Jaren geleden (10 of zo) heb ik mijn eerste pc in elkaar gezet. Deze is in de loop van de tijd vervangen door laptops. Nu mijn laptop wat kuren gaat vertonen, mijn PC te oud is en ik steeds meer moeite heb om mijn foto's 'snel' te bewerken (zonder vastlopers), moet ik maar weer op zoek naar een nieuw systeem.
Na veel lezen en zoeken kwam ik op het volgende uit...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor foto bewerking en software ontwikkeling.
Voor foto bewerking gebruik ik Aftershot Pro en Gimp, foto's staan voornamelijk opgeslagen op de NAS, dus hoef ik alleen de foto's die ik bewerk op dit systeem te hebben staan.
Voor software ontwikkeling zal ik VisualStudio gebruiken en het zal handig zijn om een VM te kunnen draaien voor cross platform ontwikkeling, of een server test omgeving.
In de toekomst wil ik met twee (of misschien wel drie) monitoren werken, maar gezien de kosten kan ik dat over een jaar of twee wel uitbreiden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn maximumprijs is 1000 euro, exclusief verzendkosten. Ik zal hem zelf in elkaar zetten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In mijn huidige systeem heb ik nog het volgende zitten:
Hiervan kan ik in elk geval de harde schijven meenemen en misschien de kast. De rest is denk ik te oud om ook maar te overwegen.
Randaparatuur zoals speakers, muis en toetsenbord heb ik nog liggen (iets minder uit dan mijn vorige pc)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De processor moet denk ik een i5 of een i7 zijn.
16GB geheugen zal denk ik wenselijk zijn.
Video kaart hoeft denk ik nog niet totdat ik een extra monitor aanschaf.
SSD voor de snelheid
Al met al kwam ik op het volgende lijstje uit:
O ja, windows moet ook, maar die heb ik er niet bij gezet, maar moet wel meegerekend worden in de totaal prijs.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zal ik een redelijk stil en zuinig systeem hebben. Het systeem zal op de studiekamer staan, en ik moet niet het idee hebben dat ik naast een vliegveld zit als ik code ga compileren.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Is het waard om de oude kast te gebruiken?
Kan ik, gezien mijn wensen voor softwareontwikkeling/VM, misschien toch beter een I7 nemen?
Is het verstandig om een andere processor cooler erbij te doen zoals de Artic freezer i32?
Zijn er nog verbeter punten voor dit systeem?
Na veel lezen en zoeken kwam ik op het volgende uit...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor foto bewerking en software ontwikkeling.
Voor foto bewerking gebruik ik Aftershot Pro en Gimp, foto's staan voornamelijk opgeslagen op de NAS, dus hoef ik alleen de foto's die ik bewerk op dit systeem te hebben staan.
Voor software ontwikkeling zal ik VisualStudio gebruiken en het zal handig zijn om een VM te kunnen draaien voor cross platform ontwikkeling, of een server test omgeving.
In de toekomst wil ik met twee (of misschien wel drie) monitoren werken, maar gezien de kosten kan ik dat over een jaar of twee wel uitbreiden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn maximumprijs is 1000 euro, exclusief verzendkosten. Ik zal hem zelf in elkaar zetten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In mijn huidige systeem heb ik nog het volgende zitten:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium 4 2.6GHz (S478, 2.6GHz, 512KB, 800MHz FSB, 69W, Boxed) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus P4P800, i865PE (Lan, Sound, WiFi) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | ATi Radeon 9600 Pro 128MB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Maxtor DiamondMax 10 200GB , 200GB | € 46,43 | € 46,43 |
| 1 | Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB , 80GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Q-TEC 6024MD (350W, Black) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | BenQ FP731 (17", 25ms, D-sub, Zwart) | € 0,- | € 0,- |
| 4 | 256MB PC3200 DDR (V-Data) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Q-Tec, 450W Dual Fan Gold (ATX) | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 46,43 | |
Hiervan kan ik in elk geval de harde schijven meenemen en misschien de kast. De rest is denk ik te oud om ook maar te overwegen.
Randaparatuur zoals speakers, muis en toetsenbord heb ik nog liggen (iets minder uit dan mijn vorige pc)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De processor moet denk ik een i5 of een i7 zijn.
16GB geheugen zal denk ik wenselijk zijn.
Video kaart hoeft denk ik nog niet totdat ik een extra monitor aanschaf.
SSD voor de snelheid
Al met al kwam ik op het volgende lijstje uit:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600 Boxed | € 230,- | € 230,- |
| 1 | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 86,90 | € 86,90 |
| 1 | Cooler Master N300 (Closed) | € 42,95 | € 42,95 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 | € 77,99 | € 77,99 |
| 1 | be quiet! System Power 7 400W | € 43,95 | € 43,95 |
| 1 | Kingston SSDNow UV400 480GB | € 116,75 | € 116,75 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 897,54 | |
O ja, windows moet ook, maar die heb ik er niet bij gezet, maar moet wel meegerekend worden in de totaal prijs.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zal ik een redelijk stil en zuinig systeem hebben. Het systeem zal op de studiekamer staan, en ik moet niet het idee hebben dat ik naast een vliegveld zit als ik code ga compileren.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Is het waard om de oude kast te gebruiken?
Kan ik, gezien mijn wensen voor softwareontwikkeling/VM, misschien toch beter een I7 nemen?
Is het verstandig om een andere processor cooler erbij te doen zoals de Artic freezer i32?
Zijn er nog verbeter punten voor dit systeem?