GPU vervangen voor Nvidia Surround @ 7680 x 1140 ?

Pagina: 1
Acties:

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-01 17:22
Hallo mede tweakers,

Ik had een vraag over het volgende.
Ik draai sinds kort een trippel opstelling (3x1440P 100 Hz) met een GTX 780 Oc.

Nu merk ik aardig wat lag in games op, terwijl mijn FPS altijd nog de 45+ zitten (Lage texture).
Dit gemeten met Fraps of via ingame weergaven.

Het voelt even gek gezegd aan als soort input lag.
(Vooral met games als Rocket League zit ik aan de 100 FPS maar is de lag duidelijk merkbaar)
Ook als ik de texture zou verhogen in game en terug schiet naar de +/- 30 FPS wordt de lag niet minder of meer.

Ondanks de 45+ FPS is de GPU toch de boosdoener of misschien toch iets anders ? :)

Wat zelf gedaan en uitgesloten heb.

Clean Windows 10 installatie
Nvidia Drivers geïnstalleerd / andere versie

CPU / RAM gemonitord (Geen extreme hoge belasting gemerkt)

Systeem Specs:

CPU: I7- 4470k
RAM: 16 GB Ram
SSD: Intel 750 SSD

[ Voor 6% gewijzigd door 88Gamer88 op 08-09-2016 20:34 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Hoe voelt het aan als je de laagst mogelijke surround resolutie neemt?

• 88Gamer88
Op de laagste surround resolutie draai de game een stuk beter en is er bijna geen lag momentjes meer te ontdekken.

Hier bij FPS +/- 80.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:10
Welke monitors zijn net ?

• 88Gamer88
Qnix 2710, monitoren zijn stuk voor stuk goed.

• Bartosy
Snap ik maar zo horen oorspronkelijk op 60hz te lopen en zijn dus overclocked heb je het probleem op 60hz ook ?

• 88Gamer88
De monitoren zijn het probleem niet daar ben ik vrijwel zeker van. Er zit geen verschil tussen 60 Hz en 100 Hz.
Paprika schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:38:
Hoe voelt het aan als je de laagst mogelijke surround resolutie neemt?
Toen ik de resolutie lager zetten zo als Vipeax vroeg was het probleem zo goed als voorbij.

En wat me opgevallen is het maakt bijna niet uit of ik de texture hoog of laag instel dit heeft weinig invloed op de lag wel op de FPS. Dus het lijkt wel resolutie verbonden.

[ Voor 67% gewijzigd door 88Gamer88 op 09-09-2016 09:05 ]

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-01 14:44
Ik zou eens kijken hoeveel vram je nou gebruikt, fraps is leuk voor FPS maar niet om te kijken wat je GPU doet.

MSI Afterburner

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:19

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Zou die resolutie niet iets te weinig bandbreedte hebben, en op 30hrz draaien?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Bartosy
88Gamer88 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 08:55:
De monitoren zijn het probleem niet daar ben ik vrijwel zeker van. Er zit geen verschil tussen 60 Hz en 100
Okay dus 60hz ook geprobeerd dan. Feit is wel gewoon dat die monitors vaak b keuze samsung panelen zijn en dat je maar te bezien hebt wat je precies krijgt. Soms heb je geluk en soms niet.

Due to the lack of a scaler, the QNIX does require DVI-D as the input source, adapters won't work, and consoles are not compatible with this monitor.

Misschien is dat het probleem.

Denk dat het probleem nog steeds eerder ligt aan de monitors dan aan de videokaart alhoewel dat meteen van de hand gedaan wordt. Lag heeft misschien te maken met frameskips dat je kan krijgen als je je monitor overklokt.

Newegg heeft dit bij de monitor staan

The QNIX QX2710 LED Evolution II is a high-quality 27" QHD computer monitor. Made with Samsung PLS panels you can expect the see the same great quality images of any Samsung PLS product. The QX2710 is also well-known on the internet for it's overclocking capabilities. Now it is important to note that manufacturer offically only supports 60Hz so we cannot guarantee that overclocking will work.

Ook 3 monitors kan een probleem zijn omdat :

Dual Monitor configuration recommended
- GTX580 or HD6970. The GPU shoud have 2 dual linked DVI port.
- Please use only DVI-D port. The monitor may not be used with DVI-I or DVI-S. Also it may not be used by port converter. (D-sub, HDMI, DP)

[ Voor 31% gewijzigd door Bartosy op 09-09-2016 12:47 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bartosy schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:40:
[...]
Okay dus 60hz ook geprobeerd dan. Feit is wel gewoon dat die monitors vaak b keuze samsung panelen zijn en dat je maar te bezien hebt wat je precies krijgt. Soms heb je geluk en soms niet.
Het zijn meestal B of zelfs C monitoren inderdaad, maar er worden ook zo nu en dan A panelen afgekeurd omdat het lopende band proces voor panelen controleren niet perfect is. Je kan nooit met zekerheid zeggen of je een B paneel te pakken hebt, al is de kans op een B of zelfs C monitor wel groot bij deze Qnixjes. Het gaat dan vaak om panelen die toch wel sterk afwijken van een 'normaal' PLS paneel of zelfs fouten bevatten (hoge mate bleeding, veel dode pixels, technische mankementen etc.).

Overigens weet ik hier niet precies het fijne van, dus pin me niet vast op deze informatie. Een quote uit een post van Kid_Jansen:

A: standard panels for most mainstream en lower high-end displays, performing according to panel specs
A-: batch of A panels where the best samples (AAA panels) are already taken out of, performing according to specs, but at the lower end of the margin on average, because the best samples are taken out of the batch
B: usually untested panels that have a higher prognosis (based on feedback from production process) of not performing according to the specs, but often most panels will still be of A-class level with something like 20% being way worse
Due to the lack of a scaler, the QNIX does require DVI-D as the input source, adapters won't work, and consoles are not compatible with this monitor.

