Cpu verkocht, koper klaagt na ruim twee maanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sean93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-10 19:26
Beste allemaal,

2.5e maand geleden heb ik een (naar mijn weten) werkende CPU verkocht via tweakers.net. (link naar item
V&A aangeboden: AMD FX-4170 Black Edition

Ik heb hem netjes verpakt, en na contact met de koper netjes verstuurd. Vervolgens hoor ik 2,5e maand niks van de koper. Nu krijg ik van hem een bericht dat de cpu het niet doet en dat ie al vanalles heeft geprobeerd (verschillende mobo's, psu, ram).

Nou ben ik er heilig van overtuigd dat de cpu het deed toen ik hem verkocht, en vind ik zelf dat na 2,5e maand niks laten horen het wel gek is dat hij nu pas komt met een klacht.

Uiteraard vind ik het heel naar voor deze jongeman, maar hoe moet ik hier mee om gaan?

Met vriendelijke groet ,
Sean

Beste antwoord (via gambieter op 11-09-2016 20:44)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41
jongetje schreef op zondag 11 september 2016 @ 12:19:
Sinds wanneer heb je garantie via Marktplaats / Vraag en aanbod / speurders e.d.?
Sinds dat in de wet staat. Hoofdregel is dat wanneer je iets verkoopt, dat moet voldoen aan de verwachtingen die de koper mocht hebben. Dat is de wettelijke garantie en daar wordt geen uitzondering gemaakt voor gebruikte goederen (BW 7:17).
Wel is het zo dat je als particuliere verkoper garantie uit kunt sluiten (BW 7:6).
Dat alles neemt niet weg dat bij 2,5 maand later de redelijke termijn om te klagen wel verstreken is. Het bewijsvermoeden, op grond waarvan in de eerste zes maanden de bewijslast bij de verkoper ligt, is alleen van toepassing bij consumentenkoop (BW7:18).

[ Voor 19% gewijzigd door StevenK op 11-09-2016 20:27 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Alle reacties

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb het topic verplaatst naar Algemene Zaken, Vraag & Aanbod Overig is niet bedoeld voor discussies :) . Ook de topictitel wat specifieker gemaakt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21

XallaX

Meow

Erg vervelend maar toch echt jammer maar helaas lijkt me.

Als hij de CPU binnen redelijke termijn getest had (tot 1 week) na ontvangst zou ik hem er persoonlijk nog mee willen helpen maar na 2,5 maand?

Het is en blijft 2e hands verkoop en het lijkt me dat je de cpu meteen na ontvangst test.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Gevalletje pech voor de koper

39

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:45

3DDude

I void warranty's

Naar mijn mening heeft de koper dan gewoon, pech. Als hij binnen een week (of 2) de CPU kan testen en kan bevestigen aan je dat alles OK is, is het acceptabel.

Buiten het feit dat er bijna nooit wat met een CPU gebeurt (tenzij de koper hem zelf heeft gesloopt - pin verbogen?) Of heel hard OC'n ?

Dan mag de koper toch echt uitleggen wat hij allemaal heeft gedaan en met een heel goed verhaal komen met onder andere antwoord op deze vragen:

Waarom na ruim 2 maanden pas testen?
Hoe is de CPU geplaatst?
Bios update van het moederbord geprobeerd?
Zijn de Pins (op mobo of CPU) gebogen?

'Wat is de error melding?

Be nice, You Assholes :)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:29
Sinds wanneer heb je garantie via Marktplaats / Vraag en aanbod / speurders e.d.?

Dat is exact de reden waarom ik liever geen spullen opstuur en zelf ook alleen dingen afhalen (tenzij het iets is wat geen elektronica bevat zoals bijvoorbeeld een bordspel). Als je op verzoek van de verkoper opstuurt en dan ook nog eens na 2,5 maand hij komt met dat het niet werkt is dat voor hem pech.

