Nieuwe TV met audio systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Haasje91
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-08-2023
Mijn vraag
Ik heb sinds kort een eerste huisje gekocht en ben nu bezig met de inrichting. Omdat ik met enige regelmaat serie en films kijk en graag nog eens een game speel vindt ik het belangrijk om (voor mijn budget) goed beeld en geluid te hebben.

Momenteel heb ik een 4 jaar oude Samsung smart tv 32", maar ik vind het beeld te klein voor de woonkamer. Verder niets bijzonders. Formaat woonkamer is overigens gewoon standaard hoekwoning.

Nu heb ik bijzonder weinig verstand van tv's en audiosystemen. Wellicht kunnen jullie mijn kennis wat opbrengen. Ik heb een budget van zo'n 1250 - max 1500 totaal. Ik begrijp dat ik hiervoor geen thuisbioscoop na kan bouwen. Maar wil er wel het beste uithalen.

Zelf kom ik er niet uit, met al die verschillen in beeld en geluid. Graag jullie advies

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel heb ik dus nog mijn 4 jaar oude 32" samsung tv staan. Opzich ben ik hier tevreden over maar dit is natuurlijk te klein voor in mijn woonkamer.

Bij mijn ouders hebben we (volgens mij) een 40" Samsung UE40K5600AW Zilver.

Qua audio (ondersteuning) heb ik eigenlijk nog geen ervaring. Momenteel kijk ik dus films en netflix op het geluid van de tv, zeker niet optimaal.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Persoonlijk neig ik naar een Samsung, waarom? Puur goede ervaring wellicht ook ontwetendheid over andere opties. Tevens hebben ze mij (4 jaar geleden) geadviseerd geen Phillips te kopen. Dit omdat het destijds verkocht zou zijn en de toekomst en ontwikkeling van een Phillips TV onduidelijk was.

Ik weet ook niet voor welk bedrag ik naar een TV kan kijken gezien mijn budget en de wens voor een goed audio systeem. Verder denk ik dat ik met een HD ready tv een gepasseerd station aanschaf. puur op basis van gelezen topic denk ik dat je tegenwoordig minimaal full HD aan moet schaffen. Ook zit het in mijn hoofd dat ik minimaal 100 hz moet hebben na het lezen van wat topics.

Zelf kom ik in mijn budget uit bij bijvoorbeeld onderstaande optie qua tv.
https://tweakers.net/pric...-12-zilver/specificaties/
https://tweakers.net/pric...9uf840v-zilver-zwart.html
https://tweakers.net/pric...ng-ue50j6200aw-zwart.html
https://tweakers.net/pric...ia-kdl-50w755c-zwart.html

Nu ik wat TV's heb in deze prijscatagorie hou ik om en nabij hetzelfde bedrag over voor een audio systeem. Uiteraard creeer ik het liefst een bioscoopgevoel en ik zou dit ook als oplossing willen gebruiken om eens gewoon muziek of een radio aan te willen zetten. Een soundbar lijkt me dan ook niet de ideale oplossing.
Tevens hoeft het wat mij betreft zeker niet te zijn voorzien van een dvd (blu ray) speler, hier verwacht ik nauwelijks gebruik van te maken. Ik lees op internet veel dat het zelf in elkaar zetten van een set beter is, maar aangezien ik bang ben hier te weinig verstand van te hebben ga ik liever voor een set. Hierin kom ik het volgende tegen,:

https://tweakers.net/pricewatch/466597/onkyo-ht-s5805.html
https://tweakers.net/pric...62/samsung-ht-j7500w.html
https://tweakers.net/pricewatch/456565/yamaha-yht-2920.html
https://tweakers.net/pricewatch/354510/pioneer-htp-072.html

Onkyo betreft een voor mij onbekend merk, maar de gelezen reviews zijn wel positief. De Yamaha is veruit de goedkoopste en zou eenvoudig met bluetooth dus mijn mobiel gebruikt kunnen worden, wellicht ook handig. Pioneer staat voor zover mijn kennis gaat ook goed aangeschreven.

Zelf vind ik het prijsverschil enorm en een leek als ik ben, kan niet direct de meerwaarde van een dubbel zo dure set achterhalen. Natuurlijk begrijp ik dat er een verband zit in de prijs en de kwaliteit van een systeem.

Wie o wie kan mij helpen de juiste beslissing te maken. Ik ben al wel eens in de winkel geweest, maar dat heb ik het gevoel (logisch) dat ze vertellen wat ik wil horen om mij het duurste product aan te smeren.

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:15

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies dus schopje naar CEA.

Waarbij ik overigens de topics gesplitst zou hebben. Eentje specifiek voor de TV en de andere voor de audio.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
Welkom op tweakers! (was in je vorige topic nog niet genoemd ;)

Je schrijft "standaard hoekwoning", toch is het handig om even de kijkafstand te vermelden. Dat geeft een idee van het formaat tv. Vanaf 3,5m zit je al snel aan 50" of meer als ideale schermdiagonaal. Grotere tv's lopen snel in de kosten.

