24 inch game monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede monitor om op te gamen, echter kwam ik er niet zo goed uit dus dacht ik dat het beter was om maar eens advies te vragen.
Ik game op een PS4 en een PC. Ik zou het liefst als ik eenmaal een monitor heb, eventueel nog een 2e beeldscherm willen aanschaffen, maar dan wel dezelfde.

Hier moet de monitor aan voldoen:
- 24 inch
- 1920x1080
- Goede reactietijd
- Er moet sowieso een HDMI aansluiting op zitten
- Qua prijs zat ik te denken aan ongeveer 150 euro.
- Beeldverhouding: 16:9

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Heb je de pricewatch al geprobeerd? Daar kun je deze dingen neerzetten als wens en krijg je exact de monitoren die aan jouw wensen voldoen.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik al meerdere malen geprobeerd, het probleem is echter als ik bovengenoemde eisen invul, dan krijg ik alsnog ontzettend veel monitoren die allemaal net iets van elkaar verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:25:
Dit heb ik al meerdere malen geprobeerd, het probleem is echter als ik bovengenoemde eisen invul, dan krijg ik alsnog ontzettend veel monitoren die allemaal net iets van elkaar verschillen.
Je zoekt een 24 inch scherm met een resolutie tot 1080p.
Dan kun je dit nog verder downscalen of je IPS of TN scherm wilt. TN = sneller GtG maar slechtere kleur kwaliteit. IPS = trager GtG maar mooiste kleuren kwaliteit.
Responce tijd is TN 1ms, goede IPS zit rond 4 a 6ms.

HDMI gaat tot 60Hz, tenzij het HDMI 2.0 ondersteund maar onder de 200euro zit je gauw op de oudere modellen dus zal dit gewoon 1.3a zijn dus tot 60Hz.

Heb voor je gezocht en kwam tot eigen conclusie deze schermen op basis van TN:

pricewatch: Iiyama G-Master GE2488HS-B2 Zwart

pricewatch: Iiyama G-Master GE2488HS-B1 Zwart

pricewatch: Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart

pricewatch: Asus VX248H Zwart

Deze schermen op basis van IPS:

pricewatch: Dell SE2416H Zwart

Dit zijn de in mijn ogen redelijke game schermen tot aan 160euro en op basis van jouw wensen.
Hierbij is nu jouw keuze wat jij zelf wilt. Bekijk de specs en daarbij heb ik ze expliciet gekozen waar men reviews hebben achtergelaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Xtr3me4me op 07-09-2016 16:36 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
Is het zo dat als je ipv HDMI Displayport aansluit op je monitor, dat je dan wel boven die 60hz komt?
Als dit zo is begin ik er wel over te twijfelen om misschien een 144hz monitor aan te schaffen omdat je hier volgensmij veel beter mee kunt gamen.
De AOC G2460PF is volgensmij de goedkoopste 144hz monitor op de markt en ik vond hem er zelf ook wel mooi uitzien. Ik begrijp dat je hier wel veel meer voor betaald dan voor een 60/75hz scherm maar dit heb ik er dan ook wel weer voor over.
En wat zijn eigenlijk de verschillen tussen HDMI en Displayport?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2016 08:43 ]

Verwijderd

Welke videokaart gebruik je? Als dat AMD is dan zou je ook naar een monitor met Freesync ondersteuning kunnen kijken. pricewatch: LG 24MP68VQ Zwart, pricewatch: Samsung S24E370DL Wit, pricewatch: Samsung C24F390FHU Zwart

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel nog geen computer maar ben er wel van plan een te kopen. Ik weet nog niet welke videokaart ik ga kopen maar de rx 470/480 lijkt me wel een goede videokaart. Dit is een AMD videokaart. Maar de monitor die ik liet zien (de AOC G2460PF) ondersteunt toch ook freesync? Maar wat heeft freesync te maken met displayport?

