Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 23:02
Mijn vraag
Goedemorgen mede-tweakers,

Graag wil ik een vraag stellen over een aantal Scythe koelers.
Ik heb een 6700K (S1551) gekocht en daarbij schaf ik nog een Z170 mATX bord aan.
Graag wil ik een dikke luchtkoeler plaatsen om alles lekker stil te houden. Mijn vorige processor (I5 750) was voorzien van een Scythe mugen 2 Rev. B

Gezien mijn goede ervaring met Scythe wil ik graag weer een Scythe op de Z170 hebben.
Nu kan ik alleen niet kiezen tussen de verschillende modellen, want.... wat zijn nou precies de verschillen?

Wat is beter/slechter? zijn er mensen met ervaring hier?

Hier zijn de 5 verschillende versies 8)7 : https://tweakers.net/pric...146;331931;472741;308250/

Ik zie inderdaad dat de ene is voorzien van 1 fan. de ander van 2. en weer een ander met 1 aan de buitenkant en 1 in het midden.

Wie kan mij adviseren voor de beste keuze?
De hoogte van de koeler is niet interessant.
De luchtstroom zal richting de achterzijde moeten gaan (niet naar boven dus)

Gezien het op een mATX bord geplaatst wordt moet er wel rekening gehouden worden met een RX480 (XFX black edition reference) MET backplate die er ook nog moet komen.
Hierover ook nog een kleine vraag: ik heb hem geprobeerd te plaatsen op mijn huidige bord: pricewatch: Gigabyte GA-H55M-UD2H
Maar kreeg het niet voor elkaar. Op een of andere manier bleef hij ergens achter hangen en leek de backplate ook tegen de clipjes (open dicht dingen) van het ramgeheugen aan te komen. Kon alleen weinig zien gezien de huge-ass scythe mugen 2 rev b alle zicht blokkeert. Iemand die hierover wat kan vertellen? Een ATX bord heeft de PCI-E 16x slot wat lager, maar dat is geen optie i.v.m. de lengte :X

Graag hoor ik van jullie :o

[ Voor 23% gewijzigd door hoi3344 op 09-09-2016 11:37 ]

Beste antwoord (via hoi3344 op 10-09-2016 12:08)

Verwijderd

Gezien de K cpu neem ik aan dat je gaat overklokken. De Katana is daar niet geschikt voor want komt koelvermogen tekort. De Mugen PCGH is ook niet aan te bevelen vanwege het vaste toerental van de fans. Blijven er drie over waarvan de Fuma het beste koelt en daarbij het stilste is. Maar zoals je zegt zijn de koelers erg groot.
Op een mATX zou ik voor een andere koeler gaan en wel de pricewatch: Arctic Freezer i32. Is een redelijk compacte koeler, koelt erg goed voor het formaat, is stil (zelfs passief bij een idle systeem) en zeer betaalbaar.

Een Z170M bord met een redelijke afstand tussen ramslot en pci-e slot is pricewatch: ASRock Z170M Pro4S en pricewatch: ASRock Z170M Extreme4

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien de K cpu neem ik aan dat je gaat overklokken. De Katana is daar niet geschikt voor want komt koelvermogen tekort. De Mugen PCGH is ook niet aan te bevelen vanwege het vaste toerental van de fans. Blijven er drie over waarvan de Fuma het beste koelt en daarbij het stilste is. Maar zoals je zegt zijn de koelers erg groot.
Op een mATX zou ik voor een andere koeler gaan en wel de pricewatch: Arctic Freezer i32. Is een redelijk compacte koeler, koelt erg goed voor het formaat, is stil (zelfs passief bij een idle systeem) en zeer betaalbaar.

Een Z170M bord met een redelijke afstand tussen ramslot en pci-e slot is pricewatch: ASRock Z170M Pro4S en pricewatch: ASRock Z170M Extreme4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 22:19:

Bedankt voor je antwoord. De asrocks zijn inderdaad interessant, maar dan de grote MAAR.... de M.2 slot ga ik gebruiken en die valt precies onder de graphicskaart. Ik wil toch graag een luchtstroom daar langs zien te krijgen om thermal throttling tegen te gaan. Hints Tips? _/-\o_
de pricewatch: Supermicro C7Z170-M heeft bijvoorbeeld ook die afstand + de M.2 boven de PCI-E poort. Wel een knetter onduidelijke foto... en hoe degelijk is supermicro tegenwoordig?
Afbeeldingslocatie: https://azerty.nl/_azerty/data/product/8/5/5/855336/img/1/G.jpg
Sowieso een nadeel van de asrocks + supermicro: Ze hebben maar 1 USB 3.0 header aansluiting. Heb er eigenlijk 2 nodig :'(

Heet de artic koeler +/- hetzelfde koelvermogen als een scythe? Ik zoek zeg maar wel iets wat echt degelijk koelt :9 De artic lijkt mij wat 'klein'. zoiets als dit dan: pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1 ?
die heeft de volgende formaten:
Overall dimensions without mounting material (L x W x H): 95 x 96 (122 met fan) x 166mm
tegenover 130 x 130 (153 met fan) x 155 van de Scythe 4 ninja

[ Voor 26% gewijzigd door hoi3344 op 09-09-2016 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Supermicro is kwalitatief oké. maar ja, de prijs.