Dat van die 100hz is idd waar, dat heb ik ook gelezen. Het is alleen wat lastig om te achterhalen welke tv's daadwerkelijk 100hz zijn. Het gaat dan namelijk om de native waarde. Veelal zie je tv's welke met enkele 100-en hz-en staan geadverteerd. Dat zijn allemaal geen bruikbare getallen. Zie het maar als upscaling; er worden beeldjes "bij verzonnen" door de processor van de tv.

HD-ready wordt volgens mij niet verkocht, of je moet in de echte budget-categorie zitten. Tegenwoordig is de strijd full-hd of 4k/uhd. In de meeste gevallen is full-hd gewoon ruim voldoende. De enige reden om voor 4k te gaan is als dit op andere fronten duidelijk het betere scherm is. De technieken die wél het verschil gaan maken zijn hdr en oled. Beiden zijn wel duurder en die laatste volgens mij nog niet volledig betrouwbaar.

Mijn kennis over tv's houd hierbij op.

Wat betreft audio, daar zul je een 3-tal opties hebben;
- kant-en-klaar (zoals de door jou genoemde sets)
- langzaam opbouwen met losse onderdelen
- 2e hands losse onderdelen

De kant-en-klaar sets in deze prijscategorie hebben allen als nadeel dat ze kleine tot zeer kleine speakers bevatten. Door het kleine formaat zullen ze niet zo goed presteren met de lage tonen (zeg <250hz). Daar moet de meegeleverde subwoofer dan inspringen. Deze is doorgaans niet van zeer goede kwaliteit, waardoor ik het liever een bonkdoos noem. Voor een mooie integratie, springt een subwoofer idealiter pas in op maximaal 120hz, maar liever iets daar onder. 120hz is namelijk de grens waarop je de lage tonen kunt lokaliseren. Dat betekent dat wanneer de subwoofer linksachter staat, je ook hoort dat het geluid van linksachter komt, terwijl die explosie eigenlijk van linksvoor moet komen bijvoorbeeld. Naast dat deze subwoofers een te hoge frequentie moeten weergeven, gaan ze meestal ook niet zo laag.

Esthetisch hebben deze sets meestal een streepje voor. Vooral de vrouwelijke partners zien ze wel zitten, juist vanwege het geringe formaat en de daarmee gepaardgaande extra ruimte voor allerlei tierelantijntjes en frutseltjes om de kamer op te leuken.
Voor film is dit meestal voldoende tot ruim voldoende, maar voor muziek eigenlijk niet (tenzij je je beperkt tot wat internet-/fm radio).

De overige twee opties geven je wat meer vrijheid. Je kunt kiezen voor boekenplank speakers of zuilspeakers, waarbij de sky letterlijk en figuurlijk the limit is. Qua geluidskwaliteit hoeven boekenplank- en zuilspeakers niet ver uit elkaar te liggen. Zuilspeakers hebben meestal 2 woofers en soms een extra conus voor de middentonen, zodat ze een iets beter laagbereik hebben tov boekenplank speakers, maar doorgaans zijn beide gewoon goed te noemen in hun bereik. Soms kun je met vloerstaanders wel zonder subwoofer. Bij boekenplank speakers is het toch wel zeer aan te raden.

Voor film zijn de center en subwoofer te belangrijkste speakers, gevolgd door de fronts en de surround speakers (bij 5.1). De center neemt vaak 80% van al het geluid voor zijn rekening en de subwoofer zorgt voor die mooie explosies die je ook kunt voelen. Hier bezuinig je dus beter niet op.

Voor muziek zijn de fronts en in mindere mate de subwoofer belangrijk. Er bestaat wel 5.1 audio, maar doorgaans is het gewoon stereo, dus zou ik daar ook de nadruk op leggen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat je in sommige gevallen goed zonder center en zonder sub kunt. Wanneer de twee front speakers een goed laagbereik hebben en relatief dicht bij elkaar staan heb je die speakers niet direct nodig. Ik ben zelf met 4.0 begonnen en heb 2 jaar met plezier naar muziek en film geluisterd. De center en subwoofer worden pas erg belangrijk als je ze daadwerkelijk aan het systeem toevoegt. Tot die tijd worden de betreffende kanalen gewoon over de bestaande speakers verdeeld en mis je dus niet direct iets. Mijn speakers stonden zo'n 2 - 2,5m uit elkaar tov een luisterafstand van 4,5m. Na het toevoegen van de center speaker heb ik ze wat verder uit elkaar gezet. Het voornaamste effect was een beter stereobeeld (door grotere onderlinge afstand) en helderdere spraak.

