Vraag

• Jari401
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:50
Mijn vraag
Mijn 1e vraag is heb ik een betere airflow nodig of, maak ik me druk om niks?
Mijn 2e vraag is: Hoe kom ik dan aan deze betere airflow?

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI Gaming app, MSI Afterburner ( Om temps te meten van mijn videokaart) en verders games.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Wat ik al geprobeerd heb; Extra fan in mijn pc gebouwd, radiator van de waterkoeling verplaatst, eigen fan profile gemaakt, andere videokaart in de pc gebouwd, goed ingelezen over airflow/over de kaart zelf.

Wat is het probleem;
Het probleem is dat ik met mijn MSI GTX 1070 xgaming temperaturen van 82 graden haal. Al zet ik de fan op 100% het heeft geen zin en ik zie de temperaturen niet dalen. (Dit is overigens wel op full load). Maar wat ik dan lees op reviews dat de kaart meestal net de 62 graden aantikt op full load en dat de fans dan nog niet eens op 100% staan. Dit probleem zou ik graag willen verhelpen. Ik (denk) dat 82 graden niet gevaarlijk voor de kaart is, maar als ik hem op 62 graden kan draaien en hij draait op 82 heb ik liever het 1e.

Om het probleem duidelijk voor jullie te schetsen heb ik wat foto's gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gdbkbd68lyyfp.png

Verders heb ik met mijn processor 0 problemen tikt maximaal de 50 graden aan. Dit komt dan natuurlijk weer door de waterkoeling.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,
Jari van Schieveen

[ Voor 1% gewijzigd door Jari401 op 08-09-2016 16:31 . Reden: Spoiler weg ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:18
Begin eens om je radiator naar de achterkant te verplaatsen zodat de warme lucht direct uit je kast word geblazen ;) niet dat het heel veel uit maakt, maar het is wel wenselijk om niet de warme lucht niet eerst nog eens door je kast heen te laten gaan.

Daarnaast zit je voeding wel erg dicht op je videokaart, kwa airflow voor de videokaart is dit niet echt bevorderlijk maar daar is niks aan te doen helaas.

Hoe snel draait de onderste fan aan de voorkant en de rest van de case fans? 30% / 50% / 70% / 100% ?

[ Voor 18% gewijzigd door dylan111111 op 08-09-2016 16:38 ]

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Om gericht actie te ondernemen zul je toch wat meer gegevens moeten verzamelen. Het minste dat je moet weten is wat de temperatuur is van de lucht die je je videokaart in blaast.
Je zult wel geen temp. meter hebben, al hoeft die niet duur te zijn. Second best is je zijpaneel weg te laten en te kijken wat de temperaturen dan doen. Dan weet je in elk geval dat de inlet van je videokaart dicht tegen kamertemperatuur aan zit.
Op basis van dat resultaat beslis je verder.
Wat betreft die 82 °C, als die lager kan is dat fijn.
De GPU mag echter meestal 105 °C worden:
Depending on operating environment of the card, users should expect to see normal 3D GPU temperatures in the low to mid 90s (Celsius) on GeForce GTX 480/470 (niet jouw kaart, maar die 105 geldt voor de meeste van hun GPU's). The maximum temperature for the GPU is 105C and the card is tested to operate reliably up to this limit.
http://nvidia.custhelp.co...mperature-and-overheating

[ Voor 3% gewijzigd door Veng7 op 08-09-2016 17:48 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Welke behuizing is het?

• Jari401
dylan111111 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:36:
Begin eens om je radiator naar de achterkant te verplaatsen zodat de warme lucht direct uit je kast word geblazen ;) niet dat het heel veel uit maakt, maar het is wel wenselijk om niet de warme lucht niet eerst nog eens door je kast heen te laten gaan.

Daarnaast zit je voeding wel erg dicht op je videokaart, kwa airflow voor de videokaart is dit niet echt bevorderlijk maar daar is niks aan te doen helaas.

Hoe snel draait de onderste fan aan de voorkant en de rest van de case fans? 30% / 50% / 70% / 100% ?
Had eerst de radiator achter de corsair fan gedaan. Dit had geen verschil op mijn temps.

Las op andere forums dat dit niet heel veel uit maakt wat betreft de ruimte tussen GPU en voeding, alleen als je de fan van de voeding naar boven gericht heb, wat ik niet heb.

