Toon posts:

Imac aankoop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag mijm eerste imac kopen. Vanwege de hoge nieuwkoopprijs ben ik op zoek naar een goede tweedehands optie. Nu ben ik de volgende optie tegen gekomen:

Apple imac alu slim (mei 2013) 21,5
Intel core 1,5 2,7 ghz
8 gb 1600 mhz dd3
Nvidia gforce gt 640 m 512 mb
1 tb harde schijf
Niet veel gebruik
Vraagprijs:800 euro

Ik wil hem gebruiken voor school en internetsurfen en films op te kijken.

Wat vinden jullie van de prijs voor deze imac? Is dit een goede prijs? Of is het toch beter om de laatste nieuwe voor 500 euro meer te kopen?

Alvast bedankt! Gr Thijs

• KaleVis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-07-2024
Het is bijna evenduur om een nieuwe te kopen als je het zo bekijkt:

Een nieuwe komt neer op 1300 euro zeg je, in 2 jaar tijd is er 500 euro af. 250 euro per jaar is dat.
Als je nu deze van 800 euro koopt zal deze over 2 jaar ongeveer 300-400 euro waard zijn, dat is 400-500 euro afschrijving (dus ook 200-250 per jaar).

Als je een nieuwe koopt heb je een nieuwe met garantie, bij een tweedehandse heb je dat (waarschijnlijk) niet meer.

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ik zou anno 2016 echt geen machine meer willen zonder SSD, wat voor machine het ook is.

Ik zou idd ook gewoon voor een nieuwe gaan of misschien dan een 2dehandse met SSD iig. 1TB is veel ruimte, maar je kan beter een wat kleinere interne disk hebben en dan een externe disk eraan ofzo voor bulk opslag.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik weet niet wat voor opleiding je doet en welke software je daarvoor nodig hebt, maar als je daarvoor een Office-pakket gebruikt en daarnaast wat surft en film kijkt dan lijkt dit mij een hele puike machine voor jou. Ja een SSD is beter (sneller en duurzamer) maar voor de toepassingen die jij noemt volgens mij niet perse "nodig".

800€ voor een machine van drie jaar oud is veel geld, maar blijkbaar wel wat een iMac ongeveer waard is. Probeer voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden:
- welke programma's draai ik veel en wat vereisen deze aan hardware?
- hoe belangrijk vind ik dat er garantie op mijn aankoop zit?
- wat voor andere systemen kan ik kopen voor hetzelfde geld?
- wat is er bekend over toekomstige updates voor deze machine? (Dit verlengt of verkort de levensduur van een apparaat aanzienlijk)

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een computer zonder SSD kon een paar jaar geleden al niet meer, maar nu schijnt het zelfs strafbaar te zijn.

Je kunt de iMac ook niet meer zo makkelijk openen om er een SSD in te zetten.
Dus koop in ieder geval een 2e-hands iMac met een SSD, dat is niet handig, leuk, of fijn, maar pure noodzaak!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Je kunt ook even kijken of die 1TB een hdd is of een fusion-drive. De laatste wordt sinds 2012 geleverd in de iMacs (en nog steeds) en is een combi tussen een SSD en een hdd.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 17:21

Nik

Er zijn ook redelijk goede studentenkortigen bij diverse Apple winkels of dealers.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

800 euro voor deze config is best stevig aan de prijs. Heb je al ervaring met OSX? en welke software voor school wil je erop draaien? (en is er wel een OSX versie?)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee geen ervaring met osx. Bedankt voor alle reacties. Ik concludeer hieruit dat het beter is om een nieuwe te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 16:57
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2016 @ 09:08:
Nee geen ervaring met osx. Bedankt voor alle reacties. Ik concludeer hieruit dat het beter is om een nieuwe te kopen!
Dat is voor deze prijs zeker een verstandiger plan.

AdGuard Home

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:08
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2016 @ 09:08:
Zorg dan aub wel dat je kiest voor de upgrade naar een SSD schijf. Het is werkelijk een schande dat Apple anno 2016 nog steeds machines (tot aan de hele dure 27" 5K aan toe) uitlevert met een HDD, in de iMac 21,5" is dat zelfs nog een draak van een 5400rpm disk... Daarmee haal je echt een heleboel ergernis in huis.

Altijd gaan voor een SSD (de 1TB Fusion drive is ook bedroevend qua performance)

Tip:

Koop hem via de educatieve winkel van Apple, scheelt zo weer ruim 100 euro:
http://www.apple.com/nl-e...duct=MK442N/A&step=config

En de nog betere tip: zing het nog even uit met wat je nu hebt....Er is een dikke kans dat aanstaande nieuwe iMacs eindelijk standaard van die HDD's verlost gaan raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je nu nog een computer gaat kopen zonder SSD komt de StoragePolitie zo aan je deur hoor! :+

[ Voor 7% gewijzigd door johnkeates op 21-09-2016 14:54 ]

Pagina: 1