Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Help! Ik ga mijn PC upgraden...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben aan het overwegen om mijn PC te upgraden voor gaming. Ik kan er al redelijk op gamen maar ik wil het liefst games kunnen runnen op z'n minst op high settings en het liefst op ultra. Het is voor mij dan ook belangrijk dat de games smooth runnen en dus niet onder de 60 FPS komen. Daarnaast heb ik laatst virtual reality op de HTC Vive gespeeld en zou ik dat nu graag ook op mijn PC kunnen runnen. Ook hiervoor geldt weer het liefst hoge FPS zodat hij gewoon smooth runt.

Ik ben er dus niet helemaal over uit wat ik precies moet upgraden en weet er zelf niet genoeg over om zelf de bottleneck in mijn PC te vinden. Ik ben ervan bewust dat ik mijn werkgeheugen moet upgraden en zit sterk te overwegen om een nieuwe videokaart aan te schaffen. Dit mag dus ook best wel wat kosten en ik heb nog geen vast budget gesteld ervoor. Echter ik wil niet onnodig veel geld eraan uitgeven! En wat ik daarmee bedoel is dat ik niet perse goedkopere merken wil want ik stel kwaliteit nog steeds voorop, maar meer dat ik het vermogen wil hebben om de komende jaren goed te gamen en VR te spelen. Alles wat daar te boven gaat beschouw ik als onnodig veel vermogen waar ik toch niets mee gaan doen. Ik wil me eerst oriënteren op welke hardware ik zou moeten hebben om mijn hierboven genoemde wensen te realiseren.

Dus eigenlijk is de vraag of er iemand even kijk kijken naar mijn specs en tips kan geven over de hardware. Waar zit de bottleneck? Welke videokaart bevelen jullie mij aan en waarom(Die van mij kan namelijk geen VR runnen)? Is mijn processor nog oké? Of moet ik deze upgraden als ik me videokaart upgrade? Kortom hoe kan ik mijn PC verbeteren en wat raad u aan?

Hier zijn trouwens mijn specificaties:
------------------
System Information
------------------
Operating System: Windows 10 Home 64-bit
BIOS: 2301
Processor: AMD FX(tm)-6300 Six-Core Processor (6 CPUs), ~3.8GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8092MB RAM
DirectX Version: 12
---------------
Display Devices
---------------
Card name: AMD Radeon R9 200 Series(AMD Radeon R9 290)
Chip type: AMD Radeon Graphics Processor (0x6810)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Display Memory: 8122 MB
Dedicated Memory: 4077 MB
Shared Memory: 4045 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)
Monitor Name: Generic PnP Monitor
Native Mode: 1920 x 1080(p) (60.000Hz)

Alvast bedankt voor de tips!

P.S. Ik wil hem het liefst niet overclocken!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2016 14:28 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 15:34
Denk dat je grootste bottleneck je processor is op dit moment. De 290 is nog een vrij sterke kaart. Een leuk i5 je ala 6400 zal wonderen doen. Al ben ik niet zo into VR dus misschien dat een i7 het daar weer beter doet.

Dus i5 + moederbord + geheugen en je zal je settings al hoger kunnen zetten.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Joenino schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:28:
Denk dat je grootste bottleneck je processor is op dit moment. De 290 is nog een vrij sterke kaart. Een leuk i5 je ala 6400 zal wonderen doen. Al ben ik niet zo into VR dus misschien dat een i7 het daar weer beter doet.

Dus i5 + moederbord + geheugen en je zal je settings al hoger kunnen zetten.
Is de i5 ook voor de toekomst mee door te komen of moet ik dan gaan kijken naar i7?
Welk moederbord raad je aan?

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:50

Trygve

Redacteur
Wat is je budget voor de upgrade? De 290 is wel VR-ready volgens de VR-test van Steam. Als je al 8GB DDR3 heb zou je ook kunnen combineren met een 2e hands i7 4770k of 4790k met een passend moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
r100 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:34:
Wat is je budget voor de upgrade? De 290 is wel VR-ready volgens de VR-test van Steam. Als je al 8GB DDR3 heb zou je ook kunnen combineren met een 2e hands i7 4770k of 4790k met een passend moederbord.
Als ik me niet vergis is mijn videokaart 4gb GDDR5(als ik bij Radeon instellingen kijk). Maar in dxdiag geeft die op de een of andere manier 8GB totaal geheugen aan? En heb niet echt een budget wil gewoon even de onderdelen hebben die goed zijn. En ik kom met de VR test op rood uit haha...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2016 14:48 ]

• Joenino
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:40:
[...]

