Importprocedure pakketje vanuit US

Pagina: 1
Acties:
  • 10.613 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 18:08
Goedenavond Medetweakers,

Kan iemand mij uitleggen welke procedure gehandhaafd wordt? Neem aan dat het pakketje eerst bij de douane komt?

- Krijg ik dan een bericht van de douane om eerst de betaling te doen?
- Of laat de douane het afhandelen door een pakketdienst bedrijf zoals PostNL- bijvoorbeeld?
- Krijg ik een track-en-trace? Zowel voor de verzending vanuit de US. Als voor de verzending binnen Nederland.
- Had ook ergens gelezen dat de betaling contant(waarom contant, nogal onhandig?) zou moeten geschieden bij aflevering. Wordt het bedrag van te voren bekend gemaakt?

Alvast bedankt voor de informatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Lootbox op 09-09-2016 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:27
Het ligt er allemaal aan via welke verzender het pakket vanuit de US verzonden wordt. De grote jongens als UPS en DHL klaren het pakketje standaard voor je in en geven bij aflevering een factuur die je terplekke moet betalen.

Wordt het echter per 'good old snailmail' verzonden (US Postal) dan wil het pakketje nog wel eens door de mazen van de douane heen komen en komt Post NL het zonder inklaringskosten afleveren.

Zo heb ik zelf een paar jaar terug een kunstwerk uit de US laten komen dat, goddank voor mij, per snailmail verzonden werd. Hierdoor geen importheffing van vele tientallen procenten o.i.d. van een door de douane te bepalen waarde van het kunstwerk hoeven betalen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is natuurlijk niet de helpdesk van de douane/koerier. Ik mis hier de minimaal vereiste eigen inzet en zie alleen vragen gedumpt worden. Wat heb je zelf al uitgezocht? Laat heel duidelijk zien wat je zelf al gedaan hebt, anders is dit topic geen lang leven beschoren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Lootbox
Panzer_V schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 22:22:
Het ligt er allemaal aan via welke verzender het pakket vanuit de US verzonden wordt. De grote jongens als UPS en DHL klaren het pakketje standaard voor je in en geven bij aflevering een factuur die je terplekke moet betalen.

Wordt het echter per 'good old snailmail' verzonden (US Postal) dan wil het pakketje nog wel eens door de mazen van de douane heen komen en komt Post NL het zonder inklaringskosten afleveren.

Zo heb ik zelf een paar jaar terug een kunstwerk uit de US laten komen dat, goddank voor mij, per snailmail verzonden werd. Hierdoor geen importheffing van vele tientallen procenten o.i.d. van een door de douane te bepalen waarde van het kunstwerk hoeven betalen.
Bedankt voor de info. Lucky you :9 . Ik had van de week een chat met een medewerker van postNL die eigenlijk mij niet kon voorzien van informatie. Misschien lag het aan de persoon :(. Beetje grijs gebied. Op de websites zelf word ik ook niet veel wijzer van de procedure.

Ik vond dit op bokt.nl: (post uit 2013)

Toevallig net een zadel uit Amerika laten overkomen met USPS.

"Zendingen van USPS worden overgedragen aan PostNL, via de klantenservice van PostNL kan je een track en trace-code aanvragen voor het pak. Dan kan je net iets beter je pakket volgen dan via het TT-systeem van USPS.

PostNL is verantwoordelijk voor het ''inklaren'', het heffen van Btw en invoerrechten over ieder pakketje wat via USPS binnenkomt. Zodra het is ingeklaard wordt het naar jouw adres doorgestuurd, maar het inklaren kan zomaar 2 weken duren. Daar wacht jij nu dus op. Zodra het is ingeklaard komt er iets te staan als ''Custom Cleared''.

Je zal ongeveer 25% over de waarde van de Ipad en de verzendkosten in euro's moeten betalen.
Dus stel, jouw Ipad was 400$ en de shipping was 100$, dan komt het totaal op 500$. Hierover zal je dan ongeveer 21% Btw over moeten afdragen. Daarboven komen invoerrechten, die verschillen per product, maar zal rond de 4 a 5 % zijn. Totaal zal het dus 125 EURO kosten en dit dien je af te rekenen aan de postbode van Postnl. Zorg dus maar dat je genoeg contant geld in huis hebt
.....

Krijg de indruk dat het pakketje vanuit US USPS goed te volgen is tot het moment dat het uit het land is.
Daarna is het gokken bij welke pakketdienst het terecht komt. Volgens deze bron doet PostNL (USPS), heeft diegene handmatig met de helpdesk gebeld van PostNL om zo meer informatie te krijgen.
Ik vind het raar dat PostNL niet gewoon een geautomatiseerd mailtje met trackingnummer / informatie omtrent de hoogte van de importkosten, leveringsdatum stuurt op het moment van pakketontvangst vanuit het buitenland? Is wel zo handig lijkt mij? Dan kan ik ook anticiperen op de komst van het pakket en gepast-contant geld regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lootbox op 10-09-2016 10:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lootbox
*knip* en dit is helemaal niet de bedoeling

[ Voor 107% gewijzigd door gambieter op 10-09-2016 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

iriseyoufall schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 20:54:
Kan iemand mij uitleggen welke procedure gehandhaafd wordt? Neem aan dat het pakketje eerst bij de douane komt?
De procedure verschilt op het punt van betalen.

