Windows start niet verder op na aansluiting 2de harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rayuka
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-09-2022
Ik heb een schone installatie van de pc gedaan, SSD gekocht en hier staat windows 7 nu op.
Nu wil ik mijn oude harde schijf van 1tb aansluiten en gebruiken voor mijn bestanden zodat die ssd beetje schoon en leeg blijft.
Nu start de pc niet verder op en krijg ik de volgende melding,
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/4ufkld.jpg
daarna verschillende sata poorten geprobeerd en heb ook eens deze melding gekregen,
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2ikw07o.jpg

wanneer beide schijven zijn aangesloten lukt het me ook niet om in de bios te komen en wanneer alleen de ssd aangesloten is lukt het wel.
heb zojuist geprobeerd om de schijf aan te sluiten toen de pc al opgestart was, hij geeft dan de schijf wel aan en alles lijkt prima.. wanneer ik dan opnieuw opstart krijg ik hetzelfde verhaal als hierboven, hij komt niet verder.

Relevante software en hardware die ik gebruik

500 wat voeding, Intel core i7 860, AMD radeon 7800 videokaart. 8 gb ram

Heb echt geen idee wat er mis gaat.. kan mijn voeding het niet aan? lijkt me sterk trouwens.

Alle reacties

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zou wel handig zijn als de fotos leesbaar zijn.

Het is overigens niet handig om een ssd zo leeg mogelijk te laten. Hoe meer erop staat des te beter (tot 80% vullen mag). Want alles wat erop staat, wordt veel sneller gelezen dan vanaf de HDD.

[ Voor 67% gewijzigd door Reepje op 08-09-2016 19:23 ]

• Rayuka
ze waren eerst groter, maar is tegen de regels dacht ik?
Heb het aangepast.

• Rayuka
Reepje schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:21:
Zou wel handig zijn als de fotos leesbaar zijn.

Het is overigens niet handig om een ssd zo leeg mogelijk te laten. Hoe meer erop staat des te beter (tot 80% vullen mag). Want alles wat erop staat, wordt veel sneller gelezen dan vanaf de HDD.
Het is een stuk sneller idd, bedoeling was ook om de programma's etc op de ssd te zetten.

• Reepje
  • Niet online
Poef oude bios, dat weet ik niet meer uit mijn hoofd.

Spit dit eens door.
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=8585.0

Is windows wel helemaal geupdate? Want als je een verse windows, zonder updates hebt dan kan er nog wel wat ondersteuning ontbreken.

[ Voor 34% gewijzigd door Reepje op 08-09-2016 19:35 ]

• Rayuka
Heb het even doorgenomen wat je gelinkt had, kan dat nog even proberen..

Ja het is windows 7, heeft een vriend van me geinstalleerd en we hadden een code gekocht voor activatie.
Hij wil trouwens helemaal niet updaten.. hij gaat wel zoeken maar daar is het ook mee gezegd.

• Reepje
  • Niet online
In het kort, als je bios op AHCI staat zou het gewoon moeten werken.

Om uit te sluiten dat het door windows 7 komt, kan je er ook even windows 10 op zetten. Je hoeft nog geen key in te voeren, daar heb je 30 dagen de tijd voor. Omdat het om een SSD gaat, die is in 15 minuten klaar met installeren dus zoveel werk is dat niet.

Windows 7 update zoeken kan uren, dagen zelfs duren. Mensen met windows 10 en 8.1 krijgen voorrang misschien.
Wel een beetje raar om nu nog windows 7 te kopen.

• Rayuka
Mijn Bios staat op AHCI als ik het me goed kan herinneren, zal voor de zekerheid nog even checken.

De reden dat ik voor windows 7 ga is omdat ik met mijn vorige windows 10 tegen wat problemen aanliep met mijn muziek progamma en plugins.. zijn wat oudere plugins dus waarschijnlijk niet ondersteund door windows 10.
maar ik ga wel even proberen op Windows 10.. kijken of het probleem zich dan nog voordoet.

• Reepje
  • Niet online
Je kan ook nog de volgende dingen checken/proberen:

-opstarten met alleen de oude HDD gaat wel? (om uit te sluiten dat de HDD het loodje heeft gelegd).
-windows instaleren als ook de HDD aangesloten is (niet aan te bevelen, maar met SSD op poort 0 dan moet het in theorie gaan en goed oppassen dat je niet per ongeluk de HDD selecteerd voor je windows want die wordt dan geformateerd).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probeer eens te booten met de SSD op poort 0 en HDD op poort 1 of hoger.

