Vraag

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-05 17:59
Aldi komt komende week weer met een 10" Medion tablet in de aanbieding:

http://aldi.medion.com/md99928/nl/?refPage=aldi

Voor 200 Euro lijkt me dat een aardig ding als vervanger voor mijn sterk verouderde iPad 1.
Dat de bouwkwaliteit voor 200 Euro wat minder kan zijn neem ik voor lief.
De prijs/prestatie verhouding lijkt me behoorlijk goed.

Het ding is echter gebaseerd op een Intel Atom processor, en geen ARM chip. In hoeverre is dat
beperkend als je bv. apps uit de Google Play store wilt installeren?

Voor zover ik weet wordt er bij de ontwikkeling van Android apps voornamelijk gebruik gemaakt van Java,
waarbij de bytecode van de apps wordt gedraaid in een virtuele omgeving (Dalvik of ART).
In theorie zou het dus processor-onafhankelijk moeten werken.

Maar is dat in de praktijk ook zo? Zijn er ook native apps die alleen maar op ARM draaien en niet op
een Intel X86 architectuur?

In hoeverre is een X86 beperkend vwb. Android apps?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik heb zelf sinds maart dit jaar de Medion Lifetab S10366, ook met een Intel processor. Die was ook €200. In principe voor die prijs een goede koop.
Een enkele keer maak ik mee dat een app crasht, maar ik weet niet of dat aan de CPU ligt of aan iets anders.
Ik kan bij het model van de komende week niet vinden of die ook 5Ghz Wifi heeft en of het scherm Gorillaglas is, die van mij namelijk wel.
Nadeel is Android 5.1, waarschijnlijk geen updates meer, ook geen veiligheidsupdates. Ook kan ik het externe geheugen (Micro SD) maar beperkt gebruiken, ik kan er bijvoorbeeld geen apps op installeren, ook geen offline kaarten van Maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Henk007 schreef op zondag 11 september 2016 @ 16:12:
Een enkele keer maak ik mee dat een app crasht, maar ik weet niet of dat aan de CPU ligt of aan iets anders.
Ik denk dat het met die compatibiliteit wel meevalt, als ik dit zo hoor. Je hebt dus blijkbaar geen X86 specifieke
apps nodig.
Ik kan bij het model van de komende week niet vinden of die ook 5Ghz Wifi heeft en of het scherm Gorillaglas is, die van mij namelijk wel.
In deze review staat dat-ie geen 5 GHz ondersteunt:

https://www.tabletsmagazine.nl/2016/07/review-medion-lifetab-p10505/

Jammer, maar niet echt zo'n probleem voor mij.

Hij lijkt echter geen Gorillaglas te hebben, en dat lijkt me wel een gemis.
Nadeel is Android 5.1, waarschijnlijk geen updates meer, ook geen veiligheidsupdates. Ook kan ik het externe geheugen (Micro SD) maar beperkt gebruiken, ik kan er bijvoorbeeld geen apps op installeren, ook geen offline kaarten van Maps.
Met name dat laatste lijkt me toch wel een groot nadeel. Ik denk dat ik nog even verder ga shoppen.

Bedankt voor je opmerkingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 15:47
Hij heeft dan weer wel 32GB intern geheugen. De TAB A bijvoorbeeld van Samsung dan weer maar 16 GB. Maar goed, daar krijg je wel gratis een 64 HB SD kaart bij, als je die nu besteld.

Maar denk voor het geld, dat het een mooie tablet is, deze Medion. Weet niet hoe het zit met custom roms voor Medion tablets.

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:59

MsG

Forumzwerver

De 3 jaar garantie is ook altijd erg fijn bij de Aldi. Overweeg deze tablet ook voor iemand. Native kan je met een SD-kaart maar weinig in Android versies pré 6. Vanaf Android 6 kan je het interne opslaggeheugen samenvoegen met een SD-kaart.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
32 GB is i.d.d. niet slecht voor een €200 tablet, en dan ook nog een alu behuizing.

Maar voor een paar tientjes meer heb je een Samsung Galaxy TAB A 10.1 en Android 6.

Wist niet dat je minimaal Android 6 nodig hebt om de SD kaart optimaal je kunnen gebruiken,
maar dat pleit voor de Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 16:45
Mijn ervaring is dat niet alle apps met intel samenwerken. O.a. de caiway tv app werkte niet op onze asus. Soms kan je pech hebben, verder werken bijna alle apps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 09:27

OgWok

U.N.C.L.E.

Tsja, met Android 5.1 zit je weer in een doodlopende straat......, dan vind ik de prijs toch echt een stuk te hoog.
MsG schreef op maandag 12 september 2016 @ 00:36:
De 3 jaar garantie is ook altijd erg fijn bij de Aldi. Overweeg deze tablet ook voor iemand. Native kan je met een SD-kaart maar weinig in Android versies pré 6. Vanaf Android 6 kan je het interne opslaggeheugen samenvoegen met een SD-kaart.
Waarschijnlijk ga je de garantie niet nodig hebben.... deze tablet ligt over 1,5 jaar in een laatje te verstoffen.

