Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beperkte wifi snelheid aangeven in router

Pagina: 1
Acties:

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-10 21:10
Ik heb een vraag, wil iets maar weet niet of het mogelijk is.
We hebben hier een wifi voor de gasten, maar nu is het zo dat ze steeds meer gaan streamen en dat wij steeds minder over houden voor onze eigen bekabelde netwerk.
De router staat los van ons eigen netwerk(ander ip range) maar wel het zelfde modem en dient alleen voor de wifi voor de gasten.

Maar is het mogelijk om in de router (Netgear wndr3700) aan te geven dat de wifi maximaal bijvoorbeeld 25mbit mag gebruiken?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:10

lier

MikroTik nerd

De WNDR3700, heb ik ook (lang lang geleden) gehad.
Heb er zelf toendertijd OpenWRT op gezet, daarmee kan het zeker. Welke versie van heb je?

Misschien goed om (klinkt als een zakelijke oplossing) eens een echte oplossing te kiezen (gescheiden netwerken dmv VLAN's). Kan je het hele netwerk eens in kaart brengen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maak het jezelf makkelijk en probeer dit niet op niveau van WiFi te regelen. Die WNDR3700 is volgens jouw verhaal alleen voor gasten in gebruik. Dan wil je simpelweg de verbinding op/naar de WNDR3700 beperken. Daarmee pak je ook alle WiFi erop mee.

Simpelste is dan: zorg dat de link tussen je eigen router (allicht geen overbodige luxe te melden welke dat is :o ) en de WNDR3700 ingesteld wordt op 10Mbps full duplex. Dan heb je max 10Mbps voor de WNDR3700 en alles wat erachter hangt zonder nog iets te hoeven instellen.

Wil je wel meer instellen dan kan dat mogelijk in de eigen router of in de WNDR3700 zelf. Met stock firmware kan de WNDR3700 niet wat je wilt, maar als je DD-WRT of OpenWRT erop zet wel. Kijk dan bijv naar een guide als dit:
http://www.ehow.com/how_8...t-limiting-bandwidth.html
of (erg uitgebreid, maar dekt vrijwel alle denkbare scenario's af)
https://chubbable.com/ddwrt-quality-of-service-configuration

Mogelijk heb je op de eigen router een makkelijke setting om bandbreedte per (Ethernet)poort te bepalen. Of kun je DD-WRT op eigen router draaien om hetzelfde te regelen. Veel opties dus, afhankelijk van wat je exact hebt staan.

Oslik blyat! Oslik!

• Henkpaulus
Bedankt voor je tip, ik ga eens kijken naar OpenWRT

De situatie is hier als volgt:

Modem/router --> switch en aan die switch hangt ons eigen bekabeld netwerk die zit in de 192 range, en vanuit de switch gaat een utp naar de netgear router voor de wifi, en die zit in de 10.0 range.

En wat raad jij aan, en ander type router/ accespoint voor deze doeleinden?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-11 15:43
Kijk of je modem de max snelheid van één lanpoort ( de poort waar je netgear aan hangt) kan beperken, of de prioriteit op 'low' kan zetten.
QoS is waar je naar moet zoeken in de handleiding van je modem.

edit: dat werkt alleen als je de Netgear direct op je modem hebt aangesloten.

[ Voor 16% gewijzigd door Tens op 08-09-2016 10:52 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee hoor, een oude WNDR3700 voldoet prima (mocht hij het ooit lijken te begeven, is het negen van de tien keer de voedingsadapter, die je los kunt vervangen).

Als dit ding aan meerdere switches hangt waar ook andere spullen aan hangen, heb je twee mogelijkheden om het te regelen in het netwerk:
- in de laatste switch, als het een managed switch is (onwaarschijnlijk - wederom aub aangeven EXACT welke apparatuur je hebt)
- via VLANs in de modemrouter. Onwaarschijnlijk dat dat ondersteund wordt, en dan moet je sowieso een firmware dat VLANs ondersteund op de WNDR3700 hebben, dus alsnog xWRT. Ik val in herhaling, maar we kunnen pas roepen wat mogelijk is als we weten welke apparaten je hebt staan, dus welke modemrouter.

Met andere woorden, waarschijnlijk is het eenvoudiger het puur op de WNDR3700 te doen in dit geval.

Oslik blyat! Oslik!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17
Misschien niet de oplossing die je zoekt, maar in mijn Xiaomi router (~25 euro) kan ik via de app gewoon zien wie er allemaal verbonden is met het netwerk en hun internet snelheid afknijpen tot een snelheid die ik acceptabel vind.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom nieuwe hardware aanraden als wat hij heeft prima voldoet :?
Log in to the DD-WRT user interface. Enter your username and password assigned to your router, when prompted.

Click the "NAT/QoS" tab and select the "QoS" tab. Set the "Quality of Service" status to "Enable."

Select "WAN" or "LAN & WLAN" from the drop-down menu. Enter your maximum upload and download speeds (in "kbps") in the "Uplink" and "Downlink" boxes. Remember to set the maximum of both values to approximately 80 percent to 95 percent of your actual connection values. Click "Save" when finished.
Gewoon DD-WRT (of OpenWRT) erop en bovenstaande doen. Kies voor WAN en beperk dat op 25Mbps down en wat dan ook je up wilt (ik zou max 1/4 van je werkelijke upstream bandbreedte kiezen) en klaar.

Oslik blyat! Oslik!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

GielFox schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:06:
Misschien niet de oplossing die je zoekt, maar in mijn Xiaomi router (~25 euro) kan ik via de app gewoon zien wie er allemaal verbonden is met het netwerk en hun internet snelheid afknijpen tot een snelheid die ik acceptabel vind.
Dit werkt. Maar ik schat zo dat TS niet de hele dag achter z'n router wil zitten om de bandbreedte in de gaten te houden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17
Als je een device eenmaal beperkt hebt, blijft het zo. Tevens geeft TS aan dat het hem vooral stoort op momenten dat hij zelf internet probeert te gebruiken, dus dan zou dat het moment zijn om wat mensen af te knijpen. De snelheidsbeperking kan ook router-wide worden opgegeven.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Brahiewahiewa schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:38:
[...]

Dit werkt. Maar ik schat zo dat TS niet de hele dag achter z'n router wil zitten om de bandbreedte in de gaten te houden
DD-WRT kan je perfect zien wat het gebruik is met mooie grafiekjes :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Henkpaulus
Super bedankt voor het meedenken! ik ga eerst even stoeien met het DD-WRT verhaal.
En laat jullie uiteraard weten als het gelukt is :)
Pagina: 1