Verders hier mijn instellingen van mijn case fans

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/mwz6t0.jpg
Veng7 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 17:46:
Om gericht actie te ondernemen zul je toch wat meer gegevens moeten verzamelen. Het minste dat je moet weten is wat de temperatuur is van de lucht die je je videokaart in blaast.
Je zult wel geen temp. meter hebben, al hoeft die niet duur te zijn. Second best is je zijpaneel weg te laten en te kijken wat de temperaturen dan doen. Dan weet je in elk geval dat de inlet van je videokaart dicht tegen kamertemperatuur aan zit.
Op basis van dat resultaat beslis je verder.
Wat betreft die 82 °C, als die lager kan is dat fijn.
De GPU mag echter meestal 105 °C worden:
Depending on operating environment of the card, users should expect to see normal 3D GPU temperatures in the low to mid 90s (Celsius) on GeForce GTX 480/470 (niet jouw kaart, maar die 105 geldt voor de meeste van hun GPU's). The maximum temperature for the GPU is 105C and the card is tested to operate reliably up to this limit.
http://nvidia.custhelp.co...mperature-and-overheating
Hmm, toch als ik de kaart ooit nog zou willen overclocken.. snap dat de kaarten wel meer kunnen hebben. maar heb soms toch met WoW dat er een groene streep in het beeld komt van ongeveer 4 cm(Verticaal), weet niet of dit iets met artifacts te maken heeft of niet.. ?
Dit is een Fractal design Refine Nano S

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik ben geen gamer, daarom ken ik niet alle ins en outs van dit soort systemen. Wat ik me afvraag is hoe het zit met de luchtfilters. Je vergelijk de temperaturen van jouw systeem met die van andere systemen. Hebben die andere systemen dan ook luchtfilters? Luchtfilters hebben immers de nare gewoonte veel weerstand te introduceren. Laat hem ook eens draaien zonder luchtfilters. Dat kan je informatie geven over of je flow voldoende is.
Verder zie ik dat de voeding één van de fans aardig blokkeert. Ook dat geeft verlaging van de flow.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De waterkoeler kan je beter bovenin monteren. Op de bodem voor de voeding een extra 120mm intakefan.
Tussen graka en voeding zit nog wat ruimte. Voldoende voor de videokaart om op stock goed gekoeld te worden. Ga je overklokken dan zal een goede koeling wat lastig worden.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:27

Fordox

00101010

Je hebt een overdruk in je computer. Dat vinden niet-blowerstijl kaarten niet altijd even leuk. Die willen namelijk meer onderdruk hebben om de warmte uit je kast te voeren.

Je probleem is dat er meer lucht in je kast komt dan dat je afvoert, waardoor warme lucht op sommige punten blijven hangen. En dan voornamelijk onder je grafische kaart. Je ventilator die nu lucht naar buiten blaast, blaast alleen de lucht weg die de bovenste intake ventilator in je kast blaast.
En je waterkoeler helpt inderdaad ook niet echt. Al zou dat niet voor veel problemen moeten zorgen.

Probeer eens de bovenste intake ventilator uit te zetten, dan is de luchtdruk in je pc neutraal en zuigt de outtake ventilator de lucht weg die de onderste ventilator levert. Ik denk dat je dan al iets meer verschil gaat zien in temperaturen.

Ook nog een kleine sidenote:
Een review van een GPU wordt vaak gedaan op een testbench (een pc zonder kast) waardoor alle warme lucht direct wordt afgevoerd. Dat is de ideaale stiuatie. 62 graden wordt niet zó snel gehaald in een kast.

[ Voor 20% gewijzigd door Fordox op 08-09-2016 23:10 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Fordox schreef op donderdag 08 september 2016 @ 23:02:
Je hebt een overdruk in je computer. Dat vinden niet-blowerstijl kaarten niet altijd even leuk. Die willen namelijk meer onderdruk hebben om de warmte uit je kast te voeren.

Je probleem is dat er meer lucht in je kast komt dan dat je afvoert, waardoor warme lucht op sommige punten blijven hangen. En dan voornamelijk onder je grafische kaart. Je ventilator die nu lucht naar buiten blaast, blaast alleen de lucht weg die de bovenste intake ventilator in je kast blaast.
En je waterkoeler helpt inderdaad ook niet echt. Al zou dat niet voor veel problemen moeten zorgen.

Probeer eens de bovenste intake ventilator uit te zetten, dan is de luchtdruk in je pc neutraal en zuigt de outtake ventilator de lucht weg die de onderste ventilator levert. Ik denk dat je dan al iets meer verschil gaat zien in temperaturen.

