Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-02-2024
Beste mede Tweakers,

Ik ben in het bezit van een Macbook pro 2015 alleen is het nu zo dat ik voor school programma's moet gebruiken die niet direct voor mac beschikbaar zijn. En ik wil geen volledige versie van windows op mijn mac zetten.

Nu heb ik wel eens gelezen dat je een windows programma in een ander programma kan draaien waardoor je geen windows op je mac hoeft te installeren, maar nu is het zo dat ik het niet meer kan vinden. Kunnen jullie mij helpen?

Het gaat op programma's zoals revit en infraworks 360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je zou natuurlijk een virtuele Windows machine kunnen aanmaken dmv Virtual Box of VMware Workstation.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

lk zou even Googlen naar VMWare Fusion.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 10:57
Ik denk dat je daarmee doelt op Wine of een afgeleide daarvan, zoals bijvoorbeeld WineBottler. Een andere optie is om een virtuele installatie te draaien van Windows via bijvoorbeeld VMWare of Paralles.

Echter kan ik je uit ervaring vertellen dat bovenstaande in ieder geval geen succes is/was Revit. Revit was in mijn ervaring te zwaar om virtueel soepel te werken op een Macbook Pro Retina 2014. Gedurende mijn opleiding heb ik er dan ook zelf voor gekozen om via Bootcamp een installatie van Windows 7 te draaien voor programma's zoals Revit.

Je kan er natuurlijk ook nog voor kiezen om gebruik te maken van een BIM tool die wel native ondersteuning voor MacOS heeft zoals ArchiCAD of VectorWorks. Hier heb ik zelf helaas geen ervaring mee dus kan ik je weinig over vertellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kremx op 07-09-2016 14:37 . Reden: Specs eigen systeem toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:24

KrazyJay

Je hoeft voor Autocad 2013 of nieuwer geen Windows te voorzien op een mac, je licentie is cross platform.
https://knowledge.autodes...icensing-for-AutoCAD.html

Anders moet je wel een vm opzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door KrazyJay op 07-09-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
Kremx schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:36:
Ik denk dat je daarmee doelt op Wine of een afgeleide daarvan, zoals bijvoorbeeld WineBottler. Een andere optie is om een virtuele installatie te draaien van Windows via bijvoorbeeld VMWare of Paralles.

Echter kan ik je uit ervaring vertellen dat bovenstaande in ieder geval geen succes is/was Revit. Revit was in mijn ervaring te zwaar om virtueel soepel te werken op een Macbook Pro Retina 2014. Gedurende mijn opleiding heb ik er dan ook zelf voor gekozen om via Bootcamp een installatie van Windows 7 te draaien voor programma's zoals Revit.

Je kan er natuurlijk ook nog voor kiezen om gebruik te maken van een BIM tool die wel native ondersteuning voor MacOS heeft zoals ArchiCAD of VectorWorks. Hier heb ik zelf helaas geen ervaring mee dus kan ik je weinig over vertellen.
Kan je windows via Boot Camp ook op een externe SSD zetten? En is dit ook een goede oplossing?https://www.appletips.nl/crossover-eenvoudig-windows-applicaties-gebruiken-op-je-mac/
KrazyJay schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:40:
Je hoeft voor Autocad 2013 of nieuwer geen Windows te voorzien op een mac, je licentie is cross platform.
https://knowledge.autodes...icensing-for-AutoCAD.html

Anders moet je wel een vm opzetten.
Het is geen autocad, maar Revit en Infraworks 360

[ Voor 58% gewijzigd door Maarten_B13 op 07-09-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Parallels beweert inmiddels bijna native prestatie voor Windows apps onder OS X, moet je natuurlijk met een korrel zout nemen, maar zolang je niet gaat gamen is het volgens mij prima te doen.

Ik zou het gewoon even 2 weken proberen : http://trial.parallels.com/?lang=en&terr=us

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

HeatWave schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:44:
Parallels beweert inmiddels bijna native prestatie voor Windows apps onder OS X, moet je natuurlijk met een korrel zout nemen, maar zolang je niet gaat gamen is het volgens mij prima te doen.

Ik zou het gewoon even 2 weken proberen : http://trial.parallels.com/?lang=en&terr=us
Revit komt toch wel dichtbij een game qua specs. Ik zou het ook even testen inderdaad, maar het zou me niets verbazen als het slecht loopt. ;)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

Afvalzak schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:51:
[...]

Revit komt toch wel dichtbij een game qua specs. Ik zou het ook even testen inderdaad, maar het zou me niets verbazen als het slecht loopt. ;)
Ben er idd niet bekend mee, maar ziet er idd wel redelijk "zwaar" uit. Maar goed, 14 dagen gratis testen kan nooit kwaad dan natuurlijk.

Maar dan zit er denk ik toch weinig anders op dan Bootcamp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:51
HeatWave schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:53:
[...]

Ben er idd niet bekend mee, maar ziet er idd wel redelijk "zwaar" uit. Maar goed, 14 dagen gratis testen kan nooit kwaad dan natuurlijk.

