Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Backup strategie bepalen VMWARE - VEAAM - Synology NAS

Pagina: 1
Acties:

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:47
Hallo Tweakers,

Ik heb onze server op de zaak vervangen door een HP DL380 G9 server.
Hierop heb ik VMWARE VPSHERE 6 geïnstalleerd ( VMware vSphere Essentials Kit )
In totaal 4 schijven 1 x TB in RAID 5 dus +- 3TB aan opslag waarvan op dit moment 1TB in gebruik

Daarnaast heb ik om te kunnen backuppen een Synology NAS RS815+ gekocht en geïnstalleerd met 3 x 4TB schijven in RAID5 dus 8TB netto opslag.

Ook heb ik 2 x 4TB externe HDD gekocht voor het maken van een offsite backup.

Als backup software heb ik Veeam Backup & Replication v9 standard aangeschaft.

Ondertussen de host ingericht met 5 VM's (4 x Server 2012 R2 standard + 1 x unix variant (VMBG van Mitel).

Op 1 VM heb ik VEAAM geïnstalleerd en geconfigureerd.
Op de Synology heb ik een shared folder aangemaakt, en deze in VEAAM toegevoegd onder backup repositories toegevoegd (CIFS).

Vervolgens een backup taak aangemaakt en dit werkt zeer goed en snel (echt een mooi product!)
Ook restoren werkt goed!

Nu zit ik alleen met het dillema hoe de off-site backup te regelen.

Optie 1: Ik sluit de 4TB USB schijf aan op de Synology en creeer in VEAAM een backup copy job en ga fysiek de schijven meenemen naar huis

Optie 2: Ik sluit de 4TB USB schijf aan op de Synology en backup dmv de Hyper Backup tool van de Synology

Optie 3: Ik sluit de 4TB USB schijf aan op de Synology DS214+ welke ik thuis heb staan en ga VEAAM inrichten om hier naar toe te backuppen

Optie 4: Ik sluit de 4TB USB schijf aan op de Synology DS214+ welke ik thuis heb staan en ga op de Synologies iets instellen (hyper backup :? ) Om naar mij thuis te backuppen.

Beperkende factor is de zakelijke verbinding (30Mbit).

Hebben jullie nog tips of tricks voor mij :? Alvast bedankt voor jullie hulp.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-11 20:09
Optie 1 lijkt me prima
Optie 2 zou ik niet doen. Je hebt 8TB aan data op je NAS welke je voor retentie kan gebruiken, gebruik die. Als je er 4TB disken aan gaat hangen en daar de 8TB naar backuppen, dan kun je dus maar max 4TB gebruiken.
Optie 3 & 4 met 30Mbit ga je dat niet redden vrees ik, omdat je met enige regelmaat een full moet doen (een lange chain aan incrementals is eng!). Ohja en een reverse incremental is elke dag een full qua bandwidth :P

Veeam WAN Acceleration zal alleen maar incrementals doen (weinig bandwidth dus nodig), maar heb je een pc/server thuis voor nodig.

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:29
KennieNL schreef op zondag 11 september 2016 @ 10:16:
Veeam WAN Acceleration zal alleen maar incrementals doen (weinig bandwidth dus nodig), maar heb je een pc/server thuis voor nodig.
De standaard Veeam licentie geeft geen recht op de WAN accelerator, dus die valt in ieder geval af.

Indien je thuis ook een systeem hebt, dan zou je daar wel een backup proxy van kunnen maken (met syntetic fulls bespaar je dan alsnog aardig wat bandbreedte).

