Toon posts:

Rolverdeling in excel maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste

Ik breek mijn hoofdt over het volgende
Ik moet voor eindwerk verschillende huizen uitteken met hvac elementen (leidingen)

Nu ik kan de leiding lengtes uit autocad uithalen

Nu zou ik in excel graag een rolverdeling willen maken.

Dit wil zeggen dat ik alle lengtes van autocad in excel importeer (is al in orde) en excel dit dan automatisch puzzelt zodat ik deze uit lange rollen kan halen bv.

Ik zit dus met 16 verschillende buizen

153m, 118m, 86m, 140m, 114m, 146m, 148m, 155m, 133m, 50m, 98m, 111m, 123m, 137m, 136m en 56 m

ik moet deze dus uit buis van 400 krijgen met zo min mogelijk buis van 150

Is dit mogelijk in excel
Ik moet dit voor verschillende huizen :) doen zou fijn zijn dat kan ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zit je in dezelfde klas als Benodigde planken uit eenheidsmaat berekenen? :P

Met welk algoritme zou je dit handmatig doen? Iets dergelijks zou je kunnen automatiseren.
GNID schreef op donderdag 08 september 2016 @ 10:55:
Het probleem dat je hier schetst staat bekend als "cutting stock problem". Dit is een variant op het "knapsack problem".
Kan in any taal worden gemaakt, waaronder VBA in Excel. Of anders via allerhande methoden die je vindt via bijv. [google=excel cutting stock problem]. Loop er dus wat langs.

Maar de belangrijkste vraag is, zeker voor schoolwerk, hoe je het handmatig structureel zou aanpakken (en hoe je zelf dacht dat te vertalen naar Excel, aangezien je het blijkbaar vooral in Excel wil doen). Dat is iets wat je wel in je topicstart had willen vermelden. Nu stel je enkel een vraag zonder eigen gedachten erbij. Dat zien we graag anders.

Overigens: welkom :)

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 11-09-2016 18:20 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)