Op zoek naar 5.1 A/V receiver + speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:47
Gegroet! :) Om mijn home cinema ervaring te verrijken ben ik op zoek naar een bescheiden geprijsd surround setje wat wel enigzins future-proof is. Ik heb een 4K/UHD tv, en de receiver moet dit dus ook via hdmi 2.x door kunnen geven met 60Hz.

Tenzij iemand met héle goede tegenargumenten komt wil ik voor een losse receiver met speakers gaan, omdat ik weliswaar nu nog alleen een 4K/UHD mediaplayer heb, maar t.z.t. wel een losse (UHD-)bluray speler wil aanschaffen. Wie weet komt er ook ooit nog eens een game console aan te hangen. En 5.1 omdat ik niet een zuil midden in de kamer wil hebben. :P

De receiver die ik in eerste instantie op het oog heb:

pricewatch: Onkyo TX-SR343 Zwart

Nette prijs, hdmi 2.0 en hdcp 2.2 enzo.

De speaker set die ik in eerste instantie ingedachten had:

pricewatch: Pioneer S-HS100 (Zwart)

Voornamelijk vanwege de prijs, en aardig wat power daarvoor, maar de set krijgt ook redelijk goede recensies. Caveat bij de prijs: Amazon, en levertijd is 1 tot 3 máánden. :/

Als alternatieve speakers gekeken naar:

pricewatch: Yamaha NS-P20 (Zwart)
pricewatch: Yamaha NS-P40 (Zwart)
pricewatch: JBL Cinema 510 (Zwart)

Wattage zegt natuurlijk lang niet alles, en ik weet niet in hoeverre de Yamaha sets zich verhouden tot bijv. de Pioneer set. Aangezien de Pioneer set zegt 150W te zijn en de Yamaha's "maar" 30W zou je bijna zeggen dat er misschien iets niet klopt in de lijst met specs. De verschillen tussen de P20 en de P40 zijn me trouwens ook een raadsel. Ik moet ook bekennen dat ik eigenlijk alleen heb gekeken naar voor mij bekende merken. :X

Het lijkt erop dat ik het voor rond de € 450 voor elkaar zou moeten kúnnen krijgen, richting de € 500 misschien, maar liever niet natuurlijk. :P Ik hoef ook niet van de bank geblazen te worden. Extra mogelijkheden wat receiver betreft ben ik niet zo in thuis, maar de basis modellen lijken ook al te doen wat ze horen te doen.

Graag hoor ik jullie input, of ik al aan zus-en-zo gedacht had, en of het bijvoorbeeld het waard is om naar 2e-hands items te kijken. Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39

FeaR

In GoT we trust

Specificaties al vermogen moet je sowieso niet op letten. De speakers (niet de subwoofer) zijn passief, de receiver levert het vermogen. Met normaal gebruik heb je aan een paar Watt totaal al genoeg. Die opgeven 150 Watt ga je nooit halen. Zelfs die 30 Watt is al extreem in een gemiddelde huiskamer. Daarbij zegt vermogen niets over de kwaliteit van de speakers. In hoeverre je - NOFI - over kwaliteit kan spreken bij een complete 5.1 set voor max 200 euro. Het is ook niet nodig om speakers aan een receiver te matchen op het gebied van vermogen of weerstand. Sowieso omdat het in de praktijk een stuk makkelijker gaat dan in de theorie en ook omdat specificaties verschillend op worden gegeven waardoor matchen haast niet te doen is. Maar dus ook absoluut niet nodig. Speakers koop je dan ook niet op specificaties, die koop je op klank. Al vraag ik me wel af hoe haalbaar dat is met sets als deze. Als je dan toch op een cijfertje wilt letten dan zou ik het laagste punt van de speakers (niet de subwoofer) nemen. Al is het daar ook opletten dat de getallen eerlijk op zijn gegeven.

Moeten het per se kleine speakers zijn met een subwoofer? De nadelen van een set gebaseerd op die samenstelling zijn al vaker naar voren gekomen. Daar is ook te lezen waarom ik zou kijken naar speakers met het beste laagste punt. Let wel dat die nadelen inherent zijn aan de opbouw van de set en het niet met budget te maken heeft. Kleine speakers kennen nu eenmaal nadelen. Met dit budget wordt het wel lastig om nieuw meer waar voor je geld te vinden. Een beetje speaker is al snel je budget per paar (speakers gaan per stuk). Enige wat me zo te binnen schiet is de Jamo S426 die soms op iBood voorbij komt. Dan heb je wel meer speaker voor je geld. Tweedehands heb je vanzelfsprekend altijd meer voor je geld.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
Tja, het hoeven natuurlijk niet per se <i>kleine</i> speakers met subwoofer te zijn... maar losse speakers als die Jamo S426 gaan, als ik voor een surround opstelling ga, best wel boven het budget wat ik voor ogen had. Zou graag meer willen, maar mijn situatie laat momenteel niet veel meer toe, en daar komt bij dat ik qua fysieke opstelling in de kamer niet weet of ik alles uit zo'n zuilen idee zou kunnen halen.

Ik kwam ook nog deze receiver tegen:

pricewatch: Yamaha RX-V379 Zwart

en een aantal paketten waar deze + een speakerset in zat. Weet niet waarom ik 'm niet in mijn vergelijkingen had opgenomen. Naar de specs gekeken lijkt ie ook in aanmerking te komen, echter staat er expliciet aangegeven dat er maar één ingang HDCP 2.2 ondersteunt. Is dit niet raar? Zou dit zo niet lastig worden om te combineren met een 4K/UHD mediaplayer en een potentiele UHD-bluray speler? :X

Edit: en zou de Onkyo in OP aan hetzelfde kunnen lijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
Tip, hier in de v&a wordt nu de jamo s526 aangeboden. Ik weet niet hoe die zich verhoudt tot de s426, maar het lijkt me een goede deal voor het beperkte budget.

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 11-09-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
LA-384 schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:28:
Tip, hier in de v&a wordt nu de jamo s526 aangeboden. Ik weet niet hoe die zich verhoudt tot de s426, maar het lijkt me een goede deal voor het beperkte budget.
Die Jamo set is helaas al verkocht. Jammer, want inderdaad een goede deal.

De Onkyo uit OP biedt volgens hun website op alle poorten HDCP 2.2 en 4K/60Hz. Ik denk dat die qua receiver toch de betere keus blijft.