ssd M2 PCIe NVMe

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• louis14
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-08-2024
Mijn vraag
als je in een laptop een 128 Gb SSD met interface M2 PCIe NVMe hebt mag je dan op het web gelijk welke SSD van 256Gb met interface M2 PCIe NVMe kopen om die te vervangen?
Ik vraag het omdat ik gelezen heb dat de storage command en de boot commands van de controller en de bus niet standaard zijn.

...

Alle reacties

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:48
Als je zeker weet dat het PCIe NVMe is dan kun je daar inderdaad een andere in zetten, wel opletten welke lengte je huidige SSD is; er zijn een paar verschillende lengtes en het is de vraag welke lengtes je laptop ondersteunt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• louis14
de grootte wordt uitgedrukt als 2280 als ik mij niet vergis:dwz 8 cm lang geloof ik.
bedankt voor uw antwoord

• louis14
kan het zijn dat ik ook moet letten op het type connector van de interface:B,M of B&M connector?

• Paul
Welke laptop en welke 128 GB SSD hebben we het over?

Als er nu een NVMe SSD in zit dan zou je er alle ander (M2) NVMe SSD in moeten kunnen stoppen, maar het kan nooit kwaad te controleren :) Aangezien fabrikanten zelden meer dan "M.2" opgeven (en soms de lengtes die geaccepteerd worden op het bord / die de SSD lang is) verwacht ik dat het "gewoon" past.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louis14
de laptop is een asus N7752vx.Ik moet die nog kopen maar zou die willen upgraden van 128 naar 256 gb vandaar mijn vraag.
ik heb gezien dat in de compatibiliteitslijst geen connector vermeld staat bij de N752vx
http://laptopmedia.com/la...f-ssd-compatibility-list/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Het is een non-issue, kijk maar in de pricewatch: https://tweakers.net/cate...K2OkpGZpSmSsIW5uQlQvLYWAA

Alle NVMe M.2 SSD's hebben de key aan dezelfde kant :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louis14
een non-ssue: dus weinig interesse: betekent dit dat dit produkt geen toekomst heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Wat heeft weinig interesse? NVMe? Verre van, dat is voor SSD's juist wel de toekomst, het is er speciaal voor gemaakt, is een stuk sneller dan SAS of SATA en wordt al door veel vendors gebruikt.

Die B/M key is een non-issue aangezien alle M2 SSD's dezelfde key hebben.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

louis14 schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:32:
een non-ssue: dus weinig interesse: betekent dit dat dit produkt geen toekomst heeft?
non-issue betekent dat iets geen probleem is, niet dat ergens weinig interesse in is.
Paul schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:45:
Wat heeft weinig interesse? NVMe? Verre van, dat is voor SSD's juist wel de toekomst, het is er speciaal voor gemaakt, is een stuk sneller dan SAS of SATA en wordt al door veel vendors gebruikt.

Die B/M key is een non-issue aangezien alle M2 SSD's dezelfde key hebben.
Ho, nee, niet alle M.2 SSD's hebben dezelfde Keying.
Alle M.2 NVMe SSD's hebben dezelfde keying (M-Key), maar er zijn ook M.2 AHCI SSD's en die zijn anders gekeyed dan de NVMe varianten, namelijk B-Key óf B+M-Key.

Edit: kleine toevoeging.
Met M.2 slots wordt met de keying aangegeven welke verbindingsmogelijkheden er aanwezig zijn.
M.2 is namelijk in staat om PCIe, SATA/AHCI, USB2&3 en nog enkele andere minder interessante fysieke verbindingen aan te bieden.
De B-Key variant heeft SATA/AHCI, USB3 en PCIe x2 (+nog wat andere dingetjes).
De M-Key variant heeft SATA/AHCI en PCIe x4 (en niets meer).
In beide gevallen is de PCIe versie afhankelijk van de PCIe bus op het moederbord, en kan daarom dus 2.0 en 3.0 zijn (en in de toekomst allicht 4.0 en hoger).

NVMe is het protocol wat mogelijk maakt dat een SSD controller direct over PCIe met de computer praat. Vereiste hier voor is dat je 4 PCIe lanes hebt, dus PCIe x4. Daarom moet het slot een M-Keyed slot zijn, omdat dit de enige variant van M.2 is die PCIe x4 aanbied.

