Ideen om een badkamer te renoveren

Pagina: 1
Acties:

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 15:45
Voor de renovatie van mijn huis, ben ik aan het brainstormen over de inrichting van een piepkleine badkamer (naar Belgische normen voor nieuwbouw)

Alles moet erin staan: lavabo (wastafel), douche (stortbad), de toilet, en vooral ook een dressingkast.
Hieronder zie je een render van hoe het er zou kunnen uitzien.
De afmetingen zijn niet exact, bovendien, kan de muur van de toilet en de wastafel, verder naar achter (ten koste van de slaapkamer erachter)
(De totale binnenlengte van de gevel is maar 5.5 meter. Als ik 2 meter hiervan gebruikt voor de badkamer, blijft er slechts 3.5 meter over voor de grootste slaapkamer, deze heeft een breedte van 4 meter.)

Wat denken jullie hiervan, hebben jullie andere ideeën?
Bijvoorbeeld de toilet 90° draaien?

Om de toilet makkelijk te poetsen, vroeg ik met af of er niet modellen zijn met een volledige omkasting, zodat je een soort Romeins/middeleeuws toilet krijgt, een soort toiletbank.

badkamer
Afbeeldingslocatie: https://oeliewoep.be/badkamer.PNG

"toiletbank"
Afbeeldingslocatie: http://zorgjufleen.classy.be/Webquests/WQsanitair/images/middeleeuws.jpg

http://www.softfocus.be/

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-06 21:39

talin

ES-MA

g4wx3 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:53:

Bijvoorbeeld de toilet 90° draaien?
verticaal of horizontaal draaien?

nee ik zou de toilet niet tegenover de douche zetten, als je moet dan moet je, en als er dan iemand staat te douchen....

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor makkelijk schoon te maken pakken de meeste mensen tegenwoordig een 'hangend toilet'. Zo'n bank lijkt me niet echt fijn, dan liggen je armen naast je op die poepdoos :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Marzman schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 16:03:
Voor makkelijk schoon te maken pakken de meeste mensen tegenwoordig een 'hangend toilet'. Zo'n bank lijkt me niet echt fijn, dan liggen je armen naast je op die poepdoos :p
Doe eens een foto van jezelf, ik vraag me af hoe jij eruitziet. Of een heel erg kort lijfje of een soort oerang oetan? :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Flagg schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 16:08:
[...]

Doe eens een foto van jezelf, ik vraag me af hoe jij eruitziet. Of een heel erg kort lijfje of een soort oerang oetan? :P
Hehe zo lang zijn mijn armen ook niet (en ik heb ook geen oranje haren op mijn armen :p ) maar mijn armen en handen komen lager als mijn romp. Als je met je telefoon speelt op het toilet maakt het al helemaal niks uit eigenlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:53
Kan die deur niet naar buiten draaien? Met deze ruimte zou ik eerder voor een bredere enkele wasbak kiezen die verder van de muur hangt. Het is een raar gezicht om de wasbak in een hoek strak tegen de muur te hangen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:29
Waarom dubbele wasbak? De badkamer is niet groot, kan me niet voorstellen dat je dan ook nog samen aan de gang gaat?
Tip van de deur naar buiten laten draaien is ook niet gek.

Misschien vreemde tip, maar kijk eens naar een hotelindeling van de badkamer. Daar is de ruimte vaak ook zeer beperkt en erg efficient ingedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Ik zou geen inloopdouche nemen. Dat is koud. Gewoon een douche met 2 glazen platen, muurtje en deurtje o.i.d., kan er gelijktijdig ook nog iemand op het toilet zitten, al dan niet als zitje als kleine kinderen zelf onder de douche willen, zonder nat te worden. Verder zou ik, zeker bij een naar binnen opengaande deur, de wasbak niet zo dicht tegen de deur aan hangen. Het gaat gebeuren dat daar iemand staat en een ander de deur open wilt doen. Nog handiger is de deur naar buiten openen.

