PC heeft upgrade nodig maar er zijn problemen met de PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mustiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste mensen,

Dit topic schreef ik net op de PC die ik graag wil upgraden maar het geeft geen beeld meer naar de TV(het start wel). Dit loste ik altijd op door bios jumper te resetten zoals hier uitgelegd: http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS en dan methode 2 maar na 5 pogingen werkt het niet meer(BIOS flashen een optie?). Dus hierbij schrijf ik mijn topic verder op mijn macbook.

Ik wil graag mijn PC ugraden met een videokaart zodat ik op 3 beeldschermen ultra/max settings kan gamen.
Naast de videokaart heb ik ook natuurlijk de monitors nodig. Snelle response time met goede kleuren voor mijn grafisch/coding werk dan moet ik waarschijnlijk denken aan een IPS scherm.

Dit is mijn huidig systeem:

Case: coolmaster HAF series
CPU: i5-2500K
RAM: 4x2GB sticks van crosair ddr3
GPU: GTX 470 twinfrozer 2gb(Ik krijg telkens crash to desktops vanwege nvidia drivers crashed but recovered berichtje)
MB: MSI P67A-GD65 (Jumper bios probleem?)
PSU: shitty club 3d 700 watt(slechte kwaliteit PSU kern van alle problemen?)

Dus wat ik zeker moet aanschaffen is een:
1x videokaart dacht zelf aan een gtx 1080
3x IPS 24 inch monitors met het liefst zeer smalle randjes (IIYAMA PROLITE XU2590HS-B1 gevonden heel goedkoop en hele goede reviews?)
optioneel: een simpel en goedkope triple monitor muur mount

Budget: Een goede deal van 500euro voor de videokaart en monitor 175euro per stuk moet wel te doen zijn?

Indien nodig:
1x PSU
1x Moederbord

Budget: 50-100 euro voor de PSU en 80-100 euro voor de Moederbord?
Totaal: 1000euro + 200 euro

Dus eigenlijk komt het neer op welke onderdelen zorgen voor mijn huidige probleem en aan de hand daarvan welke onderdelen en monitors raden jullie mij aan?
Ik ben vast informatie of criteria vergeten om dit wat makkelijker te maken voor jullie maar elke idee en suggestie is welkom :)

Alvast bedankt allemaal!

Beste antwoord (via mustiej op 29-10-2016 14:39)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als je een BIOS reset doet is het niet gek dat o.a. tijd/datum en BIOS settings naar default gezet worden ;)
Maar een nieuw batterijtje kost ook niks, kan geen kwaad iig.
Als de batterij leeg was zou een reset niet eens nodig zijn aangezien die batterij het beetje stroom levert waarmee de BIOS settings worden opgeslagen, geen stroom = reset, dus batterij eruit halen of lege batterij doet hetzelfde hierin.

Fixing things to the breaking point...

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ga je de PC overclocken, dan is de Corsair RM550x de beste keuze qua voeding. Ga je niet overclocken, dan is de Corsair CX450M een goede alternatief, die ook wat goedkoper is dan de RM550x.

Dan heb je alleen nog maar een andere voeding, voor moederbord kun je het beste even kijken in de Vraag & Aanbod alhier.

Maar voordat je jouw moederbord of PSU gaat vervangen, is het wellicht verstandig om eerst uit te sluiten waar het probleem exact in zit, zodat je gericht kan upgraden en daarmee geld kan besparen.

Voor schermen zit ik de kijken naar de Dell U2515H, alleen die kost 299 euro per stuk.

• mustiej
CH40S schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:41:
Ga je de PC overclocken, dan is de Corsair RM550x de beste keuze qua voeding. Ga je niet overclocken, dan is de Corsair CX450M een goede alternatief, die ook wat goedkoper is dan de RM550x.

Dan heb je alleen nog maar een andere voeding, voor moederbord kun je het beste even kijken in de Vraag & Aanbod alhier.

Maar voordat je jouw moederbord of PSU gaat vervangen, is het wellicht verstandig om eerst uit te sluiten waar het probleem exact in zit, zodat je gericht kan upgraden en daarmee geld kan besparen.