Dat betekent ook dat je elke andere M.2 NVMe SSD kan monteren, gezien ze allemaal M-Keyed zijn, PCIe x4 gebruiken en het NVMe protocol spreken. Het past en moet werken.

Wat betreft de commands die in de eerste post worden aangehaald, klopt het dat die 'anders' zijn. Die zijn onderdeel van het NVMe protocol en zijn anders dan het SATA/AHCI procotol.
Als de BIOS/UEFI geen NVMe module heeft, zal je PC/laptop nooit kunnen opstarten vanaf een M.2 NVMe SSD. Maar gezien je er nu al een hebt, en daar klaarblijkelijk van kan opstarten, betekent dat dat je dus wel support hebt voor NVMe in de BIOS/UEFI.

Wanneer je wel een M-Keyed M.2 slot hebt, maar geen NVMe support in de BIOS/UEFI, dan kan die SSD alsnog werken, maar niet als opstart disk. Pas als je Windows werkend hebt op een andere disk, kunnen er NVMe drivers geladen worden en kan je alsnog gebruik maken van die SSD, maar niet als primaire drive. (wat enorm zonde is van zo'n snelle drive)
Je kan er dan dus nogsteeds niet mee opstarten, maar je kan hem in Windows wel zien en gebruiken.

In het geval dat er dus geen NVMe support in de BIOS/UEFI aanwezig is, kan je het M.2 slot wel gebruiken voor een SATA/AHCI SSD. Daar is wel gewoon support voor in alle BIOS/UEFI types.
Uiteraard heb je dan wel een B+M-keyed SSD nodig, maar dat zijn de meeste SATA/ACHI varianten van M.2 SSD's tegenwoordig wel.

Maargoed, lang verhaal kort: Als je nu een M.2 NVMe SSD hebt, kan je er ook een willekeurige andere M.2 NVMe SSD in prikken en die gebruiken als primaire drive waar je Windows mee opstart.

[ Voor 108% gewijzigd door McKaamos op 11-09-2016 13:00 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Blijft natuurlijk wel de vraag over welke laptop we het hebben.

laat maar... er zit gewoon een samsung 951 in blijkbaar:
MZ-VPV5120 Gen3 M.2 80mm PCIe 3.0

[ Voor 42% gewijzigd door Reepje op 11-09-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louis14
Ik heb nog een vraagje:
Ik heb gelezen over drivers bij ssd's: moeten die geinstalleerd worden bij windows 10?
Kan windows 10 (en programma's) die je gebackupt hebt in een image en dan restored op de nieuwe ssd zonder drivers opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je koopt toch een nieuwe laptop, dan speelt dat niet. Je zet er gewoon een nieuwe windows op.

Dat lijkt me een stuk makkelijker dan eerst een image trekken van de kleine SSD en die dan weer op de grotere SSD terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Windows 10 heeft van zichzelf al NVMe ondersteuning, dus er hoeven geen apparte drivers geinstalleerd te zijn.
Dus ja, je kan gewoon de SSD imagen en restoren op een andere SSD. Dat mag geen probleem vormen.

Wat betreft gemak ben ik het niet eens met Reepje. Naast NVMe drivers zijn er natuurlijk talloze andere onderdelen waar drivers voor geinstalleerd kunnen staan.
Opnieuw installeren is natuurlijk wel mooi en vers en je weet zeker dat je de meest recente drivers hebt, maar het is niet per definitie tijd-efficienter of gemakkelijker.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
McKaamos schreef op zondag 11 september 2016 @ 17:35:
Opnieuw installeren is natuurlijk wel mooi en vers en je weet zeker dat je de meest recente drivers hebt, maar het is niet per definitie tijd-efficienter of gemakkelijker.
Je weet niet alleen zeker dat je de meest recente drivers hebt, je weet ook zeker wat er allemaal geïnstalleerd is. Je bent alle 'rotzooi' die Acer erbij heeft gezet ook kwijt.

De vraag is inderdaad wel of dit voor jou (TS) voldoende opweegt tegen het opnieuw installeren :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1