Yes eindelijk waterkoeling, maar iets klopt er nie

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
Ik heb dus eindelijk mn waterkoeling binnen, een eheim pompje 600 l/u, dangerden-maze2 waterblokje en een koperen kachelradiator v/d sloop. Maar mijn temperaturen zijn bijna hetzelfde als mn luchtkoeling op 7v!

Water : 34C
Processor : 63C met lucht was t 65C
Kamertemp : 30C
Mobo Temp : 36C

Weet iemand wat ik verkeerd doe ??

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 09:59

Digistorm

ex-demo scener

Hmmmm...
aangezien je watertemperatuur wel laag is en je CPU niet, misschien maakt ie geen goed contact?? Gebruik je koelpasta (in de juiste hoeveelheid)? Een koperen spacer ertussen? (Zoja, is die niet te dik?)

Hier stond achterhaalde informatie…

• psilo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
weird.. zit het waterblok er recht op?

• maddog_rvo
volges mij wel, maar ik durf om og niet al te hard aan te draaien want ik heb nog geen spacer, en mijn koelpasta is artic silver en er zit vrij weinig op, misschien moet er meer op?

• maddog_rvo
hij begint in windows wel mooi op 40C en dan loopt ie langzaam op en na een uurtje unreal zit ie dan op 63C, maar wat ik vreemd vind is dat ie zo langzaam oploopt tot zon hoge temp

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57

RvV

Ik heb hem wel een keer op 70°C gekregen met waterkoeling. Toen bleek het blok niet goed erop te zitten, de temperatuur liep binnen een minuut zo hoog op. Nu hangt de temp weer op de 30°C.
Het zal toch wel aan het contact tussen cpu en blok liggen denk ik.

Y'24

• maddog_rvo
zal vanavond wel ff proberen om er nieuwe koelpasta tussen te smeren, maar als ie er scheef opzit zou toch de temp snel moeten oplopen en niet langzaam :?

Verwijderd

Ligt eraan hoe goed/slecht het contact is. Als je net geen lekker contact hebt kun je dit krijgen. Misschien een idee om meer arctic silver te nemen, wachten oip je spacer of uiteindelijk je koelblok lappen.

• maddog_rvo
heb net space en artic silver 2 bestelt, vrijdag binnen. Dan hoor je zaterdag wel hoe het gegaan is :), maar eerst ff 1 nachtje :Z

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54
Ik heb hetzelfde ooit gehad, toen zat het blok er niet helemaal recht op. Scheelde maar heel weinig, maar toch..

Maar is die temperatuur van 63 graden bij een watertemperatuur van 34 graden??? Dan klopt er echt iets niet.. 30 graden verschil betekend gewoon dat je ergens heel veel verliest..

Verwijderd

ja ben ik mee eens zit er niet goed op
gebruik ook een kopere spacer en die ook met pasta insmeren (niet teveel) scheelt heel erg veel
nou ja bij mij dan 8-)

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Water : 34C
Ik vind dit ook erg hoog, je hebt toch wel een fan op je radiateur ?

Maar dan nog, met een kamer temp van 20 graden is mijn proc idle 26 graden en tussen de 36-38 stressed.
Heb je ergen vernauwingen in je slangen zitten ? Kijk een naar je retourslang. Daar komt bij mij een stroom uit alsof je een kraan 1 slag hebt open gedraait.

One of the animals has left its cage today.

• maddog_rvo
bij mij ook zoiets ( water uitvoer dan), maar 34C water is wel met kamertemp van 30C

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op donderdag 28 juni 2001 09:12 schreef maddog_rvo het volgende:
bij mij ook zoiets ( water uitvoer dan), maar 34C water is wel met kamertemp van 30C
Ow ja, was ff vergeten dat ik een Vapochill kamer heb :+

Dan moet het wel het koelblok zijn, plaatsing of koelpasta.

One of the animals has left its cage today.