De i32 koelt net zo goed als de bq https://nl.hardware.info/...l/producten/317505-115948. De laatste staat iets hoger op de heatpipes, fandiameter is hetzelfde.

Verwijderd

• hoi3344
Heeft helaas ook geen dubbele usb 3.0 header. alleen de gigabyte heeft dat ;(

Verwijderd

hoi3344 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 11:32:
[...]

Heeft helaas ook geen dubbele usb 3.0 header. alleen de gigabyte heeft dat ;(
Ik zie toch echt 2 headers, 1 aan de rechter kant onder de 24 pin connector, en onderaan naast de SATA poorten 1. Ook de specificaties geven dit aan.

• hoi3344
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 11:34:
[...]

Ik zie toch echt 2 headers, 1 aan de rechter kant onder de 24 pin connector, en onderaan naast de SATA poorten 1. Ook de specificaties geven dit aan.
Je hebt gelijk. 8)7
Alleen heeft deze ook de PCI-E slot dicht op het ram zitten :|

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je weet dat je mugen2revb op je s1151 past ;) pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B hoe goed dat ie de cpu gaat koel houden weet ik niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• hoi3344
Damic schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 11:39:
Je weet dat je mugen2revb op je s1151 past ;) pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B hoe goed dat ie de cpu gaat koel houden weet ik niet.
Haha goeie find!
maar ik denk dat ik de huidige case gewoon verkoop met mobo/cpu/koeler/ram e.d. >:)

Verwijderd

hoi3344 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 11:37:
[...]

Je hebt gelijk. 8)7
Alleen heeft deze ook de PCI-E slot dicht op het ram zitten :|
Gaat waarschijnlijk gewoon passen. Check je oude bord:
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3309#ov
Die ram sloten lopen gelijk met de bovenkant van het PCIe slot.

Bij de asus zit er nog zo'n 4/5 van een PCIe slot aan ruimte tussen de ram sloten en het PCIe slot:
pricewatch: Asus Z170M-PLUS

De meeste fabrikanten houden tegenwoordig wel rekening met backplates. De tijd dat je oude bord uitkwam zag je dit bijna of zo goed als nooit.

Om het zeker te weten kun je het meten natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2016 11:47 ]

• hoi3344
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 11:43:
[...]

Gaat waarschijnlijk gewoon passen. Check je oude bord:
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3309#ov
Die ram sloten lopen gelijk met de bovenkant van het PCIe slot.

Bij de asus zit er nog zo'n 4/5 van een PCIe slot aan ruimte tussen de ram sloten en het PCIe slot:
pricewatch: Asus Z170M-PLUS

De meeste fabrikanten houden tegenwoordig wel rekening met backplates. De tijd dat je oude bord uitkwam zag je dit bijna of zo goed als nooit.

Om het zeker te weten kun je het meten natuurlijk.
Inderdaad je hebt helemaal gelijk.
Maar ik ga dan alsnog voor de Gigabyte, die is op vele fronten beter qua specs.
kijk maar eens:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/457430;457398/

• hoi3344
Ik heb een keuze kunnen maken uiteindelijk. Bedankt voor jullie bijdrages. @ACB2401 thanks voor het linken naar hardware.info, dit heeft mijn keuze geholpen. Ideaal hoe de site de testresultaten mooi bij elkaar zet van de verschillende versies. ik heb gekozen voor de scythe fuma. Qua formaat moet dit zat gaan passen. Hoe ik met de fans om ga moet nog blijken. dit zie ik wel tijdens de montage.

Zie testresultaten: https://nl.hardware.info/...9349-317505-193567-183458

Wat opvalt is dat de Artic qua prijs echt een knaller is voor zijn prestaties, hij koelt namelijk vergelijkbaar met de noctua uit de lijst die bijna twee keer zo duur is.

het wordt dus de pricewatch: Scythe Fuma qua koeling en mobo: pricewatch: Gigabyte GA-Z170M-D3H

Allen normaals dank voor jullie hulp. Aangezien de vraag origineel over koeling ging geef i khet besta antwoord aan @ACB2401

• govie
  • Laatst online: 06-09-2020
Een review van tomshardware zegt dat die Arctic freezer pro 240 een mooie budget watercoolingsetje is voor 76 euro, een slagje duurder dan de dark rock pro. Als je die hoogte kwijt kunt... wie weet.

http://www.tomshardware.c...240-closed-loop,4735.html

pricewatch: Arctic Liquid Freezer 240

• hoi3344
govie schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 19:58:
Een review van tomshardware zegt dat die Arctic freezer pro 240 een mooie budget watercoolingsetje is voor 76 euro, een slagje duurder dan de dark rock pro. Als je die hoogte kwijt kunt... wie weet.

http://www.tomshardware.c...240-closed-loop,4735.html

pricewatch: Arctic Liquid Freezer 240
Ik zal het overwegen
Pagina: 1