Gewoon kort reageren dat het item werkte bij versturen en je niet weet wat er afgelopen 2,5 maanden is gebeurd met het item en daarvoor geen risico kunt dragen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Idd kort reageren. Uitleggen dat je het vervelend vindt, maar dat er geen garantie op zit, dat de CPU nog werkte toen jij hem verkocht.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 11-09-2016 13:23 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Sean93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-10 19:26
Bedankt voor de reactie's, ik heb hem het bericht gestuurd dat het vervelend is maar dat ik na zo'n lange periode niet er van uit kan gaan dat hij hem zelf defect heeft gemaakt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mosterd na de maaltijd, maar dat zou ik zeker niet zo formuleren. Jij kunt hem evenmin beschuldigen van iets defect gemaakt te hebben als hij na zoveel tijd kan doen dat jij het defect geleverd zou hebben.

Hou het zakelijk en to-the-point: je hebt het werkend geleverd maar zonder garantie, en kunt geen enkele verantwoordelijkheid dragen voor de werking maanden na verkoop.

Oslik blyat! Oslik!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-11 10:57
Als hij binnen een week had gereageerd met dat die het niet doet zou ik nog wel enigszins coulant zijn, maar na zoveel weken moet je het kort houden want de koper kan jou nu helemaal niks meer kwalijk nemen.

• Gingerbread
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-04 21:19
Ik ben het wel eens met de bovenstaande reacties.
Het enige dat mij nog zou kunnen doen twijfelen is als de koper een pak positieve V&A reviews heeft (>25 bijvoorbeeld).

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
Gingerbread schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:18:
Ik ben het wel eens met de bovenstaande reacties.
Het enige dat mij nog zou kunnen doen twijfelen is als de koper een pak positieve V&A reviews heeft (>25 bijvoorbeeld).
Wat zou dat laatste veranderen? Jij zou een koper na 2,5 maand wel z'n geld teruggeven, als 'ie een goede score heeft, omdat je denkt dat 'ie eerlijk is? Niemand hier beweert overigens dat de koper niet eerlijk is :) Alleen dat 'ie pech heeft.

The devil is in the details.

Acties:
  • Beste antwoord

• StevenK
jongetje schreef op zondag 11 september 2016 @ 12:19:
Sinds dat in de wet staat. Hoofdregel is dat wanneer je iets verkoopt, dat moet voldoen aan de verwachtingen die de koper mocht hebben. Dat is de wettelijke garantie en daar wordt geen uitzondering gemaakt voor gebruikte goederen (BW 7:17).
Wel is het zo dat je als particuliere verkoper garantie uit kunt sluiten (BW 7:6).
Dat alles neemt niet weg dat bij 2,5 maand later de redelijke termijn om te klagen wel verstreken is. Het bewijsvermoeden, op grond waarvan in de eerste zes maanden de bewijslast bij de verkoper ligt, is alleen van toepassing bij consumentenkoop (BW7:18).

[ Voor 19% gewijzigd door StevenK op 11-09-2016 20:27 ]

• Gingerbread
Hahn schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:22:
[...]

Wat zou dat laatste veranderen? Jij zou een koper na 2,5 maand wel z'n geld teruggeven, als 'ie een goede score heeft, omdat je denkt dat 'ie eerlijk is? Niemand hier beweert overigens dat de koper niet eerlijk is :) Alleen dat 'ie pech heeft.
Het is heel erg situatie afhankelijk.
Bij een Tweaker die al 10 jaar lid is en 100 positieve beoordelingen heeft, zou ik misschien wel op zijn woord geloven als hij zegt dat een product niet werkend is aangekomen.

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-11 11:05
StevenK schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:26:
[...]

Deels mee eens, maar: Een koper heeft bij tweedehands verkoop ook een onderzoeksplicht. Ik *denk* dat je daar na 2,5 wel van kunt concluderen dat hij daar niet echt aan heeft voldaan...

• StevenK
michaelvink schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:40:
[...]

Deels mee eens, maar: Een koper heeft bij tweedehands verkoop ook een onderzoeksplicht. Ik *denk* dat je daar na 2,5 wel van kunt concluderen dat hij daar niet echt aan heeft voldaan...
De onderzoeksplicht ziet op de periode voorafgaand aan het sluiten van de koop, daarnaast heeft de koper de verplichting om binnen redelijke termijn te klagen.

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-11 11:05
StevenK schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:43:
[...]

