Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultrawide mainstream systeem advies

Pagina: 1
Acties:

• mwdijkstra
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-02-2024
Een kleine introductie: na een aantal jaar gebruik te hebben gemaakt van een 27" iMac en een PS4 wil ik weer terug naar gamen op de desktop. Mijn laatste build is zolang geleden dat ik weer echt even tijd in moest steken om te onderzoeken wat er tegenwoordig allemaal speelt. Ondanks dat andere topics en bijvoorbeeld de bestbuy guides mij goed hebben geholpen, heb ik toch nog niet 100% het vertrouwen in mijn keuzes en daarom graag jullie finale advies. Excuus als ik nog wat 'domme' aannames heb ik gedaan en bij voorbaat bedankt voor jullie mening!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het standaard internetten en muziek luisteren wil ik het systeem gebruiken om te gamen en een beetje te ontwikkelen (met IntelliJ, server etc draait op een ander systeem). Ik ben geen hardcore FPS gamer dus ik verwacht een mainstream systeem nodig te hebben. Games die ik wil gaan spelen zijn Civilization 6, Dawn of War 3, Total War: Warhammer en vergelijkbare spellen. Ik zal vast wel eens een shooter, Witcher of in de toekomst GTA ofzo te proberen, maar verwacht niet ultieme settings daarbij. 34" ultrawide lijkt me echter geweldig dus daar ga ik sowieso voor.

Het zou fijn zijn als ik het systeem de komende jaren nog kan upgraden wanneer dat nodig is, maar het is natuurlijk lastig in de toekomst te kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Erg lastig. Een passende prijs voor wat ik wil is het belangrijkst. Ik vind het zonde om een 4.000 euro systeem te bouwen en het gewoon niet te gebruiken. Ik verwacht een bedrag rond de 2.000 voor de complete build.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb helemaal niets anders dan een printer, speakers en een koptelefoon. Dus nog een hoop nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik sta volledig open voor advies.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een strakke kast gekozen dus het mag er best goed uitzien. Zwart/wit spreekt me wel aan. Ik hou niet van LED's. Echter, als het eindplaatje qua kosten me toch niet bevalt is dit wel hetgene waar ik op ga bezuinigen. Passende performance is belangrijker dan looks.

Ga je overklokken?
Het is geen hobby van me, dus ik zou het alleen doen als nodig. In het verleden wel gedaan. Voor nu heb ik in eerste instantie gekozen voor 'nee'.

Wat verwacht je van ons?
Zijn de componenten in balans? Past de build bij mijn wensen of onderschat of overschat ik bepaalde zaken? Waar kan ik 'probleemloos' op besparen? Bij onderstaande componentenlijst heb ik nog wat specifieke vragen:

- Voor nu het advies dat ik toch echt minimaal voor een 1070 moet gaan Ik heb voor een AMD kaart gekozen ervan uitgaande dat ik deze nu goed kan gebruiken en later kan upgraden naar een betere kaart wanneer deze beschikbaar is. Mijn vereiste is echter dat ik de build nu wel goed kan gebruiken voor de games die ik genoemd heb. Met een AMD kaart maak ik gebruik van de Freesync op de monitor. Is dit een goed besluit? Of kan ik beter een scherm nemen zonder Freesync en toch voor Nvidia gaan?
- Ik heb voor dit scherm gekozen omdat de prijs acceptabel is en het lijkt me een prachtig scherm. G-sync schermen lijken me overdreven voor mijn eisen. Betere alternatieven zijn welkom, de looks van LG bevallen me wel.
- Toestenbord en muis gekozen op looks. Kan ik beter voor bijvoorbeeld een goedkoper Corsair setje gaan?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 230,-€ 230,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 454,50€ 454,50
1Cooltek UMX4 Zwart Window€ 159,24€ 159,24
1LG 34UC88-B Zwart€ 770,50€ 770,50
1be quiet! Dark Rock 3€ 60,-€ 60,-
1Logitech G710+ Brown Mechanical Gaming Keyboard qwerty€ 149,-€ 149,-
1Logitech G303 Daedalus Apex€ 54,64€ 54,64
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 78,90€ 78,90
1Corsair RM550x€ 89,90€ 89,90
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 125,95€ 125,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.259,53

Op advies zijn de volgende componenten afgevallen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,-€ 179,-
1MSI Radeon RX 480 8GB€ 282,50€ 282,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,50

[ Voor 9% gewijzigd door mwdijkstra op 11-09-2016 12:07 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een 5 megapixel scherm en dan een RX480 dat gaat het niet worden met gamen.
Cpu bottleneckt niet snel, maar ik denk dat je toch wel wat meer power gebruiken kan.