• maddog_rvo
hehe weet iemand in de buurt van den bosch een winkel waar ik een spacer kan gaan halen ??

Verwijderd

hey maddog....

ik heb ook zo'n maze2-2 en heb ook kleine probs......

Waar woon je misschien kunnen we mekaars bouwwerk een keertje bekijken en ff kijken wat we nou fout doen.....

• maddog_rvo
was jou prob dan ??
hehehe zie boven je post ;)

Verwijderd

'k heb dat gezeik ook 2x gehad. De ene keer zat m'n waterblok niet recht op de proc. De 2e keer zat er veel alg in m'n waterblok.

Het zal de bevestiging van het waterblok wel zijn. BTW: als je het waterblok er recht opzet, en dan vastzet, dan is het risico op corebeschadigingen minimaal.

Verwijderd

Tegen algen is het een idee een (HEEL !) klein scheutje bleekwater in het koelwater te doen (1 a 2 theelepeltjes per 5 liter of zo).

• maddog_rvo
DaBit liep de temp bij jou ook langzaam op dan ??

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57

RvV

Op donderdag 28 juni 2001 09:59 schreef Nemesis het volgende:
Tegen algen is het een idee een (HEEL !) klein scheutje bleekwater in het koelwater te doen (1 a 2 theelepeltjes per 5 liter of zo).
Wat is dat bleekwater en waar haal ik het?

Y'24

• maddog_rvo
Chloor ofzo :?

Verwijderd

Die Maze2-2 is toch met een speciale coldplate voor 2 peltier?

Waarbij je eerst de coldplate door je mainbord heen bevestigd, en daar bovenop weer het koelblok, met apparte schroeven.
Heb je die ?

Misschien is het wel niet zo goed om een cold-plate ertussen te hebben als je geen peltiers gebruikt :?

Verwijderd

Yup, temp liep langzaam op. Duurde een uur voordat-ie op de 53 graden zat.

Maar nogmaals: ben zeer, zeer sceptisch over de tempwaarden van je onboard sensor, en vooral als dat ding op de PCB zit ipv tegen je proc aan.
Er klopt namelijk meestal geen ene bal van.

Voorbeeldje: mijn coldplate was -3 graden, m'n proc stond onder de ijs, en de tempsensor gaf 24 graden aan. tuuuuuurlijk, ahum. Dat noem ik geen insignificante afwijking meer.

Overigens: bleekmiddel is effectief om je systeem van algen te ontdoen als je ze hebt. Maar een definitieve oplossing is 't neit, want het bleekmiddel valt uit elkaar in chloor, water en een zout.

Een dosis waterwetter of kopersulfaat is beter. (en met kopersulfaat is je water ook nog eens mooi blauw)

• maddog_rvo
hmm zal thuis gelijk kijken of ie er recht opzit.
enneh ik heb bij mn maze2 alleen montage matriaal gehad, schroeven het blok zelf natuurlijk

waar kun je Waterwetter of kopersulfaat halen ??

Verwijderd

Wat ik gedaan heb bij het montereb is:

- blok op de proc leggen, en boven de core, op 1 punt stevig aandrukken. Dit garandeert dat 't blok zich goed recht op de proc zet.
- Nu de moeren aandraaien, kruislings, en met kleine slagjes. Hou het moment bij het aandraaien ongeveer gelijk.
- Et voila! Blok recht op de proc!

[edit]
kopersulfaat haal je bij een goede drogist (dus geen DA), of bij de apotheek. Ik schat dat een gram of 30 per liter wel zat is.

Voor WaterWetter was er hier eerst een inkoop-topic.

• maddog_rvo
zit nu op mn werk, zal het vanavond op jouw manier proberen DaBit.
Taken voor vanavond: blok van cpu halen, oude koelpasta eraf, nieuwe erop blok er recht opduwen en klein beetje bewegen zodat alle lucht tussen koelblok en core uit is en dan eerst alle schroeven tegen blok aandraaien en dan kruislings elke keer kleine slag verder.

