Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb een Creative Sound Blaster Z geluidskaart ICM een goede koptelefoon en een cheap ass 2.1 setje. Naast mijn koptelefoon wil ik graag ook wat beter geluid hebben uit een 2.0 setje. Ik wil geen subwoofer meer en ben opzoek naar een leuk setje. Dit mogen ook bookshelf speakers zijn.
Waar ga ik ze voor gebruiken? gamen/films/stemgeluid zoals lezingen en ebooks en natuurlijk muziek. Ik hoef geen keiharde bass zoals bij rap/housmuziek gebruikelijk is. maar wil wel graag dat bijv rockmuziek lekker klinkt. Een redelijke bass dus maar niks overdreven.

Budget 100-250 euro.

Ik wil dus vooral dat de boxen goed samengaan met mijn huidige geluidskaart en verder geen externe dac aan hoeven sluiten. Ik weet niet of het daarom zin heeft om een wat duurdere boxenset van 200+ gekopen. Een leuke set van 100-150 euro is dan prima. Maar als een wat duurdere speaker icm mijn geluidskaart echt een stuk klinkt vind ik het niet erg om wat meer te betalen.

Wat heb ik zelf zoal op het oog?
Edifier R1700BT
Edifier R2000DB
Creative T30
Audioengine P4
Als iemand mij kan uitleggen waarom 1 van de keuzes de betere is icm met mijn setup of een andere suggestie heeft hoor ik deze graag icm een toelichting.

De setup komt in een computerkamer te zetten van ongeveer 9 vierkante meter en de boxen staan naast mijn beeldscherm dus hebben een afstand van ong 1 meter tot mijn gezicht. Ik vraag me af wat voldoende wattage is? Ik zat zelf te denken aan 50-150watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Wat heeft jou tot deze lijst doen komen?

De audioengine P4 is een passieve speaker, daar moet dus nog een versterker bij.
Wat betreft vermogen; dat is nietszeggend. Het is van veel factoren afhankelijk hoeveel volume er uit de speakers komt en vermogen is hierbij zowat het minst belangrijk. Ik heb zelf speakers waarbij 20w in de specs staat, ze zijn in staat om een feestje van muziek te voorzien. Bij normaal gebruik is het opgenomen vermogen dus een stuk lager.

Van deze lijst zou ik een van de Edifiers prefereren, maar dat is puur gebaseerd op eerdere reacties van medetweakers. Persoonlijk denk ik dat de Audioengine A2+ een betere keuze is. Mocht €279,- echt teveel zijn, dan kun je wachten tot het 2e hands te koop komt, of voor een edifier gaan.

Verder kun je ook nog kijken naar studiomonitors. Bijvoorbeeld KRK Rokit 4 of 5 (waarbij het getal staat voor de wooferconus in inches, groter betekent beter laagbereik). Let wel op, deze worden per stuk verkocht, je hebt er dan dus 2 nodig. Nadeel kan zijn dat studiomonitors over het algemeen het geluid vrij kleurloos weergeven. Dat wil zeggen dat muziek redelijk kil of "levenloos" kan klinken. Voor productie is dat wenselijk, in hoeverre het speelt in deze prijsklasse durf ik niet te zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 09-09-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Mijn lijstje is gebaseerd op wat rondneuzen met vrij weinig kennis van zaken :P Vandaar de vraag om toelichting. Ik heb de A2+ ook gezien maar vond het vermogen wel erg aan de lage kant. De A5+ schijnt er goed te zijn maar helaas duidelijk boven mijn budget.
Als we de A2+ vergelijken met de KRK Rokit 4 en daarnaast de Edifier R2730DB zetten. Wat zou je me dan aan kunnen raden? En zijn de KRK Rokit boxen geen studie boxen waarbij ik zelf veel zal moeten doen aan afstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Wat afstelling bij studiomonitoren betreft durf ik zo niet met zekerheid te zeggen. De rokit speakers hebben niet zoveel instellingen zo te zien. Waarschijnlijk is het dan 1x instellen en je bent klaar. Volume regel je dan evt op de pc.

En nogmaals, vermogen is niet belangrijk. Op het bureau vragen ze waarschijnlijk maar <1w tot max een paar als je erg ongevoelige speakers hebt. De waardes waar ze mee adverteren zijn sowieso niets zeggend, omdat er niet bij staat onder welke omstandigheden ze verkregen zijn. Een ongevoelige speaker met een geadverteerde 100w, kan zomaar minder luid gaan dan een gevoelige speaker met 15w. De gevoeligheid wordt helaas nergens benoemd, dus zegt vermogen sowieso al niets over hoe luid de speaker kan. En dan hebben we het nog niet over vervorming gehad.

Van die drie zou ik denk ik voor de audioengine a2 gaan. Dat zijn mooie kleine speakers, vergelijkbaar met wat ik zelf heb. De Edifier is 8x zo groot en zou ik alleen daarom al niet nemen. Qua geluidskwaliteit is het natuurlijk niet te beoordelen zonder ze gehoord te hebben. De edifier mist wat in het hoog, maar heeft wel een handige afstandsbediening. De KRK heeft waarschijnlijk het meest vlakke frequentieverloop (volume op alle frequenties ongeveer gelijk), maar gaat niet zo laag. De audioengine heeft ook een uitgang, hier kan evt een subwoofer op aangesloten worden, mocht je dat nodig vinden.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 10:06
Kijk of je een setje Eltax Monitor III's ergens tweedehands kan vinden. Ouwe stereoversterker eraan van marktplaats en je bent good to go voor maximaal 150 euro. Hou je nog wat geld over om met je vrouw wat leuks te gaan doen :)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb zelf de Edifier Studio R1700BT's staan en kwalitatief zijn dit erg goede speakers, imho, met vol en helder geluid. Zelf ben ik wel echt van de bass, maar die is bij deze speakers wat soft. Van rockmuziek heb ik niet echt verstand (als in, ik hoor daar geen verschil in) maar algemeen ben ik erg blij met deze speakers als computersetje. Geinig is ook dat ie bluetooth heeft, wat het ook makkelijk maakt om even met je telefoon wat muziek te streamen.

Wel vind ik de kabel tussen de twee speakers te kort! Dat is onpraktisch als je een wat groter bureau hebt.

De Creative T30 heb ik in huis gehad (als opvolger van de Logitech Z-10) maar dat was mij helemaal niks. Erg blikkerig en flets, vergeleken met de Z-10 en de R1700BT. Zou ik niet aan beginnen.

Als de Edifier R2000DB een betere bass en/of langere kabel heeft, zou ik daarvoor gaan. Met de Audioengine P4 heb ik geen ervaring, daar kan ik dus niks zinnigs over zeggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 10-09-2016 01:36 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan zelf de Harman Kardon Soudsticks III aanraden. Dingen hebben een geweldige soundstage, instrumenten worden goed geplaatst en dat is
1) best knap in de 100 euro range, en
2) erg prettig bij rockmuziek.

Klinkt verder gewoon erg prettig en je hoeft hem niet aan en uit te zetten, dat regelt ie zelf :)

Edit: is wel een 2.1 setje, maar de sub is gelukkig niet al te groot :)

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 10-09-2016 22:06 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Dank voor jullie input! Ben uiteindelijk voor de R1800BT gegaan. Tot nu toe erg positief er over. Misschien dat de kabel wat langer is dan bij de R1700BT want ik vind hem lang zat.
Pagina: 1