Misschien is dat het probleem.
De Qnix QX2710 heeft inderdaad geen adboard, het is by-pass model. Hierdoor werken onboard GPUs niet (en dus de meeste laptops). Een passieve adapter werkt niet, maar een actieve DVI -> DP adapter werkt bijvoorbeeld wél. Hier bestaan redelijk wat misvattingen over.
The QNIX QX2710 LED Evolution II is a high-quality 27" QHD computer monitor. Made with Samsung PLS panels you can expect the see the same great quality images of any Samsung PLS product. The QX2710 is also well-known on the internet for it's overclocking capabilities. Now it is important to note that manufacturer offically only supports 60Hz so we cannot guarantee that overclocking will work.
Officieel is het inderdaad een 60 Hz monitor en zou DVI maar tot bijv. 83 Hz gaan op 1440p. Echter is al meermaals bewezen dat DVI prima tot 120 Hertz kan gaan zonder enige problemen. De Qnixjes kunnen ook eenvoudig naar 100+ Hz zonder enige bijkomende problemen, behalve dat de helderheid van het scherm wat inkakt bij een hoge OC. TS geeft aan dat ook op de native 60 Hz er problemen zijn.

Ik zou persoonlijk inderdaad eens je Vram verbruik bijhouden, een resolutie van 7680 x 1440 vereist enorm veel GPU power. Ga maar na: UHD (4K) zit op 8.294.400 pixels en 7680 x 1440 zit op 11.059.200 ... Dat is een dikke 3 miljoen pixels extra en dat met een 780 GTX met 3 GB Vram. Een 4K monitor met een 780 GTX is al niet te doen, laat staan deze monsterresolutie :+

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Bartosy
stin00 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:04:
[...]

Het zijn meestal B of zelfs C monitoren inderdaad, maar er worden ook zo nu en dan A panelen afgekeurd omdat het lopende band proces voor panelen controleren niet perfect is. Je kan nooit met zekerheid zeggen of je een B paneel te pakken hebt, al is de kans op een B of zelfs C monitor wel groot bij deze Qnixjes. Het gaat dan vaak om panelen die toch wel sterk afwijken van een 'normaal' PLS paneel of zelfs fouten bevatten (hoge mate bleeding, veel dode pixels, technische mankementen etc.).

A: standard panels for most mainstream en lower high-end displays, performing according to panel specs
A-: batch of A panels where the best samples (AAA panels) are already taken out of, performing according to specs, but at the lower end of the margin on average, because the best samples are taken out of the batch
B: usually untested panels that have a higher prognosis (based on feedback from production process) of not performing according to the specs, but often most panels will still be of A-class level with something like 20% being way worse

[...]

De Qnix QX2710 heeft inderdaad geen adboard, het is by-pass model. Hierdoor werken onboard GPUs niet (en dus de meeste laptops). Een passieve adapter werkt niet, maar een actieve DVI -> DP adapter werkt bijvoorbeeld wél. Hier bestaan redelijk wat misvattingen over.

[...]

Officieel is het inderdaad een 60 Hz monitor en zou DVI maar tot bijv. 83 Hz gaan op 1440p. Echter is al meermaals bewezen dat DVI prima tot 120 Hertz kan gaan zonder enige problemen. De Qnixjes kunnen ook eenvoudig naar 100+ Hz zonder enige bijkomende problemen, behalve dat de helderheid van het scherm wat inkakt bij een hoge OC. TS geeft aan dat ook op de native 60 Hz er problemen zijn.

Ik zou persoonlijk inderdaad eens je Vram verbruik bijhouden, een resolutie van 7680 x 1440 vereist enorm veel GPU power. Ga maar na: UHD (4K) zit op 8.294.400 pixels en 7680 x 1440 zit op 11.059.200 ... Dat is een dikke 3 miljoen pixels extra en dat met een 780 GTX met 3 GB Vram. Een 4K monitor met een 780 GTX is al niet te doen, laat staan deze monsterresolutie :+
dank je wel voor de heldere uitleg O+ !

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:32
Voor 7680 x 1440 heb je liefst een Gtx 1080 met 8Gb er op in gebruik, 3Gb is simpel weg te weinig tegenwoordig.

Draai hier zelf ook 7680 x 1440 @144Hz met 2 stuks Inno3D iChill GeForce GTX 1080 X4, in Gta 5 word er 7,7Gb aan Vram gebruikt wat ik zo zie in MSI afterburner :o (settings staan wel op High/ultra met +70 fps)

• 88Gamer88
dylan111111 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:23:
Voor 7680 x 1440 heb je liefst een Gtx 1080 met 8Gb er op in gebruik, 3Gb is simpel weg te weinig tegenwoordig.

Draai hier zelf ook 7680 x 1440 @144Hz met 2 stuks Inno3D iChill GeForce GTX 1080 X4, in Gta 5 word er 7,7Gb aan Vram gebruikt wat ik zo zie in MSI afterburner :o (settings staan wel op High/ultra met +70 fps)
Dankje, speel zelf ook veel GTA, dan wordt het een andere GPU met meer Vram. Ben denk wel nood gedwongen om een GTX 1080 te nemen als het rond de 8GB zit.

• 88Gamer88
Heb net de EVGA GeForce GTX 1080 SC gehaald bij Alternate.
Nu nog wachten dat ik me 2e actieve adapter binnen heb de Accell B087B-007B.

Dan is testen dat dat de lag minder is geworden of hopelijk over is ;p
Pagina: 1