Is dit een goeie aanpak ?? (denk haast van wel)

Verwijderd

een waterblok installeren zonder spacer is erg link. Ik heb zelf zo mijn core gesloopt.
(er brokkelde iets af) :(

Je hoeft helemaal niet zoveel koelpasta te gebruiken. Het is alleen om de hele raakoppervlak goed te egaliseren.

Heb je weleen fan op je radiateur zitten?

Mijn tbird 850@980 werd toen na verloop van
tijd rond de 42 graden. Met een peltier 19 graden :).

Alleen kon mijn voeding dat niet trekken :(

• maddog_rvo
tuurlijk, maar mijn water is niet zo warm, vergeleken met de kamertemp, alleen mn proc is 30C warmer dan de watertemp :(

Verwijderd

Yup, is wel een goede methode. Vergeet je ook niet om je proc+waterblok goed schoon te maken met wat alcohol?

En eerst gewoon aandrukken op 1 punt, boven de core. Dit kun je wel doen met een lange spijker waar je een volle colafles op laat rusten ofzo. Dit garandeert dat het blok zich netjes op de proc zet, en dat je core niet brokkelt.

Verwijderd

Ik heb nog wel een halve fles waterwetter liggen.....maar die kopersulfaat wil ik ook wel weten!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Haal anders die kopersulfaat bij de middelbare school waar je op zit/zat. Dat spul gebruiken ze daar ook en als je de leraar lief aankijkt geeft ie je misschien wel een beetje mee :) Moet je hem wel kennen natuurlijk >:)

MechWarrior || Monsters Game

• maddog_rvo
hmmm school das alweer 2 jaar geleden, ik denk dat de leraar me niet meer kent :) (als in : niet meer wil kenne >:) )

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:44

aKra

Intentionally left blank.

Ik heb ook een Waterkoeling maar dan zonder Radiator maar wel een grote water-tank...

Hij wordt met een koe wel rond de 45C...

Maar dit geval is puur dat je hem niet goed tegen de processor hebt geduwd...

edit:

Ik ga maar eens de waterkoeling overzetten in mijn eigen PC, aangezien die waterkoeling PC nu toch wel voor 'n tijdje uit blijft staan...

Intentionally left blank.

• maddog_rvo
Grrr :(

nu nog 62C en water is 35C constant, hoe lang ik hem ook stress de temps blijven zo hoog, ik heb precies gedaan wat dabit zei maar het is niet gelukt.

ik weet niet of mn montage materiaal wel goed is :?

t zijn 4 plastic bouten met 12 moertjes, 8 moertjes heb ik gebruikt om de bouten aan het mbord vast te zetten en daar heb ik het blok over gezet toen heb ik 4 veren over de boutjes geschoven op het blok en toen heb ik de laatste 4 moertjes erop gedraait, de veren staat nu maximaal aangespannen (volgens mij)

Verwijderd

Meet je de watertemperatuur in je koelblok of elders?

Weet je zeker dat er geen luchtprop in je waterleiding/radiator/koelblok zit? Vooral in radiatoren blijft nogal eens wat lucht zitten.

Controleer ff met een maatbekertje hoeveel water je pomp rondslingerd.
:) :)

• maddog_rvo
hij pompt best veel water rond, ik heb de temp in het reservoir gemeten = achter de radiator dus het is al afgekoeld (nou ja)

maaruh hoe moet ik die lucht er in godsnaam uit krijgen ?? en maakt lucht zoveel verschil dan??

Verwijderd

Die lucht is na een paar uurtjes draaien echt wel verdwenen hoor.

En verder: vertrouw jij je tempsensor? Ikke niet.