• Rayuka
opstarten met alleen de oude hdd heb ik nog niet geprobeerd.. maar waar zou ik dan terecht moeten komen als ie boot? aangezien er niks op die schijf staat.
ik heb nu die licentie van 7 gebruikt, kan ik die nog een keer gebruiken of?

@ PilatuS, zo heb ik het nu.. SSD op 0 en HDD op 3.

• Reepje
  • Niet online
Rayuka schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:05:
opstarten met alleen de oude hdd heb ik nog niet geprobeerd.. maar waar zou ik dan terecht moeten komen als ie boot? aangezien er niks op die schijf staat.
ik heb nu die licentie van 7 gebruikt, kan ik die nog een keer gebruiken of?

@ PilatuS, zo heb ik het nu.. SSD op 0 en HDD op 3.
Oh, ik dacht daar staat je oude windows nog op.

Key hoef je niet in te voeren, er is een knopje op dat scherm dat zegt "overslaan" of was dat nog niet in windows 7..normaal gesproken heb je 30 dagen de tijd voordat je de key moet invoeren.

• Rayuka
Maar windows 7 opnieuw downloaden en installeren zeg je? want hoe kom ik aan windows 10, die gratis upgrade geldt niet meer.

• Reepje
  • Niet online
Werkt de media creation tool dan niet meer? Dat zou dan jammer zijn.

Als die het doet selecteer dan wel Create installation media for another PC

• Rayuka
Die doet het wel zie ik.. dat installeren zonder dat die oude hdd is aangesloten?

• PilatuS
  • Niet online
Rayuka schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:32:
dat installeren zonder dat die oude hdd is aangesloten?
Zou ik sowieso altijd doen. In het verleden wou Windows nog wel eens de 100MB partitie op de HDD in plaats van SSD zetten. Dan boot je Windows niet meer als je de HDD los haalt. Verder weet je dan zeker dat je niet perongeluk een verkeerde partitie weggooit bij het installeren van Windows.

Heeft de HDD trouwens nog alle partities ? Het zou kunnen helpen om alles behalve de data partitie weg te gooien.

• Rayuka
Nou die creation tool wordt hem niet.. heb een usb stick geformatteerd maar hij ziet hem niet tijden de installatie.

Ik heb geen idee @ PilatuS.. ik heb de schijf alleen geformatteerd. waar gooi ik de rest weg?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het lijkt me sterk dat dit aan Windows zou liggen. Het zijn toch BIOS meldingen waar de PC in blijft hangen?

Niet dat ik weet wat het wel zou kunnen zijn. Wat is dat trouwens voor BIOS? De tekst doet vermoeden dat het een losse SATA insteek kaart is. klopt dat?

• PilatuS
  • Niet online
Rayuka schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:52:
Nou die creation tool wordt hem niet.. heb een usb stick geformatteerd maar hij ziet hem niet tijden de installatie.

Ik heb geen idee @ PilatuS.. ik heb de schijf alleen geformatteerd. waar gooi ik de rest weg?
Je hoeft niets met de USB stick te doen om deze te laten werken. Een normale geformateerde stick zou moeten werken. Probeer anders even een andere stick.

Als je de oude HDD volledig geformatteerd hebt is dat prima en kan het niet aan de oude Windows partities liggen.
Mijzelf schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:53:
Wat is dat trouwens voor BIOS? De tekst doet vermoeden dat het een losse SATA insteek kaart is. klopt dat?
Volgens mij gewoon een normale wat oudere BIOS. Kan moeilijk geloven dat ie met een losse kaart met 6 poorten aan het werken is.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 08-09-2016 21:02 ]

• Rayuka
ik weet niet wat een losse insteek sata is.. mijn moederbord is een gigabyte p55a-ud3

• Rayuka
@ pilatuS ik heb verder ook niks gedaan, alleen geformatteerd.. heb 2 sticks geprobeerd, hij zegt steeds dat ie geen flash station kan vinden. heel vreemd.

• PilatuS
  • Niet online
Rayuka schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:02:
@ pilatuS ik heb verder ook niks gedaan, alleen geformatteerd.. heb 2 sticks geprobeerd, hij zegt steeds dat ie geen flash station kan vinden. heel vreemd.
Zit de stick wel in een USB2 poort ?

