W10/Ubuntu dual-boot op Sony Vaio Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 21:33
Ik heb ongeveer 3 jaar geleden een Sony Vaio Pro 13 ultrabook aangeschaft, waarop destijds Windows 8 voorgeïnstalleerd stond, dat nu is geüpgraded naar Win 10. Om heel eerlijk te zijn ben ik over beide niet te spreken. Ik kon in principe doen wat ik wilde doen, maar daar blijft het dan ook bij.

Ik zou graag Ubuntu op deze laptop willen zetten, maar ik heb een aantal programma's die echt alleen op Windows werken: Matlab etc.. Dus ik zie graag een dual-boot. Echter, ik heb nog nooit geklooid met een UEFI-installatie. Ik heb alleen ervaring met dual boot op een ouderwetse BIOS installatie. (mijn desktop draait Win7/Ubuntu)

Heeft iemand toevallig ervaring met Ubuntu op de Vaio Pro? Dat tegenwoordig met UEFI alles zo met elkaar verweven zit houdt mij nog wat tegen om meteen aan de slag te gaan...

Ik heb toevallig een handleiding gevonden voor Win8/Ubuntu https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2227580 maar vanwege de vele negatieve ervaringen, wacht ik liever nog op wat andere ervaringen. Ik hoop namelijk mijn laptop niet voor al te lange tijd te bricken tijdens mijn studie.

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik converteer altijd Windows OS naar een VM op een externe schijf via Disk2VHD
Vervolgens installeer ik GNU/Linux en VirtualBox
Daarna converteer ik de VHD naar VDI bestand en zet die op de PC
code:
1
$ VBoxManage clonehd WINDOWS.VHD WINDOWS.vdi --format vdi

Ik gebruik dan GNU/Linux op de PC en als ik Windows nodig heb start ik die op vanuit VirtualBox.
Geen dual-boot gezeur meer :)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen ervaring met dual boot op een Vaio zelf, maar wel met andere hardware. In principe het het eenvoudiger en minder fout gevoelig dan BIOS/MBR systemen. Waar je vroeger met een systeem zat dat niet meer kon opstarten als je je Linux partities verwijderde, is dat met UEFI niet meer het geval aangezien je gewoon een andere EFI loader selecteert als default.

Verders is het gewoon hetzelfde als vroeger, je maakt ruimte op een schijf en dat is 't wel zo'n beetje. De Ubunt installer zou de UEFI systeem partitie automatisch moeten detecteren en daar z'n EFI loader bij moeten zetten en die als default instellen. Dan kan je nog steeds via Grub Windows starten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
dvtxc schreef op zondag 11 september 2016 @ 15:28:
Ik zou graag Ubuntu op deze laptop willen zetten, maar ik heb een aantal programma's die echt alleen op Windows werken: Matlab etc.. Dus ik zie graag een dual-boot.
Persoonlijk ben ik geen grote fan van een dual-boot. Want ik eindig dan altijd in het besturingssysteem dat ik dan net niet nodig heb :D. Maar Mathworks brengt Linux en Mac OS X versies van Matlab uit (https://nl.mathworks.com/...ease/index.html?sec=linux).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
Hero of Time schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:21:
Verders is het gewoon hetzelfde als vroeger, je maakt ruimte op een schijf en dat is 't wel zo'n beetje. De Ubunt installer zou de UEFI systeem partitie automatisch moeten detecteren en daar z'n EFI loader bij moeten zetten en die als default instellen. Dan kan je nog steeds via Grub Windows starten.
Het heeft me iets meer stappen gekost. Ik heb het maar eens uitgeprobeerd met de Elementary OS 0.4 Loki. In principe wilde hij niet naar Linux opstarten, maar na enig gesleutel lukte het eindelijk om grub te openen:

In Windows met een elevated command prompt:
 bcdedit /set {bootmgr} path \EFI\Boot\bootx64.efi 

Dit commando alleen heeft echter vrij weinig uitgehaald. Derhalve heb ik de bootloader van Windows geheel overschreven. In Linux met een live-USB:

sudo parted -l

Om te kijken waar de UEFI-partitie staat. Dit was bij mij sda3. (kennelijk heb ik nog een sda1 hidden UEFI) Vervolgens:

sudo mount /dev/sda3 /mnt

cd /mnt/EFI
sudo mkdir -p Microsoft/Boot
sudo cp ubuntu/* Microsoft/Boot/*
sudo cp ubuntu/shimx64.efi Microsoft/Boot/bootmgfw.efi
sudo cp ubuntu/* Boot/
sudo mv Boot/shimx64.efi Boot/bootx64.efi
cd ~
sudo umount /mnt

Het enige nadeel: iedere keer als je Windows opstart, flikkert Windows de standaard bootloader weer terug en kun je Linux niet meer opstarten.
Dank je, daar zal ik zeker even naar kijken. Ik dacht dat ik al moest overstappen naar Python oid... Voorlopig is dat wat mij nog even tegenhield. En wellicht Office, al kan ik dat in Wine draaien. (Sorry, maar LibreOffice heb ik tot nu toe niet zo fijn gevonden)

Wellicht ga ik dan toch voor een enkelvoudige installatie en gooi ik Windows er nog eens helemaal vanaf.

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Whut? Waar heb je die stappen vandaan gehaald om uit te voeren? Het is echt nergens voor nodig. Als Windows blijft opstarten, dan duik je je BIOS/UEFI in en verander je de bootvolgorde zodat Grub voor Windows staat, op eenzelfde manier als dat je van twee verschillende schijven kan opstarten.

Dat Windows z'n bootloader hersteld is alleen maar logisch. Het is onderdeel van z'n secure boot techniek, zelfs als deze niet aan staat in de UEFI settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
Ook als je secure boot wilt behouden?

Want ik heb eerst echt van alles geprobeerd, maar het schijnt op een VAIO-laptop nogal lastig te zijn om van de standaard Windows-bootloader af te komen.

[ Voor 52% gewijzigd door dvtxc op 13-09-2016 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, dat moet gewoon kunnen. Heb hier verder geen ervaring mee, dus je zal zelf wat moeten zoeken hierover. Ga dan overigens niet zoeken op specifiek vaio, maar gebruik algemenere termen. Sommige systemen hebben een belachelijke optie waarmee je aangeeft welk OS je mogelijk start (Windows 8/8.1, Windows 10 of Other OS). Dat wil ook nog wel eens in de weg zitten of vreemde resultaten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
Ok, bedankt. Ik denk toch dat ik Windows er maar helemaal afgooi. Op een SSD van slechts 120GB kan ik de ruimte wel gebruiken en ik heb inmiddels Matlab op Linux aan de praat gekregen.

Pagina: 1