Verwijderd

als je een luchtprop in je systeem hebt kan dat het water tegenhouden, oftewel je pompje kan niet voldoende water rondslingeren. vaak zie je dat terug in een oplopende temperatuur van de proc/koelblok, en een lager debiet van je pompje. :)

• maddog_rvo
nou water gaat snel genoeg rond, Dabit ik gebruik een externe sensor voor alle temps behalve voor de cpu, maar als ik dezelfde temp haal met waterkoeling als met luchtkoeling is er toch iets niet goed lijkt mij

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 10:59 schreef DaBit het volgende:
Die lucht is na een paar uurtjes draaien echt wel verdwenen hoor.
Hoeft niet hoor. Als bijvoorbeeld je opstelling van je waterkoelingsetje zodanig is dat je koelblok zo'n beetje het hoogste punt is in je opstelling, dan kan het best zo zijn dat de lucht "boven" in je systeem blijft hangen. Zelfs grote pompen waarmee ik werk kunnen dan de lucht in het systeem niet wegkrijgen :) :)

• maddog_rvo
is dit dan zeker niet goed??

van opzij gezien :

koelblok:
___
| | <- dan zit hier zeker lucht?
| |_____
| |_____ in
| |_____
|_|_____ uit

mn pomp zit het laagst dan komt koelblok in t midden en dan komt mn radiator helemaal bovenaan

Verwijderd

idd, daar zou een luchtpropje kunnen zitten waardoor er niet genoeg water in je koelblok komt. De flow van je water kan dan wel goed zijn, maar het water geen kontakt met het hele koelblok.

Doe als volgt: leg je hele kast op de zijkant (pomp/reservoir natuurlijk niet), en laat je systeem draaien. Houdt ook de radiator zo dat je in/uitlaat aan de bovenzijde zit. De lucht zou er dan makkelijker uit moeten kunnen.

Als dit niet de oorzaak is dan mag je je sensors allemaal in de vullisbak donderen.

:) :) :)

• maddog_rvo
Op vrijdag 29 juni 2001 11:21 schreef Athoszz het volgende:
.........

Als dit niet de oorzaak is dan mag je je sensors allemaal in de vullisbak donderen.

:) :) :)
hehehe heb waarschijnlijk een sensor die op 60 blijft staan :) :+
Op vrijdag 29 juni 2001 11:21 schreef Athoszz het volgende:
.........

leg je hele kast op de zijkant (pomp/reservoir natuurlijk niet)
wrom niet :? :P

Verwijderd

Hmm, maartoch. Zoveel water heb je helemnaal niet nodig.

Trek dat waterblok eens los, en hou er een aansteker/gasbrander onder. Dat blok moet geen krimp geven van een aansteker/kleine gasbrander. Gewoon even stoken, brander weg, en je vinger er heel snel tegenaan. Verbrand je je fikken, dan zit er iets niet goed.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54
pijnlijke testmethodes heb jij :)

Verwijderd

die van mij is gewoon 30 >:)
ik heb em nog maar op 40 gehad(max.)

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 11:26 schreef maddog_rvo het volgende:

wrom niet :? :P
tenzij alles bij jouw 100% waterdicht is :)

• maddog_rvo
Op vrijdag 29 juni 2001 11:32 schreef DaBit het volgende:
Verbrand je je fikken, dan zit er iets niet goed.
Euhhm zullen we dan maar zeggen "No pain, No gain" :P

zal het vanavond es proberen, krijg dan ook mn spacer binnen, ik zal ook ff alle lucht druit halen

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 11:32 schreef DaBit het volgende:
Hmm, maartoch. Zoveel water heb je helemnaal niet nodig.

Trek dat waterblok eens los, en hou er een aansteker/gasbrander onder. Dat blok moet geen krimp geven van een aansteker/kleine gasbrander. Gewoon even stoken, brander weg, en je vinger er heel snel tegenaan. Verbrand je je fikken, dan zit er iets niet goed.
psies *D

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gedaan met mijn waterblok. Gasbrander eronder (butaan hobbybrander, vlamlengte ca. 20cm. circa 2.5kW vermogen), 30 sec stoken, brander weg, en de onderkant van het blok was ijskoud. Kijk, dan werkt je waterblok tenminste :)

Maarja, ik heb wel vaker van die lompe testmethodes. M'n stroboscoop heb ik ook op degelijkheid getest door het ding met een boogje over een muur van 3 meter hoog te gooien.

