Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nas/Server

Pagina: 1
Acties:

• Jepper1998
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-11 14:56
Mede-auteur:
  • bjornvr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-07-2024

bjornvr

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil deze pc gebruiken als 24/7 nas/server

Wat mag het systeem gaan kosten?
zat te denken aan maximaal 500 euro zonder bulk harde schijven maar ik wil niet onnodig veel geld uitgeven

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een extra toetsenbord en muis liggen maar ik zou deze server graag van afstand willen besturen (via lan) maar dat hoeft niet perse anders stel ik hem gewoon in en laat ik hemden gewoon staan en als ik hem moet wijzigen dan sluit ik een scherm aan en een toetsenbord en klaar is kees

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf al een lijstje gemaakt deze is met opstartschijf maar zonder bulk storage dat woorden waarschijnlijk WD Red Harde schijven. [b]ook zonder
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H170I-PRO€ 122,95€ 122,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 77,50€ 77,50
1Samsung M391A1G43DB0-CPB€ 39,93€ 39,93
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 70,95€ 70,95
1Sandisk X400 M.2 128GB€ 54,17€ 54,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,50

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee eigenlijk niet zolang het maar geen chinees namaak merkje is vind ik alles best

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wel een NAS maar ik wil hem ook als server gebruiken (games of iets in die richting) en dan het liefst 24/7 aan laten staan en natuurlijk niet teveel geluidsproductie

Ga je overklokken?
simpel gezegd nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb echt geen idee wat de juiste processor hiervoor is en ik wou graag jullie mening over mn lijstje tot nu toe

• Delixons
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-11 13:53
Zelf ben ik in het bezit van de volgende server (ongeveer 600 euro):
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 (F9A40A)

Deze heb ik ge-upgrade met 16GB ECC geheugen (maximaal 16GB ondersteund). Ik draai hier zelf esxi 5.5 op, maar met deze set-up kan je ook prima Freenas draaien.
Het leuke van de kast is dat er 4 hdd sledes in zitten en zo is gebouwd dat hij erg compact is.

De cpu in dit systeem is erg zuinig maar er is ook een goedkopere variant (ongeveer 200 euro):
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

De cpu van de duurdere variant is ook los te koop:
pricewatch: Intel Xeon E3-1220LV2 Tray

Dit betreft een Gen8 HP systeem er is ook een nieuwere Gen9 maar deze heeft niet dezelfde compacte behuizing. Voor beheer kan je tot bepaalde zaken met iLO aan de gang (aan/uit zetten en BIOS) maar voor remote desktop heb je een advanced licentie nodig en dit kost geld. Maar als je er Freenas op zet heb je dit ook niet echt meer nodig na de initiële configuratie.

De volgende website is van een persoon die deze server test:
http://louwrentius.com/zf...roserver-gen8-g1610t.html

Een interessant artikel, de persoon gebruikt Debian om zfs op de server te draaien. Misschien makkelijker om ook gameservers te kunnen draaien. Ook staan op deze website meerdere interessante artikelen over het bouwen van een NAS.

De rede van deze aanbeveling is dat het mij erg bevalt en dat het ook energie zuinig is. Als jou dit niet interesseert kan ik wel zeggen dat je huidige setup denk ik geen ECC geheugen ondersteund op het moederbord. De meningen hierover zijn erg verdeeld of dit belangrijk is voor een thuisserver.

Het volgende moederbord is misschien interessanter maar wel iets duurder:
pricewatch: Asus P10S-I

Laat maar weten wat je hier van denkt.

• Jepper1998
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-11 14:56
sorry voor de laate reactie maar erg bedankt voor de handige informatie ik zal even op z'n website kijken