Verwijderd

De AOC heeft ook Freesync maar aan die monitor hangt wel een ander prijskaartje. En met een RX 470/480 ga je in de meeste games geen 144 fps halen. Daarnaast is het een TN scherm met de nadelen die daarbij horen zoals slechte kijkhoeken en mindere kleuren en contrast tov IPS, PLS en VA.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik begrijp je punt, ik heb echter nog een aantal vragen:
1. De monitoren die je daarboven genoemd hebt hebben wel een IPS scherm maar niet echt een goede reactietijd, kan dit problemen veroorzaken tijdens het gamen?
2. Ik begrijp dat die videokaarten in de meeste games geen 144fps kunnen halen, maar ik ga ook niet echt hele zware games draaien. Als ik monitor koop die maar tot 60fps kan, kan ik ook altijd niet hoger dan 60fps halen terwijl mijn videokaart dit makkelijk aankan op de games die ik ga spelen.
3. Zoals hierboven genoemd werd kan HDMI sowieso niet hoger dan 60fps, klopt het dat Displayport dit wel kan?
4. Stel: Ik koop een videokaart die alles op 144fps kan spelen. Is het het dan waard om ook een monitor aan te schaffen die 144fps aankan? Is het verschil tussen 60fps en 144fps goed merkbaar?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2016 10:02 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 10:00:
Ja ik begrijp je punt, ik heb echter nog een aantal vragen:
1. De monitoren die je daarboven genoemd hebt hebben wel een IPS scherm maar niet echt een goede reactietijd, kan dit problemen veroorzaken tijdens het gamen?
Ik weet niet welke je bedoelt maar 2 geven 1ms? Wat is in jouw ogen niet goed?
2. Ik begrijp dat die videokaarten in de meeste games geen 144fps kunnen halen, maar ik ga ook niet echt hele zware games draaien. Als ik monitor koop die maar tot 60fps kan, kan ik ook altijd niet hoger dan 60fps halen terwijl mijn videokaart dit makkelijk aankan op de games die ik ga spelen.
Misschien handig om te vermelden welke games?
3. Zoals hierboven genoemd werd kan HDMI sowieso niet hoger dan 60fps, klopt het dat Displayport dit wel kan?
HDMI 1.4b kan alleen 120hz bij '3D' weergave (60/60 per oog) dus niet echt 120hz voor de volledige resolutie, ik dacht dat 75hz max was.
HDMI 2.0 kan 1080p/144hz en 2560/1440-144hz.
DP 1.2a kan wel gewoon 144hz op 2560x1440.
DVI-DL (dual link) kan 1080p@144hz en 2560/1440@75hz.
4. Stel: Ik koop een videokaart die alles op 144fps kan spelen. Is het het dan waard om ook een monitor aan te schaffen die 144fps aankan? Is het verschil tussen 60fps en 144fps goed merkbaar?
Er is niet echt kaart die zomaar alles op 144fps laat zien, de beste ervaring krijg je door Freesync/Gsync te gebruiken. Er zijn namelijk ook titels die niet lekker functioneren en/of gewoon niet hoger gaan/willen dan 60hz. Alleen een verdubbeling van 60hz naar 120hz is al te zien (Heb zelf een 144hz Benq).

Ik ben in het begin ook een beetje aan het testen geweest dmv scherm clonen (1 scherm 1080p@60hz/1 scherm 1080p@120hz) en daar kon je het gewoon al merken, minder screen tearing en voelde gewoon soepeler/rustiger voor de ogen.

Goed voorbeeld om te zien wat het verschil is:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=PgHx3eMBXjI]

Als ik nu zou moeten kiezen dan zou de scherm keuze afhankelijk zijn van de videokaart die ik zou nemen. Aangezien ik AMD kaarten heb nu zou Freesync mijn keuze zijn... Maar ik twijfel over een GTX1080 dus dan ben ik weer beter af met een Gsync monitor..

Je zult misschien wel gezien hebben dat er niet echt een Gsync/Freesync monitor is voor 150 euro, het goedkoopste 144hz TN scherm begint bij 229 euro : pricewatch: AOC G2460PF Zwart

Ik vind het de investering waard maar dit is uiteraard persoonlijk.
En wat ik al aangaf geef aan welke games je wilt spelen, vooral 'fast paced' games hebben een voordeel FPS/Race games. Als je alleen RTS games speelt heb je er niet echt veel aan aangezien de meeste RTS games gecapped zijn of gewoon niet verder gaan dan 60fps. En dan zijn er altijd de pareltjes welke console ports zijn en gecapped zijn op 30fps omdat anders de physics kapot gaan.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
prutser001 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 10:35:
[...]

