Toon posts:

Zelf een eGPU maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil graag in contact komen met mensen die dit al geprobeerd hebben of willen maken.
Ik zie vele dure external GPU cases maar die kosten wel 500$ plus het is niet eens in NL verkrijgbaar.

Ik zie wel eens op youtube of google kleine apparaatjes waar men hun kaart insteekt. Hoe komen ze hier aan? Kan ik dit zelf ook maken?

Hoe is het mogelijk om een laptop met 1 kabel aan een werkend eGPU aan te sluiten? En zal dit ook voor alle soorten laptops en kaarten werken.

Stuur anders een prive PM.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:46
Sommige laptop fabrikanten hebben daar (in het verleden) speciale connectors en behuizingen voor ontwikkeld.

Er zijn wel projecten met modernere universele connectoren maat ik heb geen idee hoe ver die zijn en wat de beperkingen zijn qua bandbreedte.

Zelf iets maken voor een bestaande laptop gaat extreem lastig worden. Dan moet je enorm veel kennis hebben en ook geld om dingen uit te proberen. Wordt duurder dan een goede game laptop kopen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor connectoren heb je op je notebook? Met een expresscard slot kom je volgens mij een heel eind.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Het antwoord op je wens is nee.

Een eGPU gaat alleen lekker werken als je daadwerkelijk PCI Express extern hebt, en dat kan maar op een paar manieren. Vergeet USB enz. maar vast. De enige 'normale' aansluiting die dat kan is Thunderbolt, want dat is dus PCIe in een draadje, en dan heb je nog de card versie "ExpressCard" die tegenwoordig nergens meer te vinden is (en ook nooit zo populair geworden is als PCMCIA).

Er zijn custom connectors met PCIe en extra hotplug, control data en power lines, maar die zijn dan weer niet universeel.

Toevoeging: en om dan het beeld weer op je interne LCD te zien heeft je laptop standaard al de hardware aan boord nodig om beeld van een extra GPU via de iGPU naar het display te routeren. Vaak is dat bij de dual-GPU laptops al wel zo geregeld, als je bijv. een iGPU in een CPU hebt, en dan een extra GPU, om dat daar die switching hardware al in moet zitten om het te laten functioneren. De meeste mods en ExpressCard-based methodes hebben last van de lage hoeveelheid PCIe lanes, je hebt meestal maar 1 of 2 in totaal, en dat gaat op een 'goede' GPU toch al wel voor bandbreedte gebrek zorgen. Met Thunderbolt heb je de luxe dat er vaak meerdere lanes per bus beschikbaar zijn die je allemaal kan gebruiken als je niet gaat daisy chainen.

[ Voor 40% gewijzigd door johnkeates op 08-09-2016 13:48 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:33
Die apparaatjes zijn volgens mij vaak een externe behuizing waar de PCI-express baantjes via een PCMCIA connector aangesloten worden (die kaartjes zijn geloof ik altijd PCI-ex 1x, dus kost wel wat bandbreedte).

Hier heeft iemand zelf zn kaart op een intern mini PCI-ex slotje geklust:
http://forum.notebookrevi...-power-button-mod.773520/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Brent schreef op donderdag 08 september 2016 @ 13:44:
Die apparaatjes zijn volgens mij vaak een externe behuizing waar de PCI-express baantjes via een PCMCIA connector aangesloten worden (die kaartjes zijn geloof ik altijd PCI-ex 1x, dus kost wel wat bandbreedte).

Hier heeft iemand zelf zn kaart op een intern mini PCI-ex slotje geklust:
http://forum.notebookrevi...-power-button-mod.773520/
Nee, PCMCIA is PCI (non-express). Vaak wordt er voor mods/hacks ExpressCard of miniPCIe gebruikt zoals je link ook heeft.
Pagina: 1