Ook nog een kleine sidenote:
Een review van een GPU wordt vaak gedaan op een testbench (een pc zonder kast) waardoor alle warme lucht direct wordt afgevoerd. Dat is de ideaale stiuatie. 62 graden wordt niet zó snel gehaald in een kast.
komop we hebben het hier over een gpu die 150 watt verbruijkt met een aftermarket koeler 82 graden?...... tenzei die lucht die die kast inkomt al 50 graden is moet die kaart noot maar dan ook nooit zo warm worden..... 1080Fe hier doet niet boven 68graden
en groene streep int scherm klinkt nogal als een gevalletje rma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

maks11223344 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 08:46:
[...]

komop we hebben het hier over een gpu die 150 watt verbruijkt met een aftermarket koeler 82 graden?...... tenzei die lucht die die kast inkomt al 50 graden is moet die kaart noot maar dan ook nooit zo warm worden..... 1080Fe hier doet niet boven 68graden
en groene streep int scherm klinkt nogal als een gevalletje rma?
Een hotpocket kan zeer vervelend zijn voor je pc. Vooral als je je pc langer onder load hebt en de waterkoeler ook nog eens warme lucht naar binnen drukt. 82 graden is dan zeker niet raar en dan heeft de fanspeed op zijn gpu weinig nut, zoals hij hier vertelde:
Het probleem is dat ik met mijn MSI GTX 1070 xgaming temperaturen van 82 graden haal. Al zet ik de fan op 100% het heeft geen zin en ik zie de temperaturen niet dalen.
Dit wijst erop dat hij wel degelijk een koelprobleem heeft. Het lijkt er zelfs op dat hij zijn kaart niet koelt met frisse lucht van buitenaf. Vooral aftermarket coolers op een gpu kunnen de temperatuur in de kast hoger maken dan dat de standaard blower type coolers doen. Blower type coolers drukken namelijk de warme lucht uit de achterkant van de kast. Daardoor kunnen aftermarket koelers juist warmer worden onder bepaalde omstandigheden.

De groene lijn had ik nog niet gelezen, excuses daarvoor. Dan kan het zijn dat de kaart onnodig veel aan het stoken is. Maar dat hij dan steevast 82 graden blijft ongeacht de fanspeed, dat lijkt mij niet.
Ik heb ook niet eerder een GPU gezien die aanzienelijk warmer werd bij het vertonen van artifacts.
Een RMA lijkt mij ook geen slecht idee. Maar dat is dan meer puur vanwege de artifact, niet de temperaturen.

En een denegrerende toon is nergens voor nodig, ik draag ook alleen maar mijn steentje bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Als ik de roosters in je kast goed begrijp en rekening (probeer) te houden met de hoeveel lucht die je fans blazen, zou ik het zo doen: (toelichting eronder)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uyG6ir1.png

Je voeding zal de videokaart blijven opwarmen, maar met 1 fan die op lage snelheid koele lucht aanvoert (in de juiste richting!) moet het iets beter gaan. Wel moet je waarschijnlijk met wat karton/tape de roosters afplakken die naast je airflow zitten om alles de juiste kant op te duwen. Klein beetje overdruk -onder- de videokaart moet geen probleem zijn.

Ook iets koelere airflow over de kaart (door verplaatsen rad) maakt mogelijk verschil. Je kan beide veranderingen ook los van elkaar testen. Of er iets mis is met je videokaart durf ik niet te zeggen, maar dat hij warmer is in jouw kast dan tijdens een review verbaast me niet (vooral door de voeding). Testen door je voeding even los te halen en naast de kast te leggen? Als je dan nog steeds een constante 82 graden hebt weet je genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Cio op 09-09-2016 13:40 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Fordox schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:14:
[...]

Een hotpocket kan zeer vervelend zijn voor je pc. Vooral als je je pc langer onder load hebt en de waterkoeler ook nog eens warme lucht naar binnen drukt. 82 graden is dan zeker niet raar en dan heeft de fanspeed op zijn gpu weinig nut, zoals hij hier vertelde:

[...]

Dit wijst erop dat hij wel degelijk een koelprobleem heeft. Het lijkt er zelfs op dat hij zijn kaart niet koelt met frisse lucht van buitenaf. Vooral aftermarket coolers op een gpu kunnen de temperatuur in de kast hoger maken dan dat de standaard blower type coolers doen. Blower type coolers drukken namelijk de warme lucht uit de achterkant van de kast. Daardoor kunnen aftermarket koelers juist warmer worden onder bepaalde omstandigheden.

De groene lijn had ik nog niet gelezen, excuses daarvoor. Dan kan het zijn dat de kaart onnodig veel aan het stoken is. Maar dat hij dan steevast 82 graden blijft ongeacht de fanspeed, dat lijkt mij niet.
Ik heb ook niet eerder een GPU gezien die aanzienelijk warmer werd bij het vertonen van artifacts.
Een RMA lijkt mij ook geen slecht idee. Maar dat is dan meer puur vanwege de artifact, niet de temperaturen.

En een denegrerende toon is nergens voor nodig, ik draag ook alleen maar mijn steentje bij ;)
toon was zeker niet bedoeld mijn excuses daarvoor ;)
ook is bet niet het eerste geval van geforce 10 kaarten die een slecht contact tussen koeler en chip heeft, of het totaal ontbreken van koelpads... ikzelf stuur me kaart volgende week ook rma zelf met schonewindows crashes zodra ik iets in menu aanpas of langer als 10minuten speel... :(
ps. zou ik zelf radiator achter plaatsen en onder voor, en wanneer mogelijk in de bodem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jari401
Kleine update van mijn kant.
Heb 1 van de voorste fans weggehaald.
Radiator van de waterkoeling achterin geplaatst en de fan gelaten dat die hete lucht naar buiten blaast. De hitte van mijn CPU maakt me niet zoveel uit en hij koelt alsnog goed als er warme lucht naar buiten geblazen word.

