Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:17
Ik maak al enkele jaren met plezier gebruik van mijn CM 690 II Advanced case. Ik heb altijd al een window als side panel willen hebben, maar was niet zo te spreken over de de window panel die Cooler Master verkocht. Hierin zit/zat (niet maar te koop...) namelijk een 'grill' voor 1 120 (of was het 140?) mm fan. De opening heeft ook 1 ronde hoek i.p.v. overal 90 graden hoeken, wat ik ook niet zo mooi vind.

Ik wil dus graag zelf een opening maken in mijn huidige side panel, maar weet niet goed hoe/waar te beginnen. Ik had gedacht om de opening zo te maken dat de voeding (PSU) nog net onder de opening zit, zodat de zijkant van de voeding met kabels niet gezien is (natuurlijk van bovenaf kan je de voeding alsnog zien.. . Er zitten 2 140 mm ventilator-grills in het side panel, waardoor ik ook moet zorgen dat het gat die ik maak beide grills weg haalt, ik wil niet nog een stukje grill laten staan. Ik heb ook al zitten kijken hoeveel ruimte er bovenaan is tussen waar de grill nu zit en de sleuf die nodig is om het paneel op z'n plaats te houden. Dit zou volgens mij net moeten lukken.

Ik heb geen grote ervaring met case modding en vraag daarom hier wat raad. Eerst en vooral heb ik gezien dat velen met papieren kleefband afplakken waar ongeveer de opening moet komen en dan vervolgens daarop de markering maken. Gewoon met een slijpschijf zou dit dus moeten werken? Ik vraag me enkel af hoe het zit met de verfkwaliteit. Als ik het ganse paneel moet gaan herspuiten, dan zal de kleur zeker en vast niet 100 % overeen komen met de rest van de case... . Is hier wat aan te doen? Ik was van plan om een plexiglas achter het paneel te kleven (met sterke lijm), maar dit zal er dus wel voor zorgen dat je de 2 mm dikke rand waar ik de opening maak zal zien (vindt dit een mooi effect). Maar hier zal natuurlijk geen verf meer op zitten... Is hier een andere oplossing voor? Ik zag dat sommigen gebruik maken van een soort strip die ze er over schuiven, maar dit is in combinatie met ronde hoeken en niet 90 graden waardoor ik niet zeker weet of zoiets kan lukken. Verder vind ik die strip er op ook weer iets weg halen van het nette van een paneel met een gat en een plexiglas.

Ik hoop dat mijn vraag wat duidelijk is en hoor graag tips, ervaringen etc. Is dit een 'goed' idee of begin ik hier beter niet aan? Heb wel ervaring met slijpschijf, vijlen etc (werk in de bouw industrie).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 22:22
deze forum topics kunnen mischien wat van help zijn
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=140973
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=133978

bit-tech is een modding fora voor kasten/ scratch builds (zelfgemaakte kasten/dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
darknessblade schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:46:
deze forum topics kunnen mischien wat van help zijn
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=140973
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=133978

bit-tech is een modding fora voor kasten/ scratch builds (zelfgemaakte kasten/dingen)
Bedankt voor je reactie! Ziet er zeker niet slecht uit, enkel dat het filmpje niet in super kwaliteit is... Ik vind enkel die strips die hij er over schuift niet zo mooi, en opnieuw enkel goed mogelijk indien ronde hoeken en niet 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
Qlii256 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:52:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ziet er zeker niet slecht uit, enkel dat het filmpje niet in super kwaliteit is... Ik vind enkel die strips die hij er over schuift niet zo mooi, en opnieuw enkel goed mogelijk indien ronde hoeken en niet 90 graden.
het zijn ook oude topics.

maar je kan ook een soort van popnagels gebruiken om het window vast te maken.
of rubberen/plastic fan grill mounts.
dit is dan een simpele oplossing die bij vrij natuurlijk oogt.

indien je gaat slijpen is een kleine multitool met verlengstuk (flexibel) zeker aangeraden omdat je dan met veel precisie het gat eruit kan slijpen.
in de hoekjes moet je de schijf dan op de langzaamste stand zetten om te voorkomen dat je uitschiet.

[ Voor 17% gewijzigd door darknessblade op 09-09-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
darknessblade schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:55:
[...]

het zijn ook oude topics.

maar je kan ook een soort van popnagels gebruiken om het window vast te maken.
of rubberen/plastic fan grill mounts.
dit is dan een simpele oplossing die bij vrij natuurlijk oogt.
Maar dan zie je nog altijd een stuk van de case niet niet meer geschilderd is (dus waar ik de opening gemaakt heb), toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
Qlii256 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:56:
[...]

Maar dan zie je nog altijd een stuk van de case niet niet meer geschilderd is (dus waar ik de opening gemaakt heb), toch?
dat klopt.

dan moet je naar de metaalboer en verschillende stukjes metaal van 5x5 cm halen. en kijken welke verf het beste past bij de case.

hiervoor kan je naar de verfwinkel/bouwmarkt en vragen of je op die stukjes sampels gesprayed mag hebben.

dan weet je daarna precies welke kleur het beste erbij past.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Edge trim er omheen... Dan zie je de zaagsnede niet meer. En raam kun je monteren met kit of goede lijm met wat elasticiteit. Nadeel van de edge trim is dus wel dat je een dikker randje krijgt, en je lijm die hoogte moet overbruggen.
Andere optie, die vooral bij zwart geanodiseerd aluminium werkt is door gewoon met een markeerstift de rand weer even zwart te maken.

[ Voor 49% gewijzigd door _ferry_ op 10-09-2016 17:47 ]

• Qlii256
_ferry_ schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 17:44:
Edge trim er omheen... Dan zie je de zaagsnede niet meer. En raam kun je monteren met kit of goede lijm met wat elasticiteit.
Die edge trim is precies wat ik bedoelde met strips er over heen. Dus zo'n edge trim (wist niet dat dit zo heette). Werkt dit wel als je 90 graden hoeken hebt? De voorbeelden waar ik een edge trim zie gebruikt worden is altijd met ronde hoeken, het lijkt me niet makkelijk om dat in een 90 graden hoek te plooien. Wat wel zou kunnen werken is 2 kanten schuin op 45 graden af te snijden zodat dit wel werkt, maar ik weet niet of het dan nog even mooi is (je ziet dan een naad).

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afhankelijk van het type zal je inderdaad beide delen onder 45 graden moeten snijden, wat lastig kan zijn. Of de hoeken met een ronding of 2x 45 graden moeten maken.

• Qlii256
_ferry_ schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 17:49:
Afhankelijk van het type zal je inderdaad beide delen onder 45 graden moeten snijden, wat lastig kan zijn. Of de hoeken met een ronding of 2x 45 graden moeten maken.
Bedankt voor de uitleg! Ik zal nog zien wat ik doe :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ik heb gisteren dan toch besloten verder te gaan met dit 'project', en heb een gat gemaakt in het zijpaneel. Het is best moeilijk om recht te slijpen (met slijpschijf), maar het is me toch grotendeels gelukt. En vanop afstand ziet het er best goed uit. Ik heb dan een plexiglass met kleefband vastgekleefd en het zag er best goed uit.

Enkel de randen waren natuurlijk lichtjes beschadigt en niet meer geschilderd (zwart). Ik ben nu vandaag bezig met het overschilderen van het complete zijpaneel met licht glossy zwart. Ik heb eerst geprobeerd op het stuk wat ik eruit gezaagd heb en het kleurverschil is minim. Ik post een foto als ik klaar ben!
Pagina: 1