Maar dan zit er denk ik toch weinig anders op dan Bootcamp....
Voordeel aan parallels is toch wel dat je ook je Bootcamp via Parallels kan aanspreken. Zo deed ik 't toen ik Visual Studio nodig had, kon ik gewoon in OS X Visual Studio draaien; mocht ik een spelletje o.i.d. willen spellen bootte ik naar Bootcamp.
Dit was echter op een MBP uit 2011 en dat is toch weer een heel ander performancespectrum, om nog maar niet te spreken over dat Parallels toen een stuk minder mooi uitgewerkt was (de nieuwere versies zijn wel echt heel goed geworden merkte ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Om Revit te draaien raad autodesk zelf aan om bootcamp te gebruiken. Helaas is dit niet mogelijk op een externe schijf.

Wat betreft Crossover. Het idee is leuk maar lang niet alles werkt daar mee. Je kunt hier (https://www.codeweavers.com/compatibility) checken wat wel en niet werkt. Staat het programma er niet tussen dan hebben ze het nog nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
dat zag ik. Revit werk er wel op, maar infraworks niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

Merethil schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:54:
[...]

Voordeel aan parallels is toch wel dat je ook je Bootcamp via Parallels kan aanspreken. Zo deed ik 't toen ik Visual Studio nodig had, kon ik gewoon in OS X Visual Studio draaien; mocht ik een spelletje o.i.d. willen spellen bootte ik naar Bootcamp.
Dit was echter op een MBP uit 2011 en dat is toch weer een heel ander performancespectrum, om nog maar niet te spreken over dat Parallels toen een stuk minder mooi uitgewerkt was (de nieuwere versies zijn wel echt heel goed geworden merkte ik)
Ik zit zelf nog op 11, 12 schijnt idd weer (uiteraard) beter te werken.

Ik draai het op een Mac Pro 2010 (behoorlijk gepimpt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
HeatWave schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:08:
[...]

Ik draai het op een Mac Pro 2010 (behoorlijk gepimpt)
Dat scheelt erg met een 13'' macbook pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

Maarten_B13 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:59:
[...]

Dat scheelt erg met een 13'' macbook pro
Ja, daarom vermeld ik het er even bij ;).

Gewoon puur als werkpaard is een laptop natuurlijk snel minder dan een desktop. Dus ook al draai je er Windows op, hij zal het er evengoed zwaar mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:14

nelizmastr

Goed wies kapot

The_Ghost16 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:55:
Om Revit te draaien raad autodesk zelf aan om bootcamp te gebruiken. Helaas is dit niet mogelijk op een externe schijf.
Niet helemaal waar. Ik draaide op mijn 13" MBP 2015 Bootcamp Win10 vanaf een 500GB USB3 schijf en dat werkt best redelijk. Je kan inderdaad niet installeren met de bootcamp assistant, maar die heb je alleen nodig voor drivers downloaden (kan apart gelukkig).

Om een idee te geven (er zijn meer opties):

http://bleeptobleep.blogs...s-7-or-8-on-external.html

I reject your reality and substitute my own

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Ik gebruik al jaren Parallels op mijn Macbook Pro 13" uit 2011. Voorheen met 4Gb Werkgeheugen was dit echt niet te doen, maar sinds ik er vorig jaar 16GB werkgeheugen en een SSD er bij heb gezet draait windows bijna vloeiend in Parallels. Je moet alleen even kijken of je genoeg Grafische kracht kan toewijzen aan je VM. Anders zou ik gewoon kiezen voor Bootcamp.

Dus ja, het is zeker mogelijk, indien de specificaties van je Macbook gewoon ruim genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
Na nu bijna een jaar gebruikt gemaakt te hebben van Parallels ben ik een tevreden gebruiker. Alleen merk ik wel dat ik het programma Infraworks niet kan draaien omdat het te zwaar is. Ook bij revit treden er problemen als ik groten modellen maakt met veel details. Om deze reden zit ik te denken om een iMac te kopen. Nu vraag ik mijn alleen af welk model ik moet hebben.

De systeem eisen voor Revit zijn(voor performance):
– Minimaal 4gb ram(16gb)
– 5gb schijfruimte(5gb ruimte op ssd) dit wordt al snel 20gb uit ervaring

De systeem eisen voor AutoCad for mac:
– 3gb ram (4gb of meer aanbevolen)
– 3gb schijfruimte

De systeem eisen voor AutoCad Civil 3D:
– 4gb ram (8gb of meer aanbevolen)
– 10gb schijfruimte
– 128MB bram of meer

De systeem eisen voor Infraworks:
– 8gb ram (16gb of meer aanbevolen)
– 10gb schijfruimte (ssd aanbevolen)
– 2gb vram(meer aanbevolen)
– NVIDIA Quadro 5000 of 6000 of hoger (vergelijkbare kaarten van AMD mogen ook)

De programma’s Revit, AutoCad civil 3D en Infraworks 360 draaien onder Windows.

Met het programma Infraworks worden ook video’s gemaakt. Dit doe ik het lieft in 4k als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:14

nelizmastr

Goed wies kapot

De nieuwste iMacs zijn prima geschikt voor wat je wil. Oudere modellen zou ik niet overwegen als je met 4K video wil werken.

Als je een 21,5" 4K iMac goed genoeg vindt, neem dan in ieder geval 16GB RAM en een SSD erbij. Voor de 27" in ieder geval een SSD. RAM kan je zelf toevoegen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
Voor de 27'' iMac zijn er verschillende gpu's. Moet ik de gene met 4gb vram hebben of de 8gb vram?
Pagina: 1