Voor schermen zit ik de kijken naar de Dell U2515H, alleen die kost 299 euro per stuk.
Op PSU calculator website kom ik met dezelfde systeem maar dan met een GTX 980(hoger heb je nog niet) en een blueray drive(later schaf ik dit aan) op 530Watt als ik het 24uur aan laat altijd. Is 550W uberhaupt wel genoeg? Ik wil graag mijn huidige problemen willen oplossen maar ik kom er zelf niet uit. Misschien dat een van jullie mij kunnen helpen hiermee.

Voor de monitor was ik even vergeten bij te melden. Met een GTX 1080 kan ik nog net ultra/max settings gamen op 3x 1920x1080. Dus het wel een 1920x1080 monitor zijn. Ik heb bijvoorbeeld dit gevonden:IIYAMA PROLITE XU2590HS-B1.

[ Voor 15% gewijzigd door mustiej op 10-09-2016 17:47 ]

• mustiej
Op dit moment ben ik aan het updaten van m'n BIOS. Ik zal een update geven van de resultaten. PC startte trouwens gewoon normaal op.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je moederbord heeft wel een leeftijd waarbij de eerste ouderdomsverschijnselen beginnen op te treden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:58
Voor 500 euro ga je geen GTX 1080 kopen. Verder is een nieuw moederbord kopen voor een Sandy Bridge het waarschijnlijkt niet waard. Misschien tweedehands?

• mustiej
BIOS is succesvol geupdated maar of dit de probleem zal verhelpen kan alleen tijd het vertellen. Tweedehands moederbord vind ik niet erg maar geld besteden aan een moederbord terwijl dat niet nodig is ook zonde. De club3d PSU is van slechte kwaliteit heb ik gelezen van internet. Kan dit echt kwaad of zal ik het vervangen?

• Paprika
Een goede voeding kan heel wat jaren meegaan en je veel leed besparen. Ik zou het in ieder geval wel overwegen, maar TheMask kan dat als beste beoordelen...

En ik wilde je ook het advies geven niet onnodig je moederbord te vervangen :+.

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 11-09-2016 15:54 ]

• mustiej
Inderdaad:)

Ik krijg trouwens ook telkens dat nvidia drivers has crashed but recovered. Dat zorgt ervoor dat elke game crasht. Teruggaan naar oudere of nieuwere drivers helpen niet. Dit is neem ik aan gewoon videokaart probleem?

• Paprika
Uitsluiten waar het vandaan komt kan alleen door de kaart in een andere pc te testen helaas (of een andere kaart in deze pc).

Verwijderd

mustiej schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 16:52:
[...]

Op PSU calculator website kom ik met dezelfde systeem maar dan met een GTX 980(hoger heb je nog niet) en een blueray drive(later schaf ik dit aan) op 530Watt als ik het 24uur aan laat altijd. Is 550W uberhaupt wel genoeg?
Die calculators zijn onzin. Jouw systeem i.c.m. een GTX 980 zal onder volle belasting zo'n 300 watt verbruiken. Een GTX 1080 verbruikt ongeveer hetzelfde, al kan het per model ook nog aardig verschillen.

• mustiej
Paprika schreef op zondag 11 september 2016 @ 15:57:
Uitsluiten waar het vandaan komt kan alleen door de kaart in een andere pc te testen helaas (of een andere kaart in deze pc).
Dan maar eerst even afwachten en alvast videokaart en monitors aanschaffen?

• mustiej
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2016 @ 16:23:
[...]

Die calculators zijn onzin. Jouw systeem i.c.m. een GTX 980 zal onder volle belasting zo'n 300 watt verbruiken. Een GTX 1080 verbruikt ongeveer hetzelfde, al kan het per model ook nog aardig verschillen.
Ik heb dit zelf nagevraagd en klopt wat je zegt. Zoveel watt heb ik blijkbaar niet eens nodig. Is het wel handig om alsnog dit PSU te vervangen of zal de kwaliteit wel goed genoeg zijn?