De onderzoeksplicht ziet op de periode voorafgaand aan het sluiten van de koop, daarnaast heeft de koper de verplichting om binnen redelijke termijn te klagen.
Hoe werkt dat dan bij koop op afstand...? Dan is controle voorafgaande aan de koop niet echt een optie

• StevenK
michaelvink schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:45:
[...]

Hoe werkt dat dan bij koop op afstand...? Dan is controle voorafgaande aan de koop niet echt een optie
Door te vragen 'werkt hij goed'. Daarmee dek je je als koper al goed in, want dan als die vraag bevestigend beantwoord wordt, en je krijgt een niet werkende CPU kan het verwijt niet zijn 'had je hem maar moeten testen voor de aankoop'.

Maar van de koper mag wel verwacht worden dat hij zijn aankoop na ontvangst controleert. Bij gebruikt is dat ook controleren of het functioneert.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
Gingerbread schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:38:
[...]

Het is heel erg situatie afhankelijk.
Bij een Tweaker die al 10 jaar lid is en 100 positieve beoordelingen heeft, zou ik misschien wel op zijn woord geloven als hij zegt dat een product niet werkend is aangekomen.
Dat kan, maar mijn vraag blijft: zou jij 'm na 2,5 maand alsnog z'n geld terug geven?

The devil is in the details.

• Icepegel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-07 12:55
Hahn schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:29:
[...]
Dat kan, maar mijn vraag blijft: zou jij 'm na 2,5 maand alsnog z'n geld terug geven?
Nope.. wie weet wat ie ermee heeft uitgespookt. 1/2 weken okay... 2.5 maand is voor mij ook een nogo..

• Gingerbread
Hahn schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:29:
[...]
Ligt toch echt aan de situatie. In de OP staat niet veel info maar de koper zou wel een heel goed verhaal moeten hebben in combinatie met een solide Tweaker-achtergrond, zou ik het overwegen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:29
StevenK schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:26:
[...]

Leuk al die wetboek artikelen, maar komt er dus op neer dat de verkoper ook beschermt is (los van dat het erg vaag omschreven is in mijn ogen). Daarnaast heb je hier weinig aan in de praktijk omdat het nooit tot een rechtszaak zal komen voor artikelen voor dergelijke bedragen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In een rechtszaak kan natuurlijk ook nooit meer worden bewezen of een defect aan de cpu veroorzaakt is door de koper of al vóór de verkoop aanwezig was. En na 2,5 maand en verschillende pogingen door de verkoper is de kans alleen maar aannemelijker dat ie het zelf veroorzaakt heeft. Hij had het euvel direct moeten vermelden.

Als je het zelf echt heel rot vindt zou je nog kunnen aanbieden dat hij de cpu naar je terugstuurt, zodat je zelf kunt testen of hij bij jou wel werkt. Maar ook dan kom je uit op een welles nietes als hij het bij jou ook niet meer doet.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:05

Wildfire

Joy to the world!

Gingerbread schreef op zondag 11 september 2016 @ 22:21:
[...]

Ligt toch echt aan de situatie. In de OP staat niet veel info maar de koper zou wel een heel goed verhaal moeten hebben in combinatie met een solide Tweaker-achtergrond, zou ik het overwegen.
Dan ben je toch echt gek als je dat doet... 8)7

Al zou ik een CPU aan de koning (:P) verkocht hebben, als hij na 2.5 maand komt klagen dat het ding niet werkt dan zeg ik toch ook gewoon dat 'ie pech heeft. In de eerste week ofzo na aankoop zal ik bij een solide tweaker of anderszins betrouwbaar persoon nog wel behulpzaam zijn, maar daarna is het toch echt einde verhaal en een gevalletje pech als er iets niet werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 12-09-2016 09:41 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dion_b schreef op zondag 11 september 2016 @ 17:04:
Mosterd na de maaltijd, maar dat zou ik zeker niet zo formuleren. Jij kunt hem evenmin beschuldigen van iets defect gemaakt te hebben als hij na zoveel tijd kan doen dat jij het defect geleverd zou hebben.

