• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-09 08:16

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Topicstarter
Als beginnende fotograaf met enkel ervaring met kleine relatief goedkope compact cameraatjes wil ik het nu eens goed aan gaan pakken met de aankoop van een MFT.

De betere compactcamera's zoals de Sony RX100's, DSLR's, bridgecamera's e.d. heb ik allemaal al overwogen, maar een MFT-camera is voor mij de beste combinatie van flexibiliteit, kwaliteit en compactheid.

Budget is redelijk flexibel, zo 500-1000 euro.

Nog geen lenzen in bezit.

De camera zal met name gebruikt worden voor landschappen. Maar ook nachtfotografie en specifiek astrofotografie (weliswaar niet al te fancy dus zonder tracker e.d.)

Filmen is niet direct het hoofddoel, dus de 4K-filmeigenschappen (van Panasonic) hebben op mij niet direct een enorme aantrekkingskracht. Al is het wel leuk natuurlijk, zeker ook de mogelijkheid still van 8 MP uit een 4K-opname te halen.

Wel hecht ik sterk aan een fully articulated screen, een goede grote EVF en een redelijk grip.

Dit zo lezende lijkt de Panasonic G7 voor mij een no-brainer die eigenlijk alles heeft wat ik belangrijk vindt.

Maar de Olympus OM-D E-M10 II is een geduchte concurrent die weliswaar minder prettig vasthoudt, een minder fijne (grote) EVF heeft, geen volledig draaibaar scherm, en een relatief trage 14-42 mm kitlens, maar wel in body-stabilisatie, een leuker design, een veel langer instelbare intervalometer en features als Live Bulb/Live Time waarmee je met lange sluitertijden op het LCD scherm heel handig het plaatje ontwikkeld ziet worden. Erg leuk voor astro- en nachtfotografie.

De grote vraag is eigenlijk: in hoeverre ga ik in-body stabilisatie en zaken als die live bulb modus missen bij de G7?

Uiteraard kan je lenzen met ingebouwde stabilisatie op de G7 zetten en klaar is kees, maar met een leuke relatief goedkope pricewatch: Samyang Optics 12mm f/2.0 NCS CS (MFT) Zwart snelle lichtsterke lens wordt het wat complexer. Prima lens met tripod op de G7 voor astrofotografie, maar voor een avondwandeling zonder tripod moet je met die ongestabiliseerde Samyang lens op de G7 zonder in-body stabilisatie wellicht iets teveel inleveren? En doorgaans kost een lichtsterke lens mét stabilisatie beduidend meer dan bijv deze Samyang.

Kortom, hier mensen met wat inzichten om deze keuze wat makkelijker te maken? Staar ik me nou teveel blind op die stabilisatie? En is die Live Bulb/Live Composite/Live Time echt zo'n feature om een aankoop te beïnvloeden?

Stiekem zit ik ook wel verlekkerd te kijken naar de EM-1 en de EM-5 II, maar ja, daarvoor wordt het incl aparte lenzen iets te prijzig en daar ben ik ook teveel een beginner voor....

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:56

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Als je landschappen en nachtwerk doet gaat er niets boven een statief. Vergeet dat IBIS.
IBIS is meer voor tele werk overdag.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:53
Ik heb helaas geen ervaring met de G7 (voor mij was de IBIS een nobrainer), maar ik heb mijn E-M10 Mk2 uitgerust met een "RRS" kloon grip waardoor hij veel prettiger vasthoudt. (je kan ze voor minder dan 30 euro van eBay halen). Het ziet er niet zo fraai uit, maar icm iets als de Oly Pro lenzen maakt het de camera veel prettiger en je hebt gelijk een arca swissplate bij je :P Je hebt ook nog de orginele Olympus grip die er beter uit ziet, heb ik zelf ook, maar vond die minder prettig vasthouden, onhandiger en is een keer zo duur