• mwdijkstra
He Reepje, bedankt voor je bericht.
Reepje schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:14:
Een 5 megapixel scherm en dan een RX480 dat gaat het niet worden met gamen.
Dus je zegt eigenlijk dat ik voor Nvidia moet gaan. Zou een 1060 dan al voldoende zijn? Of heb je daarbij ook al je twijfels? Is het scherm dan nog een goede keuze gezien de Freesync? Of moet ik dat gewoon zien als een extraatje dan ik dan toevallig maar niet gebruik? De LG 34UC97C vind ik een mooi alternatief, al bespaart het me niet veel.
Reepje schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:14:
Cpu bottleneckt niet snel, maar ik denk dat je toch wel wat meer power gebruiken kan.
Voor de 6600 gaan? i5 moet toch wel prima zijn?

[ Voor 41% gewijzigd door mwdijkstra op 11-09-2016 11:22 ]

• Reepje
  • Niet online
Een groot scherm is heel mooi, maar het vraagt ook veel meer van je hardware.
Ik neem aan dat als je zo een groot bedrag voor je scherm neertelt, dat je dan ook een perfect beeld op dat scherm wil.
Nu reageren verschillende games weer anders, de ene heeft weer wat meer gpu, de andere weer wat meer cpu nodig. Maar om altijd goed te zitten zou ik iets als het high end game systeem nemen. Je zegt nu wel, high end hoeft niet, maar de keuze van de monitor is daarmee in tegenspraak.
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2016

Daarin zit de GTX1070 die prima is voor 1440p gamen (3,7 MP), maar tekort zal schieten op een groter scherm. Bedenk, je ultrawide heeft bijna 40% meer pixels.

• mwdijkstra
Reepje schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:32:
Een groot scherm is heel mooi, maar het vraagt ook veel meer van je hardware.
Ik neem aan dat als je zo een groot bedrag voor je scherm neertelt, dat je dan ook een perfect beeld op dat scherm wil.
Nu reageren verschillende games weer anders, de ene heeft weer wat meer gpu, de andere weer wat meer cpu nodig. Maar om altijd goed te zitten zou ik iets als het high end game systeem nemen. Je zegt nu wel, high end hoeft niet, maar de keuze van de monitor is daarmee in tegenspraak.
Mijn verwachting was denk ik dat ik het met de huidige build wel enigszins kon redden eerst - alleen Civilization 6 is voor mij op korte termijn een must play! - en dan later kan overstappen op de meer high-end kaart waar AMD mee komt begin volgend jaar ofzo.
Reepje schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:32:
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2016

Daarin zit de GTX1070 die prima is voor 1440p gamen (3,7 MP), maar tekort zal schieten op een groter scherm. Bedenk, je ultrawide heeft bijna 40% meer pixels.
Ik zal je advies in mijn post opnemen. Ik hou het echter bij een i5 naar aanleiding van de discussies die ik lees over i5 vs. i7. Bedankt voor je input!

[ Voor 3% gewijzigd door mwdijkstra op 11-09-2016 12:12 ]

• Reepje
  • Niet online
Als het puur om Civilization6 gaat, kan je wel voor je originele build gaan, geen probleem lijkt me.

Maar het blijft dan een zwak systeem ten opzichte van de monitor.

Aan de andere kant, het is een prima systeem om te upgraden. Je kan er later een veel snellere cpu en veel snellere GPU inzetten. Dat is geen slechte optie als het budget nu beperkt is en je wel een ultawide monitor wil.

Verwijderd

Weet je zeker dat je dat toetsenbord wil? Je kunt pricewatch: Logitech G810 Orion Spectrum (Qwerty) al krijgen voor 119 euro met de game 'the division' erbij, die je normaal ook 50 euro zou kosten. Bovendien heeft dat toetsenbord RGB leds.
Enige verschil is dat je romer-g toetsen hebt ipv cherry browns. Ik kan me voorstellen dat je dat laatste onoverkomelijk vind, maar goed, daar betaal je dan wel een behoorlijk bedrag voor. Aan jou de keus. ;)

• mwdijkstra
Reepje schreef op zondag 11 september 2016 @ 12:19:
Als het puur om Civilization6 gaat, kan je wel voor je originele build gaan, geen probleem lijkt me.

Maar het blijft dan een zwak systeem ten opzichte van de monitor.