Vandaag mijn pc eens opgeschoond door een schone windows erop te zetten.
Dit resulteert in nog niet echt heel goed nieuws wat mij weer leid op een volgende vraag.

Ik speel vooral WoW op dit moment. Merk dat ik met mijn gtx 1070 vaak nog geen eens de 60 fps kan aantikken?? Hiervoor had ik het probleem dat ik geforce experience geïnstalleerd had en die hield er nog al van om de render scale op 200% te zetten. Nu heb ik Geforce experience niet geïnstalleerd en merk ik dat ik nog niet blij ben met mijn resultaten. Bij het spelen van LoL haal ik makkelijk de 400 fps.

Mezelf ingelezen op internet en zie dat meerdere mensen hier last van hebben. Weinig antwoorden gevonden die daadwerkelijk helpen..

Iemand enig idee of moet ik hier een ander topic voor aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maks11223344 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:42:

ps. zou ik zelf radiator achter plaatsen en onder voor, en wanneer mogelijk in de bodem
Vind je het erg als ik van dit advies niets begrijp want dit vraagt om uitleg wat je precies bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
Anoniem: 660294 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:56:
[...]

Vind je het erg als ik van dit advies niets begrijp want dit vraagt om uitleg wat je precies bedoelt.
radiator achterin, casefan voorin en in de bodem (als dit mogelijk is anders 2ventilators voorin).
ps. sorry lange dag op zee en paar biertjes ben wat gebraden :p

• Jari401
Probleem is inmiddels opgelost! Kan wat mij betreft een slotje op(als dat mog gebeurt). Verders bedankt allemaal voor het helpen/meedenken!

• Fordox

Fordox

00101010

Jari401 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 14:11:
Probleem is inmiddels opgelost! Kan wat mij betreft een slotje op(als dat mog gebeurt). Verders bedankt allemaal voor het helpen/meedenken!
Nu ben ik toch benieuwd welke temperaturen je nu hebt :)
Je hebt een vraag gesteld en je kan nu zelf ook het beste antwoord selecteren op het forum, en dus je vraag als beantwoord markeren :) Slotje is niet nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door Fordox op 10-09-2016 14:55 ]

Inderdaad, welke actie heeft het probleem opgelost.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jari401 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 14:11:
Om anderen in de toekomst te kunnen helpen, die wellicht ooit op dit topic stuiten; wat was uiteindelijk de oplossing? :)

• Jari401
CH40S schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:30:
[...]
Om anderen in de toekomst te kunnen helpen, die wellicht ooit op dit topic stuiten; wat was uiteindelijk de oplossing? :)
Ik had eerst geforce experience gedownload. Hierbij gebruikte ik de geoptimaliseerde opstellingen voor WoW. Hierbij zette geforce experience veel te hoge instellingen op wow. Nu denk je van ja wow is niet zo'n sterk spel, maar aangezien wow nog echt op een schijt engine draait(excuseer mijn woorden), kostte dit me videokaart teveel kracht waardoor hij soms gewoon 82 graden word. Geforce experience en alle troep naast de drivers eraf gegooid.
Zelf instellingen ingesteld en nu draait die prima en komt die niet boven de 60 graden.

Heb ik het probleem dan met mijn airflow opgelost? Ja geen idee eigenlijk. Ik heb niet veel spellen waarbij ik maximaal vermogen gebruik. Ik denk dat ik als ik weer spellen ga spellen waarbij deze kracht wel nodig is en me temps nog steeds klote zijn ik een nieuwe kast haal. Niet alleen voor de airflow, maar ik heb ook nog een geluidskaart liggen die er nu jamer genoeg niet in past..

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welke instellingen had GeForce Experience dan aangezet? Ik gok zelf eigenlijk de hoogste, want dat doet ie bij mij ook altijd blindelings (al heb ik een GTX980, dus niet helemaal eerlijk wellicht), dus heb zelf niet echt het idee dat die tool daadwerkelijk de meest optimale settings insteld voor jouw videokaart, die ook gewoonweg (te) oud is. Daardoor legde GeForce Experience dus eigenlijk de lat te hoog voor jouw videokaart. ;)

• maks11223344
je heb een workaround gevonden voor je probleem maar probleem is nogsteeds niet echt opgelost natuurlijk kaart word nogsteeds tewarm zodra deze aan het werk word gezet?
Pagina: 1