[DOS] Diskdump naar floppies maken

Pagina: 1
Acties:

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
// Ik weet niet 100% zeker of dit onder NOS valt, volgens de strikte definitie "Non-Windows OS" zeer zeker wel, maar ben vooral ook hierheen gekomen omdat ik de kans groter acht dat CLI warriors mij kunnen helpen....

Ik heb een oude IBM PS/2 M70 80386 die ik hopelijk aan iemand ga weggeven (en niet bij het vuil zetten), nou wil ik wel graag een kopie van de data behouden zodat ik 'mijn' data eruit kan halen.

De HDD aan een moderne PC hangen is geen optie, eveneens heb ik geen netwerk verbinding dus op die manier gaat het ook niet, wat ik nu zoek is een programma waarmee ik een kopie kan maken van de hele HDD naar diskettes dat bestanden automatisch verspreid over de diskettes etc.
(En het liefst iets waarmee ik de hele boel ook weer kan herstellen op mijn Linux machine al is daar desnoods dosbox voor)

PC-DOS 7 heeft een backup commando maar heb er nog geen man page van kunnen vinden :/

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 20:44
Waarom is de HDD aan een moderne PC hangen geen optie?
In die tijd hadden de HDD's gewoon een PATA interface en waren ze FAT16/32 geformatteerd als er DOS op staat.

Kwestie van een PATA-->USB interface kopen/lenen en een ghost/image maken.
Scheelt een heleboel gezeik met eindeloos diskettes invoeren.

[ Voor 4% gewijzigd door FunFair op 08-09-2016 15:31 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 15:54
FunFair schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:31:
Waarom is de HDD aan een moderne PC hangen geen optie?
In die tijd hadden de HDD's gewoon een PATA interface en waren ze FAT16/32 geformatteerd als er DOS op staat.

Kwestie van een PATA-->USB interface kopen/lenen en een ghost/image maken.
Scheelt een heleboel gezeik met eindeloos diskettes invoeren.
Dat vroeg ik me ook af, maar volgens Wikipedia zit er een aparte aansluiting op de hdd.

Hail to the king baby!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:10
Is RAR geen optie?
FunFair schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:31:
Waarom is de HDD aan een moderne PC hangen geen optie?.
Volgens mij zitten er ESDI-schijven in zo'n PS/2.

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ja, rar zou het moeten kunnen diskspanning. Nostalgie "insert next disk to continue" :P.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Verwijderd

urk_forever schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:33:
[...]

Dat vroeg ik me ook af, maar volgens Wikipedia zit er een aparte aansluiting op de hdd.
The PS/2 used several different types of internal hard drives. Some models used ATA/IDE while others used a special custom-interface drive commonly referred to as an ESDI drive, but which incorporated power and data into a single connector, as shown in the photo to the right.
Oftewel, als je een IDE/PATA adapter hebt liggen zou ik je PS/2 even open schroeven om te kijken of je zo'n ESDI of een PATA schijf hebt.
Het zou met niet verbazen als een ESDI schijf af en toe ook een PATA schijf met een verloopprintje is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Keeper of the Keys schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:25:
....die ik hopelijk aan iemand ga weggeven...
Heb je daar al een kandidaat voor? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je iemand blij maakt met zo'n energie vretende lawaaimaker met de processing power van een iPhone3

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 15:20

bl44t

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:13

Pierre

Van nature lui!

Je moet hem weg geven aan de milieustraat die gooien hem met liefde weg voor je

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eerste waar ik aan denk is ARJ als archiveringstool die met split archives kan werken. Dat is het enige wat ik ken ten tijde van DOS. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Hero of Time schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:27:
Eerste waar ik aan denk is ARJ als archiveringstool die met split archives kan werken. Dat is het enige wat ik ken ten tijde van DOS. :P
Oh ja, dat was hem ARJ! _O_.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 16:26

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Hero of Time schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:27:
Een directory op mijn archiefdisk:
Directory of D:\XXXXXXX\Archivers