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Topicstarter
[TAG]Speedy schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 06:32:
Ik heb helaas geen ervaring met de G7 (voor mij was de IBIS een nobrainer), maar ik heb mijn E-M10 Mk2 uitgerust met een "RRS" kloon grip waardoor hij veel prettiger vasthoudt. (je kan ze voor minder dan 30 euro van eBay halen). Het ziet er niet zo fraai uit, maar icm iets als de Oly Pro lenzen maakt het de camera veel prettiger en je hebt gelijk een arca swissplate bij je :P Je hebt ook nog de orginele Olympus grip die er beter uit ziet, heb ik zelf ook, maar vond die minder prettig vasthouden, onhandiger en is een keer zo duur
Klopt, die optionele grip heb ik ook gezien. Maar ja, de G7 heeft zo'n ding zeg maar ingebouwd, dus dat is dan toch 1-0 voor de G7 zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:03

mrc4nl

Procrastinatie expert

die " veel langer instelbare intervalometer" vraag ik mij sterk af. mijn panasonic gx7 had ook een intervalometer en daarmee kon ik tot 9999 opnamen maken en zelf een interval opgeven van 0-60 seconden, en een starttijd/datum

ik zou niet weten wat er aan mist :?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Topicstarter
mrc4nl schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:42:
die " veel langer instelbare intervalometer" vraag ik mij sterk af. mijn panasonic gx7 had ook een intervalometer en daarmee kon ik tot 9999 opnamen maken en zelf een interval opgeven van 0-60 seconden, en een starttijd/datum

ik zou niet weten wat er aan mist :?
Voor zover ik het goed heb, heeft de Panasonic G7 een bulb mode die tot max. 2 mins gaat. Op zich zat natuurlijk, dus nee, veel is er niet mis mee, maar ja, voor nachtelijke star trails is dat te kort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:03

mrc4nl

Procrastinatie expert

Koekiemonsterr schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 15:45:
[...]

Voor zover ik het goed heb, heeft de Panasonic G7 een bulb mode die tot max. 2 mins gaat. Op zich zat natuurlijk, dus nee, veel is er niet mis mee, maar ja, voor nachtelijke star trails is dat te kort...
Ah op die manier. Ja de max ligt ~210 seconden in bulb (even uitgaande van mijn gx7)

Nou is dat ook weer geen ramp,een workarround is dat je achter elkaar foto's kan maken en die samenvoegen voor een startrail foto.Het is een veelgebruikte methode, maar vergt inderdaad wel meer werk.

het resultaat is meteen te zien op de olympus, een feature die de G7 niet heeft

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:53
Koekiemonsterr schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:34:
[...]

Klopt, die optionele grip heb ik ook gezien. Maar ja, de G7 heeft zo'n ding zeg maar ingebouwd, dus dat is dan toch 1-0 voor de G7 zou ik zeggen ;)
Ik zou zeggen dat je 1 van je 3 belangrijke punten waarop je camera keuze hangt kan wegstrepen voor een paar euro ;)

Wat betreft de missende bulb mode, je geeft zelf aan dat je het mist bij star trails. Wellicht schiet je ook long exposure (met een ND)?

En je had het zelf vast ook al gelezen, maar op dpreview lopen er ook wat topics met dezelfde vraag. (en dat op de Photokina waarschijnlijk de opvolger van de G7 word aangekondigd waar volgens de rumors IBIS in zit)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Topicstarter
[TAG]Speedy schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:14:
En je had het zelf vast ook al gelezen, maar op dpreview lopen er ook wat topics met dezelfde vraag. (en dat op de Photokina waarschijnlijk de opvolger van de G7 word aangekondigd waar volgens de rumors IBIS in zit)
Ja klopt die thread op dpreview was me al bekend, maar ik haalde daar (en op andere sites en fora) nog onvoldoende waardevolle info uit. Dus vandaag dat ik hier nog maar ff een topicje heb geopend.

Die opvolger van de G7 kan interessant zijn inderdaad. Misschien dan nog ff afwachten tot die introductie, voor zover de geruchten juist zijn. Kan te duur ding worden, maar zal qua prijs ook effect hebben voor de bestaande concurrenten.

[ Voor 11% gewijzigd door Koekiemonsterr op 09-09-2016 18:37 ]

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 23:53
Ik weet niet precies hoeveel waarde je hecht aan het Dual IS van de panasonic tegenover de 5 axis van de E-M10 II, maar ik kan rapporteren dat ik uit de losse pols op 300mm nog scherp kan schieten tot 1/25, en met de kitlens zelfs tot 1/4.

Hoeveel beter moet de Dual IS op de panasonic zijn dat dit een dealbreaker maakt?

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

Pagina: 1