Als ik me niet vergis is mijn videokaart 4gb GDDR5(als ik bij Radeon instellingen kijk). Maar in dxdiag geeft die op de een of andere manier 8GB totaal geheugen aan? En heb niet echt een budget wil gewoon even de onderdelen hebben die goed zijn. En ik kom met de VR test op rood uit haha...
Geeft de VR test niet precies aan waar het aan schort dan? Want die 290 moet zoals iemand al opmerkte sterk zat zijn. En de optie voor een 2e hands 4790k is ook een goede is namelijk een erg sterke processor met standaard al hoge kloksnelheden.

Verwijderd

Topicstarter
Joenino schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:28:
[...]

Geeft de VR test niet precies aan waar het aan schort dan? Want die 290 moet zoals iemand al opmerkte sterk zat zijn. En de optie voor een 2e hands 4790k is ook een goede is namelijk een erg sterke processor met standaard al hoge kloksnelheden.
Als ik de VR performance test uitvoer op steam dan staat er dat ze me aanraden op me GPU op te graden. Me processor staat wel op groen.

• Joenino
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:44:
[...]

Als ik de VR performance test uitvoer op steam dan staat er dat ze me aanraden op me GPU op te graden. Me processor staat wel op groen.
Hmmm de 290 is de aangeraden GPU net zoals de GTX 970 dat is. Sneller is altijd beter natuurlijk maar niet nodig.

Kijken we echter naar games en je wens voor ultra 60 FPS dan is het toch echt je processor die een eventuele bottleneck kan veroorzaken. Mijn advies is dan ook vervang die (trage vergeleken met intel cpu's) FX6300 voor een i5-6xxx of als je 2e hands niet erg vindt voor een i5-4xxx serie of zelfs een i7-4xxx serie waar de i7 voor jouw geval meer een gevalletje omdat het kan wordt.

Ps. Wat is het budget dat je in gedachten hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Joenino schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:08:
[...]

Hmmm de 290 is de aangeraden GPU net zoals de GTX 970 dat is. Sneller is altijd beter natuurlijk maar niet nodig.

Kijken we echter naar games en je wens voor ultra 60 FPS dan is het toch echt je processor die een eventuele bottleneck kan veroorzaken. Mijn advies is dan ook vervang die (trage vergeleken met intel cpu's) FX6300 voor een i5-6xxx of als je 2e hands niet erg vindt voor een i5-4xxx serie of zelfs een i7-4xxx serie waar de i7 voor jouw geval meer een gevalletje omdat het kan wordt.

Ps. Wat is het budget dat je in gedachten hebt?
Mijn budget hangt af van wat ik nodig heb. Echter heb ik altijd wel liever dat ik een keer een wat groter bedrag erin gooi en dan de komende jaren zonder stress kan gamen. Is de i7 nodig of zal een i5 de komende jaren voldoende zijn denk je? Want daar hangt mijn besluit van af.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 18:01:
[...]

Mijn budget hangt af van wat ik nodig heb. Echter heb ik altijd wel liever dat ik een keer een wat groter bedrag erin gooi en dan de komende jaren zonder stress kan gamen. Is de i7 nodig of zal een i5 de komende jaren voldoende zijn denk je? Want daar hangt mijn besluit van af.
Is het dan niet beter je hele systeem te verkopen en een nieuw setje met i5/i7 en GTX 1070 terug te kopen?

Hoe ziet het hele huidige systeem eruit? Van alle onderdelen merk en type?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 18:29:
[...]

Is het dan niet beter je hele systeem te verkopen en een nieuw setje met i5/i7 en GTX 1070 terug te kopen?

Hoe ziet het hele huidige systeem eruit? Van alle onderdelen merk en type?
Waar kan ik dat terug vinden want ik zou het niet uit mijn hoofd weten. Ik heb hem 3 jaar geleden voor zo'n €1300 in elkaar gezet. Voor een nieuwe pc met GTX 1070 en i7 ga ik veel meer betalen dan een losse videokaart en met processor ben ik er nog niet helemaal van overtuigd om voor i7 te gaan. Zou mijn processor de bottleneck zijn als ik bijvoorbeeld een i5 processor met en GTX 1070 doe?

Verwijderd

Voor €1300,- mogen de behuizing, moederbord en voeding wel van heel goede kwaliteit zijn. Ook een ssd zal voor dat bedrag niet ontbreken neem ik aan.

Als je de zijkant van de behuizing haalt kan je van de meeste onderdelen het typenummer aflezen.

Een i5 is geen bottlekneck voor een GTX 1070.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:18:
Voor €1300,- mogen de behuizing, moederbord en voeding wel van heel goede kwaliteit zijn. Ook een ssd zal voor dat bedrag niet ontbreken neem ik aan.

Als je de zijkant van de behuizing haalt kan je van de meeste onderdelen het typenummer aflezen.

Een i5 is geen bottlekneck voor een GTX 1070.
De voeding is wel goed, meer dan mijn systeem nodig heeft. En ja ik heb 2 SSD schijven. De behuizing en moederbord weet ik niet zeker. Ik zal hem morgen even open gooien.
Pagina: 1