Hou het zakelijk en to-the-point: je hebt het werkend geleverd maar zonder garantie, en kunt geen enkele verantwoordelijkheid dragen voor de werking maanden na verkoop.
Sluit me hierbij aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:02
Hoe ik het zie:

koper koopt 2e hand CPU, gaat er lekker mee OC'en (daardoor is zijn eerdere CPU ook gesneuveld) en wil na het koken van de CPU zijn geld terug krijgen (of zelfs zijn eigen oude terugsturen en het geld dan terugkrijgen terwijl hij een werkend exemplaar houdt)

Verwijderd

Heeft de CPU volgens de koper nooit gewerkt of werkt hij na enige periode niet meer. Dat is me niet helemaal duidelijk geworden uit het bovenstaande verhaal en wel ietwat relevant voor de afhandeling.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2016 @ 09:49:
Heeft de CPU volgens de koper nooit gewerkt of werkt hij na enige periode niet meer. Dat is me niet helemaal duidelijk geworden uit het bovenstaande verhaal en wel ietwat relevant voor de afhandeling.
Maakt eigenlijk niets uit. Al had 'ie vanaf het begin niet gewerkt, de koper komt pas na 2.5 maand klagen. Sorry hoor, maar dan ben je gewoon te laat en heb je pech.

Verwijderd

Wildfire schreef op maandag 12 september 2016 @ 09:56:
Maakt eigenlijk niets uit. Al had 'ie vanaf het begin niet gewerkt, de koper komt pas na 2.5 maand klagen. Sorry hoor, maar dan ben je gewoon te laat en heb je pech.
Oneens. Een defect product is een defect product. Als het nu een jaar later zou zijn, dan had je misschien een punt. Zeker als je eerst wilt controleren dat het echt niet werkt is het helemaal niet eens zo'n heel gekke termijn.

Bij winkels geldt een termijn van twee maanden na ontdekking. Nu zijn consumenten geen winkels en gelden dus iets minder stringente regels en standaarden, maar het steekt wel erg schril af tegen 2,5 maand na aankomst van het product.

Wat is volgens jou de uiterste periode? Een dag? Een week? Drie weken? Twee maanden? Volgens mij kom je er juridisch gezien niet zo makkelijk vanaf als men hier doet voorkomen, al zijn de middelen van de tegenpartij om daar iets aan te doen uiteraard beperkt.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2016 @ 10:24:
[...]

Oneens. Een defect product is een defect product. Als het nu een jaar later zou zijn, dan had je misschien een punt. Zeker als je eerst wilt controleren dat het echt niet werkt is het helemaal niet eens zo'n heel gekke termijn.

Bij winkels geldt een termijn van twee maanden na ontdekking. Nu zijn consumenten geen winkels en gelden dus iets minder stringente regels en standaarden, maar het steekt wel erg schril af tegen 2,5 maand na aankomst van het product.

Wat is volgens jou de uiterste periode? Een dag? Een week? Drie weken? Twee maanden? Volgens mij kom je er juridisch gezien niet zo makkelijk vanaf als men hier doet voorkomen, al zijn de middelen van de tegenpartij om daar iets aan te doen uiteraard beperkt.
Het is en blijft een tweedehands aankoop waarbij je redelijkerwijs mag verwachten dat de koper op korte termijn het product test. Circa 2.5 maand na aankoop komen klagen is gewoonweg niet redelijk.

Er geldt geen "uiterste periode", tenminste wettelijk is daar niets over vastgelegd op verkoop tussen consumenten onderling. Maar ik durf te wedden dat elke rechter zal zeggen dat na 2.5 maand pas klagen dat je tweedehands item niet werkt een onredelijk lange termijn is.

Verwijderd

Wildfire schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:46:
Het is en blijft een tweedehands aankoop waarbij je redelijkerwijs mag verwachten dat de koper op korte termijn het product test. Circa 2.5 maand na aankoop komen klagen is gewoonweg niet redelijk.

Er geldt geen "uiterste periode", tenminste wettelijk is daar niets over vastgelegd op verkoop tussen consumenten onderling. Maar ik durf te wedden dat elke rechter zal zeggen dat na 2.5 maand pas klagen dat je tweedehands item niet werkt een onredelijk lange termijn is.
Ik ben dan weer van mening dat je die weddenschap best weleens zou kunnen verliezen. 2,5 maand (komma, geen punt) is helemaal niet extreem onredelijk in mijn ogen.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:48:
[...]