• maddog_rvo
hehehe en hoe was zijn degelijkheid ??

Verwijderd

Prima, want het ding leeft nog steeds. Tsja, ding ging mee met de drive-in, en dan moet alles een beetje degelijk zijn. Een val van 4 meter moet-ie ook overleven, dus ik vond het wel een goede testmethode.

• maddog_rvo
mn spacer is binnen, samen met artic II, is het nu het beste om alles aan te draaien zonder die veertjes ertussen of met veertjes ??

Verwijderd

Dat die temp zo langzaam oploopt komt natuurlijk omdat het water steeds iets warmer wordt, en hoe meer water hoe langer dat duurt. Maar als je water begin met 20 grande, en na een uur is het 30 graden, dan is je CPU ook 10 graden warmer. (ongeveer dan heh).
Das het nadeel van waterkoeling, je weet pas wat voor temperatuur de processor is als je hem een tijd hebt draaien. Met luchtkoeling ben je daar meestal wat eerder achter. Als je hem een half uur stressed laat lopen dan zit ie wel aan zijn maximale temp, met waterkoeling kan het afhankelijk van je waterhoeveelheid wel 2 uur duren...of langer

Misschien een idee, als je niet heel erg lang achter je pc zit. Sluit je waterkoeling aan op de regenton die in de tuin staat, heb je lekker veel water :P

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:27
Op vrijdag 29 juni 2001 15:19 schreef maddog_rvo het volgende:
mn spacer is binnen, samen met artic II, is het nu het beste om alles aan te draaien zonder die veertjes ertussen of met veertjes ??
Nooit zonder veertjes aandraaien. Als je het dan aandraait zet je geheid te veel kracht op je cpu en hoor je een "krak" en dan haal je de boel eraf en zie je je t-bird in 2e liggen. (dit zeg ik uit ervaring :( , had dan wel veertjes maar die waren wat te klein en draaide ze helemaal inelkaar zodat ze niet meer veerde maar als ringetjes functioneerde)

• maddog_rvo
Watvoor tbird was dat??
ff minuut stilte ;(
hehe voor mijn 800 ook ff, gemold door alpha cooler, 4 nopjes waren eraf ;(

maar ik moet dus gewoon die veertjes aandraaien tot ze niet meer verder gaan (tot alles tegen elkaar zit?)

• maddog_rvo
Nou, ik weet nu dus echt niet meer wat ik fout doe, artic silver II, spacer, en mn blok er zo strak mogelijk op, wordt ie nog 55C met 36C water, 20C verschil tussen water en proc is toch wel veel of niet ????

Verwijderd

Tsja, 't kan wel.
De thermische weerstand tussen TB chippie en de bovenkant van de package is al vrij groot. Dat vergeten veel mensen voor het gemak maar even. Hier doe je niks aan; behalve op AMD schelden. Hoewel: lappen zou nog een optie zijn, maar wel een linke.

15 graden verschil bij een zwaar geklokte TBird kan wel degelijk, en is normaal.

Nogmaals: wil je een betrouwbare temp, meet dan je cpu temp met een externe sensor, en niet met de onboard mobo sensor. Een afwijking van 10 graden is niet abnormaal.

• maddog_rvo
Ok dan weet ik het voor de volgende keer, ik moet dus gewoon ff mn radiator beter zien te koelen. Nog ff een vraagje, wat is nu beter, de fans tegen de radiator zetten zodat ze maar de helft bezetten of een fanduct maken zodat ze +/- 5cm van de radiator afzitten en het totale oppervlak bezetten en geen lucht kwijtraken ?
(heb trouwes ook al op amd gescholden. maar dat werkt ook niet hoor :+ )

Verwijderd

Heb je nou een maze2 of een maze2-2???? da's een verschil.....