Je raampje, kan dat open? Zo ja, zo houden, een raam dat open gaat heeft na een grote boodschap of een douchebeurt sneller weer frisse lucht in het hok dan mechanische ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-06 12:56
Of deur vervangen door harmonica of inbouwdeur...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
De meeste badkamers die ik tegenkom hebben een naar buiten draaiende deur. De meeste slaapkamers juist een naar binnen draaiende deur. Een naar buiten draaiende deur geeft je echt veel meer praktische ruimte.
Ook vind ik dat je 'dressingkast' erg veel ruimte inneemt. Daar zou je bijna een bad voor in de plek kunnen zetten.
Pizza_Boom schreef op zondag 11 september 2016 @ 02:08:
Je raampje, kan dat open? Zo ja, zo houden, een raam dat open gaat heeft na een grote boodschap of een douchebeurt sneller weer frisse lucht in het hok dan mechanische ventilatie.
Juist met mechanische ventilatie nooit je raam openzetten. Helemaal niet als het buiten koud is. De mechanische ventilatie zuigt de (warme) binnenlucht aan. Hierdoor krijg je luchtverversing op je hele 1e verdieping en blijft je badkamer relatief warm en droogt dit sneller op.
Helemaal als het buiten koud is, zorg je door het raam dat het vocht in de lucht condenseert en neerslaat op muren en plafond met schimmelvorming tot gevolg.

Tegenwoordig heb je mechanische ventilatie met een speciale knop die ervoor zorgt dat de ventilatie nog 15-30 minuten nazuigt om je badkamer helemaal droog te krijgen. Deze kan je natuurlijk ook gebruiken na je grote boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Ook met een kleine badkamer kun je best veel. Ik heb een badkamer met bijna gelijke maatvoering. 2 wasbakken, toilet, douche en een bad zit er in. Zonder het gevoel te hebben dat alles krap op elkaar staat.

Mijn grootste vraag is; waarom moet er zo'n gigantische kast staan? Als dat de enige kledingkast is, kun je die dan niet beter op een minder vochtige plaats zetten? Als de kast alleen voor handdoeken of iets dergelijks gebruikt wordt, kun je best met minder toe. Of je maakt handig gebruik van loze ruimte (bijvoorbeeld onder de wasbakken of boven spoelbak toilet).

De tweede vraag; waarom een scheidingsmuur? Het geeft welliswaar extra muuroppervlak om iets aan te hangen, maar op dit moment wordt het niet gebruikt.

Je hebt het toilet tegen de binnenmuur gezet, heb je er ook rekening mee gehouden dat er wel voldoende ruimte moet zijn voor de spoelbak? Hoe zit het met de afvoerpunten? ben je hier volledig vrij in? Heb je ook aan verwarming gedacht? radiator/vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Wat ik zou veranderen:
- enkele wasbak, de ruimte is al zo klein. Als een toilet in de badkamer een compromis is kun je (als de fase waarin je bouw zich bevindt het toelaat) het toilet nog aan de gang-zijde plaatsen met een aparte deur). Anders kun je ofwel wat extra kasten, een klein rekje, linnenmand, of iets anders kwijt in die ruimte. Eventueel kun je met de indeling spelen dat je wat extra ruimte krijgt om je af te drogen zonder meteen te staan verkleumen.
Wat je ook kan is het meubel in anderhalve breedte nemen zodat je 1 wasbak hebt dan dan nog de ruimte van een halve wasbak waar je spulletjes kan zetten of waar de andere kan staan om dingen te doen die geen wasbak vereisen (bvb droog scheren of opmaken).
Tip: meubel op maat is helemaal niet duurder dan een bandwerk meubel! Als je in de regio Oost-vlaanderen woont kan ik je aan een goed adres helpen.

- de muur tussen douche/toilet en rest bewerken zodat ter hoogte van de douche er een muur is en ter hoogte van het toilet een halfhoge muur is. Eventueel kun je hier wat mee spelen (bvb beide halfhoog met oplopende rand, etc.)
Die muur kun je ook vervangen door een dunnere wand (bvb glas) zodat je weer een 10-15cm extra uitspaart.

- de douche een glazen deur geven, of iets wat toch enige mate van privacy geeft als iemand naar het toilet wel terwijl de ander staat te douchen. Wij namen indertijd een firma in de hand waar je zelf een motief kan laten mat maken in de deur, simpele motieven zijn niet zo duur.
De deur had een driehoek met lange zijde aan de scharnierende kant en punt in het midden aan de overzijde. Vanuit zichtpunt van de rest van de badkamer zag je zo enkel een hoofd en voeten, maar evengoed kun je gewoon een horizontale strook nemen of iets wat bij de rest van je interieur past.
Sowieso vind ik het maar vreemd om vanuit de douche het toilet te zien en omgekeerd en al zeker om die 2 als 1 geheel dan nog af te scheiden van de rest. Merk op dat wat je op het toilet doet gigantisch stinkt wanneer je het combineert met warme dampende lucht (getuige de stinker onder de douche :+)

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:25
Tip, voor een kleine badkamer:

Neem een verwarmde spiegel (kast). Heb ik ook sinds een paar maandjes, en het is echt ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 15:45
danku wel alvast voor de feedback,

ik ben er nog steeds over aan het brainstrormen,

momenteel is er daar geen badkamer of niets,
geen leidingen, maar het plafond eronder ligt alvast open
afvoer enzo moet wel lukken
heel de ruimte is op dit moment volledig leeg.

