PC reageert niet op power-button

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio616
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 11:12

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
Mijn vraag
...
Sinds ongeveer 4 dagen reageert de pc soms niet op de power-button op de kast. De lampjes op het moederbord branden maar hij doet niets als ik de power-button in druk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Moederbord: Asus Z170 Pro Gaming
Voeding: Corsair AX860
CPU: Intel Core i7 6700K
CPU koeler: be quiet! Dark Rock Pro 3
Geheugen: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 2666 C16
Videokaart: Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
Kast: Corsair Obsidian 450D
SSD: Samsung 850 Pro 512GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
De power-button en de reset-button omwisselen op het moederbord, maar dit heeft ook geen effect. Zelfs als ik met een koperdraadje (uiterst voorzichtig) de 2 juiste jumpers doorverbind doet ie niets. Ik heb alle kabels los gehad en alleen de voedingskabel erin gehad, verschillende stopcontacten op die manier geprobeerd maar hij gaf geen leven. Terug gezet op het bureau en zodra ik de stekker erin stopte ging ie aan. Een dag later (zojuist) opnieuw bij thuiskomst geen reactie op de power-button en na meerdere malen de voeding uit en aan te hebben gezet deed ie het weer.

Ik vermoed zelf dat het de voeding of het moederbord is, maar hoe test ik dat. Ik heb nog een andere voeding liggen (zit in m'n oude pc) dus die kan ik nog even omzetten, maar hopelijk heeft iemand hier ervaring of kennis van dit soort zaken.

Als hij wel opstart dan werkt de pc perfect, temperaturen zijn goed en geen last van BSOD's. De onderdelen zijn ook nog niet overclocked geweest, dat staat nog op de planning voor in de toekomst.

Dus heeft iemand een idee wat het zijn kan?

(Na dat het probleem begon heb ik de BIOS naar de nieuwste versie geflashed en Windows opnieuw geïnstalleerd, dit aangezien ik dit al van plan was.)

Beste antwoord (via Scorpio616 op 14-09-2016 15:22)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Scorpio616 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:39:
[...]

Ik heb de voeding omgewisseld voor een 'oude' Cooler Master Silent Pro M2 620W, deze heeft alle aansluitingen om het moederbord, cpu, gpu en de drives van voldoende stroom te voorzien. Na de switch werkt ook alles weer als vanouds, dus hieruit kan ik met enige zekerheid concluderen dat het inderdaad de voeding was die de problemen gaf.
Als het een paar dagen goed werkt dan lijkt het mij idd de voeding.
Het vreemde vind ik dan wel dat alle lampjes op het moederbord gewoon brandden (wat zo hoort) maar dat hij dan niet aan wou middels de knop. Zou dit een dip zijn in 1 van de voltages? Hoe dan ook, ik vraag een RMA aan en dan zou het goed moeten komen met de garantie.
Dat is normaal, lampjes gaan branden, als het 5Vstandby circuit actief is en dat is in principe altijd als de voeding spanning heeft. 5Vstandby circuit maakt het ook mogelijk dat de PC gestart kan worden als de PC wordt aangezet. Dit betekent echter niet dat de voeding goed werkt, voeding kan wel volledig stuk zijn met uitzondering van het 5Vstandby circuit en dan doet die hetzelfde.

Maar gewoon RMA sturen idd, kan ook direct via Corsair, probleem goed omschrijven en dat het is opgelost met een andere voeding. Dan is het ook direct duidelijk voor de andere partij.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

nieuws: ATX PSU inschakelen zonder moederbord
Pin 13 groen met een zwarte 😉
haal de stekker van je moederbord en verbind de powergood en kijk of je voeding aan gaat.
ja > probleem moederbord,
nee > probleem voeding

[ Voor 6% gewijzigd door keur0000 op 11-09-2016 20:38 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio616