• Rayuka
ik heb iets van 8 usb poorten, heb een usb2 en usb3 poort geprobeerd.
Mischien is er wel wat met mijn moederbord aan de hand?

• PilatuS
  • Niet online
Rayuka schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:05:
ik heb iets van 8 usb poorten, heb een usb2 en usb3 poort geprobeerd.
Mischien is er wel wat met mijn moederbord aan de hand?
Gebeurt volgens mij wel vaker dat een stick niet gezien word. Misschien kan je het op een andere machine doen ?

• Reepje
  • Niet online
P55 chipset. Alleen maar problemen staat me nog wel bij.

Je weet zeker dat je niet per ongeluk de marvell sata poorten in gebruik hebt, die gooien ook vaak roet in het eten. Kan je deze in de bios uitzetten?

Heb je rev 2.0 mobo, bios F11?

• Rayuka
Heb er zelf ook niet super veel verstand van hoor..
Die poorten ben ik niet nodig verder dan ofzo? waar zet ik die uit in de bios?
Bios is de delete knop. geen idee wat Rev 2.0 mobo is haha

• Reepje
  • Niet online
Je moederbord (mobo) heeft een 1.0 versie en een revision, de 2.0 versie.
Bios versie is belangrijk. De laatste versie voor je mobo is F11.

• Rayuka
hier nog wat bios settings, neem aan dat dit goed zit.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/9gd01v.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/10xvclu.jpg

• Rayuka
Zal even kijken in de bios straks nog, moet nu helaas weg.

• Reepje
  • Niet online
Makkelijkst als windows running is

opdrachtpromt > wmic bios get smbiosbiosversion

• Rayuka
Bios is F11.

Maar ben bang dat ik hem weg moet brengen, kom er zo ook niet uit.
Bedankt voor de hulp in ieder geval @ Reepje, PilatuS

• Reepje
  • Niet online
Rayuka schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:05:
Bios is F11.

Maar ben bang dat ik hem weg moet brengen, kom er zo ook niet uit.
Bedankt voor de hulp in ieder geval @ Reepje, PilatuS
Hou er wel rekening mee dat het een verkeerde instelling kan zijn, die mogelijkerwijze door een reparateur gezien wordt, maar mogelijk ook niet.

Het kan ook dat deze machine het simpelweg vertikt. En wat moet een reparateur dan doen? Het is niet zo van"oh, we vervangen even een weerstandje hier en daar, en dan doet die het weer".

Wat je ook kan overwegen, zet je harde schijf in een usb behuizing en gebruik hem extern.

Of gooi er gelijk 200 euro tegenaan en koop een nieuwe moederbord/cpu en ram.

• Rayuka
Kan idd dat de oplossing in een klein hoekje zit.. maarja waar.

Ik zat al te kijken naar een Docking station net ja, kunnen die dingen gewoon de hele dag draaien?

Moederbord ga ik sowieso vervangen binnenkort denk ik. Ram zit wel goed toch?

• Reepje
  • Niet online
Als je moederbord wil vervangen...dan moet je er maar net eentje vinden voor jouw cpu.

Huidige techniek is i5-6xxx met een andere socket, ander geheugen nl DDR4.

• Rayuka
Dat is waar ja, moet ik even naar speuren.. en idd DDR4 moet ik dan hebben!
ik koop vandaag eerst wel een docking station.

• Reepje
  • Niet online
Let op, USB3 is veel sneller dan USB 2

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Oud sata kabeltje? Vervangen, dan. Je zal niet er de eerste zijn die een semi-defecte kabel gebruikt die soms wel of soms niet werkt.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Rayuka
USB3 is sneller dat weet ik ja..

@Lip dat zou het mischien kunnen zijn, bestel ik ook vandaag even.
Maar denk niet dat dit het probleem is, want als ik de schijf aansluit wanneer ik al in de pc zit dan vindt ie de schijf wel gewoon steeds.

• Rayuka
Nou werk nu dus met een Docking station.. met wat geluk driver kunnen installleren van die usb3.
Maar ik kom nog niet heel veel verder aangezien ik bijvoorbeeld mijn keyboard niet kan aansluiten..
Hij gaat met die windows update zoeken maar dat duurt uren.
Dat wordt dan maar windows 10 kopen waarschijnlijk. belachelijk dat Windows zo in elkaar steekt.
Pagina: 1