Hardeschijf gezocht

Pagina: 1
Acties:

• witkop525
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-10-2025
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een 1TB (of hoger als dit aangeraden is) (interne) harde schijf waar ik programma's (of applicaties), films, series, afbeeldingen, documenten en spellen op wil kunnen slaan. De reden hiervoor is omdat ik mijn huidige hardeschijf had gecheckt met een tool (alweer een poos geleden, dus weet de naam van de tool niet meer) en bleek beschadigde sectoren te hebben. Overigens heb ik ook gelezen dat het verstandig is, om je harde schijf zo nu en dan te vervangen (ik heb deze al een vrij tijdje, zo'n 2 tot 3 jaar). Mijn huidige hardeschijf springt ook constant naar 100% gebruik op willekeurige moment, van Youtube videos kijken naar het uitvoeren van applicaties.

Wat is je budget?
Zo'n €50,- tot €100,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet per sé een voorkeur, maar de vorige hardeschijf welke ik gekocht had was de Seagate Desktop HDD, 1TB welke nog steeds in de pricewatch staat. Is het een verstandige suggestie om hier nog eens naar te kijken?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zal deze gebruiken in mijn zelf samengestelde computer.

Als er nog eventuele opmerkingen of vragen zijn over de door mij gestelde vraag, dan lees ik dat graag hieronder in de topic.

Bij voorbaat dank.
Barry

Have a nice day! :3

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Er vanuit gaande dat je backups goed geregeld hebt zijn er legio mogelijkheden. De seagates zou ik laten liggen...

-_-

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

In princiepe kan je er gewoon vanuit gaan dat een harddisk doet wattie moet doen. Je kan soms pech hebben, maar meestal is een harddisk gewoon goed en doet z'n werk.
Verschillen zijn minimaal, dus sja... pak wat je leuk vindt. Als je tevreden bent over Seagate, zou ik dat gewoon als nieuwe ook weer nemen.

Ik draai hier zelf ook te kust en te keur harddisks.
Momenteel heb ik Seagates in mn desktop, maar hier voor had ik WD en daar weer voor had ik Maxtor.
Mn nas draait op WD Red 3TB, laptop een WD Blue 2,5inch 500GB (naast een Samsung 850 Evo mSATA SSD), m'n ene server heeft een Hitachi (tegenwoordig HGST) Travelstar 160GB 2,5inch disk en de andere een Toshiba 500GB 3,5inch. M'n vorige server had een set WD Green 2TB's en die daar voor draaide op 6x Samsung Spinpoint T166 400GB (RAID5 setje) waarvan ik er nogsteeds 1 of 2 heb (de rest is naar diverse bekenden toe gegaan, waar sommigen nogsteeds online zijn).
Het is maar net wat me uitkomt en wat ik heb liggen. Soms koop ik ze nieuw, soms krijg ik ze gebruikt.
Eigenlijk heb ik weinig tot geen issues met verschillende merken.

En uiteraard is het altijd raadzaam om een backup te hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 07-09-2016 23:45 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-02 10:18
Voor de programma's en spellen zou ik een (extra) ssd aanschaffen indienhet budget dit toe staat. Dit werkt gewoon veel fijner / sneller.
Voor wat betreft de films, series, documenten, enz zou ik het houden bij schijven van western digital of hitachi (hgst).

Laat de seagates aub ver links liggen.

En zoals een aantal voor mij al zeiden: een goede backup is echt een vereiste!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Njah wat betreft de Seagates ben ik het er niet echt mee eens dat je daar bij weg moet blijven.
Ja, ze hebben een paar firmware revisies gehad die butje waren, maar ik draai zelf dus ook die 7200.14's nu. Helemaal geen issues mee in een desktop use case.

Ik ben me bewust van de situatie bij Backblaze die wordt aangehaald, maar die informatie is niet zaligmakend.
Het is een interessante indicatie, maar vergeet niet dat Backblaze storagepods 4U servercases zijn met welgeteld 45 disks in 1 behuizing,
Ze gebruiken doodnormale desktop drives die niet zijn voorzien van automatische balancering zoals veel SAS schijven en NAS-editiies dat hebben. Daardoor bestaat het risico dat ze elkaar kapot aan het schudden zijn in zo'n kast, hutje-mutje op elkaar gepakt.
45 stuks in een PC tower van het formaat 1,5x Antec Three Hundred, en dan op z'n kant gelegd en in een rack geschoven met nog eens een stuk of 10 van die Pods. Geen ideale situatie, zeg maar.
2 meter hoge stapel van trillende/vibrerende harddisks. 400 tot 450stuks in een kledingkast.

Het kan prima dat die cijfers een vertekend beeld geven en dat die disks in een normale desktop toepassing prima presteren en een prima levensduur hebben.
Mijne hebben in ieder geval een Power-On tijd van ruim een jaar. Ze zijn wel ouder dan dat natuurlijk. Inmiddels een jaar of 2, en vertonen geen issues in een RAID1 setup.
Mijn sample-size is uiteraard te klein om conclusies te trekken, maar wat ik er mee wil zeggen is dat je dergelijke cijfers wel met een korrel zout moet nemen en moet extrapoleren naar een huis-tuin-en-keuken situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 08-09-2016 00:43 ]

• witkop525
mkroes schreef op donderdag 08 september 2016 @ 00:08:
Voor de programma's en spellen zou ik een (extra) ssd aanschaffen indienhet budget dit toe staat. Dit werkt gewoon veel fijner / sneller.
Voor wat betreft de films, series, documenten, enz zou ik het houden bij schijven van western digital of hitachi (hgst).

