Vraag

• Vindictive
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik ben van plan om voor het eerst zelf iets aan de hardware in mijn desktop te veranderen. Het gaat hierbij om het intern geheugen. Momenteel is het geheugen dat ik gebruik als volgt:

pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX

Dit product is inmiddels echter niet meer te verkrijgen. Toch zou ik het geheugen graag uitbreiden naar 16 GB.

Na wat onderzoek te hebben gedaan ben ik er achter gekomen dat de snelheid en de CAS Latency van het nieuwe geheugen gelijk moeten zijn aan die van het huidige geheugen. Om die reden heb ik het volgende product op het oog:

pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9B Blue

Om extra zeker te zijn van mijn aankoop de vraag of dit product inderdaad goed zal functioneren naast het geheugen dat momenteel in het systeem zit. Vooral of het afwijkende voltage ten opzichte van mijn huidige geheugen voor problemen kan zorgen.

Voor de volledigheid de spec list van het betreffende systeem:

- Asus 1155 P8H77-V LE V/S/GBL/R/DDR3/USB3/SATA3/ATX
- 1155 Inter Core i5 3570K 77W 3,40GHz / BOX
- 8192MB DDR3/1866 Kingston Hyper X XMP CL9 khx1600c9d3b1k2/8gx (1.65 v)
- 250GB Samsung 840series 2,5” SATA Retail
- CoolerMaster Silent Pro M II 620W ATX
- 1,0TB WesternDigital WD10EZEX SATA3/64MB/7200rpm
- Windows 10
- 660 NVIDIA Asus GTX660-DC2-2GD5 2xDVI/HDMI/GDDR5 2048MB Ti
- Samsung SH224BB 24x SATA / bulk / black
- 3,5” OEM All-in-1 black / silver / white

Overigens ben ik ook van plan de videokaart te vervangen door een MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G. Ik ga er echter van uit dat dit geen problemen zal opleveren.

[ Voor 5% gewijzigd door Vindictive op 07-09-2016 19:01 ]

Beste antwoord (via Vindictive op 12-09-2016 18:25)

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-01 18:25
Vindictive schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:04:
[...]

Bedankt voor de tip. De meest recente QVL die ik kon vinden stamt alweer uit 2014 maar geeft vier opties die momenteel nog te verkrijgen zijn:

pricewatch: Adata XPG AX3U1600W8G9-DB

pricewatch: Adata XPG AX3U2133W8G10-DR

pricewatch: Adata XPG AX3U1600W8G11-DD

pricewatch: Adata XPG Gaming V2.0 AX3U2400W8G11 (grijs)

Ik heb er zelf zo weinig verstand van dat het enige verschil dat mij opvalt de kleur en de prijs zijn :9 Is er nog iets waar ik op moet letten voordat ik een definitieve keuze maak of zullen bovenstaande producten redelijk gelijk aan elkaar presteren?

Daarnaast toch nog een vraag over de videokaart. Ik merk net op dat de MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G een lengte heeft van 279 mm en dat mijn Cooler Master Storm Enforcer enkel ruimte biedt voor een kaart van 270 mm, tenzij ik de removable HDD cage verwijder.

Nu heb ik de kast even open gemaakt en blijken in dit verwijderbare gedeelte zowel mijn SSD als HDD te zitten. Op een video van Newegg ( YouTube: Newegg TV: Cooler Master Storm Enforcer PC Case Product Tour ) lijkt het erop dat deze ook onder de verwijderbare cage geplaatst kunnen worden zodat ik de removable cage alsnog kan verwijderen en de nieuwe videokaart op die manier er alsnog inpast. Klopt dit inderdaad of maak ik hier een redenatie fout?
pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10

Ik zou deze er in prikken. Bespaart weer wat centjes.

Als ik het goed heb zitten er twee hard drive cages in de kast. Als je de bovenste er uit haalt en je schijven in de onderste stopt. Kan de bovenste er uit en kan de kaart er gemakkelijk in.

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In geval van een Asusbord zou ik zeker de QVL aanhouden. Die dingen staan er om bekend nogal kieskeurig zijn met geheugen.

• mrgnex
Ik zou niet voor twee verschillende kitjes gaan. Zeker niet van een ander merk en al helemaal niet met een ander voltage. Als je je huidige kitje verkoopt en twee reepjes van 8 GB koopt is er niets aan de hand..

Ikzelf heb gewoon RAM gekocht en geen probleem gehad maar ik weet niet hoe dat zit met oudere moederborden (in aanvulling tot de reactie hiervoor).

Je videokaart is inderdaad geen probleem.