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
keur0000 schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:36:
nieuws: ATX PSU inschakelen zonder moederbord
Pin 13 groen met een zwarte 😉
haal de stekker van je moederbord en verbind de powergood en kijk of je voeding aan gaat.
ja > probleem moederbord,
nee > probleem voeding
Zo'n schakelaartje heb ik niet, anders was het inderdaad een optie geweest. Maar dan begin ik toch te twijfelen aangezien de pc de ene keer wel aan gaat en de andere keer niet. Ik heb nog een oude pc staan met een 600W voeding van CoolerMaster, deze heb ik gisteravond naast m'n 'probleem pc' gezet en de kabels van het moederbord, de cpu en de gpu overgeplugd. Alle keren ging hij direct aan, dus ik vermoed dat het een voedingsprobleem is. Vanavond als ik thuis kom zal ik de voeding even in z'n geheel overzetten en misschien dat ik de 'kapotte' voeding dan ook even aansluit op de oude pc. Mocht mijn huidige pc het dan weer goed doen en de oude dan kuren hebben, dan weet ik zeker dat het de voeding is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Resetbutton op power aansluiten heeft ook geen zin he...
Goede kans dat het je voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio616

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op maandag 12 september 2016 @ 08:22:
Resetbutton op power aansluiten heeft ook geen zin he...
Goede kans dat het je voeding is.
Nee dat klopt, dat was het eerste wat ik probeerde. Daarna zelfs met een koperdraadje voorzichtig de 2 jumpers doorverbonden, toen deed ie het ook niet.
Het is echt compleet willekeurig wanneer ie wel aan gaat, soms gaat ie 10x op rij aan en soms moet je 100x drukken en de voeding ondertussen uit- en aanzetten voordat ie aan gaat.
Gisteravond dus een andere voeding aangesloten en toen ging ie alle keren dat ik het probeerde aan. Dat was dan alleen de 24pin van het mobo, de 8pin van de cpu en de 2x8pin van de gpu. Vanavond zet ik de voeding in z'n geheel even over en dan is het maar zien of hij dan weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kan zowel het moederbord of de voeding zijn. Aangezien de voeding vervangen relatief simpel is en omdat je nog een voeding hebt, gewoon de voeding verwisselen dus.

Zolang de voeding die je hebt liggen van goede kwaliteit is, is een moderne 400W voeding al genoeg, mits die twee PEG connectors heeft.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio616

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:19:
Kan zowel het moederbord of de voeding zijn. Aangezien de voeding vervangen relatief simpel is en omdat je nog een voeding hebt, gewoon de voeding verwisselen dus.

Zolang de voeding die je hebt liggen van goede kwaliteit is, is een moderne 400W voeding al genoeg, mits die twee PEG connectors heeft.
Ik heb de voeding omgewisseld voor een 'oude' Cooler Master Silent Pro M2 620W, deze heeft alle aansluitingen om het moederbord, cpu, gpu en de drives van voldoende stroom te voorzien. Na de switch werkt ook alles weer als vanouds, dus hieruit kan ik met enige zekerheid concluderen dat het inderdaad de voeding was die de problemen gaf.

Het vreemde vind ik dan wel dat alle lampjes op het moederbord gewoon brandden (wat zo hoort) maar dat hij dan niet aan wou middels de knop. Zou dit een dip zijn in 1 van de voltages? Hoe dan ook, ik vraag een RMA aan en dan zou het goed moeten komen met de garantie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Scorpio616 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:39:
[...]

Als het een paar dagen goed werkt dan lijkt het mij idd de voeding.
Dat is normaal, lampjes gaan branden, als het 5Vstandby circuit actief is en dat is in principe altijd als de voeding spanning heeft. 5Vstandby circuit maakt het ook mogelijk dat de PC gestart kan worden als de PC wordt aangezet. Dit betekent echter niet dat de voeding goed werkt, voeding kan wel volledig stuk zijn met uitzondering van het 5Vstandby circuit en dan doet die hetzelfde.

