervolgens zwaar belast met 100% op alles en je krijgt 1.232V eruit, staatie te laag. Je kan natuurlijk dan gewoon hoger instellen op de basis clock, maar dat is bij Devils C bijna nooit nodig.

Als je vervolgens ziet dat je 1.252V krijgt bij milde load en 1.255V bij heavy load, dan staat ie (ietsjes) te hoog. Auto = veelal LLC level 8 of 9 bij Asus. Dan stel je 1.25V in, krijg je mild 1.261V en heavy load 1.289V eruit. Dat is ook onwenselijk.
Let wel, AVX (1 of 2) instructies betekenen dat de CPU altijd een 0.005 tandje er bovenop doet.

Daarnaast moet je ook je Uncore clock gezond houden. Deze kan vaak iets onder je normale vcore blijven zitten. Je moet de uncore turbo ook opvoeren. Veelal is 300-500mhz onder je normale cores wenselijk.

En dan is er nog je input voltage. Maakt niet zo heel veel uit, maar begin wat verhoogd, en schroef em daarna aan. 0.500V boven je Vcore is veelal prima, soms kom je lager uit, soms hoger. Kan je toch weer 1-3 graden schelen na een uurtje + Max heat testen in je coolwater.

(1.90V input voltage is een mooi begin, hoog genoeg dat je de 1.35 a 1.4V niet capt. Auto wil nog wel eens 1.68V geven wat weinig is, of 2.2 wat onnodig 5+ graden betekend)

Zet daarnaast je RAM en je PCI-Ex baseclock even vast. Als je CPU om wat voor reden om 104mhz gaat vragen heb je straks nog eens een dooie R9 erbij...

Goed loggen, niet te kort testen (want waterkoeling) en als je er bent even die 8uur + test laten lopen.
Pagina: 1