PC start op met zwart scherm en ik weet niet meer wat ik moe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-01 18:07
Een aantal dagen geleden wilde mijn hudige PC niet meer opstarten. Ik kreeg zwart beeld en mijn monitor geef aan dat er geen verbinding is

Wat ik tot heden heb geprobeerd:
  • DVI en HDMI kabels vervangen
  • BIOS batterij vervangen
  • CPU vervangen
  • GPU vervangen
  • Voeding vervangen
  • Geheugen modules eruit halen en per stuk erin
Dus toen dacht ik, misschien is mijn monitor stuk. Ik haalde een oude PC en die deed het prima. Het heeft slechts 2x1GB ram en het leek mij een prima moment om mijn ram te testen.

Ram eruit en vervangen door 4x2GB vanuit mijn PC en ineens hetzelfde probleem. Oude PC start op, maar een zwarte scherm! Elke module individueel geprobeerd, maar nog zwarte scherm. Dus ram eruit met het gedachte dat mijn ram stuk is en oude 2x1GB er in gedaan. En nog steeds, oude PC gaat aan, maar met een zwart scherm. Had nog ergens een losse 1GB ram module en die erin, maar nog steeds werkt het niet.

Ik weet niet meer wat ik moet doen en heb nu 2 systemen met hetzelfde probleem! Kun jij mij a.u.b. helpen?

GoT, You have to love it!

Alle reacties

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:20

R.G

mmm, het kan heel veel zijn, dit valt me op :
Ram eruit en vervangen door 4x2GB vanuit mijn PC en ineens hetzelfde probleem.

Misschien killed je ram (de 4x2gb je mainboard) interessant probleem. waar kom je vandaan? Hou er wel van om een uitdaging aan te gaan :)

edit:
Ram eruit en vervangen door 4x2GB vanuit mijn PC en ineens hetzelfde probleem. Oude PC start op, maar een zwarte scherm! Elke module individueel geprobeerd, maar nog zwarte scherm. Dus ram eruit met het gedachte dat mijn ram stuk is en oude 2x1GB er in gedaan. En nog steeds, oude PC gaat aan, maar met een zwart scherm. Had nog ergens een losse 1GB ram module en die erin, maar nog steeds werkt het niet.

dit stukje, is dat je pc of de oude pc?

[ Voor 46% gewijzigd door R.G op 09-09-2016 23:25 ]

• Lisadr
Zowel mijn nieuwe PC, als mijn oude PC hebben nu hetzelfde probleem. Computer start op, ventilatie gaan aan, maar er is geen beeld.

Oude PC werkte wel met eigen ram, maar sinds alle ram heb vervangen, doet ie het niet. Zelfs niet als ik de oude ram modules van 2x1GB erin terug plaats.

Wist niet dan ram een moederbord kapot kon maken.

• R.G

R.G

kan !! wel, maar nieuwe moederborden beschermen hier wel tegen ook niet altijd even goed.
zodra je ram niet werkt zal je nooit beeld krijgen.. wel raar hoor want ram gaat niet echt snel kapot.

plaats eens 1x1gb in je oude pc en blaas even goed over de ram aan de onderkant zet je pc 3-10x opnieuw aan en uit. krijg je dan beeld? (hard uitzetten met de power knop)

ik heb het zelf alleen meegemaakt op een xbox 360 toen een ram module kortsluiting maakte :P

dit truukje 3-10x gaat hopelijk je bios resetten naar default. batterij eruit laten
mmm maar vrees het ergste eerlijk gezegd.

want die 2x1gb zal wel goed zijn.

btw hulde voor dit:
Wat ik tot heden heb geprobeerd:
DVI en HDMI kabels vervangen
BIOS batterij vervangen
CPU vervangen
GPU vervangen
Voeding vervangen
Geheugen modules eruit halen en per stuk erin

de ram kan kortsluiting hebben gemaakt , de 2x4gb wat je memory controller naar de cpu opblaast ,verkeerde versie ram is ook ander voltage, waardoor je ram anders reageert en schade kan brengen. nooit te oud om te leren ;) ik ben 26 jij? :)

[ Voor 52% gewijzigd door R.G op 09-09-2016 23:39 ]

• Lisadr
Beide geprobeerd 10x aan en uit te zetten met 1x1GB ram. Helaas het werkt niet.

Nieuw PC heeft SSD en geen DVD drive, dus je hoort alleen de fans.

Oude PC heeft een HDD en DVD drive. Fans hoor je, HDD hoor je niet, DVD maakt een tikkende geluid maar gaat niet open als ik op de open knop druk.

Ook vreemd is dat beide geen piepjes geven, of is dat iets van vroeger?

Bedankt. Ik zit al uren te zoeken op internet en daarom heb ik alles wat ik kon proberen, ook geprobeerd.

• R.G

R.G

mmm, die 1x1gb ram heb je die echt in slot 1 zitten? soms zijn mainboard daar nogal eigenwijs in.

je hebt bijvoorbeeld 4 sloten , dan werkt het alleen als je 1 ram gebruik in slot 1 van elke koppeling

zoals DDR2_1 DDR2_2 DDR2_3 ,dan is 3 een 1 zo moet je dat zien staat in je manual van je mainboard. probeer dat eens.

piepjes horen nog steeds ;) dat is idd gek, ram piept normaal wel, volgens mij kan je dat ook niet in je bios uitzetten en eigenlijk als jij je batterij eruithaalt en 1-5 min eruit laat, is je bios naar default gezet als het goed is.

heeft je mainboard onboard video? anders eens alle dvd/hd ssd, videokaart eruit. wie weet of de ram short , ook je voeding pijn deed :(

[ Voor 37% gewijzigd door R.G op 09-09-2016 23:47 ]

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Een computer geeft alleen piepjes als er ook een speaker in zit (en aangesloten) die dit kan weergeven.

