55" TV voor MKV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:32
Geloof het of niet, maar ook ik ben op zoek naar een 55" TV en kom net als iedereen voor de keuze te staan wordt het UHD of OLED (met mijn budget)

Ik ben diverse winkels afgegaan, maar de TV's zijn daar allemaal zo 'optimaal' ingesteld dat je het verschil echt amper ziet.

Ik ben bekend met de bekende grafiek die laat zien hoe ver je van de TV moet zitten om 4K te kunnen zien. Ik heb laatst bij een vriend Netflix in 4K op een Panasonic bekeken en ik dacht (maar het kan ook tussen mijn oren zitten) dat zelfs bij de relatief lage bitrate van Netflix ik duidelijk het 4K verschil kon waarnemen. Specifiek zag ik vooral in de achtergrond van het beeld verschil. (Bijvoorbeeld de bomen op de achtergrond, waren voor mijn gevoel veel scherper; ik kon bij wijzen van spreken de blaadjes tellen).

Ik zoek een?
55" TV

Wat is je budget?
~ € 1500,- plus of min 200 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Eigenlijk al mijn content wordt via Kodi afgespeeld. Ik zit ongeveer 3,5 m van de TV.

Wat heb je zelf al gevonden?
Het OS van mijn TV maakt me niet zo heel veel uit. Ik maak nu gebruik van de Horizon-box (voornamelijk vanwege het kunnen terugkijken van programma's in HD kwaliteit) en een Nvidia Shield (icm een homeserver voor mijn content). De apps van de TV zal ik dus niet zo snel gebruiken. Wellicht dat ik op den duur de Horizon Box eruit gooi, dus als de TV goed om kan gaan met CI+ is dat een pluspunt.

Wel van belang is dat het beeld niet stottert, bij het afspelen van 24p content. Dit is mijn voornaamste bron. Volgens mij kom je dan automatisch uit bij een 100/120 Hz scherm.

Dan de 'moeilijkste' keuze wat mij betreft. Ga ik voor een UHD scherm (al dan niet met HDR) of voor een OLED (waarbij je automatisch vast zit aan LG) en ik het niet binnen dit budget haal.

Het hele 4K, laat staan HDR gebeuren moet nog van de grond komen en wat betreft HDR hanteert elke fabrikant zijn eigen waarheid. Aan de andere kant heb ik het gevoel toch achter te lopen om nu niet op de 4K bandwagon te springen.

Wat ik tot nu toe gevonden heb:

pricewatch: Sony Bravia KD-55X8505C Zwart
Allround modeletje van vorige jaar. Komt soms langs voor ~ € 1000,- (maar op dit moment niet). Heeft HDR update gekregen, maar volgens mij geen 'echte' HDR.

pricewatch: Sony Bravia KD-55XD8599 Zwart
Krijgt gemiddelde reviews, zegt HDR aan te kunnen, maar dat kan de hardware volgens de reviews niet eens aan.

pricewatch: Samsung UE55KS7000 Zilver, Zwart
Hierbij kan ik de 4K-bluray speler verkopen om net buiten budget te vallen, maar ook hierbij geldt dat de HDR weinig toevoegt. Dat HDMI blok van Samsung vind ik op zich wel handig en is dus een pluspunt.

Welke vragen heb je hier nog over?
In hoeverre kan OLED 'omgaan' met MKV bestanden? Is hier het zwart bijv. uitgecomprimeerd? Of heeft OLED ook een meerwaarde bij gecomprimeerde content?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Wel van belang is dat het beeld niet stottert, bij het afspelen van 24p content. Dit is mijn voornaamste bron. Volgens mij kom je dan automatisch uit bij een 100/120 Hz scherm.
Naar mijn idee is dit niet waar. Een 50hz scherm met 24p support zou dit ook prima zonder stotteren moeten kunnen afspelen.

Als je een vloeiend beeld belangrijk vind, zou ik bij elk scherm (ook bij 100+ hz tv's) nagaan of 24p inderdaad zonder stotteren afgespeeld wordt (ff reviews googlen). Ook al heeft het scherm 24p support wil dat helaas niet altijd zeggen dat het zonder stotteren afgespeeld wordt.

