Dual core of quad core

Pagina: 1
Acties:

• willem6
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-04-2020
Hallo,
Zou voor mijn dochter een laptop willen kopen, ze geeft deze nodig voor naar de Unief te gaan, Richting Bio Ingenieur/Arts,... Ik weet nog niet of dat ze hiervoor een zware laptop nodig heeft, maar een beetje extra kan geen kwaad denk ik.
Nu was ik zelf aan het zoeken en zag ik dat er natuurlijk I5 en I7 zijn en dual core of quad core.Dat quad core sneller lijkt mij logisch, maar ben je bvb beter af met een I7 in dual core dan met een quad core in I5 en ook kwa geheugen is 8 GB voldoende of beter naar 12 gaan?Wat bepaalt de snelheid van een laptop ?
Is het ook niet dat SSD de batterij sneller laat leeglopen?

Dit zijn mijn vereisten,
15 of 17, liefst niet te zwaar van gewicht.
1000€
SSD moet zeker aanwezig zijn
Full HD

Ik kwam al uit op deze,als iemand andere weet
Quad core
http://www.laptopshop.be/...l62-6qd-441be-azerty.html

http://www.campusshop.be/...vx-fw116t-be/details.aspx

Dual core
http://www.laptopshop.be/...ion-17-g186nb-azerty.html
https://www.krefel.be/nl/...KEY_A5_B131_C887_41001975

Alvast Bedankt

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08

Cyphax

Moderator LNX
Een SSD heeft geen bewegende onderdelen en is wat zuiniger dan een ouderwetsche HD. Het zou voor mij een vereiste zijn (maar wel acceptabel om die los te bestellen als dat kosteneffectiever is).
Of een quadcoreprocessor sneller is dan een dualcoreprocessor hangt af van de software. Software die is geschreven voor een enkele core is sneller op een dualcoreprocessor die per core sneller is dan een even dure quadcoreprocessor die per core misschien wat trager is. Maar als de software wel zo geschreven is dat er meerdere cores tegelijk gebruikt kunnen worden, dan is de quadcore weer in het voordeel.

Qua geheugen is 8GB waarschijnlijk wel voldoende, het hangt af van welke software je wil draaien.

Als ze geen zware laptop nodig heeft, dan is, in mijn ogen, een i5 al een beetje extra. Voor de meeste mensen volstaat een i3 al wel.

Saved by the buoyancy of citrus

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:33
De keuze tussen dual of quad core is voor velen een keuze tussen lange batterijduur en maximale computerprestaties. Dual core-cpu's hebben een lager energieverbruik en zijn aan te bevelen als de laptop met name op de batterij gebruikt wordt. Voor normaal gebruik van browser, e-mail en tekstverwerken voldoet een dual core-processor prima.
Voor specifieke applicaties die veel processorkracht nodig hebben is een quad core aan te bevelen. Een i5 quad core kan in sommige gevallen zelfs de voorkeur hebben boven een dual core i7. Afhankelijk van die applicatie zou de GPU misschien nog wel belangrijker kunnen zijn dan een hele snelle processor. Denk aan foto- en videobewerking en games.
Als het budget het toelaat en de laptop meestal op netstroom wordt gebruikt, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een laptop met quad core-processor.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Iets als een Core i7 6700HQ trekt snel je accu leeg. Ik heb zelf een workstation laptop met een i7 en een zware videokaart. De accu is meer een veredelde UPS. :P

Het is vooral afhankelijk wat je dochter gaat doen met de laptop. Dat wordt niet duidelijk je startpost.

• willem6
Gamen zal ze zeker niet doen, maar wil wel een snelle Laptop, dus SSD al zeker en eentje dat nog een paar jaar meegaat.Is er geen Quad core met een goede batterij of hebben deze dat allemaal , zo een snelle leegloop van de Batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
willem6 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 23:02:
Gamen zal ze zeker niet doen, maar wil wel een snelle Laptop, dus SSD al zeker en eentje dat nog een paar jaar meegaat.Is er geen Quad core met een goede batterij of hebben deze dat allemaal , zo een snelle leegloop van de Batterij.
Een quad core-laptop met goede batterijduur? Dan kom je meestal bij dure, zakelijke laptops uit, want die hebben vaak een betere batterij. Bedenk dat een laptop met quad core-CPU eigenlijk een desktopvervanger is die zijn volle snelheid pas laat zien aan de netstroom. De batterij bepaalt voor een groot ook deel de prijs, dus zo'n laptop is duur. Bovendien is het de vraag of je veel hebt aan een quad core bij gebruik op de batterij, want de meeste laptops met zo'n krachtige CPU schakelen op de batterij automatisch terug naar een energiezuinige stand, en hebben dan minder rekenkracht.

Als ik zo tussen de regels doorlees is een i5 of i7 dual core voor je dochter toekomstbestendig en energiezuinig. Neem dan wel een laptop met een processor van de laatste generatie, een Skylake. Je herkent deze aan i5-6**** of i7-6****.

Een SSD is het beste wat je kunt doen in een laptop. Als je nog nooit een SSD hebt ervaren, dan haal je misschien je schouders op, maar die maakt een enorm verschil in snelheid. Mocht je een geschikte laptop vinden die slechts een HDD heeft, dan zet je er zelf een SSD in. Dat is niet zo moeilijk als je misschien denkt. In het ideale geval wordt de laptop af fabriek mét SSD geleverd.

Hopelijk heb je nu genoeg filteropties om in de pricewatch te zoeken. Doe maar een paar voorstellen, dan komen we daarop terug.

[ Voor 10% gewijzigd door FreshM op 09-09-2016 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Tot slot nog even de tip om bij de toekomstige universiteit (/hoge school?) na te vragen of er een laptop-actie is. In Nederland is dit bij de technische Universiteiten vaak erg voordelig: lage prijzen met voor de studie geschikte laptops, met vaak een servicecenter op de campus die je bij problemen direct helpen of een leenlaptop meegeven (met een kopie van al je data) tot het probleem verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
SeaFish schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 00:22:
Tot slot nog even de tip om bij de toekomstige universiteit (/hoge school?) na te vragen of er een laptop-actie is. In Nederland is dit bij de technische Universiteiten vaak erg voordelig: lage prijzen met voor de studie geschikte laptops, met vaak een servicecenter op de campus die je bij problemen direct helpen of een leenlaptop meegeven (met een kopie van al je data) tot het probleem verholpen is.
Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem6
Hallo,
Hier zitten slimme mannen :) Heb momenteel een MSI Quad core en die hangt meestal aan de netstroom.Misschien best voor een Dual gaan dan in I5 of I7, zou ik best voor een I7 gaan kwa levenstijd, bedoel ik mee dat hij nog een aantal jaren kan meegaan, of is I5 ook ok?

Hier in Belgie is er ook zo een campuschop.be , maar als ik eventjes zoek, zijn die prijzen bijna dezelfde als online, juist een service krijg je erbij.

Iemand suggesties kwa merk en type?
Thanks
Pagina: 1