PS heb je trouwens ook gemerkt dat je zonder je koelblok een fline waterstroom hebt en met waterblok ertussen ineens 50% van je waterstroom kwijt bent??

Check inderdaad even op luchbellen in je hele opstelling, heb ik ook gehad en toen werd ie toch warmer dan nu!!

Maar ik heb toch in grote lijnen nog steeds hetzelfde probleem als jij...alleen met wat andere waardes.....1200@1575@1,85v=56graden stress......met 2 x 120mmfan op 7volt op mijn radiator.....vind ik nou ook niet echt om over naar huis te schrijven....maar dat komt denk ik doordat ik een maze2-2 heb met geen peltier ertussen!

Als je nou echt zoveel problemen blijft houden moeten we misschien een keertje vergelijken...?

Verwijderd

Je moet een beetje ruimte tussen de fans en de rad inlaten. Da's het beste.

• maddog_rvo
volgens mij heb ik een maze2-2, hij was pas nieuw bij oc-shop

Ga nog ff proberen om een fan-duct te maken.

He igor waar woon je dan ??

Verwijderd

Grappig, dat je niet eens weet welk waterblok je nou eigenlijkt hebt. :)

En als jullie toch zo'n maze 2-2 hebben, prop er dan gelijk en peltier tussen.

Persoonlijk vind ik waterkoeling zonder peltiers het geld niet waard.
Als je het doet moet je het gelijk goed doen. Met Pelt dus.

Verwijderd

Ja lekker bastard......maar denk je ook even aan de elektriciteits rekening, kans dat door vocht de boel dood fikt (vocht om socket) extra voeding (die ook weer geld kost)

en waterkoeling is al veel beter dan luchtkoeling!!!!

maddog...ik woon in moerkapelle...ligt bij gouda en zoetermeer in de buurt....en dat ligt weer allemaal vlak boven rotterdam.....

Is die afstand te doen dan???

• maddog_rvo
nee niet echt, ik probeer wel ff thuis een paar foto`s te maken, alleen moet ik dan nog ff een plaatsje vinden om ze te uploaden

Verwijderd

ja is goed, ga ik ook doen.....

kan ik je e-mailen ofzo???

• maddog_rvo
jippie, ik zit al down to 50C, airductje helpt best veel :)

hee igor wat is jouw watertemp, en hoe is je opstelling op de processor

hmm heb trouwes een maze-2 :(

is die slechter dan???

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 14:15 schreef maddog_rvo het volgende:
volgens mij heb ik een maze2-2, hij was pas nieuw bij oc-shop

Ga nog ff proberen om een fan-duct te maken.

He igor waar woon je dan ??
Die bij oc-shop is toch gewoon de standaard MAZE2?

• maddog_rvo
Op dinsdag 03 juli 2001 09:27 schreef Vo0 het volgende:

[..]

Die bij oc-shop is toch gewoon de standaard MAZE2?
Yep heb ik al gezien, maar die moet toch wel beter halen als 55C stressed

Verwijderd

Op dinsdag 03 juli 2001 09:43 schreef maddog_rvo het volgende:

[..]

Yep heb ik al gezien, maar die moet toch wel beter halen als 55C stressed
Nu, een maand later, heb ik zojuist de DangerDen MAZE2 op mijn CPU moederbord geschroefd :)
Hopen dat alles goed gaat morgen (dan ga ik 120mm fan kopen, slangen, pomp en een reservoir maken) :)
Ik heb al een radiator uit een mini, die ongeveer 14 bij 14 is.

Verwijderd

Denken jullie allemaal aan de water flow? probeer eens een wat zwaardere pomp. Ik vind dat die maza2 erg slecht doorstroomt. heb een 1200l/p/h/ pompje met een koeltoren ,maar deze pomp omt niet hard genoeg om ook maar een beeedtje flow te generen door m'n koel toren

Dus ZWAARDERE pomp
Pagina: 1