Een mkv KAN exact hetzelfde video -en audiospoor bevatten als de originele bluray. Maar vaak is de video opnieuw gecomprimeerd naar een lagere bitrate. Ik heb geen ervaring met OblurayLED tv's, maar lijkt me niet dat compressie-"foutjes" veel beter te zien zijn op een OLED tv, dan op een lcd/led tv. Misschien is zelfs het omgekeerde het geval, want bij een matig contrast zijn compressiefoutjes meestal eerder te zien.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Meestal wil je juist de beeldverbeteraars en beeldjes bijbedenkers uitzetten, waardoor een film ook echt op 24 frames loopt en niet op 100. Ik heb een 50 hertz TV, maar een film van 24 fps loopt gewoon op 24 fps. Pas als je content kijkt met meer hertz dan 50 heeft 100 hertz meerwaarde. Stel je gamed er bijvoorbeeld op.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• pelt
Wat ik er van begrepen heb kan 50/60 hz 24p in feite niet vloeiend afspelen. Aangezien er geen 24 beeldjes in 50 of 60 hz passen. In 100/120 hz passen 5 keer 24 beeldjes en heb je dus geen stotteringen (maar correct me if I'm wrong).

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
pelt schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:40:
In hoeverre kan OLED 'omgaan' met MKV bestanden? Is hier het zwart bijv. uitgecomprimeerd? Of heeft OLED ook een meerwaarde bij gecomprimeerde content?
MKV zegt niets omdat het geen kwaliteitsnorm is, slechts een container met daarin bestanden/codecs. Aan de hand van de codecs en de bitrate hiervan valt er pas iets over te zeggen.

Komen je MKV's bijvoorbeeld van YIFY vandaan, dan heb je per definitie een lage bitrate en daarmee ook een lage kwaliteit. Dit kun je dan ook eigenlijk geen HD noemen daar een DVD soms nog een betere kwaliteit met scherper beeld levert.

Zijn de MKV Blu-Ray remuxes, dan is de videospoor identiek aan dat van een Blu-Ray en heb je een goede kwaliteit.
Slogra schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:42:

Naar mijn idee is dit niet waar. Een 50 scherm met 24p support zou dit ook prima zonder stotteren moeten kunnen afspelen.
Het probleem is dat er nauwelijks 50/60Hz televisies zijn die 24p-support hebben. Onder de 2016 line-up zijn het alleen de televisies van LG die het kunnen. De andere televisies passen 3:2 toe op 60Hz.
Als je een vloeiend beeld belangrijk vind, zou ik bij elk scherm (ook bij 100+ hz tv's) nagaan of 24p inderdaad zonder stotteren afgespeeld wordt (ff reviews googlen). Ook al heeft het scherm 24p support wil dat helaas niet altijd zeggen dat het zonder stotteren afgespeeld wordt.
In principe kan een 100/120Hz televisie altijd probleemloos 24p-content afspelen. Er wordt dan simpelweg 5:5 pulldown toegepast waardoor de 24 beelden exact in de 120Hz van het toestel passen. Mocht er dan nog judder ontstaan wat niet door de 24p bron zelf komt, is er toch echt iets mis met de software van het toestel.
want bij een matig contrast zijn compressiefoutjes meestal eerder te zien.
Bij een hoger contrast zijn compressiefouten sneller te zien dan bij lage contrasten. Logischerwijs wordt het contrast tussen twee kleuren/tinten groter waardoor het verschil sneller zichtbaar is. Zaken als color banding door hoge compressie / lage bitrates zullen op een OLED dan ook sneller zichtbaar zijn. Op een OLED-televisie moet je dus niet de eerder aangehaalde bestanden van YIFY afspelen.
MsG schreef op donderdag 08 september 2016 @ 17:30:
Pas als je content kijkt met meer hertz dan 50 heeft 100 hertz meerwaarde. Stel je gamed er bijvoorbeeld op.
Televisies =/= monitoren. De meeste televisies kunnen geen frequentie hoger dan 60Hz ontvangen. Er zijn uitzonderingen onder enkele toestellen van Sony die 1920 x 1080 @ 120Hz kunnen ontvangen doordat de bandbreedte van HDMI 2.0 daar voldoende hoog voor is, maar ondersteunen dit officieel niet.