Aan de andere kant, het is een prima systeem om te upgraden. Je kan er later een veel snellere cpu en veel snellere GPU inzetten. Dat is geen slechte optie als het budget nu beperkt is en je wel een ultawide monitor wil.
Voer om over na te denken, bedankt. Van de games die ik echt heel regelmatig speel is Civilization 6 toch wel de zwaarste :P .. Zo verschrikkelijk veel scheelt het niet in kosten. Ik moet er echt even over nadenken ..

Ben ook benieuwd hoe anderen hier over denken.

• mwdijkstra
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2016 @ 12:40:
Weet je zeker dat je dat toetsenbord wil? Je kunt pricewatch: Logitech G810 Orion Spectrum (Qwerty) al krijgen voor 119 euro met de game 'the division' erbij, die je normaal ook 50 euro zou kosten. Bovendien heeft dat toetsenbord RGB leds.
Enige verschil is dat je romer-g toetsen hebt ipv cherry browns. Ik kan me voorstellen dat je dat laatste onoverkomelijk vind, maar goed, daar betaal je dan wel een behoorlijk bedrag voor. Aan jou de keus. ;)
Eigenlijk ben ik helemaal nog niet bekend met mechanische toetsenborden, maar ik wil het graag proberen. Bedankt voor je advies, dat is toch wel een kleine besparing die ik elders kan gebruiken. Wat vindt je van de Corsair Gaming K95 Cherry MX Red (Qwerty) t.o.v. de Logitech die je noemt?

Verwijderd

Ik heb zelf een G810. Ik heb die gekocht in de mediamarkt (daar is hij nu goedkoop). In de vestiging waar ik was, hadden ze een stuk op 20 verschillende toetsenborden staan die je kon proberen. Misschien een idee? Op die manier krijg je een beetje een beeld bij de verschillende type switches die er op de markt zijn.

Die K95 heeft geen rgb verlichting, maar wel een aantal extra programmeerbare G toetsen. De cherry red en de romer-g zijn bijna hetzelfde. Het is dus een keus tussen extra toetsen of die rgb verlichting. Bij de logitech kun je de F toetsen programmeren, maar daar verlies je de normale functionaliteit van die knop mee. (al zou ik niet weten waar je een F7 normaal voor gebruikt, maar toch).

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-11 22:53
De Freesync (AMD) versus G-sync en over het algemeen meer performance (Nvidia) gooit bij mijn potentiele build ook roet in het eten. Erg zonde dat Nvidia per se zijn eigen dure standaard neer wil zetten. Daarbij ook erg zonde om een mooi scherm met Freesync te kopen en dit niet te gebruiken, vooral omdat ik denk dat het veel toegoegde waarde heeft en dan vnml op lagere framerates...

Achja typisch luxe probleem. :)

• mwdijkstra
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2016 @ 13:05:
Ik heb zelf een G810. Ik heb die gekocht in de mediamarkt (daar is hij nu goedkoop). In de vestiging waar ik was, hadden ze een stuk op 20 verschillende toetsenborden staan die je kon proberen. Misschien een idee? Op die manier krijg je een beetje een beeld bij de verschillende type switches die er op de markt zijn.

Die K95 heeft geen rgb verlichting, maar wel een aantal extra programmeerbare G toetsen. De cherry red en de romer-g zijn bijna hetzelfde. Het is dus een keus tussen extra toetsen of die rgb verlichting. Bij de logitech kun je de F toetsen programmeren, maar daar verlies je de normale functionaliteit van die knop mee. (al zou ik niet weten waar je een F7 normaal voor gebruikt, maar toch).
Goede tip, ga ik zeker doen. RGB verlichting is niet echt mijn ding, dus die keuze is makkelijk gemaakt. Bedankt!

• mwdijkstra
T-mo-T schreef op zondag 11 september 2016 @ 13:18:
De Freesync (AMD) versus G-sync en over het algemeen meer performance (Nvidia) gooit bij mijn potentiele build ook roet in het eten. Erg zonde dat Nvidia per se zijn eigen dure standaard neer wil zetten. Daarbij ook erg zonde om een mooi scherm met Freesync te kopen en dit niet te gebruiken, vooral omdat ik denk dat het veel toegoegde waarde heeft en dan vnml op lagere framerates...

Achja typisch luxe probleem. :)
Vandaar mijn idee om te beginnen met wat AMD nu aanbiedt en over te stappen zodra ze de high-end kaarten uitbrengen. Een overstap naar een LG scherm zonder Freesync kan natuurlijk ook, maar ik heb toch wel begrepen dat Freesync toch wel echt iets toevoegt.

en ja .. luxe probleem haha O-)
Pagina: 1