• mustiej
Update: probleem blijft zich voordoen. Dit keer werkt al drie keer geen jumper bios reset. Bios updaten heeft dus niet geholpen. Cmos batterij had ik tijdje geleden geprobeerd maar zo loste ik nooit op. Moederbord alweer gedaan?

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:36

Trygve

Redacteur
Heb je DDU in safe mode al gebruikt op je pc en vervolgens de nieuwe drivers geïnstalleerd? Ik zou vervolgens kijken of je de videokaart in een ander systeem kan testen.

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:27
Eerst eens die voeding vervangen zou ik zeggen. Waarschijnlijk is dat ook waarom die nu niet lekker werkt!

[ Voor 6% gewijzigd door livranca op 14-09-2016 18:07 ]

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:36

Trygve

Redacteur
Of eerst even controleren wat er nu echt defect is en wat niet.

• mustiej
Ik heb al vaker de deivers compleet van mijn systeem gehaald en vervolgens specifieke drivers geinstalleerd zonder succes. PC start nu weer op. Op internet verwijten mensen dit soort problemen aan falende PSU en anders MOBO. Ik denk dat ik de PSU vervang voordat ie mijn MOBO of HD met zich meebrengt

Edit: kan het liggen aan een lege cmos batterij?

[ Voor 7% gewijzigd door mustiej op 15-09-2016 02:55 ]

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:27
Nee, een lege cmos onthoud bijvoorbeeld geen datum en tijd, en andere bios instellingen.

• mustiej
livranca schreef op donderdag 15 september 2016 @ 06:26:
Nee, een lege cmos onthoud bijvoorbeeld geen datum en tijd, en andere bios instellingen.
Er is wel datum en tijd etc dus het zou juist wel aan de CMOS kunnen liggen toch of begrijp ik de logica niet? 8)7

• mustiej
Update: PC wilde maar niet opstarten door middel van jumper te resetten en dus had ik de cmos batterij 5 minuten laten staan en weer geprobeerd. PC startte op en tijd datum is niet opgeslagen. Dit betekent dus een lege cmos batterij?

edit: de jumper reset lijkt nooit meer te werken. ook staat er op die twee pin geen CLEAR etc maar het werkte eerst wel. Als dit probleem nog een keer voordoet dan ga ik de cmos batterij weer eruit halen en weer proberen. Mocht dit wel werken dan ligt het aan de batterij, toch?

[ Voor 37% gewijzigd door mustiej op 17-09-2016 00:29 ]

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01 16:18
Zon batterij kun je voor een paar centen vervangen bij de Action oid.

• mustiej
Milanees schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:45:
Zon batterij kun je voor een paar centen vervangen bij de Action oid.
Ik zal dat even proberen en een update geven zsm.

Acties:
  • Beste antwoord

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als je een BIOS reset doet is het niet gek dat o.a. tijd/datum en BIOS settings naar default gezet worden ;)
Als de batterij leeg was zou een reset niet eens nodig zijn aangezien die batterij het beetje stroom levert waarmee de BIOS settings worden opgeslagen, geen stroom = reset, dus batterij eruit halen of lege batterij doet hetzelfde hierin.

Fixing things to the breaking point...

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-01 12:05

artificial_sun

Mazda Rx7

Als je geen beeld hebt zal het waars hijnlijk an je Videokaart liggen en niet aan je Mobo. Die Bios reset lijkt me dus ook onzin. Misschien is windows opnieuw installeeren een betere optie, eventueel even op een andere HDD.

Wegvallend beeld en crashes to desktop lijken me videokaart(driver) problemen

Stadia was beter....

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01 16:18
RGAT schreef op zondag 18 september 2016 @ 07:05:
Je hebt inderdaad gelijk :) ! Maar als de batterij geen charge meer heeft, zou dat niet de reden kunnen zijn dat de pc soms niet boot? Iig goedkoop en eenvoudig, kan geen kwaad met een oud mobo/batterijtje.

• mustiej
Dank u wel voor alle antwoorden. Ik zal voor shits and giggles de batterij vervangen. Aanstaand week wil ik drie monitors aanschaffen maar er zijn zoveel keuzes :| Dit lijkt mij de beste tot nu toe denk ik?
IIYAMA PROLITE XU2590HS-B1
- onder 200euro
- 1080p
- IPS
- Smalle randjes
- goede reviews
Heeft alleen geen Displayport. Is dit een probleem als ik alledrie wil aansluiten op de gtx 1080 bijvoorbeeld?