Ik ben dan weer van mening dat je die weddenschap best weleens zou kunnen verliezen. 2,5 maand (komma, geen punt) is helemaal niet extreem onredelijk in mijn ogen.
Laten we het er dan maar op houden dat jij gewoon ontzettend coulant bent. Na 2,5 maand zouden de meesten toch echt zeggen "lullig, maar pech gehad".

Als ik iets tweedehands zou kopen en pas na 2,5 maand eens ga testen en het werkt niet, zou ik wel pissig zijn maar ook denken "had ik het maar meteen moeten testen". Ik zou geen seconde denken dat er überhaupt maar een kansje zou zijn nog geld terug te krijgen...

Verwijderd

Wildfire schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:09:
Laten we het er dan maar op houden dat jij gewoon ontzettend coulant bent. Na 2,5 maand zouden de meesten toch echt zeggen "lullig, maar pech gehad".

Als ik iets tweedehands zou kopen en pas na 2,5 maand eens ga testen en het werkt niet, zou ik wel pissig zijn maar ook denken "had ik het maar meteen moeten testen". Ik zou geen seconde denken dat er überhaupt maar een kansje zou zijn nog geld terug te krijgen...
Bij een medetweaker zou ik toch echt in overleg gaan over het hoe of wat. Een periode van 2,5 maand is zo voorbij en het is eigenlijk heel raar om overal stringente periodes aan te knopen. De feiten zijn na twee weken niet anders dan na 2,5 maand.

Al is het ook wel te ondervangen. Zelf merk ik dat ik bij aankomst van een product terugmeldt dat het werkt. Omgekeerd vraag ik weleens om een bevestiging. Mensen vinden het vaak leuk dat je ergens mee in de weer bent en tegelijk weet je zo ook dat de zaak dan echt afgehandeld is. Overigens is de ervaring dat de meeste tweakers juist heel coulant zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2016 12:17 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik verwacht van de koper dat hij binnen een paar dagen het gekochte product test.
Ik zelf laat zsm van me horen en geef dan aan, test het in het weekend of.. Je merkt vaak al in de communicatie hoe of wat. Nu in vakantieperiode is het anders, maar dat hoor je wel uit email contact

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Mwa ik vind Tweakers niet bijzonder coulanter dan andere mensen. Heb wel eens een volledig verkeerd product ontvangen, na heeeel veel zeuren en beloftes was ik er wel klaar mee dus ach.

Back on topic ben ik de enige die een kapotte CPU best bijzonder vind? Ik ben na de Athlon XP weinig CPUs tegen gekomen die kapot waren, buiten verbogen pinnen om.
Als de TS de CPU goed verpakt heeft ondervang je dat gewoon.

En de verhalen van doodclocken, hoe vaak word een CPU echt doodgeclocked? Dan moet je echt vrij extreem bezig zijn en alle beveiligingen uitzetten. Je moet of een enorme prutser zijn of een extreme clocker maar die kopen meestal geen AMD FX'en meer.

Daarnaast vind ik het niet meer dan logisch als je iets 2e hands koopt je het zo snel mogelijk test om dit soort ongein voor te zijn. Dan kun je zeggen dat 2,5 maand kort is en zo voorbij maar zo snel dat je niet even een CPU kan testen? Bedoel zó exotisch is AM3+ hardware nou ook weer niet. Zelfs al bestel je het in China dan is het er binnen die tijd :+
Nog een daarnaast, het kan natuurlijk zijn dat je die tijd nodig hebt om een systeempje bij elkaar te sprokkelen maar de koper kon na het constateren van het defect wel opeens meerdere configuraties testen. Waarom kon dat niet eerder zou je denken?
Bovendien als je slim bent meld je zoiets ook gewoon bij je koper dat het even kan duren voor je de CPU kan testen.

Imho zitten er zóveel halen en ogen aan dit verhaal dat ik ook niet heel coulant meer zou zijn hoor....

Gabriël AM5

Pagina: 1