Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop videobewerken | Macbook pro of windows machine

Pagina: 1
Acties:

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:23
Voor mijn schoonzus stel ik hier de vraag aangezien ze het mij heeft gevraagd, maar ik kan (gezien mijn kennis van videobewerken) geen goed advies geven.

Mijn schoonzus zoekt een laptop om video's te bewerken (voor haar werk).
Ze werkt bij een tv station (ga hier over niet verder in detail) maar ze wil wellicht voor haar zelf gaan beginnen (ZZP).
Dus ze zoekt een laptop waar dus rapportages mee kan bewerken en renderen (heb er zelf geen verstand van).
Soms kan er tijdsdruk op zitten als het een uitzending moet halen.
Of wel, een snelle processor / videokaart is wel wenselijk.

Wat ga je met je laptop doen?
Video bewerken en andere werkzaamheden (werk gerelateerd).

Ze heeft geen ervaring met Mac OS (wel windows), maar heeft wel een voorkeur voor macbook (op basis van positieve verhalen van collega's)
Heb wel gemeld dat het dus niet hetzelfde is als Windows en dat snapt ze nu.
Ook het advies gegeven om wellicht effe een mac te lenen van vrienden of zo, zodat ze het kan testen.

Haar voorkeur gaat nu uit naar een macbook pro, aangezien sommige van haar collega's deze ook gebruiken. Maar er zijn dus ook collega's die gewoon een Windows pc gebruiken

Wat is je budget?
Blijkbaar 2800 euro, aangezien ze de optie voor de duurste macbook pro ook had.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja dat wel, alleen vraag

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Voorkeur voor Macbook, maar staat wel open voor windows laptop

Advies
Waarom ik jullie advies vraag is dus dat ik geen verstand heb van video bewerken (tools/programma's).
Dus ja, is het slim om een macbook te kopen of wellicht toch voor een (goedkopere) windows laptop te gaan.

Mijn mening is dat Apple mooi spul maakt, maar dat je te veel betaald voor wat je er voor krijgt (hardware technisch gezien).
Maar ja, in de 'design' wereld is Apple wel veel gebruikt, dus wellicht dat ze daar ook wel voordelen hebben, alleen ken ik deze dus niet.

Zelf had ze deze opties:

pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) 2,2GHz 256GB

pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2015) 2,5GHz 512GB

De laatste heeft een snellere videokaart en zal dus sneller klaar zijn met renderen.
Alleen waar hebben we het dan over qua tijd?

Tevens komen er blijkbaar nieuwe type macbook's uit.
Dus is het dan slim om te wachten (ze wil volgend jaar wellicht het echt gaan gebruiken, maar nu al wennen), of toch al nu kopen?

Tevens heb ik voor gesteld om naar een windows pc te kijken (meer 'bang for bucks' qua hardware).
Zelf heb ik bijv. net een XPS 15" gekocht met 512Gb SSD en 16GB geheugen en GTX960 videokaart
En dit voor +/- 1900 euro (wat dus bijna 1000 euro scheelt).

pricewatch: Dell XPS 15 9550-3628

Maar ja, of je daar 'net zo goed' op kan video bewerken, daar heb ik dus geen verstand van.
Tevens, heeft een macbook wellicht meer voordeel (lees betere ondersteuning van programma's en andere tooling) of maakt dat niet veel uit?

• stimpyrulez
Niemand die voor een zelfde keus heeft gestaan?
Laat staan, niemand die ervaring heeft met videobewerken op een windows laptop en/of Macbook pro?

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-11 08:25
werkt ze veel op locatie of?
want voor 2800 euro kun je ook een prima systeem opbouwen voor windows met daarnaast nog een laptop voor de kleine klusjes bij de klant.

offtopic:
btw: als je op de knop wijzig drukt van je vorige post had je je bericht kunnen aanvullen. Hoef je niet een nieuw bericht te posten. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door koentjuh1987 op 09-09-2016 11:42 ]

...

• SebasC88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-10 22:07
Ja dat is nogal een som geld inderdaad. Apple heeft wel mooie schermen vooral, maar hardware inhoudelijk hebben ze nu een line-up die best verouderd is. Er zijn al even geen updates uitgebracht en feitelijk zitten er in bijv. de Macbook Pro (waar ze dan denk ik aan dacht?) op dit moment onderdelen die een jaar of 2-3 oud zijn. Vermoedelijk komt hier binnenkort (over een maand of wat denken ze) wel een update voor. Dus misschien is het sowieso de moeite om als je al voor Mac kiest hier even mee te wachten.

• aeon_flux
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-11 11:03
Grote vraag is waar monteert ze op? Is dit Avid, Adobe premiere of Final Cut Pro. Indien dat laatste dan zit je vast aan een Mac.

Indien de eerste dan lijkt mij Windows voor de hand liggend omdat de meeste omroepen op Avid zitten en ze dan makkelijk in kan prikken in haar werk omgeving.

Ook voor premiere zou ik voor een Windows machine kiezen met een Nvidia grafische kaart. Premiere draaid ook op een Mac maar die hebben tegenwoordig allemaal AMD/ati kaarten en daar maken Avid en Adobe premiere nou weinig tot geen gebruik van.

Kan mij daarnaast voorstellen dat er veel gebruik wordt gemaakt van MXF files, en als ze MXF files snel moet kunnen exporteren zou ik voor een pc gaan met lekker veel cuda cores daar kan Adobe media encoder als een trein mee transcoden.

Nu we toch bezig zijn, persoonlijk zou ik ook kijken naar een laptop waar en een SSD (voor je systeem) in kan en een snelle 7200 toeren 1 of 2tb harddisk voor je video data.

• stimpyrulez
Sorry voor de late reactie, maar bedankt voor de antwoorden.

Het komt er dus op neer (zoals ik al verwachte) dat je bij een 'Windows laptop' goedkoper en beter uit bent dan bij een MAC.

Waarschijnlijk gaat mijn schoonzus toch voor een Mac.
Natuurlijk geen verkeerde keus, maar ja, het kan wel goedkoper.

Dank jullie voor de ervaringen/adviezen!

Verwijderd

De kassa blijft rinkelen bij Apple door types zoals je schoonzus ;)

Ik was zelf voor de XPS gegaan als ze niet gebonden is aan Final Cut.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het vooroordeel van apple voor 'design' werkzaamheden komt uit de tijd van de apple pc's met een PowerPC processor. Die RISC-processoren waren inderdaad veel beter in video bewerking en dergelijke. Echter waren de laatste apple computers met powerpc processoren (G5) nogal heethoofden en konden deze processoren niet op tegen de Intel tegenhangers (~ tijdperk van de eerste Intel Core cpu's, na de netburst-architectuur). Waardoor apple toch om is gegaan en nu ook Intel gebruikt ipv. de powerpc.

Dus momenteel is kwa hardware er geen enkel voordeel meer om naar apple te kijken. Om eender welke taken er uitgevoerd moeten worden. Omdat er gewoon dezelfde hardware in zit.

Of het OS beter om kan gaan met de hardware resources, of dat de specifieke software nog steeds beter voor os x (binnenkort macOS) geoptimaliseerd wordt, kan ik helaas niet oordelen gezien mijn gebrek aan ervaring.

Tegenwoordig is een apple device als designer meer een fashion statement.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 13-09-2016 20:02 ]

Pagina: 1