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:38
Ik zou niet gaan knutselen met usb schijven. Dat geeft in mijn ervaring alleen maar ellende en is instabiel. Ik zou kiezen voor een backup via wan naar een andere locatie, en indien er niet vaak fulls gemaakt kunnen worden maar wat vaker restore tests uitvoeren.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-11 08:04

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Niet onbelangrijk: hoeveel data gaat het om, en hoe groot verwacht je dat de deltas tussen twee backup momenten gaat zijn. Met regelmatige backups met kleine deltas zou een backup copy naar een zelf in te richten backup proxy (zoals Duumke zegt) misschien nog wel kunnen. Bij grote deltas bestaat door de bandbreedte de kans dat je buiten je backup window gaat lopen, dus dat is geen optie. Voor offsite backups zou je eventueel ook op zoek kunnen gaan naar een Veeam Cloud Provider die Cloud Backup aanbied. Voordeel is dan dat je mee kan liften op de WAN Accelerator licentie van de VCP.

Veeam heeft een KB artikel over hoe je VBR kan configureren voor rotated drives. Ik zou in ieder geval binnen Veeam blijven voor het beheer van de backup files, en niet daar een andere tool voor gaan gebruiken.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:47
Bedankt voor jullie tips en tricks allemaal! Ik ga alles eens rustig doorlezen en dan een keuze maken !

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Misschien is het volgende ook interessant om naar te kijken, je kan de synology vanuit veeam ook als linux backup target gebruiken, zodat veeam direct op je nas de transport mover start, dat geeft gigantisch veel betere performance en is in mijn ervaring veel stabieler dan een cifs share.

Je moet wel beetje linux ervaring hebben en het is even puzzelen om het aan de gang te krijgen maar werkt goed, ook op dit moment met de meest up-to-date synology dsm en veeam werkt deze methode nog steeds.

Het beste resultaat heb ik met de Synology 415+ en 515+ ik upgrade de nas meestal wel naar 8 of 16gb met minimaal wd red enterprise disks.

Ik zie als voordeel dat deze basis synology nasjes niet zo duur zijn dus ik heb er meerdere in gebruikt en kan zo redelijk betaalbaar meerder backups opslaan op verschillende locaties.

Dus met een RS815+ zal dat ook zeker goed mogelijk zijn.

Wat in deze setup ook handig is dat je backups via geen enkele share benaderbaar hoeven te zijn en dat vind ik wel een prettig idee met al de cryptolocker varianten van tegenwoordig.

Daarnaast hebben we hier al een paar jaar ook een veeam backup naar usb disk, puur omdat het toch wel prettig idee is nog een extra backup ergens offline te hebben of gewoon als extra archief.

Mijn ervaring is dat de performance van een veeam bu job direct naar usb disk te traag is, werkt niet.

Wat wel goed werkt is een snelle pc met daarin een snelle 4tb disk, of liever nog een raid volume met een paar disks en dan met een veeam copy job de backups naar die pc brengen en wanneer de job klaar is doormiddel van een powershell/robocopy script de bestanden kopiëren naar bitlocker encrypted usb disk. Uiteraard heb je wel goede snelle usb3 disks nodig.

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
Persoonlijk zou ik kiezen voor optie 4 (volgens mij is er inderdaad een synology-2-synology sync/backup tool) , uiteraard moet je upload het dan wel redden om in één nachtje te backuppen enzo, anders heeft je bedrijf er overdag 'last' van.
Je zou natuurlijk ook met je bedrijf kunnen bespreken om de internet lijn te upgraden.

Nadeel van optie 1 is het gesleep met disken. Je moet ze goed verpakken enzo, even (te) hard remmen of over een drempel ofzo en ze krijgen een optater.

En even los van de technische vraagstukken, ook niet onbelangrijk:
Hoe denkt je bedrijf over het feit van data thuis opslaan/naar een nas thuis kopiëren?
Aangezien je alles hierheen (wil) kopiëren is dit natuurlijk ook nog wel een dingetje.

Hoe ga je om als er bijvoorbeeld:
- thuis ingebroken is en de nas/usb disk is weg
- brand/waterschade
- je op vakantie bent en er iets teruggezet moet worden vanaf de nas/usb hdd thuis
- ... etc
- ... etc
Pagina: 1