[ Voor 67% gewijzigd door OgWok op 12-09-2016 14:23 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 15:15
Volgens mij is het exact dezelfde als die ze in mei verkochten, ook voor E 199, ondanks de wijziging van typenr.

Mei: Medion MD 60036/ P10506
http://aldi.medion.com/md60036/nl/

Sept; Medion MD 99928/ P10505
http://aldi.medion.com/md99928/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Kitano schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:06:
Volgens mij is het exact dezelfde als die ze in mei verkochten, ook voor E 199, ondanks de wijziging van typenr.

Mei: Medion MD 60036/ P10506
http://aldi.medion.com/md60036/nl/

Sept; Medion MD 99928/ P10505
http://aldi.medion.com/md99928/nl/
Is inderdaad ook exact hetzelfde apparaat. Medion verhoogd wel vaker zijn typenummer zonder dat er iets veranderd aan het apparaat. Het zal waarschijnlijk gewoon een andere batch zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 12-09-2016 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Even voor de mensen die de Galaxy Tab A als alternatief zien: Samsung heeft ervoor gekozen om adoptable storage niet toe te passen, dus het is bij veel modellen niet mogelijk om zomaar de 16GB van de Tab uit te breiden naar bv 80GB. Je houdt dan altijd 16GB intern en 64GB extern. Dit geldt in ieder geval voor de S7, waarschijnlijk ook voor de Tab. Bij de Galaxy S7 zijn er wel work-arounds, maar ik weet niet of dat ook geldt voor de Tab.

[ Voor 10% gewijzigd door Bra-Jo op 13-09-2016 11:04 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Hmm....goede tip! Ik overweeg inderdaad de Galaxy Tab A, maar dit is toch wel beperkend.
Met 16 GB intern blijft er na het OS niet zo gek veel intern over. De 32 GB modellen zijn echter
aanzienlijk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:26
ach tis maar net wat je er mee wil doen.
Van de 16 blijft er nog iets van 11 of 12 over.
Voor je dat vol hebt met apps hebt, ben je wel een tijdje verder hoor. Tenzij je er spellen van 3GB per stuk op gaat zetten natuurlijk.
Foto's en video's kunnen dan gewoon naar je externe opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Da's waar. De apps op mijn telefoon zijn nu samen zo'n 5 GB, waarvan de grootste een navigatie app met offline maps is van 2 GB. Spelletjes installeer ik sowieso niet.
Dus met zo'n 11 GB free moet je toch een eind komen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celvadam
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09-2016
Ik heb deze tablet een drietal weken in mijn bezit. Rechtstreeks bij Medion gekocht bij een bijzondere aanbieding op hun website. Alles werkt uitstekend en ondertussen is er een update gebeurd naar Androïd 6 Marshmallow ! Ik vind het een aanrader.

http://www.medion.com/be/...10-1-inch-30020481a1.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
Dat klinkt toch wel erg positief! Hmm...Android 6, 32 GB, alu behuizing, 200 Euro. Ik voel toch steeds meer voor die Medion, ga straks maar eens kijken of ze 'm hebben liggen bij de Aldi.

Edit: Iedereen bedankt voor de reacties! Zojuist een Medion tablet opgehaald bij de Aldi.
Eerste indrukken:

-Voelt redelijk stevig aan, mooie alu achterkant.
-Scherm is helder en scherp, ziet er goed uit.
-16:10 scherm is even wennen na een 4:3 iPad 1.
-Browsen verloopt vlotjes.
-Touchscreen voelt wat stroef aan. Lijkt ook meer op kunststof dan op glas. Maar een screenprotector bestellen bij Medion.
-Andriod 5.1 wordt min of meer zonder bloatware geleverd.

Ik zal hier verdere bevindingen posten.

[ Voor 58% gewijzigd door ReneK op 14-09-2016 10:09 ]

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:06
Wat betreft die Atom processor: Ik heb ruim 2 jaar de Samsung Tab 3 10.1 gebruikt, en ben nooit tegen een app aangelopen die niet werkte omdat er geen ARM cpu inzat.

Het ding werkte gewoon zoals het hoort met die Atom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
Nog een paar bevindingen met de Medion:

-Upgrade uitgevoerd naar Android 6.0.1. Valt me 100% mee van Medion dat ze OTA upgrades beschikbaar stellen.

-Alle apps die ik heb geinstalleerd lijken tot nu toe te werken, ondanks de Atom processor ;-)

-Voor de aardigheid een 16 GB micro SD kaartje geïnstalleerd n.a.v. de opmerkingen van Bra-Jo over Samsung en adoptable storage.De Medion vraagt na het inserten van de card of-ie als external storage of als permanente internal storage aan het interne geheugen toegevoegd moet worden. Bij de keuze voor het laatste wordt de interne vrije storage verhoogd van 25 naar 41 GB. Volgens de storage manager althans, maar geen enkele file manager laat dit zien. Wel biedt de storage manager aan om apps te verplaatsen naar de SD kaart, maar dat kan met slechts een beperkt aantal apps. De toevoegde waarde van zo'n SD kaartje voor apps is dus heel beperkt. Ben dus blij dat de Medion in ieder geval over 32 GB intern beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 09:27

OgWok

U.N.C.L.E.

