Videokaart idle stroomverbruik met meerdere schermen

Pagina: 1
Acties:

• Verkade89
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-05-2025
Hallo,

Zowel hier als bij HWI word het stroomverbruik van videokaarten alleen getest met 1 scherm. Ik vind het hier beetje moeilijk om verschil in idle stroomverbruik tussen mijn oude kaart (Radeon HD7970) en mijn nieuwe kaart (GTX 1080) te vinden. Bij hardware.info vergelijk ik het eerste systeem, die zegt dat het systeem met 7970 91.3W verbruikt en diezelfde systeem met Titan 86.9W verbruikt. Dus verschil van 4.4W. Vanuit daar pak ik het 2e (moderne) systeem, en vergelijk ik de Titan met de GTX 1080, de verschil bedraagd 7W. Op die manier kom ik uit op 11.4W verschil tussen een 7970 en GTX 1080. Lijkt mij toch niet verkeerd dat ik het op deze manier doe.

Maar ik gebruik niet 1 scherm. Ik heb 3 (fullHD) schermen. Ik heb 2 systemen 24/7 aan staan. Ik woon hier alleen, dus ik ben de enige die stroomverbruik kan beinvloeden. Ook heb ik geen airco's, dus ook het weer beinvloed het verbruik niet (op koelkast na).

Toen ik de 7970 nog had, verbruikte ik maandelijks gemiddeld 235 kWh. Laatste tijd vrijwel niet gespeeld op de 7970. Begin juli, was ik dan eindelijk eigenaar van de GTX 1080. Ik heb toen dus flink zitten gamen. Gemiddeld 8-10 uur per dag, 3 weken lang. Ik heb in juli 224 kWh verbruikt. Dus ondanks ik veel heb zitten gamen, wat ik de vorige maanden niet deed, verbruikte ik toch minder stroom dan de vorige maanden. Augustus heb ik vrijwel niet gegamed. En het verbruik? 178 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://nl.hardware.info/forum/attachments/stroomverbruik2016-png.30937/

Van gemiddeld 40 euro per maand, naar 26 euro per maand. Nou kan het zijn dat ik iets minder heb gekookt, of iets minder de wasmachine heb gebruikt, maar daar komt die 14 euro absoluut niet vandaan. De maanden dat ik de 7970 nog had, het verschil tussen de maand waar ik het minste verbruikt heb (februari), en meeste verbruikt heb (maart), is zo'n 5 euro. Dus laten we zeggen dat augustus ook zo'n maand is geweest zoals februari. Dan is het nog altijd een minimale besparing van 9 euro per maand. Wat op jaarbasis gelijk staat aan 108 euro. Als de regeling nog geld, dat bij 24/7 gebruik, elke Watt gelijk is aan 2 euro. Dat houd in dat het stroomverbruik 54 watt minder is, door enkel de videokaart...?

Nu mijn vraag. Is dit mogelijk? Zijn hier mensen die hetzelfde hebben ervaren? En misschien is dit niet de plek om het te vragen, maar vind je dat Tweakers dit voortaan zou moeten testen? Lijkt mij toch aardig om te weten, voor al als het besparing van 10+ euro per maand kan opleveren.

PS. Je zal waarschijnlijk zeggen, wacht het af tot volgende meting dan weet je het zeker, maar die zal weer iets hoger zijn doordat ik van iGPU naar GTX 1060 ben gegaan in mijn andere systeem.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-01 18:29

Zorian

What the fox?

De 1080 is sowieso op een kleiner procedé gebakken dan de 7970, wat heel gunstig is voor het stroomverbruik t.o.v. de prestaties. Dus het is best mogelijk dat de 1080 veel sneller is, doch een flink stuk zuiniger. Circa 50 watt zuiniger klinkt mij niet zo heel gek in de oren voor zo'n stap tussen 2 verschillende generaties met een kloof van enkele jaren.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Beetje met een kanon op een mug schieten dit. Dit valt alleen nauwkeurig te meten door het stroomverbruik van de pc zelf te meten, niet je gehele maandelijkse verbruik...

Zo'n ding kost een tientje bij de Gamma.

• Verkade89
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-05-2025
Na iets of wat zoeken op google, ben ik 2 reviews tegen gekomen die mijn beide kaarten testen op 2 monitors. Het is ook maar 1 website die deze benchmark draait lijkt het wel:
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7970/26.html
https://www.techpowerup.c.../GeForce_GTX_1080/24.html

Daar zie je dus dat het idle verbruik op 1 scherm niet veel verschilt tussen de 2 kaarten. Maar bij 2 schermen, met 2 verschillende resoluties, zie je opeens wel een groot verschil tussen de 2 (en andere kaarten). Ben benieuwd of 3 schermen het nog erger zou maken... dat kreeg ik niet gevonden.
WhySoSerious schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 18:44:
Beetje met een kanon op een mug schieten dit. Dit valt alleen nauwkeurig te meten door het stroomverbruik van de pc zelf te meten, niet je gehele maandelijkse verbruik...
Je hebt gedeetelijk gelijk. Om het nauwkeurig te meten, dat kan alleen met een energie meter. Hoewel, het vergelijken van totale maandverbruik kan ook wat zeggen. Het is niet nauwkeurig dat klopt, maar in mijn situatie, veranderd er niet veel kwa maandelijks verbruik. Altijd vrijwel constant, tot vorige maand. Dat zegt toch wel wat.
Binnenkort zal ik 2 of 3 van die energie meters kopen. Niet dat het momenteel veel nut heeft, 7970 is al verkocht. Maar gewoon goed inzicht in wat mijn stuff verbruikt is wel leuk om te weten. Verder ben ik verplan begin volgend jaar systeem te upgraden, ook dan kan ik gelijk terug zien hoeveel Watt zuiniger het systeem is.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

WhySoSerious schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 18:44:

Zo'n ding kost een tientje bij de Gamma.
Die zijn voor dit doel niet nauwkeurig genoeg!

Edit : mux in "Energiemeters... deel hier je ervaringen"

[ Voor 8% gewijzigd door Lip op 09-09-2016 20:27 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity