ASUS Router, welke Firmware is performance/security-proof?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 407039

Topicstarter
Dag allen,

Ik heb al een tijdje een ASUS Router AC68U.
Tevreden ermee, snel en stabiel.

Draai al een halfjaar ASUS Merlin Fireware.
Ook Merlin (FORK) geprobeerd.

Maar nu vraag ik aan de Tweakers.
Hebben jullie favorieten onder Firmwares? En waarom?

Wat raden jullie aan? Merlin of Tomato? (Of ander goed alternatief dat performance/security goed is)?

Dank!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien de AC68U met stock firmware al DFS en TPC ondersteunt, is geen significant verschil qua performance te verwachten. Mbt security is het vooral kwestie van wie de meest recente sources gebruikt.

Ik heb zelf DD-WRT erop gebruikt, maar lang genoeg geleden dat ik a niets meer herinner van sec of performance en b dat wat dan ook niet meer relevant zou zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Anoniem: 407039

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 18:20:
Aangezien de AC68U met stock firmware al DFS en TPC ondersteunt, is geen significant verschil qua performance te verwachten. Mbt security is het vooral kwestie van wie de meest recente sources gebruikt.

Ik heb zelf DD-WRT erop gebruikt, maar lang genoeg geleden dat ik a niets meer herinner van sec of performance en b dat wat dan ook niet meer relevant zou zijn.
Dank voor je reactie, DD-WRT is helaas out-dated las ik op een andere forum.
Dus zit mij nu te verdiepen in Tomato of toch Merlin (ASUS)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ipv roddel en achterklap volgen, gewoon kijken hoe oud meest recente release is.

Oslik blyat! Oslik!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 08:37

Edgarz

Tweako-active since1986

Merlin gebruikt de laatste sources van Asus en heeft een aantal handige functionele toevoegingen. Performane tweaks zijn er vrijwel niet omdat deze in de closed source zitten. Merlin heeft momenteel een stable 380.61 versie en een (ook stabiele) alfa 380.62 met kleine code fixes.

http://www.snbforums.com/forums/asuswrt-merlin.42/

Alleen de Merlin fork van John of Hggomes bieden deze maar zitten qua base firmware op oude firmware. Bijwerken naar de meest recente is niet mogelijk omdat Asus hier enige tijd geleden en recente beperkingen aan heeft toegevoegd. Sleutelen aan het zendvermogen (verhogen) is hierdoor bijna onmogelijk geworden (mede omdat Asus aansprakelijk kan worden gesteld door de Amerikaanse FCC)

[ Voor 7% gewijzigd door Edgarz op 10-09-2016 18:42 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Ik draai de asus-wrt merlin op mijn netgear R7000. (nighthawk).
Reden is de interface, die van netgear vind ik zwaar belabbert. Maar dat telt natuurlijk niet als je al een asus interface hebt.
Tevreden ermee, snel en stabiel.
Dat lijkt mij het allerbelangrijkste. Voor mij moet een router vooral dat doen namelijk. Door de voor mij onlogische indeling van de netgear interface ben ik overgestapt op de aus versie. Maar qua prestaties / veiligheid merk ik geen verschil. (In hoeverre je je veiligheid echt kunt meten dan)

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 08:37

Edgarz

Tweako-active since1986

arbraxas schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 18:47:
Ik draai de asus-wrt merlin op mijn netgear R7000. (nighthawk).
Reden is de interface, die van netgear vind ik zwaar belabbert. Maar dat telt natuurlijk niet als je al een asus interface hebt.

[...]

Dat lijkt mij het allerbelangrijkste. Voor mij moet een router vooral dat doen namelijk. Door de voor mij onlogische indeling van de netgear interface ben ik overgestapt op de aus versie. Maar qua prestaties / veiligheid merk ik geen verschil. (In hoeverre je je veiligheid echt kunt meten dan)
Even 'miereneuken'...De Merlin versie wordt door Merlin (verrassend...) alleen gemaakt voor Asus routers. Hij (Eric) maakt deze NiET voor de Netgear routers. Dat doet heel iemand anders, die wel de code (open source) gebruikt die Merlin maakt. Het is dus geen echte Merlin firmware en voor zover ik weet is de Netgear code ook niet open source. Wil niet zeggen dat deze firmware daarmee onbetrouwbaar is. Maar open source code geeft iets meer controle op wat zulke belangrijke firmware nu eigenlijk doet (het is immers je deur naar de buitenwereld).
Pagina: 1