Heb met mijn Smartphone ook al gemerkt dat Google apps niet naar de SD verplaatst kunnen worden :? Niet handig, want daar kan je veel mb's mee vrijmaken voor bv. kaarten van Maps....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-05 08:51

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Hoe zit het qua accuduur? 7000mAh is papier niet gek, maar de praktijk wil wel eens weerbarstig zijn.

Iemand toevallig al een 1080p filmpje vanaf 100% accu laten draaien tot ie ermee ophield? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
Akkuduur is tot nu toe best goed. Heb nog geen 1080p filmpje afgespeeld (weet niet of-ie dat trekt), maar een
1280x720p filmpje van SD card gaat prima. Moet nog video players e.d. installeren.

Ter indicatie: een uur Uitzending Gemist via WiFi en maximale screen helderheid kost ongeveer 10 tot 12% akkulading, overeenkomd met 8 à 10 uur totale speeltijd.

Bij intensief gebruik (browsen, grote file transfers en maximale helderheid) gaat de akku naar schatting zo'n 6 a 7 uur mee.

Opladen van de akku duurt relatief lang: ca. 2 voor 50% akkulading, overeenkomnd met ca. 4 uur voor een lege akku.

Standby verbruik is relatief hoog: ik denk dat de akku in een paar dagen leeg is. Weet nog niet wat de oorzaak is, WiFi lijkt ingeschakeld te blijven ondanks alle instellingen dit uit te schakelen. En ondanks de battery instellingen van alle aps verdomt-ie het om met Android 6 in doze mode te gaan als-ie uit staat. Moet nog uitzoeken wat dat is.
Het lijkt langzamerhand wel beter te worden. Heeft doze mode een learning systeem dat steeds beter optimized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

ReneK schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:01:
Akkuduur is tot nu toe best goed. Heb nog geen 1080p filmpje afgespeeld (weet niet of-ie dat trekt), maar een
1280x720p filmpje van SD card gaat prima. Moet nog video players e.d. installeren.

Ter indicatie: een uur Uitzending Gemist via WiFi en maximale screen helderheid kost ongeveer 10 tot 12% akkulading, overeenkomd met 8 à 10 uur totale speeltijd.

Bij intensief gebruik (browsen, grote file transfers en maximale helderheid) gaat de akku naar schatting zo'n 6 a 7 uur mee.
Als één uur Uitzending Gemist met WiFi en max brightness ongeveer 10% van de accu leeg trekt, dan zou je met 720/1080p filmpjes vanaf de SD en brightness niet helemaal op 100% dus waarschijnlijk wel zo'n 10 uur moeten kunnen halen?

Iemand die dit kan bevestigen? Vind ik wel een belangrijke factor, die accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Ok, even een 20 minuten test gedaan met een 720p filmpje van SD card, WiFi uitgeschakeld, herlderheid wat teruggedraaid.

Met de 3C Battery Monitor app is de battery drain bij afspelen dan 12% per uur. Dat komt overeen met een totale speelduur van ca. 8 uur.

Houdt er rekening mee dat je de laatste pakweg 5 à 10% van een akku nooit kunt gebruiken met dit soort toepassingen - de meeste tablets gaan voor dat laatste stukje in een power saving mode, waarin-ie afspelen van een 720p filmpje waarschijnlijk niet meer trekt. Het is sowieso niet verstandig om een Lithium akku zo ver leeg te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

ReneK schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:05:
Ok, even een 20 minuten test gedaan met een 720p filmpje van SD card, WiFi uitgeschakeld, herlderheid wat teruggedraaid.

Met de 3C Battery Monitor app is de battery drain bij afspelen dan 12% per uur. Dat komt overeen met een totale speelduur van ca. 8 uur.

Houdt er rekening mee dat je de laatste pakweg 5 à 10% van een akku nooit kunt gebruiken met dit soort toepassingen - de meeste tablets gaan voor dat laatste stukje in een power saving mode, waarin-ie afspelen van een 720p filmpje waarschijnlijk niet meer trekt. Het is sowieso niet verstandig om een Lithium akku zo ver leeg te trekken.
True, ok thanks voor info.

Uit die redelijk recente review hier op Tweakers blijkt dat de Lenovo Tab 2 A10-70L en de Samsung Galaxy Tab A 10.1 met vergelijkbare accu's ongeveer 11 en 12 uur respectievelijk halen. En de prijzen zijn vrijwel hetzelfde als de Medion; de Samsung ietsjes duurder met paar tientjes.

Zou dus waarschijnlijk al gauw 3 uur kunnen schelen. Niet geheel onbelangrijk op een lange vlucht :)

Ook qua andere specs zie ik niet direct een echt overtuigende meerwaarde in de Medion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:51
Net 2de hands nieuw gekocht. Leuk ding, wel jammer, vergeet root.
Pagina: 1