09-Jul-91 05:08 AM 6,644 ARCE.COM
04-Dec-98 09:39 PM 351,938 ARJ260X.EXE
30-Apr-92 02:44 AM 38,116 DIET144.ZIP
08-Dec-92 08:43 AM 25,717 LHA255B.ZIP
29-Mar-90 04:55 AM 39,811 LZEXE091.ZIP
27-Apr-87 01:00 AM 19,573 PKARC.COM
03-Jun-95 11:20 AM 53,781 PKLTE150.EXE
27-Apr-87 01:00 AM 12,242 PKXARC.COM
09-Feb-93 01:49 PM 202,574 PKZ204G.EXE
06-Jul-94 03:41 AM 268,214 UC2R2.EXE
15-Apr-94 07:34 PM 12,598 UNP331.ZIP
25-Mar-95 05:03 PM 236,301 UNZIP512.EXE
19-Sep-93 02:11 PM 210,357 ZIP201X.ZIP

Volgens mij allemaal nog Shareware ook, dus als TS er eentje wil hebben -> PM

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
arj -a -vm1440 ofzoiets
-x was extract dacht ik

Na 20 jaar die shizzle nog weten.

Maar weten wat ik vorig weekend gedaan heb ho maar _O-

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 16:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:44:
[...]

[...]

Oftewel, als je een IDE/PATA adapter hebt liggen zou ik je PS/2 even open schroeven om te kijken of je zo'n ESDI of een PATA schijf hebt.
Het zou met niet verbazen als een ESDI schijf af en toe ook een PATA schijf met een verloopprintje is...
Ik heb dit zelf jaren geleden geprobeerd om ooit nog eens die oude schijf van m'n PS/2 (model 50) leeg te halen, maar volgens was het zelfs geen ESDI maar een IBM eigen ding via een aparte controller.

Het was afaik juist bij een enkel model van die PS/2 (waaronder de model 70) die juist geen ESDI hadden, maar een IBM eigen ding, waar de controller al in de schijf zit en het enkel via een vage riser-card op het moederbord zat.

Edit, stukje erover gevonden
This is what IBM called the "Integrated Fixed Disk and Controller" (MCA ID DF9F) - an RLL hard disk with an on-board controller - analogous to IDE/ATA but using a subset of the 16-bit MCA bus on a 72-pin edge connector. According to this article, the BIOS identified this as an ESDI disk, even though, as you point out, the actual ESDI bus isn't used. However, the on-board controller was very similar to the "real" MCA ESDI controller (ID DDFF) used on other PS/2 models. Letdorf (talk) 23:43, 21 September 2008 (UTC).

Hier ook met wat foto's:
Wikipedia: Talk:IBM Personal System/2

This is part of a very long and difficult debate. The PS/2 models 30 (286), model 50 (386), and model 70 (486) had an option for a special IBM hard drive that just plugged straight into the system without a separate power cable or any configuration jumpers.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 11:20
Arj -a -r -var a:\archive.arj *.*

vraagt vanzelf om de volgende floppie:)

Where ever you go, there you are

• Keeper of the Keys
Zoals hierboven al door meerdere mensen is gezegd is de harde schijf hier niet verbonden met PATA.

Ik hoop dat er een verzamelaar/museum is want het is toch best wel een antieke PC (geen amiga, of commodore maar toch).

Ik ga nu eens kijken of er arj opstaat of dat ik de binary nog moet vinden, bedankt!

Edit: Het staat erop, let the journey begin :)

[ Voor 7% gewijzigd door Keeper of the Keys op 08-09-2016 17:18 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:10
Ik zou toch eerst even controleren of unarj (op linux) multiple volumes ondersteunt. Dat was ook mijn reden om rar te suggereren, omdat unrar dat zeker wel doet.

• Viper®
  • Niet online
rikm schreef op donderdag 08 september 2016 @ 17:08:
Arj -a -r -var a:\archive.arj *.*

vraagt vanzelf om de volgende floppie:)
Dat kon ook ja, maar dan schreef hij gewoon maximal tot het medium vol was.
met -vm1440 gaf je de volume size op, 1,44 mb hdd floppy (fdd + perforator >:))

Ik had nog C&C op 11 floppy's staan.
Totdat bij floppy 6 of 7 de onontkoombare brrr brrr, disk error kwam
YouTube: The 3.5" Floppy Disk Drive sound
;(

Kids heden daags kennen de struggle niet

80's re-unite

[ Voor 15% gewijzigd door Viper® op 08-09-2016 18:11 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:00:
[...]