Er is geen andere badkamer, en de slaapkamers zijn te klein voor genoeg dressing.

een nieuw schetje

Afbeeldingslocatie: http://oeliewoep.be/schets.png

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je moet opletten met je riool, hierom wil je wc en douche wellicht niet te gek van elkaar hebben, daarnaast bepaald de locatie van je rioolbuis ongeveer de locatie van je wc, na een grote lading wil je niet last hebben van verstoppingen :) ..

- verwarmde spiegel (handige optie)
- verwarmde vloer / radiator is zeker wel nuttig, let op timer oid scheelt energie als je er niet bent .. of de ruimte niet "verwarmd" nodig hebt.. je bent er wellicht 1x per dag om te douchen .. niet de hele dag door.
- vergeet niet elektra voor je elektrische tandenborstel, scheer apparaat en fohn

Kastruimte kan ook boven toilet, onder de wasbak, rond de wasbak en boven de wasbak,

Een "design" radiator waar je een handdoek kan drogen hoeft niet mega groot te zijn..

Verlichting en plafond zijn ook zaken waar je vast over na wilt denken.

2m is vrij smal maar te doen denk ik, muurtjes zijn snel 10cm dik, tegels komen soms 1cm van de wand..

Hangend toilet is weer netter/schoner .. maar bied ook gelegenheid om daarboven dingen te bewaren.

Warmte terug winning (ga je er wat mee doen???)

Wij zijn naar een aantal badkamer toko's geweest sommige doen actief de indeling meedenken, nadat we een illusie of 5 armer waren .. hebben we besloten maar te sparen en nog heel heel veel nachtjes over te slapen ;) voornamelijk uit financieel aspect die uit verband lagen met onze wensen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-06 22:31

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

StecaGrid schreef op zondag 11 september 2016 @ 10:51:
De meeste badkamers die ik tegenkom hebben een naar buiten draaiende deur...

...Een naar buiten draaiende deur geeft je echt veel meer praktische ruimte...
Afgezien van het feit dat je geen bruikbaar oppervlak verliest op je badkamer door de deur naar buiten te laten draaien, worden deze over het algemeen zo gemonteerd om er voor te zorgen dat er bij eventuele calamiteiten nog iemand de badkamer in kan komen. Je zal niet de eerste zijn die uitglijdt over de natte tegels en achter de deur komt te liggen. Een naar binnen draaiende deur kan in zo'n geval namelijk niet (of moeilijk) worden geopend.

In Nederland staat er overigens niets in het bouwbesluit beschreven qua draairichting, maar wellicht dat dit in België anders is. Ik zou er in ieder geval even doorheen bladeren.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Liggen de aan en afvoer leidingen al klaar? En hoe praktisch wil je het hebben? Want praktisch en schoonhouden werken niet altijd goed samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-06 23:05
Is dit ook het toilet waar gasten naar toe moeten, of heb je nog een apart toilet.
Een muurtje zou ik in ieder geval niet doen - oogt massief en maakt de ruimte kleiner. Ik neem aan dat als er gasten zijn je toch niet gaat douche.

Indien mogelijk:
- inloopdouche met glazen wand (zonder motief), tegels laten doorlopen in de douche - dit houdt de ruimte optisch groot. Je moet dan wel de afvoer in de grond kunnen wegwerken.
- Enkele wasbak - in plaats van 2 wastafels van ca 60 cm handiger om er 1 van 90 te nemen. Heb je wel een mooie breedte, maar scheelt weer ruimte. En bij 90 zou je nog net 2 kranen kwijt kunnen... maar als je dat alleen doet om samen te kunnen tandenpoetsen is het zonde van de ruimte.
- in je eerste tekening heb je een grote toog gebruikt, dat kost veel ruimte, niet alleen fysiek, maar ook nog eens optisch - je maakt de ruimte zo heel klein (maar je hebt wel een knusse douche).

En badkamerhandelaren hebben over het algemeen ook wel goede ideeën voor een indeling. En google even op 'kleine badkamer ontwerp', best veel te vinden voor inspiratie.
Pagina: 1