Heb je al een 'CMOS clear' geprobeerd?

Ook wat voor geheugen moet je oude PC hebben en welke de nieuwe? Kan zijn dat daar ook verschil in zit. Heb je zo de moederbord typenrs?

[ Voor 32% gewijzigd door Ex Nunc op 09-09-2016 23:57 ]

Si vis pacem, para bellum

• Lisadr
Geheugen getest in 1, maar helaas

CMOS is clear, zowel met pin gedaan als de batterij een paar minuten eruit en erin, maar helaas

Tikkende geluid op oude PC is niet de DVD speler, maar HDD.

Beide systemen zijn niet heel nieuw en gebruiken DDR2 geheugen.

Qua voeding heeft de oude PC een merkloos (kwam met de kast) 350W voeding en nieuwere PC heeft een Corsair Builder CX430 V2

[ Voor 33% gewijzigd door Lisadr op 10-09-2016 00:04 ]

• Lisadr
Batterij van de oude PC een paar minuten eruit gehaald.

Videokaart, DVD, HDD losgekoppeld

Oude 2x1GB geheugen erin gedaan

Zonder batterij aangezet en weer uitgezet

Batterij er weer in en het start op met CMOS checksum errer - defaults loaded.

Nu ga ik hetzelfde doen bij nieuwere PC. Hoop dat het werkt!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:57
Lisadr schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 00:11:
Batterij van de oude PC een paar minuten eruit gehaald.

Videokaart, DVD, HDD losgekoppeld

Oude 2x1GB geheugen erin gedaan

Zonder batterij aangezet en weer uitgezet

Batterij er weer in en het start op met CMOS checksum errer - defaults loaded.

Nu ga ik hetzelfde doen bij nieuwere PC. Hoop dat het werkt!
Je bedoeld dat je oude pc nu wel weer beeld geeft? Hoe kan je anders die checksum error zien ;)

Probeer dan eens je nieuwe pc met je oude RAM geheugen....

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Lisadr
Ja, dat ik wat ik bedoel en ben nu bezig hetzelfde te doen met mijn nieuwere PC.

• Lisadr
YES! PC gaat aan en ik heb beeld! Wel met slechts 1GB ram, maar het werkt.

Nu is de vraag, toch een BIOS probleem of een RAM probleem. BIOS batterij had ik eerder vervangen, maar misschien had ik te kort gewacht voor een CMOS clear.

Volgende stap is om de 4x2GB er weer in te doen.

• R.G

R.G

ja klinkt goed ;) goed opgelost meid!, een echte TWEAKster

• Lisadr
Het werkt! Een zomerse vrijdag avond zal ik niet snel terugkrijgen, maar heb wel weer een werkende PC.

Het bleek een CMOS probleem te zijn. Ik ga een RAM check tool zoeken (tips zijn welkom) en mijn RAM testen om zeker te zijn.

Bedankt R.G, RJC82 en Panzer_V.

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Graag gedaan, gebeurt soms met je PC. Wel apart dat het bij jou twee keer gebeurt. Kan dan idd aan het geheugen liggen, 1 van die bankjes iig. Dat lijkt de samenhangende factor.
CMOS clear moet je idd iets van 5min wachten. Een batterij vervangen hoeft pas als de PC bv. lang niet gebruikt is en je de hele tijd bij het opstarten 'default settings' krijgt.

Als tester kan je Memtest opzoeken. http://www.memtest.org/ Kan je ook weer een tijdje kosten.

Ik heb het zelfde ook wel eens gehad. Hele PC uit elkaar, alle onderdelen verwisseld. Bij de lokale PC-winkel mijn CPU laten testen. Uren gekost en een paar dagen in de rats gezeten, want had geen geld voor een nieuwe PC. Bleek 1 stom jumpertje te zijn. Daarna helemaal geen problemen meer gehad.

Si vis pacem, para bellum

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:05
Beetje mosterd na de maaltijd, maar om de bios resetten met jumper moet je de power knop nog een paar keer indrukken heb ik geleerd.

En resetten door de batterij eruit te halen, even met een schroevendraaier de + en - contacten verbinden. Zodoende sluit je een evt. Condensator kort die nog spanning levert.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:57
Lisadr schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 01:07:
Het werkt! Een zomerse vrijdag avond zal ik niet snel terugkrijgen, maar heb wel weer een werkende PC.

Het bleek een CMOS probleem te zijn. Ik ga een RAM check tool zoeken (tips zijn welkom) en mijn RAM testen om zeker te zijn.

Bedankt R.G, RJC82 en Panzer_V.
Graag gedaan! Fijn dat het weer werkt ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Lisadr
Panzer_V schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 09:58:
[...]

Graag gedaan! Fijn dat het weer werkt ;)
Helaas. Probleem is terug. Power button drukken geef geen blauwe led licht meer, je hoort dat de fans aangaan, maar geen beeld. :(

Pagina: 1