Heb je daar al een kandidaat voor? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je iemand blij maakt met zo'n energie vretende lawaaimaker met de processing power van een iPhone3
Hoe kom je daar nou bij? Een 386 kan zich absoluut niet meten met de processor van een iPhone3. En een energievreter is het ook al niet. Volledig passief gekoeld, en dan wordt'ie niet eens lauw bij full load.

Als hij lawaai maakt moet je de ventilator schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Oke dan. Kandidaat gevonden. Regelen jullie dat even?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:00:
[...]

iPhone3?

Ik heb gewoon met een 386 / 486 [SX / DX] gewerkt, begin jaren '90 en draaide daar Photoshop 2 op... QuarkXpress, etc... dat zie ik een iPhone3 nog niet doen.

Als je er een nette text-editor op zet en écht kan Photoshoppen, kan je het gewoon als development machine voor HTML5 gebruiken... processorkracht zegt helemaal niets; het is echt de persoon achter het keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Overigens heb ik zelf veel HDD's gekloond begin jaren '90 [1985 / 1990] via FastLynx voor DOS

http://sta.c64.org/dosprg.html

Dat werkt gewoon via de seriële poort en is "zelfs" instaat om zichzelf via een kabel te plaatsen op de HDD van de ontvangende partij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
Inderdaad of gewoon Laplink met een parallelle kabel (100 KB/s) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

epias schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 01:07:
Inderdaad of gewoon Laplink met een parallelle kabel (100 KB/s) ;)
Of een null-modem kabel, gecombineerd met een usb serieele adapter (kan natuurlijk ook zelf knutsel). Dan kan je wel netwerken vanaf je PS/2. Zo kan je alles mooi op een iets robuuster medium dan floppies zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 00:57:
[...]

iPhone3?

Ik heb gewoon met een 386 / 486 [SX / DX] gewerkt, begin jaren '90 en draaide daar Photoshop 2 op... QuarkXpress, etc... dat zie ik een iPhone3 nog niet doen.

Als je er een nette text-editor op zet en écht kan Photoshoppen, kan je het gewoon als development machine voor HTML5 gebruiken... processorkracht zegt helemaal niets; het is echt de persoon achter het keyboard.
Succes met het bekijken van die HTML5-pagina daarna dan. Of het vinden van een browser voor Windows 3.11 die dat ondersteunt (al zal die er vast wel ergens zijn :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Radiant schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:54:
[...]

Succes met het bekijken van die HTML5-pagina daarna dan. Of het vinden van een browser voor Windows 3.11 die dat ondersteunt (al zal die er vast wel ergens zijn :+ ).
Je kan onder DOS goed browsen via eLinks of Lynx... Desnoods pak je Arachne als GUI browser.

Maar het ging natuurlijk om het principe; op een 386 kan je prima development doen.

Sterker, alle SEO en SEA en UA testen van mijn sites doe ik via DOS based browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
De diskettes die arj beschreef waren achteraf niet te lezen met mijn usb diskette drive :/ (zelfs voor dd), heb nu een USB-Serial en USB-LP kabel besteld zullen zien of het daarmee lukt of dat ik echt bestanden moet gaan zoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
Ik gebruikte vroeger pkzip (Wikipedia: PKZIP) om data te archiveren en over diskettes te spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Whoa, oldschool :)
Vroeger gebruikte ik een 15meter lange Seriele Null-Modem kabel in combinatie met het programma FastLynx om bestanden van de ene PC naar de andere te krijgen wanneer het teveel gedoe was met diskettes.

Stond de machine dichterbij, dan had ik er een kortere LPT LapLink kabel bij (printerpoort naar printerpoort). Die haalde veel hogere snelheden (like, 10x ofzo) dan 115200Baud Serial.
Werkte met hetzelfde programma.

Fastlynx werkte ook nog prima onder Win95/98/ME, dus later kon ik ook daar m'n zooi heen sturen met die tool.

Edit:
Shiiit er is zelfs nog een 'moderne' versie van FastLynx! Ik had de DOS versie. Zal v2.0 zijn geweest dan ofzo.
http://www.minuszerodegre...x33/fastlynx33_serial.htm

Edit2: come to think of it, volgens mij liggen de originele kabels van FastLynx (je kocht t als pakket) en de originele diskette met de software nog ergens in een kast bij m'n oudjes.

Edit3:
Dit was m :)

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 12-09-2016 00:20 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1