Ik weet niet welke je bedoelt maar 2 geven 1ms? Wat is in jouw ogen niet goed?
Je liet 3 schermen zien die geen TN-paneel hebben, deze schermen hebben allemaal een reactietijd van boven de 5ms. Is het verschil tussen 1ms en 5ms echt merkbaar bij bijv. Battlefield 1?
Misschien handig om te vermelden welke games?
Voornamelijk games zoals CS:GO, H1Z1, Rust en misschien Battlefield 1, GTA etc.
HDMI 1.4b kan alleen 120hz bij '3D' weergave (60/60 per oog) dus niet echt 120hz voor de volledige resolutie, ik dacht dat 75hz max was.
HDMI 2.0 kan 1080p/144hz en 2560/1440-144hz.
DP 1.2a kan wel gewoon 144hz op 2560x1440.
DVI-DL (dual link) kan 1080p@144hz en 2560/1440@75hz.
Ik ga gamen op de normale resolutie, dus 1920x1080 (1080p)
De meeste monitoren maken volgensmij niet gebruik van HDMI 2.0 en HDMI 1.4b ondersteunt dus niet hoger dan 75hz.
Kan je met Displayport ook op een resolutie van 1920x1080 de 144hz bereiken?
Displayport zou dus als dit kan naar mijn mening de beste optie zijn als ik een monitor met 144hz koop (mits deze monitor ook een Displayport aansluiting heeft).
Er is niet echt kaart die zomaar alles op 144fps laat zien, de beste ervaring krijg je door Freesync/Gsync te gebruiken. Er zijn namelijk ook titels die niet lekker functioneren en/of gewoon niet hoger gaan/willen dan 60hz. Alleen een verdubbeling van 60hz naar 120hz is al te zien (Heb zelf een 144hz Benq).

Ik ben in het begin ook een beetje aan het testen geweest dmv scherm clonen (1 scherm 1080p@60hz/1 scherm 1080p@120hz) en daar kon je het gewoon al merken, minder screen tearing en voelde gewoon soepeler/rustiger voor de ogen.

Goed voorbeeld om te zien wat het verschil is:
[video]

Als ik nu zou moeten kiezen dan zou de scherm keuze afhankelijk zijn van de videokaart die ik zou nemen. Aangezien ik AMD kaarten heb nu zou Freesync mijn keuze zijn... Maar ik twijfel over een GTX1080 dus dan ben ik weer beter af met een Gsync monitor..

Je zult misschien wel gezien hebben dat er niet echt een Gsync/Freesync monitor is voor 150 euro, het goedkoopste 144hz TN scherm begint bij 229 euro : pricewatch: AOC G2460PF Zwart

Ik vind het de investering waard maar dit is uiteraard persoonlijk.
En wat ik al aangaf geef aan welke games je wilt spelen, vooral 'fast paced' games hebben een voordeel FPS/Race games. Als je alleen RTS games speelt heb je er niet echt veel aan aangezien de meeste RTS games gecapped zijn of gewoon niet verder gaan dan 60fps. En dan zijn er altijd de pareltjes welke console ports zijn en gecapped zijn op 30fps omdat anders de physics kapot gaan.
Die AOC G2460PF lijkt me inderdaad dan wel een goede optie, ook goede revieuws over deze monitor. Deze ondersteunt ook Freesync, waardoor als ik een AMD videokaart koop, dit perfect uitkomt. Zitten er voor de rest nog veel verschillen tussen HDMI 1.4b en DP 1.2 afgezien van de refreshrate?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

1 of 5ms ga je niet eens merken, de 'echte' 144hz schermen hebben meestal bepaalde 'modus' voor fps/rts e.d.

Ja je kant met DP 1.2a en hoger (display port) 144hz doen zonder problemen t/m 2560x1440 (4K is maxed op 60hz).

Er zijn wat 'standby' problemen in sommige situaties met DP waardoor je geen beeld hebt wanneer je PC uit standby komt (scherm uit/aan wil soms helpen).

Video in
Video in

Het type video-aansluiting waarover het apparaat beschikt.

DisplayPort, DVI-D, HDMI, VGA (D-Sub)

Dual Link DVI werkt ook gewoon goed.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1