Laat de seagates aub ver links liggen.

En zoals een aantal voor mij al zeiden: een goede backup is echt een vereiste!
Ik heb al een SSD (met een partitie die de OS bevat) en aangezien ik de meeste programma's op mijn HDD heb staan (met snelkoppelingen of referenties in het OS naar die programma's) weet ik niet precies hoe dit werkt. Ik zou alle documenten en afbeeldingen e.g. op mijn One Drive kunnen zetten en de OS opnieuw installeren en alle programma's die ik gebruik ook weer opnieuw installeren, zodat mijn computer ook nog eens schoon is en alles fijn werkt, dit is toch ook een optie? In ieder geval bedankt voor de suggestie.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

witkop525 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 00:44:
[...]

Ik heb al een SSD (met een partitie die de OS bevat) en aangezien ik de meeste programma's op mijn HDD heb staan (met snelkoppelingen of referenties in het OS naar die programma's) weet ik niet precies hoe dit werkt. Ik zou alle documenten en afbeeldingen e.g. op mijn One Drive kunnen zetten en de OS opnieuw installeren en alle programma's die ik gebruik ook weer opnieuw installeren, zodat mijn computer ook nog eens schoon is en alles fijn werkt, dit is toch ook een optie? In ieder geval bedankt voor de suggestie.
Dat is een optie ja.
Je kan ook 2 SSD's plaatsen in plaats van 1 SSD en 1 harddisk.
Een SSD is ook een harddisk, al is de techniek inwendig anders.
De inhoud van een schijf kan je ook buiten het besturingssysteem om klonen, bijvoorbeeld met Clonezilla (gratis), Acronis True Image (betaald) of Paragon Disk Manager (betaald).
Dan maak je een directe kopie en kan je de nieuwe schijf (of SSD) op de plek van de oude parkeren en gewoon verder werken,
Kwestie van opstarten met de CD/DVD van de gekozen Kloonsoftware, dus niet binnen WIndows.
De nieuwe schijf hang je via USB of SATA aan je PC, en kopieert zo de hele inhoud van de oude naar de nieuwe.
Dan trek je de oude er uit en zet de nieuwe op de plek van de oude, en je kan weer verder.

Ik weet trouwens niet hoeveel data je hebt, maar is Onedrive niet een beetje krap bemeten?
Kan je dan niet beter Stack van TransIP nemen? gratis 1TB (1000GB).

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 08-09-2016 00:50 ]

• witkop525
McKaamos schreef op donderdag 08 september 2016 @ 00:47:
[...]

Dat is een optie ja.
Je kan ook 2 SSD's plaatsen in plaats van 1 SSD en 1 harddisk.
Een SSD is ook een harddisk, al is de techniek inwendig anders.

Ik weet trouwens niet hoeveel data je hebt, maar is Onedrive niet een beetje krap bemeten?
Kan je dan niet beter Stack van TransIP nemen? gratis 1TB (1000GB).
Ik zette 'e.g.' met intentie voor One Drive. Er zijn natuurlijk vast betere opties maar ik denk niet dat ik zoveel documentatie of afbeelding werk hierop heb staan aangezien ik deze nog kort geleden schoon heb gegooid. Ook weet ik wat een SSD is want anders had ik deze niet al in mijn pc in gebruik. :P

Het gedoe met SSD's is dat ze vrij prijzig worden en ik veel series kijk en het daarom zonde vindt om dat op een SSD te moeten zetten.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

witkop525 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 00:50:
[...]

Ik zette 'e.g.' met intentie voor One Drive. Er zijn natuurlijk vast betere opties maar ik denk niet dat ik zoveel documentatie of afbeelding werk hierop heb staan aangezien ik deze nog kort geleden schoon heb gegooid. Ook weet ik wat een SSD is want anders had ik deze niet al in mijn pc in gebruik. :P

Het gedoe met SSD's is dat ze vrij prijzig worden en ik veel series kijk en het daarom zonde vindt om dat op een SSD te moeten zetten.
Ohh als het gewoon voor de massa opslag is en niet voor de snelheid, dan zou ik inderdaad geen SSD nemen. Zonde van je geld.

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-02 20:00

Orac

Ik mis je papa.

Gewoon een WD Blue. Wil je meer performance en garantie (5 jaar ipv 3 jaar) dan WD Black.

• witkop525
Orac schreef op donderdag 08 september 2016 @ 07:35:
Gewoon een WD Blue. Wil je meer performance en garantie (5 jaar ipv 3 jaar) dan WD Black.
Is dit een redelijke harde schijf?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
witkop525 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 14:10:
[...]

Is dit een redelijke harde schijf?
Prima schijf, niets mis mee.
Pagina: 1