• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:02

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Ik heb een probleem in m'n tuin met wespen. Op 1 struik zitten er tientallen, ik kan geen nest vinden en ze zijn niet extreem agressief, maar ik wil ze toch weg hebben, dit ivm katten etc.

Ik heb al een wespenvanger gemaakt (petfles met omgekeerde hals), deze eerst gevuld met siroop, geen effect. Nu op advies van een collega met bier, maar ook geen succes.

Hoe kan ik deze beesten weg krijgen?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat wij destijds hebben gedaan (mijn vrouw is allergisch voor wespensteken) is koffie in een schaaltje doen en dat aansteken. Het stinkt helaas wel als een malle, maar de wespen bleven destijds wel weg.

Wierook helpt ook trouwens. Die stokjes kosten geen drol.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
zoals ik zei, er is geen nest.

@ Outerspace, bedankt, die zal ik halen. Binnenkort heb ik een week vrij,dan maar de hele struik weg halen, hopen komen ze dan niet meer terug.

Iemand nog een meer definitieve oplossing?

Anoniem: 93986

Euhm, jij denkt of neemt aan dat er geen nest is.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:04:
Euhm, jij denkt of neemt aan dat er geen nest is.
uhm nee, na wat onderzoek heb ik geen nest kunnen vinden en de wespen zijn ook niet bepaald agressief wat er ook op duidt dat er geen nest is

Anoniem: 654400

Wespen zijn nuttige dieren, er zijn er dit jaar toch al heel weinig. Katten zijn handige wespenvangers die niet snel gestoken worden, als ze een keer gestoken worden leren ze daarvan. Onze kat is een trage lobbes, maar die vangt en eet wel wespen.

Anoniem: 289295

Rauwe ham in plaats van siroop of bier. Het klinkt gek maar het werkt als een malle.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:31

JdM

Humbled

Wespen maken ook nesten ondergronds, op internet kun je wellicht toch wel wat recepten voor een goede val vinden neem ik aan? Dan kun je wat meer uitproberen dan de twee middeltjes die je tot nog toe hebt uitgeprobeerd denk ik.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 654400 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:06:
Katten zijn handige wespenvangers die niet snel gestoken worden, als ze een keer gestoken worden leren ze daarvan. Onze kat is een trage lobbes, maar die vangt en eet wel wespen.
Levensgevaarlijk. Als je kat op een ongelukkige plek wordt gestoken (keel, slokdarm) dan kan het heel onprettig worden. Dat kan een heel dure les worden.
Mad-Matt schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 12:22:
Als je het goed gedaan wil hebben moet je misschien een bedrijf inhuren wat ongedierte bestrijd. Die kunnen het eventuele nest opsporen en verwijderen.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:45
Mad-Matt schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 12:22:

Ik zou stoppen met zoete troep rond te laten slingeren waardoor ze in de buurt blijven. ;) Het zijn beesten. Zolang er eten, of de geur en dus suggestie, in de buurt is zullen zij dat ook blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mad-Matt schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 14:21:
[...]

uhm nee, na wat onderzoek heb ik geen nest kunnen vinden en de wespen zijn ook niet bepaald agressief wat er ook op duidt dat er geen nest is
Ik had ook constant zeer suffe en versufte wespen in huis, totaal niet agressief. En toch een nest in de schoorsteen.

Dat jij een nest niet ziet betekent niet dat het er niet is. Die wespen zijn niet voor niets massaal daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:54
ik vind allemaal wespen op zolder. Ik heb geen idee waar ze vandaag komen maar ze proberen te ontsnappen via het dakraam en vliegen dan net zo lang tegen de hor aan totdat ze dood neer vallen. Ik kom er alleen niet achter hoe ze binnen komen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 18:25
Er zijn planten die wespen aantrekken. Wij hadden een klimplant in de tuin (geen idee hoe die heet, blaadjes werden in de zomer rood en er hingen soort trosjes aan met bolletjes) Rond halverwege augustus klonk onze tuin elk jaar als een vliegveld... duizenden wespen in die plant en geen nest in de tuin. Deze wespen waren ook niet echt agressief. Wespenvallen enzo hielpen ons niet. Probleem uiteindelijk verholpen na het verwijderen van die plant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Soms kan je het nest niet vinden maar het hoeft ook niet perse maar goed als je echt wespen wilt vangen gebruik vlees dat werkt geweldig. Maar goed wespen zijn er nuttig doordat er dit jaar weinig zijn hebben wij nu een vliegen plaag. (gelukkig eindelijk onder controle) maar goed. Als het echt een probleem is een bestrijder langs laten komen. We hebben zelf een keer een issue gehad met wespen in een vakantie huis elke dag last van wespen bleek er onder de vlonder een mega groot wespen nest te zitten precies uit het zicht dat je het niet zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-06 15:03
Vaak zitten ze in de spouwmuur, waar ze via de ventilatiegaatjes naar binnen gaan. Heb er een keer een bestrijder voor gebeld, maar die vroeg € 25,- om met een spuitbusje wat gaatjes vol te spuiten.
Sindsdien zelf al een paar keer effectief de overlast weggewerkt met een HG wespen spuitbus. Kost ook niet goedkoop, maar werkt wel goed.
Pagina: 1