• Vindictive
TERW_DAN schreef op woensdag 07 september 2016 @ 19:02:
In geval van een Asusbord zou ik zeker de QVL aanhouden. Die dingen staan er om bekend nogal kieskeurig zijn met geheugen.
Bedankt voor de tip. De meest recente QVL die ik kon vinden stamt alweer uit 2014 maar geeft vier opties die momenteel nog te verkrijgen zijn:

Ik heb er zelf zo weinig verstand van dat het enige verschil dat mij opvalt de kleur en de prijs zijn :9 Is er nog iets waar ik op moet letten voordat ik een definitieve keuze maak of zullen bovenstaande producten redelijk gelijk aan elkaar presteren?

Daarnaast toch nog een vraag over de videokaart. Ik merk net op dat de MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G een lengte heeft van 279 mm en dat mijn Cooler Master Storm Enforcer enkel ruimte biedt voor een kaart van 270 mm, tenzij ik de removable HDD cage verwijder.

Nu heb ik de kast even open gemaakt en blijken in dit verwijderbare gedeelte zowel mijn SSD als HDD te zitten. Op een video van Newegg ( YouTube: Newegg TV: Cooler Master Storm Enforcer PC Case Product Tour ) lijkt het erop dat deze ook onder de verwijderbare cage geplaatst kunnen worden zodat ik de removable cage alsnog kan verwijderen en de nieuwe videokaart op die manier er alsnog inpast. Klopt dit inderdaad of maak ik hier een redenatie fout?

Acties:
  • Beste antwoord

• mrgnex
Vindictive schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:04:
[...]

pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10

Ik zou deze er in prikken. Bespaart weer wat centjes.

Als ik het goed heb zitten er twee hard drive cages in de kast. Als je de bovenste er uit haalt en je schijven in de onderste stopt. Kan de bovenste er uit en kan de kaart er gemakkelijk in.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Technisch gezien hoeft de snelheid van het geheugen, evenals de CAS latency niet gelijk te zijn aan het bestaande geheugen.
Wat van belang is, is dat alle sticks RAM minimaal in staat zijn om te werken met je processor en moederbord. Die stellen namelijk een minimale eis.

Welke snelheid het uiteindelijk precies wordt, is dus daar van afhankelijk en van welke JEDEC spec de sticks allemaal aan kunnen.
Dat staat weer in elke stick opgeslagen op de zogeheten SPD chip, en is gestandaardiseerd. Dus als je verschillende sticks hebt, is de hoogste snelheid van de traagste stick leidend.

Kortom: het maakt niks uit welke sticks RAM je koopt, zolang het maar minimaal snel genoeg is voor je moederbord+processor combinatie.
En wil je dat het even snel is als je nu hebt, dan koop je gewoon dezelfde snelheid of beter. Koop je iets snellers, gaat het toch gewoon op de snelheid van je bestaande sticks RAM werken.

QVLs zijn trouwens grappig, maar meestal niet interessant. Ze testen sowieso niet alle merken en types, maar gaan gewoon steekproefsgewijs aan de slag.
Daarbij worden die lijsten nauwelijks of gewoon helemaal niet ge-update. Dus het is eigenlijk totaal nietszeggend.
Alleen als je te dealen hebt met eisen van je werkgever over SLA's en uptime garanties, timecrunch hebt bij de aanschaf/bouw, sja, dan kan je in ieder geval op papier verantwoorden dat je compatible onderdelen hebt gekocht en is het niet jouw schuld als het niet werkt.
Voor een thuisPC? herhaling van het stuk hier boven. Als het snel genoeg is voor de PC, dan werkt het in 99% van de gevallen gewoon, en hoef je je er niet druk om te maken.

Uitzondering is trouwens als je wil gaan overklokken. In dat geval wil je eigenlijk zo min mogelijk sticks geheugen hebben zodat je minder variabelen hebt die eventueel problemen kunnen veroorzaken. De ene stick klokt niet zo lekker over als de ander, en hoe meer sticks, hoe hoger het energieverbruik op de geheugenbus en dus ook hoe groter het risico op signaal degradatie door verzwakte stroom aanvoer (want andere sticks vreten ook stroom enzo)
En moet je dan écht meerdere sticks (omdat je b.v. 64GB wil en je board maximaal 16GB sticks lust, in sets van 4) dan wil je ze liefst wel zo goed mogelijk matchen voor maximale overklokbaarheid.

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 08-09-2016 00:21 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Vindictive
Alle onderdelen zitten er inmiddels in en hij werkt perfect! Enorm bedankt voor jullie hulp _/-\o_

• mrgnex
Vindictive schreef op maandag 12 september 2016 @ 18:27:
Alle onderdelen zitten er inmiddels in en hij werkt perfect! Enorm bedankt voor jullie hulp _/-\o_
Geen probleem. Blij dat het allemaal goed draait. Veel plezier er mee!
Pagina: 1