Televisies doen dus uitsluitend het beeldinterpolatie-algoritme toepassen om de hogere frequenties te bereiken.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Ik ben zelf dus totaal geen fan van die beeldinterpolatie. Soms kickt dat random in, of geeft het vloeiende beeld zo'n goedkope associatie, wat dat HFR beeld van The Hobbit ook bij velen opwekte.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• pelt
Dimens schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:46:
[...]

MKV zegt niets omdat het geen kwaliteitsnorm is, slechts een container met daarin bestanden/codecs. Aan de hand van de codecs en de bitrate hiervan valt er pas iets over te zeggen.

Komen je MKV's bijvoorbeeld van YIFY vandaan, dan heb je per definitie een lage bitrate en daarmee ook een lage kwaliteit. Dit kun je dan ook eigenlijk geen HD noemen daar een DVD soms nog een betere kwaliteit met scherper beeld levert.

Zijn de MKV Blu-Ray remuxes, dan is de videospoor identiek aan dat van een Blu-Ray en heb je een goede kwaliteit.

[...]

Het probleem is dat er nauwelijks 50/60Hz televisies zijn die 24p-support hebben. Onder de 2016 line-up zijn het alleen de televisies van LG die het kunnen. De andere televisies passen 3:2 toe op 60Hz.

[...]

In principe kan een 100/120Hz televisie altijd probleemloos 24p-content afspelen. Er wordt dan simpelweg 5:5 pulldown toegepast waardoor de 24 beelden exact in de 120Hz van het toestel passen. Mocht er dan nog judder ontstaan wat niet door de 24p bron zelf komt, is er toch echt iets mis met de software van het toestel.

[...]

Bij een hoger contrast zijn compressiefouten sneller te zien dan bij lage contrasten. Logischerwijs wordt het contrast tussen twee kleuren/tinten groter waardoor het verschil sneller zichtbaar is. Zaken als color banding door hoge compressie / lage bitrates zullen op een OLED dan ook sneller zichtbaar zijn. Op een OLED-televisie moet je dus niet de eerder aangehaalde bestanden van YIFY afspelen.

[...]

Televisies =/= monitoren. De meeste televisies kunnen geen frequentie hoger dan 60Hz ontvangen. Er zijn uitzonderingen onder enkele toestellen van Sony die 1920 x 1080 @ 120Hz kunnen ontvangen doordat de bandbreedte van HDMI 2.0 daar voldoende hoog voor is, maar ondersteunen dit officieel niet.

Televisies doen dus uitsluitend het beeldinterpolatie-algoritme toepassen om de hogere frequenties te bereiken.
Dank voor je uitgebreide antwoord (je blijft bezig met eigenlijk hetzelfde antwoord geven. Props dat je het volhoudt!).

Ik had idd de mkv wat verder moet specificeren. Het zijn voornamelijk mkv's van 'officiële' release groepen. Ik zou over kunnen stappen op Remux maar liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hierbij een interessante link, waar getest is op 24p daadwerkelijk vloeiend is:

http://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

Deze TV's zijn in ieder geval niet "judder free" :F :

Samsung JU6500
Samsung J4000
Samsung JU6700
LG UF7600
Sony R510C
Samsung JS7000
Samsung J5000
Samsung JU6400
Sony W600D
Samsung KU6300
Samsung KU7000
Samsung K6250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je stelt een budget en daarmee vallen de OLEDs buiten de boot. Dan is de grote vraag: Is dat echt je budget of wil je meer uitgeven?

OLED is natuurlijk prachtig. Zelf ik heb de keuze gemaakt voor de 55x8509C met de argumentatie dat OLED nu nog te duur is. Het verschil in prijs laat ik nog even in mn broekzak en ik kan altijd over 4 jaar een nieuwe TV kopen. Die keuze is natuurlijk aan jou en is lastig om voor je te beslissen.
Pagina: 1