HDD naar SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTaart
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-09 14:54
Hallo mede tweakers,

Ik heb mezelf een laptop gekocht voor mijn opleiding. Het betreft een Lenovo Y50-70.

Nu heb ik een Samsung 850 SSD erbij gekocht van 500GB.

Bij het overzetten herkende samsung ssd magician de SSD niet. Nu heb ik Minitool partition wizard free gebruikt. is allemaal goed gegaan, alleen tot mijn verbazing zijn alle partities op de SSD groter dan op de HDD.

Herstelpartitie origineel is 21.55GB SSD 160.61GB
Herstelpartitie 2 origineel is 1000MB SSD 3.22GB
EFI-systeempartitie origineel 260MB SSD 308 MB

Nu vind ik 140GB ssd verlies aan de hoge kant.

volume verkleinen kan niet.

Wat is het beste wat ik kan doen? Partitie verwijderen? en partities van de HDD opnieuw erop zetten? En met welk programma kan ik dat het best doen?

alvast bedankt!

Gr. Taart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon met Gparted of Clonezilla de partities van de HDD naar de SSD kopiëren. Vermoedelijk heeft de tool die je nu hebt gebruikt de ruimte procentueel vergroot naar de nieuwe situatie.

Je kan ook een verse installatie doen, dan ben je van eventuele meegeleverde bloatware af en zijn ook gelijk de SSD optimalisaties toegepast, al zou dat laatste door W10 een stuk beter moeten gaan bij een kloon dan voorgaande versies.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13

TheVMaster

Moderator WOS
Hero of Time schreef op Wednesday 07 September 2016 @ 17:41:
Gewoon met Gparted of Clonezilla de partities van de HDD naar de SSD kopiëren. Vermoedelijk heeft de tool die je nu hebt gebruikt de ruimte procentueel vergroot naar de nieuwe situatie.

Je kan ook een verse installatie doen, dan ben je van eventuele meegeleverde bloatware af en zijn ook gelijk de SSD optimalisaties toegepast, al zou dat laatste door W10 een stuk beter moeten gaan bij een kloon dan voorgaande versies.
Als die laptop net nieuw is, dan zou ik inderdaad gewoon een schone installatie uitvoeren. Volgens mij kun je vanaf de HDD installatie ook wen een 'recovery' disk maken (als het goed is), dan de SSD erin en de installatie vanaf die recovery stick starten...of inderdaad gewoon een 'schone' ISO downloaden, maar dan mis je waarschijnlijk wel een boel drivers, maar die staan vaak wel in een C:\Drivers folder (volgens mij bij Lenovo?) en anders even bij lenovo van de site halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:55
De Magican van Samsung kopieert ook alleen de aanwezige data over die op de huidge HDD staat. Dus stel je HDD is 500 gb, met 150 gb gebruikt. En je SSD is 250 gb, dan selecteert hij 150 op de HDD en kopieert dat naar de SSD. Het ziet eruit alsof de rest van de SSD verloren gaat, maar hij geeft enkel aan dat de het doel van de SSD 150 gb beslaat.