ADSL in appartement met COAX en RJ45 aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:30
Hoi allemaal,

Ik heb laatst getekend voor een huurwoning. Dit betreft een nieuw opgeleverd appartement in een voormalig kantoorpand. Er wordt nog verbouwd in het pand maar mijn appartement is af.

Er is helaas nogal wat onduidelijkheid over internet. Toen ik bij de bezichtiging vroeg om kabel-internet was dat geen probleem (zoals altijd bij bezichtigingen...). In het contract staat echter dat kabel internet niet mogelijk is en dat ik ADSL moet afnemen.

Dan komt nu het vreemde: het appartement heeft in de woonkamer zowel een dubbele kabelaansluiting (2x COAX, dus ik gok TV+radio?), als een RJ45 aansluiting (niet RJ11 zoals ik zou verwachten).

Omdat de makelaar nog niet echt duidelijkheid bied ben ik zelf op onderzoek uitgegaan en heb ik de volgende foto gemaakt van de centrale meterkast. Hierin zie ik (volgens mij) een L2 switch samen met de patchpunten die waarschijnlijk naar de appartementen lopen. In de andere meterkast ligt een Draytek consumentenmodem met een rode kabel (gaat vermoedelijk de switch in). Ik heb helaas nog niet kunnen kijken of die kabel uit de LAN poort komt, of juist de WAN poort in gaat.
Meterkast: http://imgur.com/a/4e5hD

Mijn vragen:
Hier kan ik toch helemaal geen ADSL afsluiten? Of is het wel mogelijk om een ADSL signaal te verdelen via een switch en ieder appartement zijn eigen modem te geven?

Tevens lijkt me kabelinternet ook niet mogelijk, omdat er waarschijnlijk maar 1 signaal het pand binnenkomt wat wordt versterkt voor alle appartementen en dat niet gaat werken. Redelijke aanname?

Het enige waar ik aan kan denken bij deze setup is 1 goedkoop ADSL modem voor ~20 appartementen...maar dat is toch geen doen? Zowel technisch niet (snelheid en security) als juridisch (accountability etc.).

Alvast bedankt voor jullie inzicht!

I'm a photographer, not a terrorist

Beste antwoord (via citruspers op 09-09-2016 15:45)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:44
citruspers schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:13:
Of is het wel mogelijk om een ADSL signaal te verdelen via een switch en ieder appartement zijn eigen modem te geven?
Dat in ieder geval niet.
Tevens lijkt me kabelinternet ook niet mogelijk, omdat er waarschijnlijk maar 1 signaal het pand binnenkomt wat wordt versterkt voor alle appartementen en dat niet gaat werken. Redelijke aanname?
Wie is er verantwoordelijk voor die coax-infra (upstream)? Vraag het desnoods daar na.

Ik zie in je foto ook een elektriciteitsmeter, ik neem toch aan dat dat ook niet de elektriciteitsmeter is en je een eigen meter hebt? En wat zijn die units naast de elektriciteitsmeter?

Indien er echt maar 1 meterkast is vind ik het sowieso maar een vreemde situatie -- als je echt geen eigen aansluiting kunt hebben dan zou je verwachten dat de verhuurder je tenminste van internet kan voorzien.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Alles is mogelijk ;) Die L2 switch gaat geen telefoonlijnen verspreiden. Vraag de makelaar waar het IS/RA punt is (en de benaming ervan) waarop je ADSL aan zou moeten vragen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:44
citruspers schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:13:
Of is het wel mogelijk om een ADSL signaal te verdelen via een switch en ieder appartement zijn eigen modem te geven?
Dat in ieder geval niet.
Wie is er verantwoordelijk voor die coax-infra (upstream)? Vraag het desnoods daar na.

Ik zie in je foto ook een elektriciteitsmeter, ik neem toch aan dat dat ook niet de elektriciteitsmeter is en je een eigen meter hebt? En wat zijn die units naast de elektriciteitsmeter?

Indien er echt maar 1 meterkast is vind ik het sowieso maar een vreemde situatie -- als je echt geen eigen aansluiting kunt hebben dan zou je verwachten dat de verhuurder je tenminste van internet kan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:30
>Die L2 switch gaat geen telefoonlijnen verspreiden.

Dank voor de bevestiging, het leek mij ook al sterk

>een vreemde situatie

Je hebt helemaal gelijk dat het een vreemde situatie is, daarom ben ik ook zelf op onderzoek uitgegaan in afwachting van concrete antwoorden. :)

w/b de electriciteitsmeter: De huurprijs is inclusief (met voorschot g/w/l) dus het kán wel, maar ik zou inderdaad ook verwachten dat er per appartement een meter is aangesloten. Ik heb in ieder geval wel mijn eigen groepenkast.

En om de vraag "waarom ben je er dan gaan wonen" alvast voor te zijn: het is momenteel niet gemakkelijk om als starters een huurwoning te bemachtigen in de buurt van Utrecht, en onze antikraak woning is opgezegd. Dusja....

Ik denk dat ik voor nu maar gewoon ga proberen of Ziggo werkt, ik heb immers nog 1 of 2 maanden een contract bij ze dus weinig te verliezen.

I'm a photographer, not a terrorist