Als je kiest voor langzaam uitbreiden, weet dan dat speakers een eigen klank hebben. Dit hoeft niet te betekenen dat je enkel speakers uit eenzelfde serie kunt gebruiken, maar betekent wel dat je niet klakkeloos alles aan elkaar kunt koppelen en verwachten dat het ook mooi klinkt. Ik heb zelf 2 dali zensor 5 front speakers gecombineerd met een dynaudio excite x24 center speaker. Naar mijn idee klinkt dit bijna exact gelijk.

Wat betreft subwoofer, er zijn fabrikanten die zich puur richten op deze tak van sport en daardoor zeer goede kwaliteit voor een schappelijke prijs op de markt kunnen zetten (dit zijn voor de meeste mensen, onbekende merken als svs, bk, rel, velodyne, sunfire, etc). Er zijn ook fabrikanten die zich op vrijwel alle electronica richten en dus eigenlijk niet echt uitblinken. Duurdere subwoofers bieden doorgaans ook betere kwaliteit. <€400,- is het meestal een gok wat je krijgt. gezien het budget is het bij losse componenten dus verstandig om of te wachten of 2e hands te kopen. Voor meer informatie zou je het subwoofer topic kunnen bekijken.

Wat betreft receiver, hierbij kijk je beter naar de opties en aansluitingen. Let niet op vermogen, want doorgaans heb je gewoon ruim voldoende. Denon, Marantz, Pioneer, Onkyo, Yamaha en in mindere mate Harman Kardon en Sony zijn gangbare fabrikanten met opties in elke prijscategorie. NAD en Rotel zijn meer high-end, dus alleen interessant wanneer 2e hands.

Het is belangrijk om je systeem qua prijs enigszins af te stemmen. Dure speakers op een goedkope receiver heeft geen zin en andersom is ook niet aan te bevelen. Een zelf verzonnen richtlijn; de receiver mag tussen de prijs van 1 of 2 frontspeakers liggen en de subwoofer rond 2 frontspeakers of meer. Heb je dus goedkope frontspeakers, dan kun je ook een goedkope receiver en goedkopere subwoofer nemen. Alles is dan kwalitatief beter op elkaar afgestemd. Als je gaat opbouwen, dan is het belangrijk om rekening te houden met toekomstig budget. Is het mogelijk om je systeem binnen 5 jaar op te bouwen, dan kies je beter ook direct voor een capabele receiver. Als het langer zal duren, kun je waarschijnlijk beter met budgetopties beginnen en later vervangen.

Je hebt het waarschijnlijk al door dat dit allemaal algemene adviezen zijn. Niemand kan je specifiek een receiver en speakers adviseren, omdat iedereen datgene promoot wat ze zelf hebben gekocht. Voor hun was dat namelijk een goede keuze. Aangezien smaak zeer persoonlijk is, moet je toch zelf de keuze maken. Ik hoop dat je met deze informatie in elk geval vast een route kunt bepalen, om zo tot het voor jou ideale systeem te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haasje91
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-08-2023
Beste LA-384, dank voor je uitgebreide reactie. _/-\o_
Ik ben ermee aan de slag gegaan heb nog wat
gesnuffeld, maar kom toch tot de conclusie dat ik in een keer alles wil aanschaffen. Dit mede door de input van mijn vriendin... alles moet wel van dezelfde serie etc. zijn. en klaarblijkelijk was ook het design van minstens z'n belang als t resultaat.. zucht. Verder ben ik bang dat ik door mijn gebrek aan kennis zelf nogal wat moeite ga hebben met het afstellen van los bestelde producten. Een complete speakerset lijkt me dan ook beter.

Voor het geluid ga staat mijn keuze nu op:
pricewatch: Onkyo SKS-HT728 (Zwart)
pricewatch: Onkyo TX-NR646 Zwart

Uiteraard ga ik nog even in een hifi winkel luisteren of het geluid me bevalt. Met deze combinatie zit ik ruim in de prijs voor mijn audio, Ik hem dan ook overwogen om nog even een paar maantjes door te sparen om hier een passende TV bij aan te schaffen, wellicht komt er voor die tijd nog een mooie aanbieding op mijn pad.

Hopelijk maak ik hiermee de juiste keuze binnen mijn budget.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:59
Qua Tv raad ik je die Sony aan, qua geluid zou ik voor 2e hands shoppen. Waarom ? Omdat ik denk dat dat voor audio prima kan, voor Tv stukje minder.
Tevens vind ik Kef goed, en zo iets pricewatch: Kef E305 (Zwart) red je niet , maar 2e hands makkelijk wel (noem nu even dit model, maar zoiets 2e hands, ja prima). Vele andere merken ook goed, maar nogmaals aan boxjes kan zo weinig kapot (en evolueert zo weinig aan(ja in 25 jaar wel natuurlijk)), vind ik echt een veilige optie 2e hands.