USPS zendingen komen meestal uit bij PostNL waarbij je ter plekke en (afhankelijk van het humeur van de bezorger) tot op de cent nauwkeurig de eventuele importkosten moet betalen, anders krijg je geen pakket. Lastig als je in een stad woont waar 1 en 2 cent munten niet meer als wisselgeld gegeven worden.
En anders kun je de bezorger vragen om het pakket bij het lokale servicepunt te droppen waar je kan pinnen.

Tip: Als de USPS tracking aangeeft dat het pakket bij de douane is, PostNL even de USPS-code Tweeten via privébericht of zoeken op https://www.internationalparceltracking.com zodat je de 3S-code kan krijgen. Daarna bij PostNL tracking kijken of er een rekening bij zit (meestal vermeld als rembourskosten) zodat je voorbereid bent op de rekening.

Bij UPS en FedEX krijg je naar mijn ervaringen achteraf een acceptgiro, maar ik raad je wel aan voor betaling te checken of het bedrag klopt. Bij UPS heb ik al eens meegemaakt dat ze een andere wisselkoers hadden aangehouden dan die op het moment van betaling bij de verkoper, waardoor het bedrag net boven een grens uitkwam en de importkosten hoger waren dan wat ze hadden moeten zijn.
Na wat bureaucratie heb ik het verschil teruggekregen.

Bij andere vervoerders, DHL bijv., heb ik nog nooit met importkosten te maken gehad.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Lootbox
Raven schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 10:45:
[...]

De procedure verschilt op het punt van betalen.

USPS zendingen komen meestal uit bij PostNL waarbij je ter plekke en (afhankelijk van het humeur van de bezorger) tot op de cent nauwkeurig de eventuele importkosten moet betalen, anders krijg je geen pakket. Lastig als je in een stad woont waar 1 en 2 cent munten niet meer als wisselgeld gegeven worden.
En anders kun je de bezorger vragen om het pakket bij het lokale servicepunt te droppen waar je kan pinnen.

Tip: Als de USPS tracking aangeeft dat het pakket bij de douane is, PostNL even de USPS-code Tweeten via privébericht of zoeken op https://www.internationalparceltracking.com zodat je de 3S-code kan krijgen. Daarna bij PostNL tracking kijken of er een rekening bij zit (meestal vermeld als rembourskosten) zodat je voorbereid bent op de rekening.

Bij UPS en FedEX krijg je naar mijn ervaringen achteraf een acceptgiro, maar ik raad je wel aan voor betaling te checken of het bedrag klopt. Bij UPS heb ik al eens meegemaakt dat ze een andere wisselkoers hadden aangehouden dan die op het moment van betaling bij de verkoper, waardoor het bedrag net boven een grens uitkwam en de importkosten hoger waren dan wat ze hadden moeten zijn.
Na wat bureaucratie heb ik het verschil teruggekregen.

Bij andere vervoerders, DHL bijv., heb ik nog nooit met importkosten te maken gehad.
Thanks! Het is voor mij duidelijk zo. De importkosten gaat om een aanzienlijk hoog bedrag. Logisch dat ik daar op voorbereid wil zijn. Ga niet zomaar voor een aantal weken het geld thuis in mijn huis neerleggen. Dus datum van bezorging en de hoogte van het (precieze) tax-bedrag is wel van belang. Misschien is het sowieso beter om het te pinnen bij een dichtstbijzijnde afhaalpunt. Weet namelijk niet of de bezorger in kwestie netjes een kwitantie van de betaling geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:27
*knip* offtopic

Enfin. Het gaat uiteindelijk om het topic welke nu begint te lopen, o.a. door extra inbreng van jou. Dus laten we vanaf nu vooral ontopic blijven.

Nog even mbt mijn zending. Het kunstwerk was zonder lijst verstuurd in een koker en ging dus NIET via de pakketdienst van de Post NL maar via de briefpost dienst. Ik denk dat dit mijn redding geweest is van vele honderden zowel niet meer dan 1000 euro aan importheffingen.

Dat is iets om rekening mee te houden. Overigens, als je iemand in de UK kent is het wellicht interessant om het via de UK te laten sturen. Die hebben andere afspraken met de USA inzake import en ook met de EU. Zou wat kunnen schelen ;)

[ Voor 37% gewijzigd door gambieter op 10-09-2016 13:25 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gaan klagen over vermeend onrecht is niet hetzelfde als het tonen van de gewenste eigen inzet. Zo is het wel weer genoeg geweest.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.