[ Voor 3% gewijzigd door mustiej op 18-09-2016 13:03 ]

• Paprika
Ik mis je "dit" verwijzing ;).

• mustiej
Oepsie. Dit verwijst naar: IIYAMA PROLITE XU2590HS-B1

• Paprika
Het kan nog dunner voor dezelfde prijs (bijvoorbeeld pricewatch: Dell S2415H Zilver, Zwart, wat volgens mij ook wel mooier zou staan). Geen DisplayPort is inderdaad wel een nadeel. Volgens mij kun je dan alleen nog voor de Asus GTX 1080 STRIX gaan of een (actieve) converterkabel kopen (pricewatch: Sapphire Active DisplayPort naar DVI Adapter).

• mustiej
Monitor is 1 inch kleiner en vooral de 75hz van Iiyama vind ik leuker. Ik zie veel verschillende antwoorden staan op internet als het gaat om triple monitor setup 2 ervan:
- je kan ze aansluiten op elke port of in combinatie ervan
- 1tje moet minstent actief aangesloten zijn op een Displayport

3x 30euro converter kabel kopen lijkt mij ook absurd of heb ik genoeg aan 1 zoals antwoord 2 van internet?

• Paprika
25 inch op 1080p zou ik zelf echt te "groot" vinden. 24 eigenlijk ook al. Dat ie 75Hz ondersteunt had ik niet naar gekeken, maar dat is inderdaad wel een plus.

En 1tje is genoeg.

• mustiej
1tje is genoeg omdat Displayport geluid overbrengt maar DVI niet? als dat inderdaad klopt waarom werkt HDMI gewoon niet want dat brengt geluid en beeld over? Hoe werkt het eigenlijk met geluid? De Iiyama heeft zelf speakers. Logische wijzer kan ik in principe drie andere geluiden laten tonen? En als ik een geluidssysteem wil aansluiten, moet ik het aansluiten op de monitor met de Displayport aansluiting? Maar dan geeft alle drie de monitor dezelfde geluid af zeker?

Ik begrijp de setup niet helemaal :D

• Paprika
Nee, het heeft ermee te maken dat DVI en HDMI door dezelfde controller worden aangestuurd (en hier zitten ook licentiekosten aanvast). DisplayPort controllers zijn compacter, ondersteunen daisy chaining en goedkoper. De meeste videokaarten ondersteunen dan ook tussen de 1 en 3 aansluitingen over HDMI/DVI (afhankelijk dus van de kaart) en meestal 2-4 DisplayPort aansluitingen.

Ik zou de speakers van je monitor(en) gewoon niet gebruiken en de audio alsnog via je moederbord aansluitingen of soundkaart of via HDMI naar een externe versterker laten lopen.

• mustiej
Ooohhh, het heeft gewoon te maken met de interface van een videokaart? 3x HDMI videokaart interface kan dus werken?

• Paprika
Ja, maar de enige GTX 1080 die deze out of the box (dus zonder verloopje) ondersteunt is die van ASUS.

• mustiej
Duidelijk bedankt! Update over mijn aankopen volgen aanstaand week!

• mustiej
Heeft iemand nog een goedkope 3 arm monitor beugel gezien ergens?

• mustiej
UPDATE: Inmiddels heb ik een triple monitor setup met wat gagdets maar ik wacht eerst totdat ik alles binnen heb en natuurlijk de videokaart zelf. Een foto volgt en info over producten komt eind dit maand!
Bedankt voor alle hulp Tweakers!

• mustiej
Done deal! Alleen nog 2 DP naar DP kopen want de mijnes zijn ietjes te kort :p
Moet nog testen of ik CPU bottleneck krijg maar we zien dan wel. Thanks voor alle bijdrage mensen!

ps: slechte kwaliteit foto's anno 2016, sorry.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/9va2w5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/29ne3ar.jpg
Pagina: 1