Maar gewoon RMA sturen idd, kan ook direct via Corsair, probleem goed omschrijven en dat het is opgelost met een andere voeding. Dan is het ook direct duidelijk voor de andere partij.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio616

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:50:
Maar hoe zit het dan met het feit dat hij na meerdere malen de voeding uit- en aan te zetten uiteindelijk wel opstart en zodra hij opgestart was was er niets aan de hand. Als ik dan een reboot deed ging ie ook gewoon weer aan, pas als hij volledig uitgeschakeld werd trad het probleem opnieuw op.
-The_Mask- schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:50:
Ik heb hem bij Megekko.nl besteld ongeveer een jaar geleden (9 september 2015), het lijkt mij dat de garantie eerst via hun loopt aangezien de garantieperiode nog niet verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Scorpio616 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:59:
[...]

Maar hoe zit het dan met het feit dat hij na meerdere malen de voeding uit- en aan te zetten uiteindelijk wel opstart en zodra hij opgestart was was er niets aan de hand. Als ik dan een reboot deed ging ie ook gewoon weer aan, pas als hij volledig uitgeschakeld werd trad het probleem opnieuw op.
De voeding heeft één of ander defect, wat het precies is is onbekend, maar ik heb het vaak genoeg gezien bij andere voedingen.
Ik heb hem bij Megekko.nl besteld ongeveer een jaar geleden (9 september 2015), het lijkt mij dat de garantie eerst via hun loopt aangezien de garantieperiode nog niet verlopen is.
Klopt, maar Corsair heeft normaalgesproken een betere service, vooral bij high-end producten zoals jouw voeding. Echter betekend het wel dat als je eenmaal een RMA via Corsair doet en dus een andere voeding krijgt met ander serienummer je geen garantie via Megekko meer hebt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Scorpio616 schreef op maandag 12 september 2016 @ 07:47:
[...]

Zo'n schakelaartje heb ik niet, anders was het inderdaad een optie geweest.
Gebruik een paperclip.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Scorpio616 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:59:
[...]

[...]

Cold boot problem, gebeurt wel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 22:05
Ik heb dit probleem nu ook.
Moet liggen aan voeding of moederbord, maar hoe kom je daar het makkelijkst achter als je geen extra voeding hebt liggen..?

PC werkt dus verder prima, heb al langer dat er, achteraf gezien, heel soms geen reactie was op de aan/uit knop. Maar meestal werkte het wel weer met switchen van powerknop op de voeding.

Afgelopen weekend na een upgrade naar windows 11 en een bios update voor langere tijd geen reactie meer op de aan uit knop (ook niet met doorverbinden van de pinnen).
Ging af en toe wel aan na loskoppelen stekker van voeding, en omswitchen van de powerswitch.
Verondersteld dat het nieuwe bios de meest ingrijpende verandering was, dus na enkele keren een ouder bios, maar uiteindelijk toch de laatste bios leek het wel weer te werken, tot zonet.

Herkent iemand dit patroon meer als een voedingsprobleem, of juist moederbord?
Dank!

Gaat om een Asus ROG STRIX B450-E GAMING moederbord en Seasonic S12III-550 - Voeding, in een be quiet! Pure Base 600 Black kast, met Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER OC 6G videokaart en Ryzen 7 3700x processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio616

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
Het is een topic van 6 jaar geleden ;) Maar ik kwam er uiteindelijk achter dat de DisplayPort kabel de boosdoener was. Ik had een DisplayPort kabel waarbij "pin20" was aangesloten. Deze moet er niet opzitten, die geeft namelijk een 3.3v voeding terug aan de videokaart en daar kan deze niet mee omgaan.

Probeer dus eens een andere kabel naar je scherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Oh dat is een mooie tip!

Trad het dus weer op met de nieuwe voeding?

[ Voor 49% gewijzigd door StanTheMan op 03-02-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio616

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
StanTheMan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:05:
Oh dat is een mooie tip!

Trad het dus weer op met de nieuwe voeding?
Yup, de voeding haalde niets uit. Het lag enkel en alleen aan die DisplayPort kabel met die pin20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
ok dank!
Pagina: 1