• ProTagger
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste tweakers,

Zojuist heb ik mijn PC in elkaar gezet en start hij helaas niet echt op. De CPU fan spint een paar seconden, en op het mobo zie ik bij de LEDs voor CPU, RAM en GPU helaas bij alle drie heel kort een rode kleur vlak nadat ik de power button druk, wat volgens de handleiding betekent dat er een opstart fail is, of de onderdelen niet herkend worden. Overigens, de case fans blijven gewoon draaien, mijn toetsenbord licht op alsmede de ethernet poort.

Dit is mijn build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Tray€ 341,99€ 341,99
1MSI Z170A SLI Plus€ 132,95€ 132,95
1XFX Radeon RX 480 RS 8GB Hard Swap€ 281,-€ 281,-
1Fractal Design Define S€ 79,90€ 79,90
1Arctic Freezer i32€ 30,-€ 30,-
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 77,95€ 77,95
1Corsair RM550x€ 89,90€ 89,90
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.154,69

Alvast bedankt!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:35
1. Kabels goed aangesloten op het moederbord? Vooral de CPU en ATX connector.
2. CPU cooler goed geïnstalleerd zodat hij goed contact maakt met de CPU?

Krijg je wel beeld? Je zegt dat hij "niet echt opstart". Wat doe de CPU fan nadat hij een aantal seconden spint? De PC valt dus niet uit totdat jij hem weer uitzet?

Een aantal foto's van de binnenkant zouden fijn zijn.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:46
... en natuurlijk ook: heb je deze guide al gevolgd:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter?

• ProTagger
Bedankt voor jullie reacties. Kabels zijn goed aangesloten, krijg ze er niet verder in. Koeler staat erg strak op de CPU, dus verwacht niet dat dit het probleem is.

Ik krijg geen beeld. Opstarten wordt na een paar seconden afgebroken, dus mobo kan geen BIOS booten. Ik heb beide reepjes RAM in verschillende slots gehad en afzonderlijk van elkaar, maar dit verhelpt het probleem nietl Heb bijgaand wat foto's van de binnenkant van m'n kast.

Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/scgi9qy2b/Foto_pc1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/mpoqq0kxf/Foto_pc2.jpg

Heb de troubleshooter inmiddels geraadpleegd, maar kom niet echt verder helaas.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan zal je toch de boel moeten uitbouwen, mobo op de doos, voeding eraan, 1xram en kijken of die dan wel opstart. Daarna hdd toevoegen, andere ram toevoegen, testen, dan de gpu erop testen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Voordat je alles uitbouwt kan je nog even het volgende proberen:

1) Verwijder je videokaart en sluit je monitor kabel eens aan op het moederbord.

2) De kans is klein maar wellicht is je bios in de war. Verwijder even een minuut lang het bios batterijtje voor een volledige bios reset.

3) Je zegt dat je koeler erg strak is gemonteerd, dit kan er voor zorgen dat je mobo wat scheef trekt en het RAM niet werkt. Je kan proberen je koeler een slagje loser te draaien, Who knows.

Mocht dit allemaal niet baten dan inderdaad zoals Reepje aangeeft de hele boel uitbouwen en op de doos testen met zo min mogelijk hardware eraan. Het is helaas klote werk maar je hebt geen keus vrees ik :+

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ProTagger
Bedankt voor jullie reacties. Heb inmiddels alles eraf gehaald behalve ram en cpu. Bios reset heb ik gedaan. Inmiddels mijn cpu koeler iets losser, en met beide ram sticks alle slots heb geprobeerd, zowel dual als single channel in alle combinaties. Vrees inderdaad dat ik alles uit moet bouwen... Ik houd jullie wel op de hoogte van de vorderingen!

• ProTagger
Even een update:

Alles werkt inmiddels! Onboard graphics kreeg ik eerst niet aan de praat, maar na alles opnieuw monteren (ook cpu) en aansluiten leek alles wel te booten. Gelukkig niets aan de hand dus :) Vermoed dat het euvel lag aan de 24 pins stekker; deze gaat extreem moeilijk in de connector, dus daar blijf ik de komende jaren zoveel mogelijk vanaf!

Nogmaals dank voor jullie adviezen en reacties, dat wordt zeer gewaardeerd!

Groeten,
Tim
Pagina: 1