Nieuwe generatie faux-K Epson (TW-7300) beamers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:08

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Topicstarter
Ben al een hele tijd de nieuwe ontwikkelingen aan het volgen en binnenkort komt in Europa een vrij betaalbare beamer uit die faux-K (dit is een resolutie tussen 1080p en 4k in) en HDR ondersteunt. De volgende stap zou een JVC zijn maar die zijn bijna 50% duurder dan de Epson TW-7300 (5040UB in Amerika). Helaas is hier bijna geen informatie over beschikbaar, ik zag ze even in een paar webshops voor totaal verkeerde prijzen staan maar die hebben ze later offline gehaald :P.

Zelf heb ik nu een BenQ W1070 (dit is mijn allereerste beamer) en een kleiner formaat als 100" gaan we niet meer doen dus alle 4K TV vallen af. Een mooie tussenstap zou een faux4k beamer zijn maar ben nog de reviews aan het afwachten. Natuurlijk komen deze beamers niet in de buurt van de native contrast van de JVCs maar dan moet je flink wat meer betalen dus blijft eigenlijk de Epson TW-7300 over met een adviesprijs van 2600 euro.

Vooral de zwartwaardes van de BenQ vind ik iets tegenvallen (kamer is compleet verduisterd als ik de schaduw van mijn hand zie op het scherm kan je makkelijk zien dat het beeld een grijs tintje heeft) en de kleuren kunnen ook net iets meer levendig uitzien. Als extra heb je op de Epson dan nog 4k en HDR, als ik de Epson TW-7200 had zou ik deze overslaan en wachten op de volgende generatie. Jammer dat de beamer markt klein is want deze apparaten hebben het meeste voordeel van native 4K.

Op Amerikaanse forums kan je al wat eerste indrukken lezen en vooral de pixel shifting zou heel goed zijn. Over HDR hoor ik verschillende verhalen dat sommige mensen het te donker vinden. Geen idee wat ze bedoelen, ook schijnen veel UHD-speler handshake problemen hebben waardoor HDR niet goed werkt. Om eerlijk te zijn boeit HDR met niet echt zolang het beeld en 4k pixel shifting maar goed is. :D

BenQ W1070 native contrast: 1,903:1
Epson TW-7300 native contrast: Onbekend

Nog even wachten dus.. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:04
Beste TweakJerommeke,

De nieuwe Epson's zijn ontzettend interessant, maar tegelijkertijd is de jump qua contrast e.d. niet enorm t.o.v. de voorgaande generatie (in dit geval EH-TW7200). Maarrr, de BenQ W1070 is natuurlijk niet echt concurrentie voor de EH-TW7200, en al helemaal niet de EH-TW7300. Zelfs zonder 'faux-4K' heb je een enorme sprong in scherpte/detail. Een scène die ik vaak aan klanten laat zien voor een vergelijking is het begin van Avatar, er is zo'n moment dat hij een kamer inloopt waar die sergeant aan't speechen is - op de W1070 kun je nauwelijks de tekst helemaal op de achtergrond lezen terwijl deze op de Epson's (EH-TW7200, EH-TW9200) en de Sony's (HW45ES, HW65ES) opeens héél goed te lezen is.

Is ook niet zo heel vreemd: de lens van de W1070 is van plastic en zal een diepte van +/- 8cm hebben. De lenzen van de Epson's en Sony's zijn van glas en +/- 15cm diep.

Om HDR nog even kort uit te leggen: normale ("SDR") content wordt gemastered (ofwel ge-edit/gemonteerd) in een ruimte met +/- 1 lux omgevingslicht op een scherm dat een contrast van 1000:1 moet hebben en circa 100nits aan maximaal licht kan geven. Bij HDR wordt het gemastered in dezelfde ruimte (= 1 lux omgevingslicht) met dezelfde zwartwaarde (= 100 nits / 1000 = 0,1 nits) maar met enorm veel extra licht, namelijk tot 1000nits.
Goed, dat is de theorie. Dat betekent dus dat je om "volledig HDR" te laten zien, je beamer nu opeens 10x meer licht moet geven. Dat doen ze helaas nog (lang) niet, net zoals TV's het nu nog lang niet laten zien.

Wat er nu gebeurd, is dat je HDR op een beamer afstuurt. HDR geeft aan "mijn bereik ligt tussen de 0,1 nits en 1000nits", maar de beamer kan maar tussen de 0,3 nits en 250 nits aangeven (voorbeeldje). In vergelijking met SDR worden 'mid-tones' en schaduwdetail opeens minder licht, omdat hij in de bovenste zones juist meer licht moet gaan geven.
Beetje moeilijk uit te leggen, maar het komt er op neer dat je voor HDR een énorm donkere ruimte nodig hebt en een énorm lichte beamer.

Grappig genoeg is mijn verwachting dat de EH-TW7300 en de EH-TW9300 betere HDR zullen tonen dan de JVC, doordat ze zoveel meer licht geven in hun lichtste modi (+/- 60% meer). Qua contrast e.d. zal het uiteraard wel minder zijn, er is een reden waarom de JVC zoveel duurder is.

Het hele Pixel Shifting verhaal is wel echt interessant. Je krijgt er namelijk sowieso geen 4K mee (denk maar: ze gebruiken 1 FullHD chip die 2x wordt afgevuurd, dus maximaal 4 Megapixel i.p.v. 8 Megapixel), maar scherper is het absoluut. Als tussen-oplossing zodat je geen +/- €7000 aan een Sony hoeft uit te geven is het dan ook een hele leuke.

Ik zou zeggen: ga 'm vooral een keertje in het echt bekijken. Ik werk bij TheNextShop in IJsselstein, we verwachten de aankomende dagen eindelijk de EH-TW7300 en de EH-TW9300 binnen te krijgen, dus dan kun je 'm gewoon in het echt zien.